Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- برندسازی صنایع دستی خراسان رضوی در عرصه ملی یکی از سیاست ها و برنامه های اصلی برای حفاظت، صیانت و احیای هنرهای سنتی است که علاوه بر کمک به تجاری سازی آنها نمادی از هنر و خلاقیت هنرمندان این استان است.

برندسازی تلاشی در عرصه تجارت و بازرگانی برای هویت بخشی و معرفی به مخاطبان و مصرف کنندگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوششی که تضمین کننده اعتماد مصرف کننده و نمادی از کیفیت ، انحصار و خاص بودن یک محصول است که آن را به نامی ماندگار در اذهان بدل می کند.
هنرها و صنایعی که با دستان پرتوان، اذهان خلاق و سلیقه های نشات گرفته از فرهنگ غنی توسط زنان و مردان هنردوست و هنرپرور تولید می شود به خوبی تلاشی را که با فرهنگ و هنر درآمیخته است به نمایش می گذارد و گردشگران طالب را نیز به خود جلب می کند.
صنایع دستی ایران علاوه بر سابقه تاریخی هفت هزار ساله از تنوع، جذابیت و زیبایی خاصی برخوردارند که می توانند به عنوان یکی از تولیدات مهم هنرمندان ایران زمین در توسعه گردشگری و مبادلات فرهنگی نقش به سزایی ایفا کنند.
صنایع دستی هر کشور بازگو کننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی آن سامان و نمادی از هویت ملی هر قوم است که می تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن ملل مختلف و نیز هویت بخشی به نسلهای آینده هر کشور محسوب شود.
در این میان خطه تاریخی خراسان رضوی به عنوان میراث دار بخش عظیمی از فرهنگ و تاریخ ایران زمین در عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی حرف های فراوان برای گفتن دارد.
پهنه غنی از فرهنگ و تاریخ خراسان رضوی زندگی هنرمندان و صنعتگران بلند آوازه ای را نشان می دهد که از مجموع 250 رشته هنرهای دستی شناخته شده در کشور دست کم 90 رشته را با دستان عاشق و هنرمند خود تولید می کنند.
در این میان 35 رشته صنایع دستی، بومی خراسان رضوی است که فقط در همین منطقه تولید می شود و تا کنون 22 رشته آن به عنوان شاخه های دارای مزیت و بومی این استان در کشور انتخاب شده است.
رشته هایی هنری از جمله نواربافی، ابریشم بافی، قلم زنی روی سنگ، ارغوان بافی، زیورآلات سنتی، کاشی سنتی، پوستین دوزی، گلدوزی، سنگتراشی، رشته های سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی که خاستگاه آنها خطه خراسان رضوی است.
متاسفانه شش رشته صنایع دستی این خطه به طور کامل منسوخ شده که دیگر نه هنرمندی در این رشته ها فعال است و نه اثری در این رشته ها در خراسان رضوی تولید می شود که این شش رشته عبارتند از شعربافی، گیوه دوزی، قفل سازی، چارق دوزی، خورجین بافی و نمد مالی.
همچنین رشته های علامت سازی، چلنگری، دباغی سنتی، برک بافی، احجام سنگی، چادرشب بافی، گره چینی، مسگری، رنگرزی گیاهی و صحافی سنتی از رشته های در شرف منسوخ شدن در این استان است.

* خراسان رضوی دارنده 13 برند ملی صنایع دستی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: از 22 رشته صنایع دستی خراسان رضوی که به عنوان شاخه های دارای مزیت و بومی این استان معرفی شده اند 13 هنر به عنوان صنایع دستی شاخص کشور و البته بومی این استان معرفی شده است.
محمد مطیع با اشاره به اینکه این استان دارای هنرهای سنتی و صنایع دستی متعدد و متنوع است که در عرصه ملی و بین المللی شناخته شده هستند افزود: برندسازی صنایع دستی حمایت واقعی از کالای نفیس ایرانی است.
وی بیان کرد: یکی از این برندها، برند تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در شهرستان فیروزه است.
وی گفت: در شهرستان طرقبه شاندیز نیز رشته ارغوان بافی و پوستین دوزی و در شهرستان کلات هم گلیم و ابریشم بافی به عنوان برند صنایع دستی شناخته می شوند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: همچنین رشته سفالگری سنتی در گناباد، ابریشم کشی در تربت حیدریه، فرت بافی و ساخت سازه های سنتی در تربت جام، حوله بافی در تایباد و تراش سنگهای قیمتی در نیشابور از دیگر برندهای ملی صنایع دستی شهرستانهای خراسان رضوی محسوب می شوند.
وی اظهار کرد: رشته های تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، حجاری سنتی (سنگتراشی) و نیز تولیدات چرمی دست دوز از برندهای ملی صنایع دستی در مشهد هستند.
مطیع گفت: صنایع دستی سبدبافی در بجستان و گلیم بافی در قوچان از دیگر رشته ها و صنایع دستی برجسته و مهم خراسان رضوی محسوب می شوند.

* برندهای ملی خراسان، نامدار و جهانی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه این خطه در پهنای تاریخ پر فراز و نشیب خود هنرهای سنتی و صنایع دستی فراوانی داشته است گفت: بسیاری از این هنرها هنوز نیز با قوت در حال ادامه حیات هستند و بخشی نیز به دلایل متعدد از جمله بی توجهی، عدم سنخیت با زندگی مدرن و پیشرفت های صنعتی منسوخ و به فراموشی سپرده شده اند.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: برندسازی صنایع دستی یکی از ضروریات و الزاماتی است که باید در خصوص همه صنایع دستی اجرا شود اما در این میان در گام اول صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و ویژه هر منطقه و استان شناسایی و به عنوان برند ملی معرفی شده اند.
وی اظهار کرد: با توجه به لطافت هنرهای سنتی و صنایع دستی آثاری از جمله ابریشم بافی مورد توجه بسیار گردشگران خارجی نیز هست و به نوعی می توان گفت این هنرها در عرصه جهانی نیز شناخته شده و نامدار هستند.
مکرمی فر گفت: بسیاری ازگردشگران خارجی با مشاهده اوج هنر و لطافت این صنایع دستی ابراز شگفتی و تعجب فراوان می کنند.

* صنایع دستی مصداق عینی کالای ایرانی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که استفاده از مواد اولیه داخلی و به کار بردن هنر و خلاقیت بومی و فردی در خلق آثار هنری و صنایع دستی گویای ایرانی بودن این هنرها و ضرورت توجه ویژه به این بخش است افزود: نظری کوتاه بر تولید صنایع دستی نشان می دهد این رشته یک هنر- صنعت ایرانی و باید از آن حمایت و صیانت شود.
مکرمی فر ادامه داد: یکی از سیاستهای مهم امسال در راستای شعار حمایت از کالای ایرانی حمایت و صیانت از صنایع دستی است که در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بوده است.
وی گفت: حمایت از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی در حقیقت اقدامی در جهت حفاظت از فرهنگ و تمدن تاریخی ایران است و در این رابطه معرفی این هنرها در عرصه ملی و بین المللی بسیار اهمیت دارد.

* گوهرسنگ ها، برند مشهد برای جهان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: انتخاب مشهد به عنوان شهر گوهر سنگ جهانی به علت ظرفیتها و توان فراوان در این عرصه از دو سال پیش انجام شد که این موقعیت، فرصت خوبی برای رشد و بالندگی این هنر و معرفی هنرمندان این عرصه به جهانیان است.
مکرمی فر با بیان اینکه 90 درصد تراش و تولید سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی کشور در خراسان رضوی صورت می گیرد افزود: مشهد در حوزه تراش، تولید، فروش و صادرات سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی از ظرفیتهای بسیاری برخوردار است.
وی اظهار کرد: هنر تاریخی موجود در عرصه تراش و قدمت و نوع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی موجود در مشهد از جاذبه های مهم اقتصادی و گردشگری این کلانشهر است.
مکرمی فر گفت: اگر مشهد در دو سالی که به صورت آزمایشی به عنوان شهر گوهر سنگ جهانی انتخاب شده است در تحقق شاخصها موفق عمل کند و بتواند به استانداردهای جهانی در زمینه های مختلف فعالیت در عرصه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی برسد به طور دائم به عنوان شهر جهانی در این عرصه معرفی خواهد شد.
وی مشهد را دارای ظرفیتی بی نظیر در حوزه تولید، فروش، عرضه و صادرات سنگهای قیمتی عنوان کرد و افزود: باید در این زمینه از هنرمندان و تراشکاران حمایت شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به فعالیت 17 هزار هنرمند در زمینه تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در این استان اشاره کرد و گفت: حدود 500 کارگاه دارای مجوز در این رشته در خراسان رضوی فعالیت دارد.
مکرمی فر افزود: علاوه بر این، کارگاههای فراوان دیگری مشغول فعالیت در این عرصه هستند که از این اداره کل مجوز ندارند و البته فعالیت آنها مشکلی نیز ندارد.
1922/6053/7496

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد صنايع دستي برند ملي خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۷۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

ایسنا/خراسان رضوی کنکور سراسری در خراسان رضوی با حضور ۹۱ هزار و ۳۲۶ داوطلب در ۵ گروه آزمایشی آغاز شد. 

روز نخست نوبت اول ماراتن کنکور سراسری از دقایقی قبل و همزمان با سراسر کشور در ۳۸ حوزه امتحانی خراسان رضوی آغاز شد. صبح امروز آزمون سراسری دو گروه آزمایشی ریاضی و انسانی که هر کدام به ترتیب دارای ۱۰ هزار و ۲۱۷ نفر و ۳۱ هزار و ۷۳۰ داوطلب در استان هستند، برگزار می‌شود.

بعدازظهر امروز نیز کنکور سراسری رشته‌های زبان و هنر در سرتاسر خراسان رضوی برگزار می‌شود. در این دو گروه نیز به ترتیب ۶۰۴۸ نفر و ۵۱۱۵ نفر در کل استان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

نهایتا صبح فردا (جمعه ۷ اردیبهشت) نیز ۳۸ هزار و ۲۱۶ نفر در خراسان رضوی برای شرکت در کنکور تجربی وارد حوزه‌های امتحانی می‌شوند. امسال نیز مانند سال‌های گذشته گروه آزمایشی علوم تجربی دارای بیشترین تعداد داوطلب می‌باشد، به طوری‌که حدود ۴۲ درصد کل شرکت‌کنندگان کنکور در خراسان رضوی را داوطلبان رشته تجربی تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا، در کل کشور یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر برای نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۹۱ هزار و ۳۲۶ نفر از خراسان رضوی هستند. بدین ترتیب حدود ۸ درصد شرکت‌کنندگان کنکور را داوطلبین این استان تشکیل می‌دهند.

نوبت دوم کنکور امسال نیز هفتم و هشتم تیرماه در سرتاسر کشور برگزار می‌شود و داوطلبان بر اساس بهترین تراز خود انتخاب رشته می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • رقابت بیش از ۹۱ هزار داوطلب در نوبت نخست کنکور خراسان رضوی
  • ۸ درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند
  • تجهیز ۵۳ درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند
  • تجهیز ۵۳ درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند
  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند