Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@03:28:15 GMT

ارتباط دانشگاه با جامعه نیازمند همگانی شدن علم است

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۷۳۵۵

ارتباط دانشگاه با جامعه نیازمند همگانی شدن علم است

تهران- ایرنا- عضو موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی می گوید: چنان چه علم و دانش در جامعه همگانی شود، ارتباط دانشگاه با فضای اجتماعی شکل می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، غلامرضا ذاکرصالحی روز دوشنبه در همایش ملی «تعامل نظام دانشگاهی و فضای مجازی» اظهار داشت: دانشگاه نیازمند بنیان های قوی است تا بتواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی دانشگاه های سنتی نیز در گذشته نسبت به فضای اجتماعی بی تفاوت نبوده اند.
وی در این برنامه که در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: امروزه وظایف متعددی برای دانشگاه ها تعریف شده است که از آن جمله می توان به ارتباط با صنعت، فناوری، کمک به جامعه در شرایط ناگوار و... اشاره کرد.
وی همچنین با اشاره به همکاری سایر بخش ها ادامه داد: باید به کیفیت دانشگاه ها توجه شود و در این زمینه همه بخش های جامعه نظیر رسانه ها، مراکز علمی و مدارس کشور باید همکاری داشته باشند. انجمن های علمی شکل بگیرد و علم و دانش در جامعه رواج یابد.
وی افزود: دانشمندان کشور امکان اتصال به رسانه ها را ندارند و بسیاری استادان و اعضای علمی جامعه از شبکه های غیرتخصصی پرهیز می کنند.
ذاکرصالحی با اشاره به تربیت و پرورش تعداد قابل توجهی از مهندسان، پزشکان و... در کشور به طرح پرسشی پرداخت و گفت : چرا این مساله موجب توسعه و رفاه عمومی نمی شود؟
وی در ادامه سخنان خود با طرح 4 الگو در زمینه تعامل علم و جامعه عنوان کرد: ترویج علم، مشاوره علم، درگیر شدن در علم و تعامل با علم امروزه به عنوان اساسی ترین الگوهای علم مطرح هستند.
ذاکرصالحی در خصوص ترویج علم به فهم همگانی و ساده سازی، به مشاوره علم به اتاق های فکر و ارتباط مراکز علمی با سیاست و در رابطه با تعامل علم به اشتراک اطلاعات و اشاعه فرهنگ علم اشاره کرد.
وی همچنین در زمینه درگیر شدن در علم به جوامع دانش بنیان و ارزیابی پیامدهای علم اشاره کرد و افزود: بررسی ها نشان می دهد کشورهای پیشرفته از ترکیب این الگوها استفاده می کنند و از مرحله ترویج علم گذر کرده اند.
به عقیده ذاکرصالحی کشورهای در حال توسعه از جمله ایران همچنان بر ترویج علم تمرکز دارند.
وی با اشاره به وجود 10 میلیون نفربیسواد در کشور خاطرنشان کرد: گذار از این مرحله و تقویت دانش همگانی نیازمند تلاش همه جانبه و حمایت تمامی بخش های کشور است؛ چرا که ذات و ماهیت دانشگاه به سرعت و به یک باره قابل تغییر نیست.

**دانشگاه جهت ارتباط با جامعه به ارزش های نوآورانه توجه کند
سحر کوثری، عضو هیات علمی گروه سیاست علم و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز در این برنامه با ارائه مقاله ای با عنوان چشم انداز فضای اجتماعی دانشگاه و عوامل تاثیرگذار بر آن اظهار کرد: اهمیت سازگاری نظام دانشگاهی با محیط بیرونی جهت ایجاد ارزش های نوآورانه ضروری است.
وی افزود: نتایج بررسی دانشگاه های موفق نشان داده است که فضای اجتماعی دانشگاه شامل کاربر، سازمان، اکوسیستم و جامعه است و نوآوری معنادار، ارزش برای هریک از این 4 سطح را مدنظر قرار داده است. این ارزش ها در هر سطح متفاوت است؛ به عنوان مثال ممکن است برای جامعه ثروت ارزش تلقی شود.
وی تصریح کرد: نظام دانشگاهی جهت ایجاد تعامل پایدار با فضای اجتماعی باید علاوه بر ارزش های اقتصادی، ارزش های روانشاختی را نیز برای هر یک از این سطوح مورد نظر قرار دهد. چرا که روان شناسی با فعالیت های ذهنی و رفتاری افراد متفاوت و شامل مطالعه ادراک، تفکر، قدرت حل مساله، شخصیت و هیجان، اختلال روانی و پذیرش فرد در جامعه می شود. در نتیجه این امر ارتباط دانشگاه با محیط بیرونی جامعه شکل می گیرد.

**9489**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سحر كوثري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۷۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد

ایسنا/گیلان رئیس بسیج اساتید کشور با تأکید بر اینکه بسیج اساتید محور اتحاد، همدلی و هم‌افزایی بین اساتید در دانشگاه‌ها باشد، گفت: افتخار بسیج اساتید این است که چتری برای همه اساتیدی که دل در گروی پیشرفت و توسعه کشور دارند، باشد.

دکتر محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور امروز ۶ اردیبهشت‌ماه در نشست با مسئولین کانون‌های بسیج اساتید استان که در دانشگاه گیلان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره هشت‌هزار شهید استان، اظهار کرد: ایران اسلامی با عملیات وعده صادق و تنبیه رژیم صهیونیستی قدرت بلامنازع منطقه شده است.

وی افزود: در منطقه به لحاظ راهبردی و تحولات شگرف و بررسی تحلیل‌ها و گفته‌های مسئولان، افراد شاخص و صاحب‌نظر دنیا همه از تأثیرگذاری عملیات وعده صادق و ضربه اساسی ایران به رژیم صهیونیستی حکایت می‌کنند.

مردانی بیان کرد: ایران به تنهایی با به کارگیری دستاوردهای نظامی خود که برگرفته از پژوهش‌های دانشمندان و نخبگان دانشگاهی ماست، توانست ضربه سنگینی را به رژیم صهیونیستی وارد کند، ما قدیمی‌ترین تجهیزات و حداقلی‌ترین توان در این عملیات به کار گرفتیم اما آنها نتوانستند با به‌روزترین تجهیزات و ابزار مانع موشک‌ها و پهپادهای ما شوند لذا این دستاورد بزرگی است که غرب آسیا را به قبل و بعد از عملیات وعده صادق تقسیم کرد و اینها به برکت الطاف الهی است.

بسیج اساتید باید جاذبه علمی و فرهنگی برای دانشجویان ایجاد کند

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: اگر توانستیم در جنگ سخت با مستکبرین عالم این پیشرفت را به دست آوریم، می‌توانیم در جنگ نرم هم موفقیت بزرگ کسب کنیم و لازمه آن این است که اساتید گرانقدر با هم‌افزایی و همدلی این حرکت را رقم بزنند.

وی با تأکید بر اینکه بسیج اساتید محور اتحاد، همدلی و هم‌افزایی بین اساتید در دانشگاه‌ها باشد، گفت: افتخار بسیج اساتید این است که چتری برای همه اساتیدی که دل در گروی پیشرفت و توسعه کشور دارند، باشد؛ حتی اساتیدی هم که عضو بسیج اساتید نیستند اما تفکر بسیجی دارند یا کسانی که نقد یا انتقاداتی داشته باشند، هم می‌توانند زیر این چتر قرار گیرند.

مردانی با تأکید بر اینکه بسیج اساتید باید منشائیت فکری خود را در داخل و خارج دانشگاه داشته باشد و رابطه بین استاد و دانشجو را گسترش دهد، تصریح کرد: بسیج اساتید باید همگام با جنبش نرم افزاری، پاسخگوی شبهات بوده و مواجهه ایجابی و تبیینی ایجاد کند و در امیدآفرینی بین قشر جوان و آینده ساز نقش آفرین باشد، ایجاد جاذبه علمی و فرهنگی برای دانشجویان از سوی اساتید نباید فراموش شود.

رئیس بسیج اساتید کشور بیان کرد: در راستای تقویت ارتباط بین اساتید و دانشجویان، امسال حلقه‌های علمی را تعریف کردیم، ارتباط با انجمن‌های علمی که در بستر وزارت علوم فعالیت دارند، شکل گرفته است. اگر بتوانیم در قالب کمک به نظام حکمرانی کشور ظرفیت تخصصی اساتید را تقویت کنیم، طعم شیرین خدمت اساتید بسیجی مشهود خواهد بود.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در راستای حکمرانی اسلامی، گفت: این قرارگاه پیرو تحقق اهداف بیانیه گام دوم تشکیل شده و می‌تواند در حوزه‌های مختلف سلامت غذایی، اقتصاد دریامحور، زیست محیطی و... که از محورهای مهم در این استان است، نقش آفرین باشد.

باید کنشگری اساتید در فضای مجازی تقویت شود

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت برای اساتید تصریح کرد: این اردوها فرصتی برای اساتید دیگر دانشگاه‌های کشور است تا با ظرفیت‌های تحقیقاتی، دفاعی، نظامی، علمی و صنعتی در استان‌ها آشنا شوند و در این راستا با مراکز نظامی و علمی و صنعتی در استان گیلان جلساتی برگزار شده است تا ضمن آشنایی اساتید با دستاوردهای این استان، حلقه‌های ارتباطی با دانشگاه‌های دیگر کشور شکل بگیرد.

مردانی تأکید کرد: کنشگری قوی در میدان ضرورت است، انجام کار مطالعات علمی خوب بوده اما کافی نیست، زیرا حضور استاد در صحنه‌های اجتماعی اثرگذاری بالایی دارد، بیشترین تأثیرگذاری پذیرش نقش «استاد» از منظر جامعه است. باید در میدان باشیم، پیشنهاد و راهکار دهیم و به بررسی مسائل کشور بپردازیم و برای مسائل و زیست بوم راه حل ارائه کنیم. نشست‌ها و کارگروه‌های تخصصی برگزار کنیم.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه باید کنشگری اساتید در فضای مجازی تقویت شود، گفت: اساتید باید پررنگ‌تر و فعالانه در فضای مجازی حضور داشته باشند و روشنگری کنند زیرا فضای مجازی دروغ‌هایی را برای جوانان‌مان مطرح می‌کند که باید اساتید در این جبهه فرهنگی پیشگام بوده و روایت اول را تبیین کنند.

مردانی با اشاره به نامگذاری شعار سال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، تصریح کرد: جهش تولید نیازمند ثبات اقتصادی و مشارکت مردم است، مشارکت در تولید هم نیازمند سرمایه است. تولید کالا و خدمت علاوه‌بر تأمین نیازهای جامعه باید باعث تقویت نظام شود. لذا در بحث جهش تولید با مشارکت مردم تنها نسخه درمان فقط اقتصادی نیست بلکه امنیت و ثبات اقتصادی مؤثر است.

وی ادامه داد: در راستای تحقق شعار سال تأکید بر تولید دانش بنیان است، رونق کسب و کارها و اصلاح نظام بیمه هم از دیگر موارد مورد توجه است، باید کمیته و ستادی از اساتید و حتی دانشجویان تشکیل شود تا جامعه علمی برای تحقق شعار سال نقش آفرینی کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همایش پیاده روی در یاسوج
  • نشانه‌های آمادگی برای ازدواج در دختران
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در بستان آباد
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • نقش مهم شبکه خانواده در حل بسیاری از مسائل جامعه
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است
  • اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند بستان آبادی