Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سهراب دل انگیزان روز سه شنبه در نشست تخصصی فرهنگ در بستر محلی که با حضور مهدی حسین زاده عضو هیات علمی گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، به پاره ای از نتایج پژوهشی فرهنگ پس انداز در بین استان های کرمانشاه و یزد و فزهنگ اقتصادی آن ها پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: براساس یافته ها، انگیزه پس انداز در کرمانشاه به ترتیب اولویت آینده نگری، مشکلات غیرقابل پیش بینی، تفریحات، آینده فرزندان، سنین سالخوردگی و استفاده از فرصت های پیش آمده عنوان شده است.
این اقتصاددان افزود: این در حالی است که مصاحبه شوندگان در یزد انگیزه خود از پس اندازکردن را به ترتیب اولویت، آینده نگری، مشکلات غیرقابل پیش بینی، استفاده از فرصت های پیش آمده، ارتقا وضع زندگی و آینده فرزندان اعلام کردند.
این استاد دانشگاه افزود: نگرش مصاحبه شوندگان کرمانشاهی در پس انداز به چهار تعریف از جمله پس انداز درآمد برای انگیزه های احتیاطی، کاهش مصرف فعلی برای افزایش مصرف در آینده، پس انداز درآمد مازاد بر مصرف و پس انداز و کنارگذاشتن مبلغی از درآمد است که گویای وسعت دامنه ذهنی مردم کرمانشاه در این زمینه است.
دل انگیزان ادامه داد: این در حالی است که نگرش مصاحبه شوندگان یزدی به پس انداز در شکل 2 تعریف عمده خود را نشان داده است که پس انداز و کنارگذاشتن مقداری از درآمد برای روز مبادا و پس انداز درآمد مازاد بر مصرف از آن جمله است.
وی با بیان اینکه در شاخص قضاوت و احساس به صورت کلی پس انداز مثبت ارزیابی شده، ادامه داد: در شیوه های عملی پس انداز در کرمانشاه بیشتر در زمینه طلا از نوع سکه و طلاهای زینتی، املاک همانند خانه و زمین، کالاهای بادوام، ارز و البته وام بانکی به عنوان یک وسیله پس انداز مطرح است چرا که براین باورند تا مجبور به پرداخت قسط شوند.
وی معتقد است، براساس یافته ها تمایل کرمانشاهیان در زمینه سهام اوراق مشارکت بسیار اندک بود.
دل انگیزان با بیان اینکه این پژوهش در مقایسه با شهر یزد اختلافات جزیی دارد ولی همین اختلاف نتیجه بزرگی به همراه داشته است، ادامه داد: آینده نگری، مشکلات غیرقابل پیش بینی، استفاده از فرصت های پیش آمده، ارتقا وضع زندگی و آینده فرزندان از علل پس انداز گفته شده که استفاده از فرصت های پیش آمده به نسبت کرمانشاه متفاوت است.
این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: در بخش نگرش تعریف اصلی یزدی ها از پس انداز، کنار گذاشتن مبلغی برای روز مبادا می باشد و تقریبا همه سنین، جنس ها و همه مردم براین باور اعتقاد دارند ولی در کرمانشاه تنوع بسیار است جوانان، زنان، مردان و کهنسالان هرکدام یک تعریف داشته که این تنوع و وسیع بودن دامنه تعریف در کرمانشاه نسبت به یزد موجب بالارفتن اهمیت مسئله شد.
وی افزود: پس انداز در یزد برای نزدیک به 10 درصد مردم مورد مطالعه کم اهمیت بود در حالی که در کرمانشاه تنها 70 درصد مردم به مقوله پس انداز اهمیت دادند و گویای آن است که آنچنان اهل پس انداز نیستند.
دل انگیزان ادامه داد: همچنین در تجربه های عملی تفاوت کوچک و به همراه نتیجه بزرگ است در شهری همانند یزد، طلا و زمین بیشتر مورد توجه برای پس اندازکردن قرار می گیرد با این تفاوت که سکه و طلای آب شده برای مردم یزد اهمیت دارد این در حالی است که کرمانشاهیان به سکه و طلا از نوع زینتی آن بیشتر اهمیت می دهند و همه می دانیم که نزدیک به 45 درصد قیمت طلای آب شده کم تر است که نشان دهنده بافت منطق اقتصادی در مردم یزد است در حالی که در کرمانشاه، مردم بیشتر به لذت استفاده از طلا تمایل دارند تا آینده نگری آن.
وی افزود: در این یافته ها در یزد هیچ فرد به وام به عنوان پس انداز نگاه نمی کند و در بخش انگیزه پس انداز در یزد فرصت های پیش آمده و در کرمانشاه بخش تفریحات مدنظر است، این بدان معنا است که کرمانشاهیان بیشتر برای تفریحات پس انداز می کنند ولی در یزد برای فرصت های پیش آمده پس انداز می کنند و به دنبال سودآوری و سرمایه گذاری هستند.
نشست تخصصی فرهنگ در بستر محلی پروژه ای مشترک بین وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که برای این پروژه پنج استان به عنوان پایلوت انتخاب شده که خروجی پنج نشست به شکل یک کتاب چاپ می شود.
7460/8066
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 زمین سکه و طلا سهام عضو هیات علمی دانشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۷۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضع آب و هوا در هفته آینده؛ بارش در غرب کشور / افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق

صادق ضیاییان گفت: جمعه در خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، کرمان، برخی نقاط استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، سمنان و ارتفاعات شرقی تهران، شنبه در برخی نقاط خراسان رضوی و جنوبی، یزد، کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، یکشنبه در جنوب کرمان و دوشنبه در ارتفاعات مرکزی البرز و ارتفاعات مرکزی زاگرس در برخی از ساعات رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گاهی گرد و خاک و در نقاط مستعد، تگرگ پیش بینی می‌شود.

وی افزود: سه شنبه هفته آینده سامانه بارشی از سمت غرب وارد کشور شده و در مناطق غربی کشور بارش خواهیم داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: در سه روز آینده در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و گاهی گرد و خاک پیش بینی می‌شود. همچنین تا اواسط هفته آینده روند افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور پیش بینی می‌شود.

وی درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز گفت: آسمان تهران شنبه ( ۸ اردیبهشت) صاف و وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد و طی یک شنبه (۹  اردیبهشت)  کمی ابری در بعضی ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهار کرد: طی فردا و پس‌فردا شهرکرد با کمینه ۳ و ۲ درجه سانتیگراد و اهواز با بیشینه ۳۹ و ۴۰ دمای درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده
  • طومار عجیب هواداران بایرن: توخل باید بماند!
  • وضع آب و هوا در هفته آینده؛ بارش در غرب کشور / افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق
  • افزایش تدریجی دمای هوا در استان همدان
  • یاناس ویچیچ:میلیون‌ها ایرانی عاشق والیبال هستند
  • یولیا زوتوا: عروس ایرانی ها شدم و بسیار خوش شانس هستم
  • کرمانشاه یکی از استان‌های پرافتخار کشور است
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم ۳۰۰ میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند