Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@14:16:03 GMT

نمک دریا تهدیدی برای سلامت افراد جامعه

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۵۹۵۳

 در مناطقی که آب و خاک فقیر از ید هستند، محصولات غذایی نیز ید کافی ندارند، تا دو دهه قبل، ایران در بین کشورهای دچار کمبود شدید ید قرار داشت.

کمبود ید یک عامل خطر برای رشد و توسعه کشورها به حساب می‌آید از جمله سقط جنین، تولّد نوزاد مرده، ناباروری، ناهنجاری‌های مادرزادی، عقب ماندگی ذهنی، افزایش مرگ و میر نوزادان و شیرخواران، کر و لالی، کاهش بهره هوشی کودکان، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی که می‌تواند تحت تاثیر ناکافی بودن تولید هورمون‌های تیروئید در بدن به دلیل کمبود ید به وجود آید و نهایتا روند توسعه کشور به دلیل نا توانمندی‌های ذهنی و جسمی ناشی از کمبود ید به مخاطره بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهیه و توزیع نمک ید دار به عنوان یک راه حل ارزان و مطمئن برای مبارزه با کمبود ید، از سال 1368 شروع شد، به دنبال اقدامات وزارت بهداشت به منظور افزودن یُد به نمک‌های خوراکی شیوع گواتر به عنوان علامت بارز کمبود یُد، به میزان 90 درصد کاهش یافته است.

بابک قطبی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه درحال حاضر تبلیغات گسترده‌ای در فضای مجازی و فروشگاه‌ها تحت عنوان اثرات درمانی نمک دریا مشاهده می‌شود، اظهار کرد: نمک دریا، نمک تصفیه نشده‌ای است که دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده کننده است.

وی افزود: نمک دریا همچنین دارای مقادیر بالایی از فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و آرسنیک کادمیوم می باشد، که خطر سرطان زایی آنها به اثبات رسیده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، هشدار داد: نمک دریا علاوه بر داشتن ناخالصی‌ها، دارای میزان اندک یُد و یا حتی فاقد یُد است که تأثیری در تأمین این ماده برای بدن ندارد.

قطبی بیان کرد: نرسیدن یُد کافی به بدن با عوارض بی شماری از جمله گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط جنین و مرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی همراه است.

وی با اشاره به تبلیغات بی اساس و غیر علمی افراد سودجو، علیه نمک یُد دار و تشویق به مصرف نمک دریا، گفت: این افراد نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته بلکه موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری پیامدهای زیانبار بهداشتی خواهند بود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در ادامه با بیان اینکه واحدهای تولیدی کشور در راستای سیاست‌های سلامت محور وزارت بهداشت، اقدام به غنی سازی نمک تصفیه شده خوراکی با یُد می‌کند، عنوان کرد: نمک‌های خوراکی که در سطح کشور در کارخانجات مجاز و دارای پروانه ساخت تولید و بسته‌بندی می‌شوند، از سوی سازمان غذا و دارو و معاونت های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی نظارت می‌شوند.

قطبی با تأکید بر اینکه در ایران نمک دریای دارای مجوز وجود ندارد و تمامی نمک های موجود در عطاری یا فروشگاه ها، غیرمجاز هستند، ذکر کرد: نمک دریا تهدیدی برای سلامتی است در واقع نمک دریا دارای مجوز بهداشتی نیست چرا که برای سلامتی مضر هستند و در صورت مشاهده برخورد قانونی لازم به عمل خواهد آمد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، خاطرنشان کرد: مطابق با دستور العمل‌های سازمان بهداشت جهانی، غنی سازی نمک خوراکی با یُد، یک راهکار اولویت دار در راستای کاهش اختلالات مرتبط با کمبود یُد است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: نمک دریا کمبود ید سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۵۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۷ رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: بین ۲۳ تا ۲۷ رشته تخصصی در چند سال آینده به دانشگاه علوم پزشکی استان قم اضافه خواهد تا باعث ارتقا سلامت در شهر شود.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی قم همزمان با هفته سلامت برگزار شد، اظهار داشت: سلامت خانواده در دولت سیزدهم به‌صورت ویژه مورد تأکید است که شاخص‌های سلامت موردتوجه است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: طرح سلامت خانواده ثبت جهانی شده است و سال گذشته طرح سلامت خانواده از پردیسان شروع شده و تا پایان تیرماه تا ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار خواهند کرد.
 
وی بیان کرد: در طرح سلامت خانواده نگاه مشارکتی و مردمی‌سازی سلامت است که باید پیاده شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تصریح کرد: یکپارچه‌سازی سلامت موردنظر طرح سلامت خانواده است بستر هوشمندسازی و الکترونیکی شدن نسخ باعث شده بتوانیم به یکپارچه‌سازی در بحث سلامت برسیم در موضوع سرطان یکپارچه‌سازی در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.
 
وی با اشاره به اینکه طرح سراج توجه به ارتقا سلامت اجتماعی و روانی جامعه سرمایه اجرا می‌شود، گفت: امید آفرینی، نشاط اجتماعی، بهداشت روان، تعامل اجتماعی و سلامت اجتماعی و افزایش کیفیت درمان و ایمنی بیماران مدنظر طرح سلامت خانواده است.
 
دکتر مصری بیان داشت: در استان قم با کمبود متخصص درمانی مواجه هستیم که باید برنامه‌ریزی‌های برای افزایش این متخصص صورت بگیرد که کارهایی انجام شده است و در برخی از تخصص‌ها در یک سال اخیر اتفاقات خوبی در استان قم رخ‌داده است.
 
وی خاطرنشان کرد: بین ۲۳ تا ۲۷ رشته تخصصی در چند سال آینده به دانشگاه علوم پزشکی استان قم اضافه خواهد تا باعث ارتقا سلامت در شهر شود اکنون ۳۰۰ هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی استان قم وجود دارد که برنامه‌ریزی صورت‌گرفته  ظرف دو سال آینده به ۴۰۰ نفر هیأت علمی برسد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه در حوزه پسماند هم برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و برنامه مدونی تهیه تدوین شده است، ادامه داد: در جوانی جمعیت نیز دانشگاه علوم پزشکی قم شاخص‌های خوبی کسب کرده است‌.

دیگر خبرها

  • صندلی های خالی دستیاری پزشکی تهدیدی جدی برای نظام سلامت
  • نمایشگاه سلامت در هرمزگان برگزار می‌شود
  • پیشرفت جامعه اسلامی در گرو سلامت و نشاط خانواده‌ها
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • پلمب یک مرکز غیر مجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • برگزاری همایش دوستدار سلامت خانوده در دانشگاه علوم پزشکی قم
  • بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت
  • اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی
  • ۲۷ رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی