Web Analytics Made Easy - Statcounter


عزیزی با بیان اینکه معتقد نیستم تاریخ شفاهی در کشور ما قهرمان پرور است و دیگر کشورها اینگونه نیستند، گفت: در تاریخ شفاهی فرد محور از زمان تولد تا حال یک فرد نوشته می شود اما در قهرمان پروری بیش از آنچه که هست، به آن پرداخته می شود.

به گزارش امتداد نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ غلامرضا عزیزی در نشست تخصصی آسیب شناسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس که امروز عصر ۳۰ بهمن ماه در موزه برگزار شد، اظهار کرد: ادبیات ویژگی های خودش را دارد و نمی توان آن را تاریخ شفاهی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: وقتی مرز ادبیات و تاریخ شفاهی نزدیک شوند به رمان های تاریخی معروف می شوند. در رمان تاریخی شاکله بحث ادبیات است اما موضوعی را در تاریخ دستمایه نوشتن یک رمان قرار می دهد.

عزیزی بیان کرد: رمان یک واقعه ای است که در قسمتی از تاریخ رخ داده است که با فنون ادبی و آرایه های ادبی ساخته و پرداخته می شود، به طوری که برای فراز، فرود، قهرمان و ضد قهرمان قرار می دهند.

وی تاکید کرد: برای اینکه یک نثر به زبان علمی نزدیک باشد نباید از آرایه های ادبی، وزن و… استفاده کند. از هر زبانی برای بیان تاریخ شفاهی استفاده کنیم، تفاوتی ندارد.

عزیزی با بیان اینکه از ادبیات برای بیان تاریخ وام بگیریم و یا بلعکس، ناگزیر صدماتی دارد، گفت: در رمان های تاریخی، تاریخ قربانی می شود زیرا مجبور به غلو و.. هستید تا بهتر بتوانید مخاطب را جذب کنید.

وی اظهار کرد: اگر از زبان ادبی زیاد استفاده کنیم و از آرایه های ادبی برای پروراندن کلام استفاده کنیم در بخش هایی به انتقال مفهوم آسیب می زنیم.

عزیزی با بیان اینکه معتقد نیستم تاریخ شفاهی در کشور ما قهرمان پرور است و دیگر کشورها اینگونه نیستند، گفت: در تاریخ شفاهی فرد محور از تولد تا حال یک فرد نوشته می شود اما در قهرمان پروری بیش از آنچه که هست، به آن پرداخته می شود.

وی با تاکید بر اینکه در تاریخ شفاهی ما قهرمان پروری صورت نمی گیرد، ادامه داد: به پروژه های موضوع محور در تاریخ شفاهی توجه کنید، اصلا حالت قهرمان پروری به شما دست نمی دهد چون چند نفر هستند.

عزیزی بیان کرد: در کتاب های فرد محور عامدانه این اتفاق نمی افتد بلکه رویدادها از منظر یک نفر پرداخته می شود و شاید حس قهرمان پروری به خواننده دست دهد.

وی تصریح کرد: وقتی درباره قهرمان پروری در تاریخ صحبت می کنیم یعنی ما همه عوامل بروز و ظهور وقایع را به یک فرد نسبت می دهیم. اگر این اتفاق در یک اثر بیفتد ما قهرمان پروری کرده ایم.

عزیزی گفت: در هر دورانی به هر دلیلی تاریخ نگاری حکومتی، رسمی و حرفه ای داریم. در همه جای دنیا در مورد جنگ ها در طول جنگ و ابتدای جنگ قهرمان سازی شده است. در تمام وقایع جنگ ما نیاز به قهرمان داشته ایم و من مورخ تاریخ شفاهی آن را ایجاد نکرده ام.

وی ادامه داد: وقتی یک قهرمان را توصیف می کنید، قهرمان پروری نکرده اید بلکه وقتی آن را بزرگتر از آن چیزی که هست نشان می دهید، قهرمان پروری کرده اید.

عزیزی در پایان خاطر نشان کرد: روش ارائه مصاحبه تاریخ شفاهی ارتباطی با تاریخ شفاهی ندارد و ممکن است سوال و جوابی باشد و در تنظیم به صورت مونولوگ ارائه شود.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۴۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرور رکورد دار بارندگی در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ در نگارمن ۳۸/۵ میلیمتر، تاش ۳۸ میلیمتر، حسین آباد کالپوش ۳۷/۴ میلیمتر، بادله کوه ۳۷/۳ میلیمتر ، جودانه ۳۲ میلیمتر و ملاده ۳۱.۲ میلیمتر باران باریده است و در سایر مناطق کمتر از ۳۰ میلیمتر باران باریده است.

 

دیگر خبرها

  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • مطهری دومین چهره‌ای که بعد از خداداد عزیزی از تیم ملی جدا شد
  • ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد
  • پرور رکورد دار بارندگی در استان سمنان+ فیلم
  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • پرور رکورد دار بارندگی در استان سمنان
  • تجلیل از مردی که به تاریخ شفاهی رادیو مشهور است
  • نگاهی به مطبوعات امروز/ تعطیلی شنبه آری یا خیر؟
  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