Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@02:37:05 GMT

خشکسالي و سقط جنين دام

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۶۶۲۶

خشکسالي و سقط جنين دام

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - خشکسالي 2 دهه اخير و فقر مراتع، مشکلات زيادي را براي دامداران و صنعت دامپروري در پي داشته که يکي از مهمترين پيامدهاي آن سقط جنين دام است.

به گزارش ايرنا، سقط جنين دام ها همواره به عنوان يکي از معضلات صنعت دامپروري در ايران و ساير نقاط جهان مطرح است اما به نظر کارشناسان خشکسالي هاي مداوم و فقر مراتع از مهمترين دلايل سقط جنين دام در خراسان جنوبي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صنعت پرورش دام اهلي علاوه بر اهميت اقتصادي، از نظر اجتماعي و سياسي نيز قابل توجه است.
حدود 70 درصد از زمين هاي کشاورزي به پرورش دام هاي اهلي اختصاص داده مي شود و در اين بين، پرورش نشخوارکنندگان از اهميت ويژه اي به لحاظ توليد شير و گوشت و تا حدي نيز توليد پشم برخوردار است.
خسارت هايي که با از بين رفتن آبستني در مراحل مختلف دام وارد مي شود بسيار چشمگير است، بنابراين سقط جنين مي تواند باعث کاهش سود و ايجاد خسارات اقتصادي فراوان شود.
خشکسالي هاي مکرر و کاهش مراتع باعث شده است که دام هاي خراسان جنوبي از تغذيه مناسبي برخوردار نباشند و به طور عموم از تغذيه خشک و يا فرآوري شده استفاده کنند.
اين روند تغذيه از 20 سال گذشته تاکنون موجب کمبود مواد معدني در بدن دام ها به صورت نسلي شده است.
در اين ميان کلاس هاي آموزشي و تنظيم جيره غذايي مناسب با توجه به خشکسالي هاي موجود خواهد توانست نقش چشمگيري در کاهش تلفات داشته باشد.
** کاهش 76 درصدي سقط جنين دام در خراسان جنوبي
مديرکل دامپزشکي خراسان جنوبي گفت: با توجه به خشکسالي هاي مکرر و سقط جنين ناشي از تغذيه نامناسب، با تدبير در امر آموزش و اطلاع رساني دامداران سقط جنين دام نسبت به سال گذشته 76 درصد کاهش داشته است.
محمد اصغر زاده در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سقط جنين معمولا يکي از نشانه هاي تب مالت است اما آزمايش هاي مکرر روي نمونه هاي سقط شده نشان داد که سقط جنين دام در خراسان جنوبي علتي ديگر دارد و آن خشکسالي است.
وي ادامه داد: 511 راس دام در سال 96 درگير اين عارضه شدند اما با آموزش هاي لازم در امر تغذيه، جيره و مکمل هاي قابل استفاده باعث شد که اين آمار در سال 97 به 123 مورد برسد.
اصغرزاده اظهار داشت: خشکسالي هاي موجود در خراسان جنوبي موجب فقر مراتع شده که براي جلوگيري از سقط جنين راهي جز آموزش، اطلاع رساني و استانداردسازي جيره غذايي نيست.
** توليد و توليد مثل ، 2 پايه اقتصادي صنعت دام
کارشناس بهداشت و مديريت بيماري هاي دام دامپزشکي خراسان جنوبي هم با بيان اينکه ارزش اقتصادي دام بر 2 محور توليد و توليد مثل استوار است، افزود: توليد مثل مقدم بر توليد و بيش از آن مورد توجه است زيرا تا مادامي که توليد مثل نباشد، توليد هم ميسر نخواهد بود.
علي اکبر عندليبي افزود: مساله سقط جنين و مرگ و مير نوزادان دام از مشکلات عمده اي است که در دام هاي ايران وجود دارد و باعث کاهش توليدات دامي شده است.
وي ادامه داد: علي رغم پيشرفت هاي زياد تغيير زيادي در بخش پرورش گوسفند و بز مشاهده نمي شود و وابستگي گوسفند به مرتع، کويري بودن، عدم آگاهي دامپروران با شيوه هاي نوين دامداري و از همه مهمتر، نگاه چوپاني به گوسفند و گوسفند داري، از عوامل مؤثر در سقط جنين است.
عندليبي اظهار داشت: برابر آمار رسمي کشور ايران از لحاظ جمعيت گوسفند، جزو چهار کشور اول دنيا است اما در تامين گوشت مصرفي همواره با مشکل مواجه بوده و مقدار قابل توجهي از گوشت مصرفي از کشور هاي ديگر وارد شده است.
وي اضافه کرد: روند رشد جمعيت گوسفند در دهه هاي اخير سير صعودي داشته است اما عدم مديريت صحيح، تناسب دام ، مرتع بهم خورده و چراي بي رويه سبب تخريب هر چه بيشتر مراتع شده و افزايش توليد از طريق رشد کمي جمعيت گوسفند امکان پذير نيست.
کارشناس بهداشت دامپزشکي خراسان جنوبي گفت: برخلاف ساير بخش هاي دامپروري مانند گاوداري، مرغداري، آبزي پروري و حتي زنبورداري، سيستم پرورش گوسفند در ايران يک سيستم کاملا سنتي است که با وارد کردن مولفه هايي نظير منابع مالي، تحقيق، آموزش و ترويج و بازاريابي، مي توان سبب افزايش توليد در بعد کيفي شد.
وي در ادامه يادآور شد: وجود سقط هاي مزمن در گله بين 2 تا پنج درصد بيانگر مشکلي مزمن در گله است که بررسي جفت و جنين سقط شده مي تواند در تشخيص عامل ايجاد سقط به ما کمک کند و موجب تلفات جدي و ضرر اقتصادي به دامدار نشود.
3215* 6054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۶۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | لحظات دلهره‌آور نجات سرنشینان پراید از وسط سیل در خراسان جنوبی

261 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902865

دیگر خبرها

  • فروش بره تودلی در تهران قدیم و جنجال در مجلس شورای ملی
  • ۶۲ نوزاد غرب خراسان رضوی از سقط نجات یافتند
  • فیلم| لحظات دلهره‌آور نجات سرنشینان پراید از وسط سیل در خراسان جنوبی
  • طلّاب به کمک کرغندی‌ها رفتند
  • ببینید | لحظات دلهره‌آور نجات سرنشینان پراید از وسط سیل در خراسان جنوبی
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • فیلم/ بارش تگرگ‌های درشت در خراسان جنوبی
  • خسارت سیلاب آن روی سکه بارندگی‌ها
  • سالانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط عمد در ایران انجام می‌شود
  • فیلم| طغیان رودخانه فصلی در قائنات خراسان جنوبی