Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیمارستان فارابی یازدهمین جشنواره چشم‌پزشکی و علوم بینایی شمس را با هدف تجلیل از دانشمندان چشم پزشکی برگزار می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان«سید فرزاد محمدی» گفت: یازدهمین جشنواره چشم‌پزشکی و علوم بینایی پروفسور محمدقلی شمس "پدر علم نوین چشم‌پزشکی ایران" با هدف شناسایی افتخارات و شایستگی‌های جامعه چشم‌پزشکی و علوم بینایی ایران و تقدیر و تجلیل از دانشمندان، آموزگاران، رهبران و محققان این عرصه پنج‌شنبه دوم اسفند ماه امسال در سالن آمفی‌تئاتر بیمارستان فارابی تهران برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر برنامه‌ریزی جشنواره چشم‌پزشکی و علوم بینایی "شمس" خاطرنشان کرد: این جشنواره در دو دسته رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود که در دسته غیررقابتی بخش‌هایی چون اعطای نشان نوع‌دوستی و پیشگیری از نابینایی (نشان خدادوست)، دانشمند برتر (نشان پیمان) و آموزگار برتر (نشان سجادی)، نشان خدمت و مسئولیت‌پذیری حرفه‌ای و اجتماعی (نشان هاشمی)، چشم‌پزشک پارسی، ادیب چشم‌پزشکان، در نظر گرفته شده است، همچنین بخش‌های ابداع یا اختراع برتر، کتاب و پایان‌نامه‌ برتر، نوآوری برتر در روش جراحی، مقاله برتر فارسی و انگلیسی، ایده برتر، نهال دانشوری و بخش دانشور جوان از جمله بخش‌های رقابتی این دوره از جشنواره به‌شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: حفظ و توسعه انسجام و اهلیت حرفه‌ای در جامعه چشم‌پزشکان و متخصصان وابسته؛ ارتقا و توسعه هویت و شخصیت چشم‌پزشکی ایران در عرصه ملی و بین‌المللی؛ معرفی الگوها و پروژه‌های برتر علمی ــ پژوهشی در عرصه چشم‌پزشکی و علوم بینایی؛ ارتقای کیفیت و هدایت پژوهش‌های عرصه چشم‌پزشکی و علوم بینایی با الگوسازی و معرفی برترین تحقیقات در اولویت‌های ملی و مرزهای دانش با موضوعات اصیل، نوآورانه و بین‌رشته‌ای یا متدولوژی برتر؛ انگیزش‌آفرینی برای شکل‌گیری و هدایت پژوهش‌های جدید و هدایت منابع به‌سمت پژوهش‌های برتر با اعطای گرنت دیگر محورهای جشنواره پروفسور محمدقلی شمس را تشکیل می‌دهد.

 

بزرگداشت موفقیت و تصدیق ایران در مهار تراخم و اخذ گواهی از سوی سازمان بهداشت جهانی همزمان با جشنواره شمس برگزار می شود.

پروفسور محمدقلی شمس در سال ۱۲۸۳ به دنیا آمد. وی فرزند دکتر یحیی شمس ملقب به لسان الحکما و نوه محسن میرزا ملک آرا ملقب به شمس الشعرا از شاعران عارف مسلک دوران قاجار است.

وی در سال ۱۳۰۲ به هزینه پدرش وارد رشته پزشکی در دانشگاه نظامی لیون شد. وی در سال ۱۳۱۱، قبل از تاسیس دانشگاه تهران، به دعوت وزیر علوم به ایران بازگشت و با سمت استادی در دارالفنون مشغول به تدریس پزشکی شد. وی پس از بازدید از جنوب ایران و مناطقی که به دلیل شیوع بیماری تراخم، کوری بیداد می کرد، شوشتر به شهر کوران معروف شده بود، برای همیشه از بازگشت به فرانسه صرف نظر کرد. روش درمانی او برای این بیماری و به وسیله الکتروکواگولیشن در مقاله ای مفصل در سال های دهه ۱۹۵۰ ارائه شد.

پروفسور شمس بنیانگذار بیمارستان چشم پزشکی فارابی به عنوان اولین مرکز تخصصی چشم پزشکی در ایران است. وی در هنگام مرگ قدیمی ترین عضو انجمن چشم پزشکی فرانسه بود و بارها به ریاست انجمن های چشم پزشکی مختلف در جهان برگزیده شده بود. وی موسس انجمن چشم پزشکی ایران و نشریه تخصصی چشم پزشکی است. او که تا آخرین روزهای زندگی در سن ۹۲ سالگی مشغول معالجه بیماران بود در سال ۱۳۷۵ درگذشت.

دوازدهمین کنگره سراسری چشم پزشکی ایران از او به عنوان استاد برجسته و پدر چشم پزشکی ایران تجلیل کرده است.

پایان پیام/55

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان حضرت ام البنین سلام الله علیها سرلشگر باقری اردبیل شهید مدافع وطن زاهدان کرمان حادثه تروریستی تشییع پیکر شهید استان بوشهر فرزاد محمدی بیمارستان فارابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۴۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!

ایتنا - بر اساس یافته‌های جدید دانشمندان، احتمالا سیارک معروف کامو اولوا که در سال ۲۰۱۶ کشف شده، در واقع تکه‌ای از ماه است که در اثر برخورد شهاب سنگ با سطح ماه جدا شده است.
محققان دانشگاه تسینگ هوا در چین با بررسی ویژگی های فیزیکی و مداری سیارک کامو اولوا، به این نتیجه رسیده اند که این سیارک کوچک احتمالا تکه ای از ماه است که در اثر برخورد شهاب سنگ با سطح ماه میلیون ها سال پیش جدا شده است.

بر اساس شبیه سازی های انجام شده، دانشمندان ویژگی هایی را در این سیارک شناسایی کرده اند که با دهانه برخورد "جیوردانو برونو" در نیمکره دور ماه مطابقت دارد. از جمله اینکه این سیارک از جنس سنگ بسیار جامد است که نشان می دهد تکه ای یکپارچه از ماه بوده، نه انباشته ای از خاک و خرده سنگ.

این تیم در مقاله خود نوشته اند: ما احتمال می دهیم منشا احتمالی کامو اولوا از شکل گیری دهانه جیوردانو برونو در چند میلیون سال پیش باشد. این یک رابطه مستقیم میان یک سیارک خاص و دهانه منشا آن در ماه را نشان می دهد.

کامو اولوا حدود قرن هاست در مداری نزدیک به زمین اما دور از آن در گردش است. این سیارک کوچک حدود 50 متر قطر دارد اما رفتارش کاملا متفاوت از سایر سیارک های اطراف زمین است. نحوه انعکاس نور و رنگ آن نیز شباهت زیادی به سطح ماه دارد.

کشف دقیق اینکه این سیارک از کجای ماه آمده، نشان دهنده وجود سایر سیارک های کوچک تری از جنس ماه در اطراف زمین است که هنوز کشف نشده اند. دانشمندان امیدوارند با ردیابی دقیق این سیارک ها، شواهد بیشتری از تاریخچه تشکیل ماه به دست آورند.

دیگر خبرها

  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • نمایشگاه سلامت در هرمزگان برگزار می‌شود
  • برگزاری نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس
  • کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!
  • همایش تبیین دستاورد‌های عرصه سلامت و تجلیل از فعالان بخش سلامت در شهرستان خوی
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