Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@11:18:54 GMT

لوبلاگ: راهبرد آمریکا برای خروج از سوریه خطرناک است

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۸۳۰۰

لوبلاگ: راهبرد آمریکا برای خروج از سوریه خطرناک است

تهران - ایرنا - تارنمایی خبری تحلیلی 'لوبلاگ' در گزارشی، راهبرد ایالات متحده آمریکا برای خروج از سوریه به امید ایجاد اختلاف میان دشمنان خود را، یک استراتژی خطرناک دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، 'مارک کاتز' استاد دانشگاه 'جرج میسن' در مطلبی با عنوان 'مقایسه نشست ها: سوچی در مقابل ورشو' که در این تارنمای آمریکایی انتشار یافته، تصریح کرده است: نشست اخیر ورشو در مورد خاورمیانه به دلیل ناتوانی آمریکا در گردهم آوردن دولت های اروپایی برای اتحادی ضدایرانی که دولت 'دونالد ترامپ'، اسراییل، عربستان و امارات متحده عربی به شدت در پی آن بودند، مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شکست ایالات متحده در ورشو، در تضاد کامل با نشست سوچی قرار گرفت که در 14 فوریه (25 بهمن) میان روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه برگزار شد.
یکی از عمده دستاوردهای این نشست آن بود که تمایل روسیه و ترکیه برای همکاری با ایران در سوریه را به نمایش گذاشت که خود محدودیت توانایی ایالات متحده و متحدان ضد ایرانی آن در خاورمیانه برای منزوی کردن تهران را سبب می شود.
علاوه بر این، دو نشست نشان می دهد در حالیکه ترامپ به طور فزاینده ای در مقابل متحدان اروپایی آمریکا قرار گرفته، 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه قادر به همکاری با رهبران اغلب سرسخت ترکیه و ایران است.
با این حال، به رغم همکاری در بخش های گوناگون در نشست سوچی، اختلاف نظرها میان رهبران روسیه، ترکیه و ایران آشکار بود.
'حسن روحانی' رئیس جمهوری ایران، ابراز تردید کرد که ایالات متحده واقعا نیروهای خود را از سوریه بیرون می آورد، اما پوتین با ابراز خوش بینی نسبت به این تصمیم تاکید داشت ترامپ به وعده خود عمل می کند.
'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه که به نظر می رسد گفت وگوهای تلفنی او با ترامپ در ماه دسامبر (آذر) سبب تصمیم ترامپ برای خروج نیروهایش از سوریه شده، در مورد وضعیت امنیتی پس از این خروج، ابراز نگرانی کرد.
از همه اینها مهم تر، گر چه روسیه و ایران به شدت بر حمله به 'ادلب'، جایی که آخرین پایگاه مخالفان بشار اسد قرار دارند، مصمم هستند، ترکیه از آنها خواست در این خصوص محتاط باشند. ترکیه نه تنها از نیروهای مخالف اسد در ادلب پشتیبانی می کند، بلکه خیل پناهندگان ناشی از این نبرد هم احتمالا به سوی ترکیه روانه می شوند.
از سوی دیگر، اردوغان نیروهای کرد سوریه را دشمنان آنکارا می داند و در واقع، درخواست اردوغان از ترامپ برای خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه به دلیل تمایل او برای پایان کمک های آمریکا به نیروهای کرد سوریه بود.
در این میان روحانی در سوچی خواستار آن شد که حقوق کردها در آینده سوریه تامین شود. پوتین هم به نوبه خود مدتها است از کردهای سوری خواسته تا به نیروهای رژیم اسد بپیوندند.
بنابراین تا زمانی که نیروهای ایالات متحده در سوریه حضور دارند و آمریکا از نزدیک با نیروهای کرد سوریه در برابر داعش متحد است، ترکیه بر نارضایتی خود از پشتیبانی واشنگتن از آنها متمرکز است. اما با خروج ایالات متحده، نارضایتی ترکیه از واشنگتن به ناخشنودی از روسیه و ایران به دلیل حمایتشان از کردها تغییر پیدا می کند.
در نشست ورشو، ایالات متحده به شدت ناراحت بود که دولت های اروپایی به عنوان متحد واشنگتن و کشورهای خاورمیانه علاقه ای به مقابله با ایران نشان نمی دهند.
از طرفی دولت ترامپ از اروپایی ها به دلیل همکاری نکردن با واشنگتن در مورد ایران انتقاد می کرد، اما آمریکا و همچنین اسراییل، عربستان و امارات متحده عربی از روسیه برای همکاری با ایران انتقادی نکردند.
این ناسازگاری خود سبب عدم تمایل اروپایی ها نسبت به موضع دولت ترامپ در مورد ایران می شود.
با وجود توانایی روسیه برای همکاری با دو دولتی (ایران و ترکیه) که ایالات متحده نفوذ کمی در آنها دارد، مشخص نیست روسیه در موقعیت خوبی برای حل اختلافات سوریه یا رقابت های ایران با اسراییل و رقبای کشورهای حوزه خلیج فارس قرار داشته باشد.
از طرفی درخواست کمک های بین المللی بشردوستانه در سوچی نشان می دهد که چگونه روسیه نمی خواهد و نمی تواند نقش قدرتمندی در ایجاد توافقنامه صلح ایفا کند، آنگونه که ایالات متحده بیش از 40 سال پیش در مورد توافقنامه 'کمپ دیوید' میان اسراییل و مصر انجام داد.
علاوه بر این، خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه (اگر در واقع رخ می دهد) ممکن است موجب بروز اختلافات پنهان میان روسیه، ترکیه و ایران با توجه به احزاب مختلف مبارز در سوریه شود.
با این حال، راهبرد ایالات متحده برای خروج از سوریه به امید ایجاد اختلاف میان دشمنانش، یک استراتژی خطرناک است زیرا اگر روسیه با وجود تمام موانع باقی مانده در انجام این کار موفق شود و بتواند سبب حل و فصل اختلافات در سوریه شود، بسیاری در خاورمیانه به روسیه به عنوان قدرت برتر برای رهبری جهانی خواهند نگریست نه واشنگتن. اما اگر پوتین نتواند درگیری های سوریه را حل کند که احتمال آن هم بسیار است، دیگر طولانی شدن این جنگ نه به نفع مسکو و واشنگتن است و نه برای مردم رنجور سوریه مزیتی خواهد داشت.
تارنمای لوبلاگ از نام 'جیم لوب' سردبیر این تارنما، روزنامه نگار کهنه کاری که گزارش های تحلیلی از سیاست خارجی واشنگتن در قبال خاورمیانه می نوشت گرفته شده است.
این تارنما اولین وبلاگ برای دریافت جایزه 'آرتور راس' برای گزارش گیری و تجزیه و تحلیل مستقل از آکادمی دیپلماسی آمریکا در سال 2015 بود.
لوبلاگ در سال 2008 راه اندازی شد و هدف آن بیشتر ارائه تحلیل سیاست های اتخاذ شده از سوی واشنگتن در قبال تهران است.
اروپام ** 7276 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي خروج آمريكا سوريه اختلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۸۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد

به گزارش همشهری آنلاین، پایگاه تحلیلی فارن پالسی نوشت: ‌در صورتی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تحریم‌های نفتی جدیدی علیه ایران، ‌ونزوئلا و روسیه اعمال کند، ‌بخش بزرگی از نفت از بازاری که در حال حاضر کاملاً متعادل است، حذف خواهد شد.

این گزارش با زیر سوال بردن فشار نمایندگان مجلس آمریکا بر رییس جمهور این کشور برای اعمال تحریم‌های نفتی تاکید کرد: چنین تصمیمی برای دولت آمریکا چندان ساده و بی هزینه نخواهد بود.

فارن پالسی نوشت: لایحه تحریم‌های نفتی تنها چند روز پس از آن صادر شد که دولت بایدن، تحت فشار فراحزبی کنگره، لغو تحریم‌ها را از ونزوئلا به ادعای عدم پایبندی تعهدات کاراکاس مبنی بر اجازه برگزاری انتخابات آزاد، پس گرفت. این موضوع می تواند در آینده برای تهیه درجه‌های سنگین‌تر نفتی مورد نیاز پالایشگاه‌های نفتی آمریکا از ونزوئلا دردسرهایی ایجاد کند. این در حالی است که در تمام این مدت، برخلاف میل واشنگتن، کی‌یف به استفاده از پهپادهای دوربرد برای هدف قرار دادن بخش‌هایی از صنعت نفت روسیه ادامه داده و به توانایی این کشور برای صادرات فرآورده‌های نفتی آسیب زده است.

این گزارش با تاکید بر این که بازار نفت در حال حاضر کسری زیادی ندارد، افزود: از نظر عرضه جهانی، در حالی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و شرکای آن (به جز عراق و ایران) همچنان در حال کاهش تولید هستند، ایالات متحده، کانادا، برزیل و گویان کمبودها را جبران می کنند. ایالات متحده بیشتر از هر کشور دیگری، (حدود ۱۳ میلیون و صد هزار بشکه در روز) به تولید نفت می پردازد، اما بعید است که امسال رشد بیشتری را شاهد باشد. کانادا نیز، ‌می‌تواند امسال نیم میلیون بشکه در روز به تولیدات خود اضافه کند. کشور گویان، هم حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به تولیدات سال گذشته خود اضافه کرده است. همه اینها در کنار هم برای جبران هرگونه کاهش تولید از سوی اوپک (در صورت تحریم ایران، ‌روسیه و ونزوئلا) کافی است، ‌مگر این‌که تقاضای جهانی برای نفت بسیار بیشتر از حد انتظار باشد.

روری جانستون، بنیانگذار کامیونیتی کانتکست( Commodity Context)، یک شرکت مشاوره تحقیقاتی بازار نفت، با اشاره به این که هدف عربستان سعودی و اوپک، ‌حفظ قیمت نفت در محدوده ۶۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه است، افزود: با این حال آن‌ها حداقل و حداکثر بسیار بالاتری را در نظر می گیرند تا بتوانند با نوسان‌های بازار جهانی مقابله کنند. به همین دلیل است که هرگونه کاهش میزان نفت در اثر تحریم‌های جدید می‌تواند مشکلی برای عرضه و تقاضای جهانی، قیمت نفت و از نظر سیاسی به ضرر دولت و کمپین انتخاباتی بایدن باشد.

این گزارش با اشاره به این که ایالات متحده به لطف تولید نفت شیل در این کشور، به یک تولیدکننده بزرگ و سپس صادرکننده نفتی مهم و تاثیرگذار در عرصه جهانی تبدیل شده، نوشت: چنین دستاوردی این کشور را قادر ساخته تا تحریم‌های زیادی را علیه کشورهای بیشتری اعمال کند و به همین دلیل واشنگتن شیفته تحریم‌های انرژی شده است. اما این نکته به این معنا نیست که می‌تواند پویایی بازار جهانی نفت را نادیده بگیرد. واقعیتی که قیمت‌ها را در همه جا، حتی در شهرهای کوچک ایالات متحده، تنها چند ماه مانده به انتخابات مهم ریاست جمهوری در این کشور تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کد خبر 847011 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه تحریم جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • تحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیست
  • پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد
  • آمریکا 4 فرد و 2 شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد