Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- از موارد مهمی که همه در دهه پنجم انقلاب بر آن تاکید دارند، می توان به مفاهیمی چون «اتحاد، انسجام و همدلی»، «توجه به عدالت اجتماعی»، «تقویت جمهوریت نظام، احزاب و رسانه ها» و «توجه به سبک زنگی جوانان و مشکلات معیشتی مردم» است.

22 بهمن ماه 97 را هم پشت سر گذاشتیم، امسال جشن سالگرد پیروزی انقلاب با سالهای دیگر یک تفاوت داشت و آن چهل ساله شدن عمر پربرکت جمهوری اسلامی ایران، نظام حاصل از انقلاب 57 بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماه های منتهی به بهمن 97 در خصوص دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته از سوی کارشناسان و مسئولان کشور بحث های مفصلی صورت گرفت.
اکنون در حالی وارد دهه پنجم انقلاب شده ایم که مردم در 22 بهمن جشن چهل سالگی انقلاب را با شکوه و حضور شورانگیز خود برگزار کردند. سوال اساسی این است آیا در کنار دستاوردها، مشکلات و موضوعاتی وجود دارد که در دهه پیش رو نظام جمهوری اسلامی ایران به چه موضوعات و مواردی در جهت بهبود شرایط کشور باید توجه کرده و بپردازد؟

*به هدف مطلوب در حوزه عدالت اجتماعی نرسیده ایم
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در خصوص الزامات دهه پنجم انقلاب، گفت: انقلاب ما دارای آرمانهای بلندی بوده و به خیلی از اهداف مورد نظر رسیده ایم. کشور ما در مقولاتی چون استقلال، خودکفایی، مباحث علمی، فناوری ها، علوم پزشکی و دیگرابعاد زندگی توسعه یافته و در منطقه و جهان جایگاه قابل قبولی داریم.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور در پاسخ به این پرسش که اولویت مغفول مانده انقلاب از نظر شما چیست؟ اضافه کرد: نکته ای بسیار مهمی وجود دارد که در کلام رهبری نیز به آن اشاره شده «عدالت اجتماعی» است، گرچه رویکردها و جهت گیری های ما خوشبختانه دقیقا منطبق با اهداف و آرمانهای نظام اسلامی است.
وی با اشاره به اولویت مهم امروز کشور، تاکید کرد: هر چند در موضوعاتی چون مقابله با استکبار و ظلم ستیزی عملکرد خوبی داشتیم ولی به نظرم مهمترین موضوعی که به طور جدی باید به آن پرداخته شود عدالت اجتماعی است، جهت گیری نظام بر محور عدالت است ولی اگر این مسئله را در دهه پنجم انقلاب دنبال کنیم به یک اصل مهم و مغفول مانده توجه کرده ایم، مشکلات زیادی از مردم کشور حل می شود و به یکی از اهداف مهم اسلامی می رسیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: شعار «ما می توانیم» از شعارهای برجسته ای است که امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب همیشه بر آن تاکید داشته اند، ما ثابت کرده ایم در هر عرصه ای که ورود کنیم با عنایات الهی به خوبی پیش رفته و توفیق حاصل کرده ایم، لذا اگر به طور جدی به مقوله عدالت هم ورود کنیم کارنامه موفقی خواهیم داشت.
حسینی بوشهری در پاسخ به این سوال که سه چالش اصلی حوزه مسئولیت خود را چه موضوعاتی می دانید، گفت: با توجه به اینکه مسئولیت امامت جمعه شهرستان قم را به عهده دارم فکر می کنم سه موضوع «وحدت و همدلی در کشور»، «عدم حضور و مشارکت جوانان در فرایض دینی» و «فضای مجازی» چالش هایی هستند که باید به شکل معقول و عالمانه آن ها را حل کنیم.
امام جمعه قم با اشاره به چالش فضای مجازی خاطرنشان کرد: فضای مجازی از نظر من فرصت و در عین حال تهدید است. اگر همه ما از فضای مجازی استفاده درست و محتوای مناسب تولید کنیم چالش تهدید را به فرصت تبدیل می کنیم، چالش اصلی فضای مجازی را در عدم تولید محتوای مناسب از ناحیه بخش فرهنگی کشور می دانم.
حسینی بوشهری افزود: نسبت به نسل جوانی که انقلاب را درک نکرده اند و با ایده ها و اهداف انقلاب آشنا نیستند، کمتر توجه کرده ایم. من و افرادی مثل من که در جایگاه فرهنگی و تبلیغی حضور داریم، باید نگاه تبلیغی و فرهنگی خود را به نسل جوان معطوف کرده و از شیوه ها و روش های نوین برای اقناع آنها استفاده کنیم.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور افزود: عملا باید در جامعه طوری رفتار کنیم که مردم هیچ نوع تفاوتی را بین ما و خودشان احساس نکنند و با نگاه دلسوزانه در غم و شادی مردم شریک شویم. معتقدم به این موضوعات باید غنای بیشتری بدهیم، یعنی حال و هوا و شرایط صدر انقلاب را زنده و اجرا کنیم، رفتار های ما به عنوان مسئولین در اول انقلاب باعث شد مردم احساس دوگانگی نکنند.

*در دهه پنجم انقلاب به خواسته ها، عواطف و مشکلات و معیشت مردم بیشتر توجه شود
حجت الاسلام مرتضی کیاسری نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به چهل ساله شدن انقلاب و برگزاری جشن سالگرد آن، افزود: سه عنصر تاثیر گذار در پیروزی انقلاب امام، مردم و اتحاد بودند و این سه مورد بر محور ارزش های مکتب شکل گرفته اند. مردم مکتبی، رهبر مکتبی و وحدتی که بر مدار و محور مکتب شکل گرفت موجب پیروزی انقلاب شد.
رییس پیشین هیات اجرایی مجمع عمومی خانه احزاب تاکید کرد: موضوعی که باید در دهه پنجم انقلاب بیشتر به آن پرداخته شود توجه به خواسته ها، عواطف و مشکلات مردم، همسانی و توجه به معیشت مردم است، فکر می کنم در چهار دهه گذشته به مرور سطح این نوع از توجهات و دغدغه های مسئولان نسبت به مردم کاهش پیدا کرده است.
عضو شورای مرکزی خانه احزاب ایران یادآور شد: وقتی جوانان احساس کنند در نظام سیاست گذاری، تصمیم گیری و اجرایی کشور دخیل هستند، در مجلس قوانینی به نفع آنها تصویب می شود و نمایندگان آنها را فراموش نمی کنند، خود به خود سرباز و همراه نظام شده و سطح امیدواری آنها به آینده نیز افزایش می یابد.

*در دهه پنجم انقلاب باید یک وحدت و انسجام حاکمیتی به وجود آید
«مرتضی مبلغ» عضو حزب اتحاد ملت پیرامون الزامات دهه پنجم انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، گفت: چهل سالگی دوران بلوغ است، دورانی است که انسان از نظر عقلی کامل می شود و این موضوع را می توان برای انقلاب ما هم شبیه سازی کرد. انسان در این سن نسبت به گذشته خود و در مورد اشتباهاتش فکر می‌کند و برای آینده برنامه ریزی می کند و تصمیمات عقلانی و منطبق با مصالح زندگی می گیرد.
مبلغ اضافه کرد: وارد دهه پنجم پیروزی انقلاب شده ایم و این بسیار مهم است. اینکه فقط شعار بدهیم و دائم بر دستاوردها تأکید و آن را برجسته کنیم، از نقاط ضعف و اشتباهات چشم‌پوشی کرده و نادیده بگیریم، به هیچ وجه به معنی بلوغ نیست و می تواند معنای عقب افتادگی را در ذهن متبادر کند.
مبلغ بیان کرد: اینکه انقلاب دستاوردهای بزرگی داشته قابل کتمان و چشم پوشی نبوده و قطعی است، ولی ما مشکلات زیادی هم داریم. کاستی‌ها و خطاهای بزرگی در رفتارها وبرنامه‌هایمان مرتکب شده ایم و این هم قابل کتمان نیست. این که در جامعه ما مشکلات زیادی وجود دارد، واقعیتی است که مردم ما به صورت روزمره با آن دست به گریبان هستند و آن را حس و لمس می کنند.
معاون سیاسی پیشین وزارت کشور افزود: در دهه پنجم انقلاب باید یک وحدت و انسجام حاکمیتی به وجود آید که در درون حاکمیت منافع و مصالح ملی،عمومی و راهبردهای کلان کشور به طور دقیق و شفاف ترسیم شده و همه ملزم به اجرای آن باشند.

**در دهه آینده احزاب باید در صدر امور سیاسی کشور قرار گیرند
عضو حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: احزاب که از لوازم قطعی و جدایی ناپذیر یک نظام دموکراتیک و مردم سالار است امروز محلی از اعراب ندارند. به طوری که اگر همین فردا همه احزاب تعطیل شوند هیچ اتفاقی جدیدی نمی‌افتد. مگر می‌شود یک نظام سیاسی مردم سالار بدون احزاب زندگی کند؟
وی افزود: در دهه آینده احزاب باید در صدر امور سیاسی کشور قرار گیرند و رابطه ای ارگانیک و حقوقی با نظام سیاسی و مردم و با انتخابات پیدا کنند نظام انتخاباتی ما باید یک نظام حزبی شود اینقدر نباید بر علیه تحزب در کشور تبلیغ بد شود بلکه احزاب باید مورد تقدیر واقع شوند.
مبلغ عنوان کرد: در مسائل اقتصادی هم مشکلاتی داریم و به صورت کاریکاتوری و کوتاه مدت و مقطعی عمل می‌کنیم، در جاهایی حساسیت زیادی نشان می دهیم و در مواردی که باید حساس باشیم و مسئله را جدی بگیریم، نمی گیریم و در مواردی از کنار آن عبور می کنیم.
وی یادآور شد: یکی از دلایل تورم های عجیب و غریب و کاهش پایه پولی کشور، ریشه در موسسات مالی و اعتباری دارد. اینها نکاتی است که باید در دهه پنجم انقلاب نسبت به آنها تجدید نظر کرد.
مبلغ ادامه داد: در آینده کشور باید اولویت‌ها مشخص شوند و رقابت های جناحی جای خود را به نوعی از رفتار همراه با عقلانیت بدهد. در کنار دستاوردها و حماسه هایی که مردم طی 40 سال گذشته آفریدند، دستاوردهایی که بعضاً بی‌نظیر هم بودند، به مشکلات واقعی مردم رسیدگی شده و در تبلیغات خود گم نشویم.
وی ادامه داد: باید به وحدت، انسجام، همدلی و آشتی ملی و یک تعریف برسیم و بر سر منافع ملی، اجماع پایدار و راهبردهای کلان کشور همگان به وحدت رویه ملتزم شویم، ایستادگی کرده و در راستای حل مسائل اساسی کشور و تعالی هرچه بیشتر کشور اقدام کنیم.
اغلب کارشناسان حوزه سیاست داخلی در اینکه جمهوری اسلامی طی چهل سال گذشته دستاورد های مهم و غیر قابل انکاری داشته است اذعان دارند، ولی همه در مورد بعضی از کاستی ها و اهدافی از انقلاب که یا مغفول مانده و یا به اندازه کافی به آن آرمان نرسیده ایم، متفقند.
از جمله موارد مهمی که کارشناسان و مسئولان نظام برای اجرایی شدن در دهه پنجم انقلاب بر آن تاکید دارند می توان به مفاهیمی چون «اتحاد، انسجام و همدلی»، «توجه به عدالت اجتماعی»، «تقویت ارکان جمهوریت مانند احزاب و رسانه ها» و «توجه به سبک زنگی جوانان و مشکلات معیشتی مردم» اشاره کرد.
سیام*ا.ع*1535

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چهل سالگي انقلاب اتحاد و همدلي ملي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۵۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: تحقق شعار سال مختص به یک سال نیست، بلکه جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است که مردم را در تولید و توسعه مشارکت دهد و به دنبال آن عدالت اجتماعی و توازن نیز رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در زنجان، محمد شعاعی، امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت -در همایش روز شوراها با بیان اینکه سه سال از عمر دولت مردمی سیزدهم سپری می‌شود که در این مدت پستی، بلندی و اتفاقات تلخ و شیرین زیادی رخ داده است، اظهار کرد: عزم جدی بر این است که در جهت توسعه و آبادانی کشور و رفع مشکلات مردم حرکت کنیم.

وی با اشاره به نام‌گذاری، شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم گفت: این شعار، خاص و عمیق است و مدت‌هاست که از آن حرف زده می‌شود اما در عمل مشکلات زیادی وجود دارد که باید برای رفع آنها و تحقق شعار سال همت مضاعف داشت.

معاون عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه مدیریت استان نیز از ابتدای سال و برای تحقق شعار اقداماتی را مورد توجه قرار داده است، افزود: تحقق شعار سال مختص به یک سال نیست، بلکه جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است که مردم را در تولید و توسعه مشارکت دهد و به دنبال آن عدالت اجتماعی و توازن نیز رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در توسعه اقتصادی می‌توان اعداد و ارقام اعلام کرد، اظهار داشت: نباید از توسعه اجتماعی فاصله گرفت چرا که این اصلی‌ترین شاخص، توانمندی و دارایی نظام مردم هستند.

شعاعی اقدام مهم استان را به سرانجام رساندن نهضت ملی مسکن عنوان کرد و گفت: این موضوع با تولید و معیشت در ارتباط است و بر این اساس تمام ارکان دولت و دستگاه‌های مختلف باید دست به دست هم دهند تا شعار امسال محقق شود.

این مسئول با بیان اینکه در استانداری زنجان دو روز در هفته طی جلساتی مباحث مربوط به شعار سال رصد می‌شود گفت: موضوع مربوط به ارتقای تولید با مشارکت مردم با جدیت پیگیری و تلاش می‌شود این مهم به نتیجه مطلوب برسد.

کد خبر 747878

دیگر خبرها

  • تمجید رئیسی از عملکرد دولت
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • همه دستگاه ها در کنار یکدیگر باید مجری عدالت باشند
  • رهبر انقلاب: با جهش تولید، جیب و دست کارگر پر می‌شود /هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • طعنه سنگین روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی و پرونده چای دبش: در کشوری که یک فسادبزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • اتحاد ایران و پاکستان نقش بسیاری در مبارزه با اسرائیل دارد