Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-08@03:25:56 GMT

کمبود ۴ میلیون مسکن در کشور

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۵۴۹۱

کمبود ۴ میلیون مسکن در کشور

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در اجلاس سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه مجلس آ‌ماده است، تا از انبوه‌سازان برای ورود به احیای بافت‌های فرسوده حمایت کند افزود: دولت توان زیادی ندارد که به تنهایی بخواهد بستر حضور و احیای بافت‌های فرسوده را فراهم کند، بنابراین انبوه‌سازان باید تلاش کنند تا با جلب اعتماد مردم برای احیای بافت‌های فرسوده اقدام کنند، پس باید موانع از پیش رو برداشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه نهادهای بزرگی مثل آستان قدس رضوی می‌توانند در احیای بافت‌های فرسوده اقدام کنند، گفت: سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید در کشور احداث شود تا پاسخگوی تقاضا باشیم. این در حالی است که در حال حاضر سالانه ۳۰۰ تا ۳۷۰ هزار واحد مسکونی در کشور احداث می‌شود. 

وی تصریح کرد: اگر دولت سیاست‌گذاری لازم را انجام ندهد قطعا سال آینده با افزایش قیمت مسکن مواجه خواهیم شد چرا که برخی تصور می‌کنند چون ۲ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه داریم پس نیازی به تولید و ساخت مسکن نیست. 

به گفته وی در حال حاضر ۴ میلیون واحد مسکونی کسری داریم که باید تولید و احداث شود. 

رئیس کمیسیون عمران مجلس درخصوص توان ایران در صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: متاسفانه در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی غافل هستیم، چرا که تنها دو میلیارد دلار برای کشور ارز‌ آوری در این حوزه صورت گرفته است و این نشان می‌دهد، در صدور خدمات فنی و مهندسی ضعف داریم. 

رضایی کوچی گفت: وقتی بتوانیم سرمایه‌های کشور را وارد یک کشور کنیم و سرمایه‌های خود را در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کنیم، وابستگی و همبستگی به ما کمک خواهد کرد. 

وی گفت: در کمیسیون عمران مجلس تلاش خواهیم کرد که در مورد وضعیت صنایع مرتبط با خدمات فنی و مهندسی تحقیق و تفحص انجام دهیم و به همین منظور از وزارت خارجه خواسته‌ایم که در کمیسیون عمران کارگروهی با حضور وزیر خارجه، وزیر نیرو،‌ وزیر اقتصاد و وزیر راه و شهرسازی تشکیل شود. 

وی با بیان اینکه از سال ۷۳ تا سال ۹۵ حدود ۳۵ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی برای کشور ارزآوری داشته است، خاطرنشان کرد: حذف جوایز صادراتی در دولت دهم می‌تواند یکی از دلایل کاهش صادرات خدمات فنی مهندسی باشد، اما به هر حال تحریم‌ها و محدود شدن صادرات خدمات فنی مهندسی تنها به دو کشور سوریه و عراق دلیلی بر همین کاهش صادرات خدمات فنی و مهندسی است. 

رضایی کوچی با اشاره به اینکه براساس سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴ فرصت داریم تا صادرات خدمات فنی و مهندسی خود را افزایش دهیم، گفت: باید عملکرد خود را در این خصوص ارزیابی کنیم که بدانیم چرا و به چه دلیل از هدف‌گذاری خود فاصله داریم. 

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه و خاورمیانه هدف خوبی برای شرکت‌های ایرانی هستند، گفت: ایران می‌تواند در حوزه راه و ترابری، آب،‌تاسیسات و تجهیزات،‌صنعت و معدن، ساختمان و نفت و گاز در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی فعالیت بهتری داشته باشد. 

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: باید برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی یک نگاه دیپلماسی جدیدی حاکم شود و باید یک معاون اقتصادی در وزارت خارجه تعریف شود، اما به لحاظ ساختاری هنوز این موضوع در وزارت خارجه تشکیل نشده است. 

به گفته وی در سه سال آینده باید ۱۰۲ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: یکی از دلایل و مشکلات صادرات خدمات فنی و مهندسی نداشتن ثبات در نرخ ارز است، چرا که وقتی یک شرکت ایرانی قراردادی در خارج از کشور امضا می‌کند، وقتی قیمت نرخ ارز دچار تورم می‌شود، آن شرکت دچار مشکل می‌شود. 

کوچی در مورد واگذاری برخی از شرکت‌های دولتی در قالب اصل ۴۴ به بخش خصوصی گفت: متاسفانه برخی از مشکلات در اجرای اصل ۴۴ باعث شد تا با این شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار نشود، پس بنابراین باید یک مسئول مستقیم و قدرتمند در سطح وزارتخانه و حتی زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور برای افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی تسهیل شود.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۵۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا دکتر محمدحسن بازیار رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، امروز در نشست خبری که در محل پژوهشگاه برگزار شد با بیان اینکه زمین دائماً در حال تغییر و تحول است و این فرآیند، از گذشته وجود داشته، گفت: اخیرا زمین لرزه‌های با بزرگی بیش از ۴ در مناطقی مانند فاریاب کرمان و خراسان رضوی رخ داد.

