Web Analytics Made Easy - Statcounter

اظهارات اخیر بشار اسد پیام‌های متعددی را در بر داشت که آنها را در دو بعد خارجی و داخلی بررسی می کنیم.


به گزارش شریان نیوز،سخنرانی عمومی اخیر "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه در جمع رؤسای شورا‌های شهر استان‌های این کشور، دربردارنده پیام‌های متعدد و روشنی در عرصه داخلی و خارجی بود و یانگر رویکرد استوار وی به مسائل مطرح شده است، بشار اسد ضمن صحبت در خصوص جنگ علیه تروریسم، وضعیت معیشتی و جنگ اقتصادی، رسانه‌ای و اجتماعی علیه سوریه از زوایای پنهان سیاسی و نظامی وضعیت کنونی سوریه پرده برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر کسی پوشیده نیست که جنگی که علیه سوریه به راه افتاده و همچنان ادامه دارد بر شخص بشار اسد تمرکز داشته است و از این رو همواره زمان سخنرانی‌ها و دیدار‌های وی و اظهاراتش در مرکز توجه قرار دارد، اما زمان و مکانی که بشار اسد اخیرا برای سخنرانی عمومی انتخاب کرد، بسیار هوشمندانه صورت گرفته و نشان گر یک تغییر جهت در شکل گیری روند سیاسی تحولات منطقه است به علاوه آنکه این امر همزمان بود با شکست یکی از مهمترین ارکان پروژه توطئه‌ی تجزیه و نابودی سوریه.

باید توجه داشت که دقت ویژه و نکته سنجی که در انتخاب مکان و زمان و حتی جمعی که بشار اسد در آن سخنرانی کرد، نقش بزرگی در رساندن پیام‌های مدنظر وی به آنسوی مرز‌های سوریه داشت، در واقع اظهارات بشار اسد در سخنرانی اخیر پاسخ آشکار وی بود به بسیاری از سوال‌ها درخصوص وضعیت کنونی منطقه که به فهم تصویر حقیقی منطقه، معادلات و عمق زوایای تحولاتی که هم اکنون در جریان است کمک می‌کند.

اگر دقیقتر بنگریم، اظهارات بشار اسد پیام‌های واضح و متعددی را در بر داشت، که در یادداشت پیش رو این پیام‌ها را در دو بعد خارجی و داخلی بررسی می‌کنیم:

در عرصه داخلی تاکید بشار اسد بر این بود که سوریه همچنان در قلب جنگی طولانی قرار دارد، جنگی که چهار بعد دارد، بعد میدانی و جنگ علیه تروریسم، بعد اقتصادی (تحریم)، بعد رسانه‌ای و بعد اجتماعی، یکی دیگر از محور‌های سخنرانی بشار اسد، تاکید بر اهمیت برگزاری انتخابات شورا‌های محلی بود از دیگر ابعاد اظهارات وی در عرصه داخلی بود با اشاره به این که این انتخابات بمثابه یک کاتالیزور در روند دموکراتیک سوریه محسوب می‌شود و برگزاری موفقیت آمیز آن در واقع به معنای شکست پروژه‌ی دشمنان سوریه در خصوص تجزیه این کشور است، بشار اسد همچنین با اشاره به بحران اقتصادی موجود در سوریه تاکید کرد که این بحران در نتیجه تلاش هدفدار برخی کشور‌های حامی تروریسم در تحریم دمشق و تضعیف آن از این طریق است که زیرساخت‌های سوریه را هدف گرفته است، تاکید بر نقش جامعه در مقابله با بحران و تحریم‌ها علیه سوریه نیز از دیگر محور‌های اظهارات اخیر بشار اسد بود.

درخصوص ابعاد خارجی اظهارات اخیر بشار اسد، بر خلاف تفسیر به رای برخی طرف‌ها از تحولات سوریه و تلاش برای تحریف آن، بشار اسد دو حقیقت مهم را درخصوص وضعیت این کشور فاش کرد؛ حقیقت اول تداوم تلاش‌های غرب برای هیمنه، هژمون و تسلط بر دنیا و حقیقت دوم تداوم اراده مقاومت در برابر این تلاش غرب است.

