Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@14:49:27 GMT

هیجان غیراقتصادی در بازارهای داخلی

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۸۳۵۵

هیجان غیراقتصادی در بازارهای داخلی

بازار سهام کمترین ارزش معاملات خرد زمستانه بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز یکشنبه بیش از ۶/ ۰ درصد کاهش یافت و در سطح ۱۵۶ هزار و ۱۵۵ واحد قرار گرفت. معطوف شدن توجه معامله‌گران بورسی به اخبار سیاسی و تاثیر آتی آن بر بازار سهام، گارد محافظه‌کارانه در معاملات را حفظ کرد و طولانی‌ترین افت پیاپی دماسنج بورس را به مدت ۵ روز در فصل زمستان ثبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعویق تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لایحه پالرمو، دلار را صعودی کرد. احتمال خروج نقدینگی از بورس با داغ شدن بازار ارز تمرکز بورس‌بازان در تالار شیشه‌ای را از بین برد. خبر کلید خوردن طرح استیضاح رئیس جمهور در مجلس نیز معاملات بورس را با انفعال بیشتری روبه‌رو‌ کرد، به طوری که ارزش معاملات خرد یکشنبه بورس (با حذف بلوک و اوراق) با ثبت رقم ۲۴۲ میلیارد تومان به کمترین حد خود از اول دی‌ماه رسید.

 

بازار ارز قله زمستانی دلار

هر دلار آمریکا ساعت 16 روز یکشنبه نسبت به روز ماقبل 210 تومان افزایش یافت و به قیمت 12 هزار و 450 تومان به فروش رفت. دیروز نوسان‌گیران توانستند با تکیه بر شایعات پیرامون اخبار سیاسی حول جمع‌آوری امضا توسط یکی از نمایندگان تندرو مجلس به منظور استیضاح رئیس‌جمهور و اظهارات یکی از مقامات سیاسی در مورد افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و امکان بروز درگیری، سمت تقاضا را برای شاخص ارزی کشور تقویت کنند و نرخ ارز را به بیشترین مقدار خود از سوم آذر ماه برسانند. با نزدیک شدن به عید نوروز تقاضای ارز مسافرتی افزایش خواهد یافت و همین امر می‌تواند صعود نرخ ارز را تشدید کند، با این حال رئیس بانک مرکزی از ورود بازارساز و افزایش عرضه برای حفظ آرامش بازار سخن گفته است. فروش ارز توسط شرکت‌های تجاری به منظور پرداخت تعهدات ریالی، عرضه دلار را تقویت خواهد کرد.

 

بازار سکه سبقت دلار از سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت رشد ۲۵ هزار تومانی به قیمت ۴ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان به فروش رفت. در روزی که بهای اونس طلا به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی ثابت بود، رشد ۷/ ۱ درصدی نرخ ارز به افزایش ۶/ ۰ درصدی بهای سکه منجر شد. دیروز دلالان توانستند با استفاده از شایعات پیرامون استیضاح و احتمال ورود ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، بهای دلار را به اوج زمستانی خود برسانند. سکه نیز همچون ماه‌های اخیر به رشد دلار واکنش نشان داد و صعودی شد. اگر بازارساز بتواند با استفاده از مشوق‌های صادراتی باعث فروش دلارهای شرکت‌های صادراتی شود و عرضه دلار را افزایش دهد، رشد نرخ ارز متوقف شده و می‌توان به عقبگرد بهای سکه امیدوار بود. در عین حال افزایش سنتی تقاضای سکه در عید نوروز مانعی بر سر این موضوع است.

 

بازار طلای جهانی بازگشت طلا به مدار صعود؟

هر اونس طلا در بازار جهانی طی هفته قبل بیش از 5/ 0 درصد رشد کرد و در سطح 1321 دلار قرار گرفت. در نیمه ابتدایی هفته قبل شاخص دلار به بالای مرز 97 واحدی ارتقا یافت و با محدود کردن قدرت خرید سرمایه‌داران غیر دلاری، تقاضای جهانی برای فلز زرد را تضعیف کرد. از طرفی پایان یافتن دور آخر مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا امیدواری به تداوم رشد اقتصادجهانی را افزایش داد و شاخص دلار را نزولی کرد. با افت شاخص دلار به کانال ۹۶ واحدی، طلا بار دیگر مورد توجه خریداران قرار گرفت و بهای آن به اوج خود در سه هفته اخیر رسید. در نظرسنجی جمعه شب سایت کیتکو در خصوص پیش‌نگر قیمت طلا در هفته جاری ۷۶ درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۵۴ درصد از فعالان بازار طلا، روند افزایشی را برای فلز زرد متصور شدند.

 

بازار اوراق مسکن تخلیه سود زمستانه اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه9512» دومین روز کاری خود در هفته جدید را هم با افت قیمت سپری کرد و ضمن کاهش 4/ 0 درصدی به بهای 53 هزار و 314 تومان معامله شد. تقریبا اکثر سررسیدهای وام مسکن دیگر برخلاف «تسه9512» در محدوده مثبت معاملاتی به کار خود پایان دادند و میانگین قیمتی آنها در کانال 55 هزار قرار گرفت. با شکسته شدن مرز 12 هزار توسط دلار و حفظ روند صعودی نرخ ارز، فضای احتیاطی بین معامله‌گران بیشتر شده و معاملات اوراق وام مسکن نیز به تبعیت با رکود مواجه شده‌ است. در صورت حفظ روند صعودی شاخص ارزی کشور می‌توان انتظار داشت بخش قابل توجهی از  نقدینگی از سایر بازارها به سمت بازار دلار روانه شود. به این ترتیب از حجم معاملات «تسه‌ها» کاسته شده و ریزش بهای این اوراق به کانال‌های قیمتی پایین‌تر دور از تصور نخواهد بود.

 

بازار نفت رشد نفت در برآیند نیروهای ناهمسو

بهای نفت خام آمریکا طی معاملات هفته قبل بیش از ۶ درصد افزایش یافت و با رسیدن به نرخ ۸/ ۵۵ دلار، بیشترین قیمت را از ۲۰ نوامبر سال گذشته میلادی ثبت کرد. پایان یافتن دور آخر مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن و سیگنال‌های مساعد از روند مذاکرات، چشم‌انداز مثبتی را حول تقاضای طلای سیاه در آینده ترسیم کرد. افت مورد انتظار در میزان نفت تولیدی اوپک در کنار کاهش قابل توجه ۵۰۰ هزار بشکه عربستان در ماه گذشته و از مدار تولید خارج شدن میدان دریایی نفتی السفانیه به ظرفیت تولید روزانه یک میلیون بشکه در روز با انقباض عرضه از رشد بهای طلای سیاه در بازار جهانی حمایت کردند. با این حال افزایش فراتر از انتظارات موجودی‌های تجاری نفت آمریکا با بیان ضعف تقاضا و رشد دوباره تعداد دکل‌های فعال نفتی این کشور از رشد بیشتر قیمت نفت جلوگیری کرد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۸۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ دلار و یورو در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلا

به گزارش خبرگزاری مهر، هر اسکناس دلار امروز چهارشنبه (۵ اردیبهشت) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با ۱۴۲ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۴۴ هزار و ۳۸ تومان داد و ستد شد.

قیمت حواله دلار آمریکا نیز با ۱۴۲ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل، ۴۱ هزار و ۱۱۸ تومان معامله شد.

قیمت هر اسکناس یورو با افزایش ۳۵۲ تومانی به ۴۷ هزار و ۸۸ تومان و حواله آن با افزایش ۳۴۸ تومانی نسبت به دیروز، ۴۳ هزار و ۹۶۷ تومان قیمت خورد.

اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری با ۳۹ تومان افزایش قیمت به ۱۱ هزار و ۹۹۱ تومان رسید و حواله درهم ۱۱ هزار و ۱۹۶ تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته ۳۹ تومان افزایش داشته است.

کد خبر 6088007 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • بهای نفت در بازار جهانی کاهش‌ یافت
  • افزایش نرخ دلار و یورو در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلا
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • محرک جدید بورس
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد