Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیلات یک از حوزه های ارزآور برای کشورمان محسوب می شود و در برخی بخش ها مانند پرورش ماهی قزل آلا با توجه به اقبال جهانی به آن توانسته ایم به عدد قابل قبولی در حوزه تولید برسیم و پیش بینی شده تا پایان سال شاهد تولید ۱۴۰ هزار تنی این ماهی باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، آبزی پروری با پرورش در قفس، آبزی پروری در آب شور و لب شور، پروش ماهیان در استخرهای آب کشاورزی، صید در آب‌های دور و بین‌المللی، کاهش ضایعات در مراحل مختلف صید، عمل‌آوری، حذف روش‌های صید مخرب و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا به عنوان اهداف برای سازمان شیلات ایران در برنامه ششم توسعه درنظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از این رو بر اساس آمارها در سال 2015 بیش از یك میلیون تن انواع آبزیان در ایران تولید شد كه 60 درصد از طریق صید دریایی و 40 درصد از طریق آبزی پروری بوده است و همچنین بنا به گفته بنا به گفته «عیسی گلشاهی»، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران صادرات انواع آبزیان فراوری شده کشور در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته حدود ۳۹ درصد رشد نشان می دهد. امسال در هر یک از ردیف های کالاهای صادراتی آبزیان حداقل ۱۸ درصد رشد صادرات داشته ایم.

گلشاهی ادامه داده است: «سال گذشته، سهم صادرات آبزیان فرآوری شده در اشکال مختلف مانند کنسرو، ناگت، برگر، ماهی ریز خشک شده و فیله شده نسبت به مجموع صادرات محصولات شیلاتی حدود ۸ درصد بوده است.»

 

وی با اشاره به تولید ۱.۲ میلیون تن انواع آبزیان دریایی و پرورشی در کشور تصریح کرده بود: «از این میزان تولید، حدود ۳۵۰ هزار تن آبزی در کشور فرآوری می شود. از ۳۵۰ هزار تن آبزی فرآوری شده ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تن فقط مربوط به تن ماهیان صنعتی است که در صنایع کنسرو استفاده می شود، بخشی مربوط به ماهیان ریز شمال و جنوب کشور مانند کیلکا و ساردین است که قسمتی از آن به صورت کنسرو در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و سایر آن هم به صورت ساده، خشک شده و یا برای تولید پودر ماهی استفاده می شود.»

 

یکی از بخش های شیلات که توانسته است در سال های اخیر به جایگاه مناسبی در این صنعت برسد پرورش و صادرات ماهی قزل آلا است تا جایی که بنا به گفته مسئولان حوزه شیلات کشور، ایران در تولید قزل آلا مقام اول در دنیا را دارد و به عبارتی جز 4 کشور اول دنیا است. معمولاً ماهی قزل‌آلا را به دو روش در حوضچه‌های آب‌سرد پرورش می‌دهند. در حوضچه‌های آب‌سرد که مخصوص پرورش ماهی هستند و معمولاً این حوضچه‌ها در کنار چشمه‌ها یا رودخانه‌های آب شیرین واقع شده‌اند و در شمال کشور گاهی ماهی قزل‌آلا را در مزرعه‌های برنج نیز رشد می‌دهند تا علاوه بر تغذیه از آفت‌های برنج ماهی در آب دائمی موجود در مزرعه نیز استفاده می‌کند که به گفته رئیس سازمان شیلات هم اکنون ایران اولین تولیدکننده ماهی قزل آلا در دنیا از نظر میزان ظرفیت تولید محسوب می شود و کشورهای اروپایی مانند فرانسه خواهان همکاری با کشورمان در این حوزه هستند.

 

حالا در جدیدترین آمار در این بخش «آرش نبی‌زاده» مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «اگرچه امسال پیش بینی می شد که تولید قزل آلا تا پایان سال به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزارتن برسد، اما به سبب سیاست سازمان شیلات حداکثر به ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزارتن می رسد ضمن آنکه قیمت قزل آلا در ۶ الی ۷ ماه آینده با جهشی چشمگیر در بازار روبرو خواهدشد.»

بنابراین گزارش، تولید ماهی بعد از انقلاب 11 برابر افزایش یافته است. در سال 57 سرانه مصرف ماهی در کشور یک کیلو بود که اکنون به 11 کیلو رسیده است، و این رقم در گیلان 16 کیلو است این در حالی است که این آمار در میانگین مصرف سرانه ماهی در دنیا 21 کیلو است. قبل و اوایل انقلاب حدود 6 میلیون تن ماهی در دریا رهاسازی می‌شد که اکنون به 150 میلیون تن رسیده است.

 

 سال گذشته ۱۳۷ هزار تن محصولات شیلاتی به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار از کشور صادر شده است. علیرغم خشکسالی و کم آبی سال گذشته، تولیدات شیلات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که از این میزان سهم صید، ۷۲۴ هزارتن و آبزی پروری ۴۸۰ هزار تن بوده است که می‌توان گفت پرورش ماهیان گرمابی سردآبی، میگو و پرورش ماهی در دریا در زنجیره این فعالیت سهم بسزایی در این میزان تولید داشته اند.

 

در سال گذشته بیش از ۲۶ هزار تن میگو به کشور‌های هدف صادر شد و ارزش صادرات محصولات شیلاتی بیش از ۵۱۰ میلیون دلار به میزان ۱۳۷ هزار تن بوده است. بخش شیلات و آبزیان از بخش‌هایی است که تراز تجاری آن مثبت است و در سال کمتر از ۸۰ میلیون دلار واردات در این بخش صورت می‌گیرد در حالی که ارزش صادرات چندین برابر واردات است. در حال حاضر محصولات شیلات ایران اکنون به ژاپن، کره جنوبی، بریتانیا و فرانسه و دیگر کشورها صادر می شود./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان اصفهان سرلشگر باقری زاهدان شهید مدافع وطن هرمزگان حادثه تروریستی خبرگزاری شبستان شهرستان آران و بیدگل شیلات اقتصاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۱۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش‌ها در ایران؛ ورود سامانه بارشی جدید از دوشنبه

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوایی امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، گفت: امروز در برخی از مناطق شمال غرب، غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، شرق سیستان و بلوچستان رگبار پراکنده رخ می‌دهد و سایر مناطق از جوی آرام برخوردار هستند.

وی افزود: فردا سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود و در نیمه غربی کشور شاهد رگبار و رعدوبرق و در برخی نقاط بارش تگرگ خواهیم بود.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: شدت بارش‌های فردا در حد هشدار نارنجی است و برای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان، کردستان، کرمانشاه و شمال قزوین، سیلابی شدن و طغیان رودخانه‌ها پیش‌بینی می‌شود. بنابراین هموطنان تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند.

گودرزی با بیان اینکه بارش‌ها تا پایان هفته ادامه دارد، گفت: امروز در شمال غرب و جنوب شرق در برخی ساعات وزش باد شدید پیش‌بینی شده است که احتمال ریزش تگرگ و یا خیزش گرد و خاک نیز وجود دارد.

کد خبر 6096908 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • توزیع روزانه قارچ در سطح کشور به ۸۰۰ تن رسید
  • ساخت شهرک شیلات در شهر غیرساحلی ایران
  • ببینید | تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
  • از مصرف رب‌ گوجه کپک‌زده پرهیز شود
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • تداوم بارش‌ها در ایران؛ ورود سامانه بارشی جدید از دوشنبه
  • لحظه شکار جالب ماهی درنده (فیلم)
  • سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد
  • هواشناسی ایران/ تداوم بارندگی در برخی استان‌های کشور
  • تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی