Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمسیون فرهنگی مجلس با بیان این که لباس های کاربردی نباید تنها در مزون ها و نمایشگاه ها عرضه شود، گفت: طراحان پوشاک با استفاده از نمادهای فرهنگی مناطق مختلف ایران لباس تولید کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، جشنواره مد و لباس فجر جشنواره جوانی است که از هفت سال پیش به جشنواره های هنری فجر اضافه شد، اگرچه در ابتدای امر کسی این حوزه فعالیت هنری را جدی نمی گرفت و طراحان و تولید کنندگان امر پوشاک به صورت جزیره ای کار می کردند و حتی برخی از تولید کنندگان پوشاک ایرانی تولیدات خود را با مارک خارجی به بازار عرضه می کردند اما با شکل گیری بنیاد ملی مد و لباس این رویه اندکی تغییر پیدا کرده است ولی هنوز تولید کندگان پوشاک به آن خودباوری صد درصد نرسیده اند، مد و لباس، نمادی بصری، فرهنگی و اجتماعی است که بر اساس تفکرات فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و اقتصادی خلق می شود، از طریق مدسازی می توان توسعه فرهنگی و اجتماعی انجام داد و فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی را تقویت کرد و الگوهای ملی را ترویج داد، یکی از شاخص ترین عرصه های معرفی و پرداختن به طرح ها و پوشاک داخلی، جشنواره مد و لباس فجر است، این جشنواره با  هدف  بسترسازی، استفاده و اشاعه نمادها و نشان های هویت اسلامی – ایرانی درعرصه مد و لباس، معرفی و کاربردی کردن آثار تهیه شده توسط طراحان داخلی، هدایت بازار به سمت تولید داخلی، تشویق مردم به انتخاب و مصرف الگوهای داخلی،  تقویت اقتصاد مقاومتی با ایجاد اشتغال پایدار و نشان دادن ظرفیت های حوزه صنعت مد، پوشاک و نساجی برگزار می شود، این جشنواره اکنون با شعار« خوشا مکران و نقش بی مثالش» به هشتمین دوره برگزار رسیده است  تمرکز بر مکران به عنوان نماد ایرانی در پوشاک و توجه به بعد اقتصادی پوشاک در شرایط فعلی و بازار داخلی مد و لباس ایرانی ر با «طیبه سیاوشی» عضو کمسیون فرهنگی مجلس به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

آیا برپایی جشنواره مد و لباس ایرانی با تمرکز بر نمادهای  ایرانی می تواند بر وضعیت فعلی اقتصادی ما در دوران تحریم اثر گذار باشد؟

یک اتفاقی که در شرایط سخت تحریم اقتصادی افتاده است این است که واردات محدود شده است ؛ همانطور که می دانید واردات لباس  خارجی بر بازار ما غلبه کرده بود، قبلا  لباس بازار خارجی بر بازار داخلی ایران پیشی گرفته بود و واردت پوشاک صرفا چمدانی نبود و مقدار زیادی  بود و مشخص بود که این کار سازمان یافته  انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آیا واردات بی رویه پوشاک و پارچه فرصت را از تولید کننده داخلی می گیرد؟

واردات در عرصه پارچه و لباس دارد می شود و به شدت بازار ایران را تحت تاثیر قرار داده بود، در شرایط فعلی اقتصادی قاعدتا واردات محدود می شود و این فرصتی را به کسانی می دهد که در این عرصه می خواهند فعالیت کنند وقتی طراحان و تولید کنندگان پوشاک بتوانند نمادهای منطقه ای از سواحل مکران گرفته تا کردستان و هر جای دیگر ایران را  در تولیداتشان استفاده کنند مرم می پسندند که از این مدها استفاده کنند.

 

آیا استفاده از نمادهای های ایرانی می تواند در طراحی و تولید پوشاک اثر گذار باشد؟

بله قطعا تاثیر گذار است،  رنگارنگ بودن لباس ها  یک شکل بومی دارد و با فرهنگ ما خیلی آمیختگی دارد ولی در عین حال شکل کاربردی آن به درد فعالیت روزانه یک زن و مرد هم میخورد و این خیلی مهم است، اگر این موارد را در طراحی لباس ها  لحاظ کنند خیلی موثر است، من مخالف استفاده از نمادهای ایرانی نیستم اگر رقابت وجود داشته باشد به پویایی عرصه پوشاک و لباس ما کمک می کند، بنابراین در تولید پوشاک باید به بخش فرهنگی آن که نمادها هستند توجه داشته باشیم.

 

تکلیف بخش اقتصادی پوشاک چه می شود؟

 در کنار بخش فرهنگی مد و لباس باید به بخش اقتصادی آن  که به نوعی بدست گرفتن بازار است باید توجه کنیم هنوز مد و لباسی که در جشنواره ها و نمایشگاه ها و مزون ها نمایش داده می شود بر بازار غلبه نکرده است .

 

چرا فکر می کنید محصولاتی که به شکل کاربردی در نمایشگاه مد و لباس فجر عرضه می شوند در بازار پوشاک هم عرضه نشده اند؟

 حتی یک مانتو فروشی بزرگ در هفت تیر و تجریش یا هر فروشگاه دیگری در شهر این لباس ها  را به خودش اختصاص نداده است که ما بگوییم برویم از اینجا خرید کنیم، این ها لباس ها و محصولات کاربردی هستند که نمادهای ایرانی را دارند؛ به نظرم کاربردی کردن لباس خیلی مهم است امیدوارم به جشنواره ها و مزون ها ونمایشگاه ها  اکتفا نشده باشد.

 

قیمت گذاری لباس ها باید به گونه ای شود که اغلب مردم قدرت خرید آن را داشته باشند؟

 بحث همین قیمت گذاری است، وقتی وارد مزون ها می شوید علی رغم اینکه لباس ها لباس هایی هستند که شما خوش تان می آید اما قیمت گذاری مناسب نیست، من مانتو برایم حجاب است وقتی در بازار می خواهم مانتویی مناسب خریداری کنم ایراداتی دارد که نمی توانم آن را خریداری کنم، اما وقتی به مزونی می روم یک مانتو مناسب و شکیل پیدا می کنم اما قیمت لباس قیمتی است که مناسب نیست و شما به راحتی نمی توانید آن را خریداری کنید.

 

مجلس چه اقدامی برای نظارت بیشتر بر مد و لباس انجام می دهد؟

مجلس سال 85 قانونی را درباره مد و لباس به تصویب رسانده است؛ طبق آن قانون که دو یا سه ماده آن که برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها و شکل گیری کارگروه ساماندهی  مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده  اجرایی شده است ولی آن بخشی که بخش اقتصادی برمی گردد توجه نشده است، ما آن پتانسیل را داریم و می توانیم بازار پوشاک جهان را داشته باشیم، باید به کسانی که در این صنعت می خواهند فعال باشند آن تسهیلات داده بشود و مالیات گمرکی بر واردات گذاشته شود، خود آقای قبادی در تلویزیون صحبت می کردند می گفتند مافیایی در پوشاک وجود دارد که هر وقت بخواهند انحصار  بازار پوشاک را در دست می گیرند؛ اینها مواردی است که هشدار دهنده هستند و علی رغم اینکه آن قانون تصویب شده مواردی به این مهمی و اساسی که اقتصاد لباس است به آن پرداخته نشده است.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان اردبیل سرلشگر باقری استان بوشهر حضرت عباس سرلشکر باقری حضرت ام البنین سلام الله علیها شهید مدافع وطن زاهدان لباس کاربردی مزون جشنواره مد و لباس فجر نباید طیبه سیاوشی عرضه فروشگاه نمایشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۰۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجبار دانش آموزان برای تهیه لباس فرم جدید ممنوع است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جمالی آرند بعدازظهر یکشنبه در نخستین کارگروه تولید، ساماندهی، نظارت و توزیع لباس فرم دانش آموزان استان افزود: اجبار خرید لباس فرم جدید از سوی مدارس، ممنوع بوده و چنانچه موردی در استان مشاهده شود با متخلفان برخورد می‌شود.

وی بیان داشت: اگر لباس فرم امسال دانش آموزی مرتب و قابل استفاده مجدد در سال تحصیلی جدید باشد، اجباری برای خرید و تهیه لباس فرم جدید نیست.

جمالی آرند تصریح کرد: هیچ مدیر مدرسه‌ای بر اساس دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر تهیه و توزیع پوشاک دانش آموزان، مجاز نیست با تولید کننده و یا فرد خیاط برای تولید و تهیه لباس فرم دانش آموزان انعقاد قرارداد داشته باشد.

وی افزود: چنانچه مدیری به اجبار دانش آموز و یا اولیا را به خیاط مورد نظر خود معرفی کند، تخلف بوده و طبق قانون برخورد می‌شود.

کد خبر 6097537

دیگر خبرها

  • ضرورت جهش نوین نشریات دانشجویی در جهت حل مساله دانشگاه‌ها
  • عدم همخوانی میزان کشفیات با ارزش بازار قاچاق پوشاک
  • جهش تولید با فعالیت دانشگاه‌های مهارت‌محور محقق خواهد شد
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • بهترین برند ترکیه برای خرید در سال ۲۰۲۴
  • اجبار دانش آموزان برای تهیه لباس فرم جدید ممنوع است
  • مد خوب، مد بد!
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  • کارگروه تخصصی برای ساماندهی شبکه مهندسی پوشاک دانشگاه تشکیل می‌شود
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