Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، در آخرین روزهای سال و اسفندماه، خانواده‌های ایرانی رسم خانه تکانی را انجام می‌دهند تا پلیدی و آلودگی‌ها را از خانه و کاشانه خود بردارند آئینی کهن و باستانی که با تفاوت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود درجای جای شهرها و روستاهای ایران اسلامی اجرا می‌شود.
این رسم زیبا در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با شور، شعف و وصف تمام‌نشدنی انجام می‌شود و رنگ و بوی شهرها و روستاها و حتی چادرهای عشایری در فصل خانه تکانی عوض می‌شود و شهر حال و هوایی دیگر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رقص رنگ و روی در و دیوار خانه‌ها که با پهن کردن تشک و پتوها روی دیوار خانه‌ها بوجود می‌آید خبر از آمدن بهار می‌دهد و بالش‌های سنتی و گلدار روی دیوار خانه‌ها نشان از استقبال از بهار در کهگیلویه و بویراحمد دارد.
بانوان کدبانوی کهگیلویه و بویراحمدی بیش‌ ازهرکس دیگر در این فصل فعالیت دارند و بار اصلی خانه تکانی‌ها به دوش آنهاست.
پخت حلوا، گلاب پاشی خانه‌ها و خرید عطر و عود از جمله دیگر رسومات کهگیلویه و بویراحدی‌ها در ایام خانه تکانی‌هاست.
اما آیا خانه تکانی در پایان هر سال می‌تواند طراوت و تازگی را برای ما به ارمغان آورد.
و قطعا همه بر این نکته باور داریم که برای ایجاد طراوت در زندگی و زدودن گرد و غبار از خانه دلمان نیز همواره باید دست به کار شویم.
برای این کار ابتدا لازم است به خود بیاییم و نیک و عمیق بیندیشیم، به گذشته‌ها برگردیم، ناراحتی‌ها، بغض‌ها و کینه‌ها را کنار بگذاریم.
خانه‌ دلمان باید صاف باشد و صیقلی، گرم باشد و مهربان و درنهایت، خانه‌ دل باید زیباترین و بانشاط‌‌ ‌‌‌ترین جلوه‌های بصری و معنوی را دارا باشد و چه بهتراینکه خانه دلمان را با یاد و حضور خدا صیقل دهیم.
اما برای حضور خدا در خانه دلمان باید چه کنیم و برای این کار باید دل از پلیدی‌ها بکنیم و دل بسپاریم به یاد خدا و خانه دل را از هر چیز جز خدا مبری سازیم .
و چه زیبا در آیه 28 سوره رعد آمده است که«أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» و قطعا ذکر و یاد خدا که در دل باشد آرامش واقعی دست حاصل می‌شود.
و چه زیباست اگر خانه دل و خانه جسم ما سرشار از یاد خدا و خوبی‌ها باشد و آنجاست که اگر در کلبه ای محقر باشیم، کومه‌ای ساده با آرامش خواهیم داشت و اگر در کاخی عظیم باشیم بی یاد و نام خدا هیچ لذتی از این دنیا و مظاهرش نخواهیم برد.
پس بیاییم زیبا بیندیشیم زنگار از دل بزداییم و در روزهای واپسین سال و قبل از خانه تکانی، دل تکانی کنیم .اما برای خان تکانی دل چه کنیم. و چه بهتر از نماز و نیایش که جان خود را با عبادت جلا دهیم.
و البته خانه تکانی و آمادگی برای تغییر فصل یادآور معاد و بازگشت همه ما به سوی خدا خواهد بود و چه دارویی شفابخش‌تر از نیایش و ذکر خدا.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کهگیلویه و بویراحمد اجتماعی دل تکانی یاد خدا قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۲۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، علیرضا باقری گفت: در سده‌های گذشته و در زمان محمدتقی‌خان بافقی، والی یزد، گل محمدی در محل موقوفات باغ دولت آباد، کشت و مراسم گلابگیری انجام می‌شده است که متأسفانه این سنت، طی سده‌های گذشته فراموش شد و با پیگیری‌های انجام شده بعد از نزدیک به ۲۵۰ سال این مراسم احیا شد.
 وی ادامه داد: مراسم گلابگیری از ساعت چهار عصرامروز پنجشنبه و روز جمعه، ششم و هفتم اردیبهشت‌ماه برای تأمین گلاب کفشداری حرم امام رضا (ع) و عتبات عالیات برگزار می‌شود. این مراسم در وقف‌نامه دولت آباد وجود دارد و لذا در سال گذشته کاشت گل محمدی مورد توجه قرار گرفت و در فضایی به وسعت هزار و ۷۰۰ متر مربع در باغ انجام شد و از امسال این سنت احیا شده و هر سال انجام خواهد شد.
 مدیر موقوفات باغ تاریخی دولت آباد یزد گفت: عصر پنجشنبه و روز جمعه در ورودی باغ دولت آباد مراسم گلابگیری کاملاً رایگان است و همه مهمان امام رضا (ع) هستند و از عموم مردم دعوت می‌کنیم تا در این مراسم حضور پیدا کنند.
 باقری از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و گلابگیری و عرقیجات در حاشیه این جشنواره خبر داد و بیان کرد: این نمایشگاه در ۳۰ غرفه برپا و برای بازدید عموم دایر است.

دیگر خبرها

  • احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد
  • طرح شنابرای۴۰۰۰دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی اجرا می شود
  • فرمانده کل ارتش میهمان کهگیلویه و بویراحمدی‌ها
  • جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر
  • جوزپه روسی: روی کین انتخابی عالی برای انجام یک خانه‌تکانی در منچستریونایتد است
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد
  • ۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند