Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:30:22 GMT

پوران شریعت رضوی یک پارسای سیاسی اجتماعی بود

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۹۷۰۴

پوران شریعت رضوی یک پارسای سیاسی اجتماعی بود

ساری - ایرنا - پژوهشگر تاریخ و فعال سیاسی گفت : پوران شریعت‌ رضوی همسر دکتر علی شریعتی یک پارسای سیاسی - اجتماعی بود و این روحیه در فرزندان دکتر شریعتی هم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی اکبر سروش چهارشنبه شب در مراسم بزرگداشت پوران شریعت رضوی که در کانون امام خمینی (ره) بابل برگزار شد، افزود : خانواده دکتر شریعتی یک کلمه ، مقاله یا سخنرانی تندی از خود نشان ندادند و با حفظ پارسایی سیاسی و اجتماعی بر محور اصول خود حرکت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد : همسر و فرزندان دکتر علی شریعتی تلاش می‌کنند بدون هیچ تنشی جامعه ایران را از سنت به مدرنیته ارتقاء دهند و این یک کار بسیار بزرگی است.
سروش اظهار داشت : مردم ما به خوبی می‌ دانند که در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران در راهپیمایی ها عکس دکتر شریعتی به همراه عکس امام خمینی (ره ) توسط راهپیمایان حمل می شد و در واقع این شخصیت در پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه ممتازی داشت .
این پژوهشگر تاریخ گفت : خانواده دکتر شریعتی علی‌ رغم جایگاه پدر در انقلاب ، هیچ غنیمتی از این انقلاب به دست نیاوردند و این همان گوهر نایابی است که امروز ما به آن احتیاج داریم و در واقع این خانواده مومنانه زیستن را به ما آموختند.
وی افزود : پوران شریعت رضوی از جمله شخصیت هایی است که به لحاظ خانوادگی و دانش بدون نام دکتر شریعتی هم بزرگ است و حرف های زیادی برای گفتن دارد .
او ادامه داد : پوران شریعت رضوی سختی های فراوانی را تحمل کرد و در یک مقطع از زندگی مشترکشان که دکتر شریعتی از دانشگاه اخراج شد و درآمدی نداشت و به سختی امورات زندگانی را می گذراندند ، اما این زن در مقابل تمام این مشکلات سر خم نکرد و بعد از درگذشت دکتر شریعتی بزرگ و تربیت کردن فرزندان کوچک را هم بر عهده گرفت و با شایستگی از این مسئولیت سربلند بیرون آمد و فرزندانی تربیت کرد که امروز در تاریخ ، فلسفه و علوم اجتماعی سرآمد هستند.
سروش گفت : مگر می شود در یک مراسم که بزرگداشت همسر شریعتی است از خود شریعتی حرف نزنیم و بخشی از تفکرات این اندیشمند را مطرح نکنیم . دکتر شریعتی فرهیخته ای بود که توانست تعریفی از دین ارائه کند و غبار هایی را که دین را مدفون کرد آنها را کنار بزند و برای جوانان دین را جذاب کند.
وی افزود : تاریخ گواه این است که چه دختر و پسری که تفکرات چپ مارکسیستی داشتند و بر اثر سخنرانی های دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد فهم تازه ای از دین پیدا کردند.
سروش گفت: شریعتی به هیچ عنوان اعتقاد به انقلاب زودهنگام نداشت زیرا معتقد به خودآگاهی مردم بود و معتقد بود اگر خودآگاهی نباشد دمکراسی هم در جامعه مشکل‌ ساز می‌شود .
وی افزود : خیلی‌ها شریعتی را معلم انقلاب معرفی می‌کنند ، اما من معتقدم شریعتی معلم خود آگاهی تاریخ ما بود و جامعه امروز ما هم به تفکر این دانشمند نیازمند است .
او ادامه داد : بدون تردید اگر شریعتی را مارکسیست ها و یا مسیحی ها داشتند آن را به یک شخصیت برجسته تبدیل می کردند ، اما ما این کار را انجام ندادیم و در یک مقطعی از تاریخ انقلاب کتاب‌های این متفکر را از مدرسه ها و کتابخانه ها خارج کردیم و از طرف دیگر نتوانستیم جایگزین خوبی برای کتاب‌های آنها معرفی کنیم .
این پژوهشگر تاریخ و فعال سیاسی گفت : خوشبختانه از سال 1376 میراث دکتر شریعتی دوباره به میدان آمد و در حال حاضر یک سیر منطقی پیدا کرد و امروز همه ما باید بدانیم که شیوه اندیشیدن شریعتی برای ما یک الگو است.
دکتر علی شریعتی و پوران شریعت رضوی در 24 تیر ماه 1337 ازدواج کردند که نتیجه این ازدواج چهار فرزند به نام‌های احسان ، سوسن ، سارا و مونا است.
دکتر علی شریعتی در 29 خرداد 1356 در سن 44 سالگی و همسر وی پوران شریعت رضوی در سن 85 سالگی در 26 بهمن سال جاری درگذشت .
پوران شریعت رضوی که خود دکترای ادبیات از دانشگاه سوربن فرانسه بود ، به همراه چند تن از دوستان هم فکر شریعتی نقش برجسته ای در جمع آوری و انتشار آثار دکتر شریعتی داشت و در حال حاضر حدود 40 عنوان کتاب از مجموعه نوشته ها و سخنرانی های دکتر شریعتی چاپ شد.
پوران شریعت رضوی همچنین با نگارش و انتشار کتاب دو جلدی به نام ' طرحی از یک زندگی ' بخشی از زندگی و خاطرات و تفکرات دکتر شریعتی را در این کتاب تشریح کرد.
7343/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آيين بزرگداشت بابل مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۹۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاج شیخ غلامرضا حسنی نماد هویت و تاریخ مجاهدات در شهر ارومیه است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد خلیل پور عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در نشست هفتگی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به ششمین سالگرد رحلت حاج شیخ غلامرضا حسنی "مجاهد نستوه آذربایجان" گفت: یکی از نمادهای هویت و تاریخ مجاهدت و رشادت های مردم آذربایجان در زمان انقلاب در شهر ارومیه حاج شیخ غلامرضا حسنی بوده و شهرداری ارومیه باید برای برگزاری هرچه باشکوهتر برنامه بزرگداشت رحلت آن مرحوم از هیچ تلاشی را دریغ نکند.

