Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ياسوج- ايرنا-پزشکي قانوني کهگيلويه و بويراحمد تعداد فوتي هاي ناشي از سوانح رانندگي در 10 ماه گذشته سال جاري در اين استان را 150 نفر ذکر کرد که 15 نفر از اين تعداد تنها در کمربندي ياسوج حدفاصل دشت روم و تنگاري بوده است.

به گزارش ايرنا، بر اساس تحليل آماري پزشکي قانوني در 10 ماه گذشته در هر سه کيلومتر از اين کمربندي يک انسان قرباني سوء مديريت ها، ضعف ها و کم کاري ها در مواجهه با وضع بي سامان اين محور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته جاده مرگ دشتروم - تنگاري معروف به کمربندي ياسوج سالهاست که به قتلگاهي براي مسافران تبديل شده و طرح چهار خطه کردن اين محور که بيش از 12 سال به طول انجاميد نيز همواره سوژه رسانه ها و دغدغه متوليان امر بوده است.
اين جاده که عرض کمي دارد همواره محل بروز تصادفاتي سنگين و دردناکي بوده و مسئولان امر سعي کردند که با دوبانده کردن اين محور تا حدودي به رفع اين مشکل کمک کنند.
در حالي که طرح چهارخطه کردن در حدود 20 کيلومتري از اين محور پرترافيک در سال هاي اخير تا حدود زيادي از بار تصادفات کم کرده بخش هايي از اين محور به فاصله حدود 15 کيلومتر همچنان از نعمت دوبانده شدن محروم است.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي کهگيلويه و بويراحمد گفت: ميزان تصادفات رخ داده در کمربندي ياسوج در 10 ماه گذشته سال جاري با افزايش 100 درصدي مواجه بوده است.
محمد نصيري راد اظهار داشت: با توجه به شاخص ها متوسط رشد تردد در 10 ماه گذشته امسال ميزان تردد در اين محور رشد 13 درصدي داشته است.
وي تصريح کرد: همچنين 15 تن در اين 15 کيلومتري (کمربندي ياسوج- دشت روم) ظرف 10 ماه گذشته قرباني شده اند.
نصيري راد يادآور شد که ميزان تصادفات منجر به فوت اين محور در مدت 10 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 100 درصد افزايش داشته است.
وي کم عرض بودن جاده و راکد ماندن طرح چهار خطه شدن آن، وجود افتادگي و اختلاف سطح در شانه راه به دليل نيمه کاره رها کردن پروژه چهار خطه توسط پيمانکار، تعدد کاربري هاي کنار جاده شامل کارخانه هاي شن و ماسه، جايگاه سوخت، رستورانها و روستاهاي حاشيه کمربندي (جدول غوره، چنارستان، مور دراز) و مشکلات مربوط به رمپ هاي ورود و خروج اين کاربري ها و يا تقاطع ها را از جمله دلايل افزايش ميزان تصادفات و فوتي هاي ناشي از سوانح رانندگي در اين جاده ذکر کرد.
نصيري راد اضافه کرد: همچنين راه اندازي پل سوم بشار و انتقال بخشي از ترافيک به کمربندي در محل تقاطع پل زردک، مشکل پل سنگي طاقي موجود در مسير، سرعت و سبقت هاي غيرمجاز در محور کمربندي که باعث تصادفات با شدت جراحات و صدمات متعدد از ديگر عوامل دخيل در افزايش ميزان تصادفات در اين کمربندي است.
** صدمات بدني علت 77 درصد فوتي ها
مديرکل پزشکي قانوني کهگيلويه و بويراحمد تعداد فوتي هاي ناشي از سوانح رانندگي در 10 ماه گذشته سال جاري در اين استان را 150 نفر ذکر کرد و گفت: صدمات بدني متعدد علت 77 درصد اين فوتي ها بوده است.
کامروز اميني اظهار داشت: 19 درصد فوتي هاي ناشي از تصادفات در اين مدت بر اثر ضربه مغزي بوده است.