وی با اشاره به موضوع دوره‌های بازگشت زلزله در تهران عنوان کرد: این دوره ابتدا ۱۲۰ سال، سپس ۱۵۰ سال و در نهایت به دلیل عدم وقوع زلزله بزرگ در تهران، ۱۷۵ سال عنوان شده است.

بازیار با تاکید بر پیچیدگی پدیده زلزله اظهار کرد: در بم زلزله در جایی به وقوع پیوست که ۲ هزار سال زلزله در آن رخ نداده بود. از این رو زلزله یک پدیده پیچیده است که باید همه موارد آن مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به نهمین دوره کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی که توسط پژوهشگاه برگزار می‌شود، گفت:این کنفرانس  از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت ماه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. در این کنفرانس، ۲۱۱ مقاله به صورت شفاهی و ۲۰۴ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله تصریح کرد: زلزله‌شناسی، پیشگیری و ایمن‌سازی سازه‌ها و مدیریت بحران، محور‌های اصلی این مقالات را تشکیل می‌دهند. سخنرانان خارجی از ۱۵ کشور شامل آلمان، نروژ، یونان، امارات متحده عربی، آمریکا، اسپانیا، استرالیا، برزیل، ترکیه، ژاپن، سوئد، فرانسه، نیوزیلند و هند در این کنفرانس حضور خواهند یافت.

بازیار با اشاره به تمرکز این کنفرانس بر حل مسائل زلزله‌خیزی کلانشهر‌های ایران مانند تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد، گفت: در حاشیه این کنفرانس، ۱۶ کارگاه تخصصی در زمینه‌هایی نظیر ساخت و ساز بر روی گسل، زلزله تهران و طراحی و ساخت بیمارستان‌های مقاوم برگزار می‌شود.

وی افزود: تلاش داریم بر اساس یافته‌ها و بحث‌های این کارگاه‌ها، در پایان کنفرانس قطعنامه‌ای در حوزه ارتقای تاب‌آوری، مدیریت بحران و ساخت و ساز ایمن برای مسئولان و سیاستگذاران تدوین کنیم.

در ادامه عبدالرضا سروقدمقدم؛ عضو هیئت علمی ژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی گفت: ما مخاطرات زیادی از جمله فرونشست، آتش‌سوزی و سیل داریم و ازطرفی تعداد کشته‌ها در تصادفات رانندگی و آلودگی هوا از زلزله بیشتر است و سؤال اینجاست که چرا ما باید این مقدار به بحث زلزله توجه کنیم؟!

سروقدمقدم ادامه داد: امروز ملاک در رده‌بندی مخاطرات دنیا، تعداد کشته‌ها نیست، به عنوان مثال اگر تعداد کشته‌ها در سیل ممکن است زیاد باشد، اما کشور را به خاطر نمی‌اندازد! فقط دو حادثه وجود دارند که با ملاک جدید یعنی تا‌ب‌آوری، کشور را به هم بریزند که آن هم جنگ و زلزله است.

عضو هیئت علمی ژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس علمی، علاوه بر بحث درباره یافته‌های جدید علمی، برطرف کردن دغدغه مدیران شهری نیز است. شعار این کنفرانس «زلزله و کلان‌شهر‌ها با تمرکز بر تهران» است چراکه دغدغه مسئولان را در موضوع زلزله تهران کامل شاهد بودیم.

سروقدمقدم تصریح کرد: ایجاد یک اجماعی در این موضوع برای مدیران شهری از اهداف  این کنفرانس است.

وی با تاکید بر ارتقای تاب‌آوری کشور‌ها در برابر مخاطرات، اظهار کرد: بعد از زلزله بزرگ سرپل ذهاب کرمانشاه جامعه مهندسی به این نتیجه رسید که اگر ۴۰ درصد از آیین‌نامه‌ها را در ساخت سازه‌ها رعایت کنند، می‌توانند جلوی بسیاری از تلفات را بگیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویداد اکسپو ایران و دفع ۶۰۰ تاجر به دلیل کمبود هتل در تهران
  • نقش ویژه مهندسی مکانیک سنگ را در توسعه کشور جدی بگیریم
  • پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان برای کمک به ساخت مسکن روستایی در کردستان
  • کسب درآمد ارزی شرکت ایپکو از محل صادرات خدمات فنی مهندسی
  • افزایش توان ارائه خدمات فنی مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها
  • افزایش توان ارایه خدمات فنی و مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها
  • حل معضل کمبود پزشک زن در کشور اولویت مسئولان نیست
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • صدور خدمات فنی و مهندسی یک ضرورت است/ اجرای پروژه اومااویا به دست متخصصان ایرانی
  • معیار تعرفه خدمات مهندسی نباید قیمت ماست باشد