وی افزود: سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری باید در برگزاری ویژه برنامه های مناسبتی در شهر و همچنین سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهری شهرداری در فضاسازی و آذین بندی های سطح شهر اهتمام ویژه داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با انتقاد شدید از ضعف اطلاع رسانی روابط عمومی های شهرداری بیان کرد: ضعف روابط عمومی ها در مباحث اطلاع رسانی در ویژه برنامه ها، مراسمات و پروژه های عمرانی و خدماتی مدیریت شهری مشهود است.

دکتر خلیل پور در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از رسالت های اصلی سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری ایجاد شور و نشاط برای مردم بوده اظهار کرد: فصل تابستان شهر ارومیه پتانسیل و فرصتی بی نظیر برای برگزاری جشنواره ها و نهایت استفاده در تحقق رسالت سازمانی می باشد.

وی با اشاره به ضرورت نامگذاری کلیه پل های سطح شهر ارومیه به یک نام و یا نماد یادآورشد : برخی از پل های شهر مزین به نام های مقدس همچون (پل مادر و پل خاتم الانبیاء و ... بوده و تزیین ها و فضا سازی پل ها تا حدودی متناسب با نام آنها انجام شده و در سایر پل های سطح شهر هم اقداماتی نظیر آنها انجام شود. 

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال پل غیر همسطح آذربایجان که چند سطح آن به فاز بهره برداری رسیده است، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه میتواند با فضاسازی متناسب با نام پل اقدام و تصویری از "شهید مهدی باکری  به عنوان تبلور غیرت آذربایجان "در آن استفاده کند.

دیگر خبرها

  • تعهد و تقوای سیاسی از شاخصه های نماینده در تراز انقلاب است
  • ۲۱ عنوان کتاب در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رونمایی می‌شود
  • محسن رضایی در جلسه شورای مرکزی شورای وحدت
  • حاج شیخ غلامرضا حسنی نماد هویت و تاریخ مجاهدات در شهر ارومیه است
  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است
  • اجرای شیوه‌نامه نظام استاد شاگردی در دانشگاه آزاد اسلامی
  • ایلام از استان‌های برتر کشور در پرداخت وام ازدواج است
  • ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی خراسان رضوی متوقف شده است
  • ایجاد اشتغال پایدار از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است