به گفته وي تعداد فوتي هاي ناشي از حوادث رانندگي در کهگيلويه و بويراحمد در 10 ماهه سال گذشته نيز 153 مورد بوده است.
وي يادآور شد که 54 درصد فوتي ها در اداره پزشکي قانوني شهرستان بويراحمد معاينه شده اند.
وي تصريح کرد که 125 مورد با 83 درصد تعداد فوتي ها در جاده هاي برون شهري ، 17 مورد در جاده هاي درون شهري و 8 نفر نيز در جاده هاي روستايي اين استان جان خود را از دست داده اند.
اميني با اشاره به آمار فوتي هاي ناشي از تصادفات در پزشکي قانوني نيز گفت: در شهرستانهاي بويراحمد و دنا 81 مورد ، گچساران 37 ،کهگيلويه 30 و بهمئي 2 مورد فوتي در پزشکي قانوني بررسي شده است.
مديرکل پزشکي قانوني کهگيلويه و بويراحمد يادآور شد: از اين تعداد 34 نفر زن و 116 نفر مرد بوده که 62 نفر آنها مجرد و 88 نفر( 58 درصد متوفيان) متاهل بوده اند.
وي فروردين ماه سال جاري را در صدر ماه هاي پرحادثه در استان ذکر کرد و گفت: بيشترين آمار فوتي هاي ناشي از تصادفات با 22 و 19 مورد به ترتيب در فروردين و خرداد ثبت شده است.
اميني با بيان اينکه از مجموع 150 نفر فوتي در 10 ماه گذشته سال جاري 43 درصد سرنشين خودرو بودند، گفت: 21 درصد عابر و 36 درصد راننده بوده اند.
وي يادآور شد: 51 درصد با تعداد 77 فوتي در روز و 38 درصد با 16 نفر فوتي نيز در شب اتفاق افتاده است و 43 درصد تصادفات با 65 مورد نيز در اثر برخورد 2وسيله نقليه با همديگر بوده است.
وي گفت: 32 مورد برخورد وسيله نقليه با عابر متوفي، 33 مورد واژگوني،13 مورد برخورد وسيله نقليه با شي ثابت و 4 مورد سقوط ، و ساير موارد حريق و نامعلوم بوده است.
اميني يادآور شد که 48 درصد با 72 مورد از تصادفات منجر به فوت در محل حادثه بوده ، 70 نفر در بيمارستان و هشت نفر نيز در راه انتقال به مراکز درماني جان خود را از دست داده اند.
اميني همچنين تعداد مصدومان ناشي از تصادفات در 10 ماه امسال را چهار هزار و 367 نفر ذکر کرد که از اين تعداد 2هزار و 858 نفر مرد و يکهزار و 509 نفر نيز زن بوده اند.
تصادفات جاده اي در کشور از عمده ترين دليل هاي صدمه هاي جاني محسوب مي شوند به طوري که آمارهاي ارائه شده در 1396 نشان مي دهد که 16 هزار و 201 تن در حوادث رانندگي ترافيکي کشته شده‌اند.
اين در حالي است که در دنيا به ازاي هر 10 هزار خودرو حدود 9 تن کشته مي‌شوند، اما در ايران به ازاي اين تعداد خودرو، 37 تن کشته مي‌شوند و اين آمار بر ضرورت اصلاح راه‌هاي کشور و بالابردن سطح ايمني خودروها تاکيد دارد.
** اولويتي که راه و شهرسازي رعايت نمي کند
معاون عمراني استاندار کهگيلويه و بويراحمد نيز وضعيت افزايش ميزان تصادفات فوتي در استان به ويژه در برخي محورها همچون کمربندي ياسوج را نگران کننده و در عين حال ضعف محسوس متوليان امر در انجام وظايف مي داند.
عزيز فيلي به ايرنا گفت: راه و شهرسازي در زمينه اجراي طرح هاي چهار بانده اولويت ها را رعايت نکرده و همين امر سبب بروز و افزايش ميزان تصادفات شده است.
وي يادآور شد: پروژه چهارخطه ياسوج، باباميدان- سميرم در حقيقت يک طرح محسوب مي شود و راه وشهرسازي نيز بايد اولويت اجراي اين طرح را در مسير کمربندي ياسوج تا پليس راه ياسوج- اصفهان - دارشاهي متمرکز کند،
فيلي گفت: راه و شهرسازي هم اينک تمرکز خود را بر فعال کردن و شتاب بخشي در طرح چهارخطه کردن مسير ياسوج - اصفهان به بعد از دارشاهي کرده در حالي که اولويت نخست اين نهاد بايد با توجه به شاخص تصادفات رخ داده از سمت دشت روم و کمربندي ياسوج باشد.
وي همچنين اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان را نيز به افزايش ميزان و نصب علائم هشدار دهنده و آشکارسازي نقاط خطرناک به ويژه در سه محور خطرناک استان شامل ياسوج- باباميدان- ياسوج- اصفهان و گچساران- باباميدان کرد.
وي بر ضرورت ايمن سازي جاده هاي ارتباطي استان و آمادگي کامل نيروهاي امدادي از جمله اورژانس ، هلال احمر و پليس راه در آستانه سفرهاي نوروزي تاکيد کرد.
فيلي يادآور شد: بر اساس ارائه آمارهاي پزشکي قانوني بيش از 63 درصد فوتي ها در محل وقوع حادثه ظرف 10 ماه گذشته اتفاق افتاده که اين مساله جاي تامل دارد و متوليان امر به ويژه اورژانس جاده يا بايد پاسخگوي چنين وضعيت بغرنج و نگران کننده باشد.
** بزرگراه هايي که تنهام نام بزرگراه را يدک مي کشند
معاون فني و اجرايي سازمان برنامه و بودجه کهگيلويه وبويراحمد نيز مي گويد که بزرگ راه هاي ساخته شده در اين استان از تمامي بزرگراه هاي کشور تفاوت فاحش دارد.
سيد انتظام سهمگين افزود: بزرگراه ياسوج - دشت روم تنها نامي از يک بزرگراه را با خود يدک مي کشد ولي از نظر استانداردها هيچ سنخيتي با بزرگراه ندارد.
وي تصريح کرد: راننده مجاز است که در بزرگراه با سرعت 110 کيلومتر رانندگي کند اما آنقدر جاده هاي روستايي و آنتني به اين بزرگراه هاي اتصال شده اند که عملا اين حق قانوني از راننده گرفته شده است.
وي تصريح کرد: در برخي بزرگراه ها به ويژه ورودي شهرهاي استان بيش از 200 تا 300 جاده آنتني و روستايي به اين بزرگراه ها اتصال شده که در هيچ جاي ايران اينچنين نيست.
اين کارشناس فني و عضو نظام مهندسي کهگيلويه و بويراحمد گفت: در حالي که بارها در کارگروه امور زيربنايي و ساير کميسيون هاي مربوطه مصوبات خوبي براي رفع موانع و طرح هاي ايمن سازي جاده ها مصوب شده اما ميزان اجراي اين طرح ها حتي به 10 درصد هم نمي رسد.
سهمگين ساخت هاي غيرمجاز در مسير راه هاي مواصلاتي استان و وجود انبوه رستوران هاي بين جاده اي و افزايش نامعقول تجاري سازي ها در حاشيه راه ها را مهمترين عوامل ناامني در سطح جاده هاي استان از جمله مسير ياسوج - باباميدان- و ياسوج - اصفهان مي داند.
** واحدهاي خدماتي بين راهي عامل عمده تصادفات
مديرکل دفتر فني کهگيلويه و بويراحمد نيز وجود واحدهاي پذيرايي و خدماتي بين راهي در سطح جاده‌هاي استان را يکي از عامل هاي عمده در بروز تصادفات و ناايمن کردن محورهاي ارتباطي مي داند.
هجير افشون گفت که هم اينک بيش از 90 درصد اين واحدهاي خدماتي و پذيرايي بدون مجوز و کمترين نظارت در بخش‌هاي مختلف مشغول فعاليت هستند.
وي يادآور شد: اين واحدها و اردوگاه‌هاي تفريحي و خدماتي سالها بدون مجوز اقدام به ساخت‌و ساز در حاشيه جاده‌ها کرده‌اند و کمترين نظارتي براي کنترل ، شناسايي و ساماندهي آنان تاکنون انجام نشده است.
افشون اضافه کرد: راهداري و حمل و نقل جاده اي کهگيلويه و بويراحمد بايد در اسرع وقت وضعيت موجود اين واحد ها را تبيين و در اين راستا اقدامات مورد نظر براي ساماندهي آن ها انجام گيرد.
مديرکل دفتر فني استاندار کهگيلويه و بويراحمد گفت: وجود اين واحدهاي پذيرايي علاوه بر بروز مشکلات و خطراتي در زمينه ايمني راه‌ها سبب تخريب منابع طبيعي و چالش‌هاي زيست محيطي متعددي در سطح استان شده اند.
بر اساس آمار پزشکي قانوني کشور سال گذشته 16 هزار و 201 نفر در حوادث رانندگي و ترافيکي کشته شده اند.
همچنين اين ميزان تصادفات بيش از 16 هزار ميليارد تومان هزينه براي کشور در بر داشته است.
بر اساس سالنامه آماري سازمان پزشکي قانوني کشور، استان کهگيلويه و بويراحمد در سال 96 رتبه سوم ميزان مصدومان ناشي از حوادث رانندگي را بر حسب جمعيت داشته است.
استان کهگيلويه و بويراحمد با جمعيتي حدود 723 هزار نفر جمعيت داراي هشت شهرستان ، 17 بخش و يکهزار و 670 روستاي داراي سکنه در جنوب غربي ايران واقع شده است.
اين استان با داشتن کمتر از 140 کيلومتر بزرگراه و شرايط خاص توپوگرافي و کوهستاني يکي از استان هاي خطرناک در زمينه سوانح و حوادث رانندگي است.
بر اساس برآورد هزينه هر کيلومتر بهسازي و آسفالت راه هاي اصلي در اين استان حدود دو تا سه برابر استان هاي کويري است.
از مجموع حدود 6 هزار کيلومتر راه موجود در اين استان بيش از چهار هزار کيلومتر آن راه هاي روستايي است که بيش از 50 درصد آن همچنان خاکي و شوسه است.
راکد ماندن طرح هاي بزرگ راهسازي از جمله بزرگراه ها و 30 کيلومتر ورودي شهرهاي استان، ضعف توان فني پيمانکاران و ضعف محسوس ايمني راه ها به ويژه در محورهاي اصلي از ياسوج به سمت اصفهان و باباميدان و همچنين ضعف فرهنگ ترافيکي و رانندگي از جمله دلايل بروز تصادفات در اين استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
3016/6110
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۱۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از فعالان حوزه حمل و نقل در استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ معاون عملیاتی پلیس راه کشور در همایش حمل و نقل استان با بیان اینکه ۱۴ درصد تصادفات جاده‌ای در کشور در حوزه حمل و نقل است، گفت: همه دستگاه‌ها باید همکاری‌های لازم را در راستای کاهش تصادفات در حوزه حمل و نقل داشته باشند.
سرهنگ قلی نیا با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهند، افزود: باید با فرهنگ سازی و آموزش این رقم را در کشور کاهش داد.
در پایان این همایش از فعالان و دست اندرکاران حوزه حمل و نقل استان همدان تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۴۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران
  • ۸۳۶ مصدوم و ۵۴ فوتی در تصادفات هفته گذشته
  • ۸۳۶ مصدوم و ۵۴ فوتی در تصادفات هفته گذشته در کشور
  • تلاش ها برای بهبود ایمنی جاده ها کارساز است
  • ۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری استان زنجان
  • تجلیل از فعالان حوزه حمل و نقل در استان همدان
  • ۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری رخ می‌دهد
  • واژگونی خودرو در باشت ۲ کشته برجا گذاشت
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای کشور