بشار اسد در این اظهارات تاکید کرد که حفظ وحدت اراضی سوریه خط قرمز دمشق است و در این خصوص هیچ مماشات و تسامحی از جانب دمشق صورت نخواهد گرفت، اظهارات بشار اسد درخصوص مواضع ترکیه در قبال سوریه نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود، با این توضیح که در پرونده کمیته (تدوین) قانون اساسی گروهی حامی منافع کشور و استقلال سوریه هستند و گروهی دیگر تابع ترکیه، و این در حالی است که ترکیه هیچ گاه از تبعیت و فرمانبرداری آمریکا خارج نخواهد شد و هدف آن تداوم این جنگ فرسایشی علیه سوریه است و همه هم و غم ترکیه این است یک منطقه حائل در سوریه ایجاد کند و این همان چیزی بود که آمریکا نیز از ابتدای جنگ علیه سوریه بر روی آن پافشاری می‌کرد، بشار اسد همچنین رجب طیب اردوغان را «جیره‌خوار حقیر آمریکا» توصیف کرد که این مساله ابعاد مهم و گسترده‌ای دارد به اعتباری می‌توان آن را یک توصیف دقیق مسحوب کرد که در بطن خود به خوبی گویای حقیقت وضعیت حاکم در منطقه است.

از سوی دیگر انتخاب اصطلاحات در سخنرانی اخیر بشار اسد، از دقت و ظرافت و نکته سنجی بالایی برخوردار بود، در این اظهارات رئیس جمهوری سوریه عبارتی بسیار قابل تأمل به کار برد که بیانگر پایبندی وی به لزوم همبستگی ملی است؛ " ما سوری‌ها با همدیگر پیروز می‌شویم، نه علیه همدیگر" در واقع بشار اسد با بیان این جمله بر لزوم همبستگی ملی در مقابل توطئه خارجی تاکید داشت.

تحلیل و اظهارنظر درمورد پیام‌های داخلی و خارجی سخنرانی بشار اسد به درازا خواهد کشید اگر بخواهیم تمام جوانب آن را در نظر بگیریم، اما به طور خلاصه می‌توان تاکید داشت که وی در این سخنرانی به گونه‌ای استراتژی‌های دمشق را در عرصه‌های نظامی، اقتصادی، اجتماعی، رسانه‌ای و سیاسی بیان کرد، اما نکته‌ای که در سخنان وی بارز بود، اطمینان وی به پیروزی قاطع در برابر پروژه غرب و رژیم صهیونیستی علیه سوریه است که شاهد بازتاب‌های آن در روز‌های آتی خواهیم بود.

منبع:العالم

برچسب هارئیس جمهورسوریه

منبع: شریان

کلیدواژه: رئیس جمهور سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۴۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر

 نتایج نظرسنجی یک موسسه معتبر آمریکایی که روز یکشنبه منتشر شده نشان داد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا کمترین میزان محوبیت یک رئیس جمهور را در ۷۰ سال اخیر دارد. بر اساس این نظرسنجی جدید، جو بایدن کمترین محبوبیت را در این مقطع از ریاست جمهوری خود در ۷۰ سال گذشته دارد که حتی از «ریچارد نیکسون» و «جیمی کارتر» روسای جمهور دهه هفتاد میلادی این کشو نیز کمتر است. این نتایج نشان داد که امکان انتخاب مجدد او در خطر است.

نظرسنجی گالوپ نشان داد که بایدن ۸۱ ساله، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به رتبه تاسف بار ۳۸.۷ درصد دست پیدا کرد. بر اساس این گزارش، با حدود ۶ ماه باقی‌مانده تا روز انتخابات، بایدن در موقعیت ضعیف‌تری قرار گرفته است.

روزنامه «نیویورک پست» در این باره نوشت، این نتایج ضربه‌ای به جو بایدن وارد کرد. شرایط جسمی و ذهنی بایدن به یکی از موضوعات جنجالی در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است. نارضایتی از رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا به ویژه در موضوعات مرتبط به وضع مرزها، مهاجرت و مواضع دولت بایدن در قبال جنگ اسرائیل علیه غزه بالاست.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • پیام تبریک رئیس‌جمهور درپی قهرمانی غرورانگیز تیم ملی فوتسال در آسیا
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • پیام تبریک رئیس جمهور برای روز ملی آفریقای جنوبی
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف
  • رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند