Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بورس، بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازارهای کشور آماده پذیرایی از خریدهای نوروزی است و این موضوع در  بازار طلا و ارز هم صدق می‌کند، موضوعی که منجر می‌شود برخی از افراد جامعه که قصد سفر به کشورهای همسایه را دارند کمی برای این موضوع اضطراب داشته باشند.

 هفته‌های گذشته بازار ارز با نوسانات صعودی روبه‌رو شد و به نظر می‌رسد این موضوع تنها به دو امر وابسته است، یکی از این موضوعات به جو روانی و دیگری تبلیغات سو در فضای مجاری مبنی بر اینکه ارز در پایان سال افزایش نرخ خواهد داشت، بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: تشکیل کارگروه‌های مشترک صرافان با کشور‌های همسایه/تخصیص کد‌های معاملاتی بازار متشکل ارزی به صرافان

این موضوع بارها از زبان اذهان عمومی و حتی مسئولان مطرح شده است که گروه‌های تلگرامی در فضای مجازی همچنان در دست کاری نرخ ها فعال هستند. نمونه‌هایی از این تبادل اطلاعات و ایجاد جو روانی در بازار را می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید.

این گروه‌ها قیمت ارز‌ها را بالاتر از نرخ واقعی اعلام می‌کنند، در این تصویر دلار در بازار ۱۳ و ۷۰۰ تومان اعلام شده است این درحالیست که طبق پیگیری‌های خبرنگار ما هم اکنون دلار در بازار ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است. تفاوت قیمتی یک هزار تومانی و ایجاد جو روانی باعث می‌شود تا روز به روز بازار شاهد افزایش قیمت باشد.

علارغم تلاش های بسیار سیستم قضائی  مدت هاست فعالیت این قبیل گروه ها ادامه دارد و افراد خاصی به عنوان کارشناس فعلی بازار که همان دلالان هستند همچنان قیمت ها را بالاتر از حد معمول جلوه می دهند.

گلایه همتی از جوسازی برخی اشخاص در بازار ارز

این موضوع رئیس کل بانک مرکزی را هم کلافه کرده است به نحوی که وی در یک پست اینستاکرامی اینچنین نوشت؛

"در روز‌های اخیر به‌مدد اظهارات و انذار برخی افراد در خصوص احتمال رد لایحه پالرمو و یا سررسید شدن سپرده‌های ۲۰ درصدی، یا وضعیت بودجه ۹۸ و جو منفی ناشی از تلاش برای ارائه برخی طرح‌ها و اقدامات غیرمتعارف، عواملی که علاقمند بر هم زدن بازار ارز و ایجاد نوسان در آن هستند، تلاش کرده‌اند بر موج افزایشی سوار شده و نوساناتی هرچند اندک، در بازار ایجاد کنند.

این عوامل اطمینان دارند که با صدور مجوز اخیر بانک مرکزی به برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز خود در صرافی‌ها در یک‌ماهه باقیمانده سال تعادل بازار به‌نفع عرضه به‌هم خواهد خورد و لذا اقدام به پیشگیری کرده و جو تبلیغاتی لازم را برای خنثی کردن آن به‌وجود آوردند. بانک مرکزی برای جلوگیری از بی‌ثباتی در بازار حضور دارد و در صورت ضرورت اقدامات لازم را انجام خواهد داد."

وی همچنین در پست دیگر این چنین می نویسد: معتقدم نرخ فعلی دلار به هیچ وجه قیمت ذاتی آن نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم و مطمئن باشید تمام تلاش خود را مصروف تقویت ارزش پول ملی خواهیم کرد.

علیرضا اسکندری، صراف مجاز در بازار در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  با تایید گفته رئیس کل بانک مرکزی می گوید: مدیریت قوی آقای همتی این نوید را به ما می دهد که در آینده شاهد تقویت بیشتر پول ملی باشیم با توجه به شرایط سخت کنونی رسیدن به این نتایج نیاز به همدلی تمامی دست اندرکاران است.

وی افزود: همچنین با توجه به افزایش هزینه های تولید با کاهش نرخ ارز صادرکنندگان  با چالشی روبرو‌ خواهند بود که ایجاد توازن بین این دو پارامتر بسیار با ظرافت باید بررسی شود.

اسکندری تاکید کرد: همچنین افزایش نرخ برخی از کالاها از قبیل اتومبیل، گوشت قرمز و‌ خیلی‌از مایحتاج‌ عمومی نیز متناسب با تقویت پول ملی باید مد نظر قرار گرفته شود، انطور نباشد که تمام تمرکز بر یک بازار معطوف و دلالی و سوداگری به سمت بازارهای دیگر برود.

وی ضمن انتقاد از گران فروشی‌ در برخی  بخش های اقتصادی  گفت: متاسفانه گرفتار گردابی از جوسازی ها و فشارهای داخلی شده ایم که قیمت واقعی اجناس و موارد اساسی نظیر ارز را پنهان می کند، بازار ارز این روزها به علت جوسازی برخی دلال ها تحت تاثیر قرار گرفته است.

گفته ها و شنیده ها درباره روند فعلی بازار ارز موضوع تشکیل بازار متشکل ارزی به کمک سازمان بورس اوراق بهادار را جدی تر می کند چرا که این موضوع دست دلالان ارزی را کاملا کوتاه خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارز بانک مرکزی اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۵۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی

امتداد - کنار کنترل افزایش قیمت ارز ما شاهد تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان توسط بانک مرکزی بودیم.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، اقبال شاکری؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ عملکرد خوب خوبی از خود به نمایش گذاشت که یک نمونه آن آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان در سایه دیپلماسی فعال ارزی در کشور‌های مختلف بود.

وی افزود: اگرچه ما در سال ۱۴۰۲ افزایش قیمت ارز را داشتیم، اما این افزایش قیمت در مقایسه با سال‌های گذشته قابل توجه نبود و به بیان بهتر ما حداقل افزایش قیمت ارز را در سال ۱۴۰۲ داشتیم که ناشی از بحران های سیاسی در منطقه بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آن طور که گفتم یکی از اقدامات بانک مرکزی آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان نزد کشور‌های مختلف بود که این اقدام باعث افزایش ذخایر ارزی کشور و در نتیجه آن تعادل هرچه بیشتر و بهتر عرضه و تقاضا در بازار بود.

شاکری تصریح کرد: کنار کنترل افزایش قیمت ارز ما شاهد تامین ارز مورد نیاز برای بخش‌های مختلف اعم از ارز مسافری، ارز دانشجویی و … و همینطور تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان توسط بانک مرکزی بودیم که تامین ارز مورد نیاز این بخش‌ها نشان دهنده بهبود وضعیت منابع ارزی و همچنین مدیریت قوی بانک مرکزی بر بازار ارز است.

وی افزود: این عملکرد مثبت بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ نوید دهنده آینده روشن همراه با ثبات اقتصادی بیشتر در سال جاری خواهد بود. البته نمی‌توان از بحران های سیاسی-امنیتی در منطقه چشم پوشید و ممکن است تاثیرات خود را بر بازار بگذارد که البته هیجانی و موقت خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدوارم در سایه این قبیل اقدامات مثبت بانک مرکزی و آمارهای مثبت متغیرهای پولی اعم از رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و تورم، ما شاهد ثبات هرچه بیشتر اقتصادی و بازار‌های مختلف باشیم و مردم نتیجه آن را بیش از گذشته در زندگی روزمره خود حس کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • «قرارداد سلف ارزی» چگونه به ثبات بازار ارز کمک می‌کند؟
  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده خواهی مسئولان و دلالان
  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست