Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امروز دوم اسفندماه در همایش سلامت معنوی در قم با بیان اینکه دانش سلامت معنوی، مفید و ضروری برای همه اقشار جامعه است به تعریف این مقوله پرداخت و گفت: اگر چیزی فاقد عیب بوده و کارکردهای لازم را داشته باشد گفته می شود که سالم است و در روایات ما هم این واژه به تعداد زیادی به کار رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساجدی با بیان اینکه در روایات واژه صحت، عافیت و سلامت به کار رفته است افزود: از روایات استفاده می‌شود که واژه «سلامت» بیشتر برای صحت معنوی و روحی و «صحت» برای سلامت بدنی و «عافیت» برای هر دو مقوله جسمی  و معنوی کاربرد دارد.

ساجدی با بیان اینکه انسان مومن در استفاده از واژه سلامت ابتدا سلامت معنوی را مورد توجه قرار می دهد اظهار کرد: ما باید گفتمان مفهوم سلامت را در جامعه ایجاد کنیم زیرا در روایات و آیات مورد توجه ویژه است و ابتدائا هم این مفهوم در اخلاق و معنویت به کار رفته است.

وی با بیان اینکه معنویت از معنا یعنی ناپیدا گرفته شده است افزود: معنویت فراتر رفتن از ظاهر و ورود به باطن است و همان طور که دنیا دارای عالم ملک و ملکوت است انسان هم این دو لایه را دارد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: سلامت معنوی یعنی حرکت در مسیر برترین کمال ممکن و رسیدن به عالی‌ترین کارکرد مورد انتظار است که موجب سعادت اخروی و رضایت از زندگی، نشاط و امید و آرامش در دنیاست.

وی افزود: خداوند کاملترین موجود است لذا انسان اگر بخواهد به سمت کمال حرکت کند باید قرب به خدا پیدا کند بنابراین قرب وجودی به خدا برترین کمال ممکن است لذا انسان باید وضعیت بینشی، گرایشی و کنشی خود را بررسی کند که آیا در این ساحت ها به سمت خدا حرکت کرده است یا خیر؟. در مورد کودکان نیز می‌توانیم زمینه رسیدن کودک به این هدف را تامین کنیم و بینش و گرایش و کنش او را هدایت کنیم.

ساجدی با بیان اینکه سلامت معنوی چندوجهی است، تصریح کرد: نوجوانانی که در جبهه‌ها حضور داشتند و الگوی ما شدند نشان می دهد انسان ظرفیت‌های متعالی دارد که باید زمینه حرکت آن به درستی فراهم شود و از جمله توجه به عوامل موثر بر فرزند است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: در اهداف بینشی باید به هدایت باور کودکان نسبت به خداشناسی، الگوهای شایسته و غایت بپردازیم که گام اول این است که والدین جایگاه سلامت معنوی را در خانواده بپذیرند. از نظر اسلام، سلامت دینی و معنوی فراتر از سلامت مادی است لذا این بینش باید در جامعه اصلاح شود که گام اصلی در این کار گفت و گوهای خانوادگی و ایجاد تجارب شیرین در این موضوع برای فرزندان است.

سبک زندگی شیرینی معنویت را می‌چشاند

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی می‌تواند شیرینی معنویت را به فرزندان بچشاند تصریح کرد: اگر در زندگی کینه، حسادت و زشتی‌ها نباشد و نیکی ها حاکم شود در این صورت شیرینی معنویت نیز به کودکان چشانده خواهد شد البته نباید از دستورات الهی برای رسیدن به مطامع شخصی استفاده نکنیم و باید مراقب این چالش باشیم.

ساجدی با بیان اینکه در روایات نسبت به فرزندان آخرالزمان هشدارهای زیادی داده شده است تصریح کرد: در روایت بیان شده است که در آخرالزمان والدینی هستند که فقط به فکر تامین نیازهای مادی فرزندانشان هستند و از مسائل اخروی و اعتقادی آنان غافل می شوند.

ساجدی اظهار کرد: باید فضای باور فرزندان در دست والدینی مومن و معتقد به ارزش‌های معنوی باشد و رفتار خودمان را مدیریت کنیم و البته از باورپذیری بچه ها نباید سوء استفاده و خرافات را به آن ها منتقل کنیم.

این محقق و استاد حوزه تاکید کرد: باید موقعیت‌سازی و موقعیت‌یابی برای کودکان داشته باشیم مثلا اهل‌بیت(ع) در آخرین لحظات عمر، به فرزندانشان وصیت می‌کردند زیرا این لحظه خیلی مهم و موثر است همچنین باید موفقیت‌ها و نعمات را به خدا نسبت دهیم تا باور فرزندان به خدا بیشتر شود.

وی ادامه داد: ربط میان فعل و نتیجه از دیگر کارهایی است که باید به کودکان آموزش داده شود تا در بزرگسالی دچار کارهایی نشوند که نتیجه آن برایشان مهم نیست و مسئولیت پذیر نباشند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا ساجدی سلامت معنوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۷۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا استفاده از گوشی‌های هوشمند نوجوانان را افسرده می‌کند؟

ایتنا - برخی کارشناسان معتقدند استفاده از گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی عامل اصلی افزایش اختلالات روحی و روانی به ویژه افسردگی در میان نوجوانان است. اما تا چه حد این ادعا صحیح است؟
گروهی از کارشناسان نظیر جاناتان هایت روانشناس اجتماعی معتقدند در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی با گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی، سقوط شدیدی در سلامت روان نوجوانان، به ویژه در میان دختران جوان روی داد.

آمارها از افزایش چشمگیر موارد بستری در بیمارستان به دلیل خودآزاری و خودکشی در میان نوجوانان آمریکایی در این بازه زمانی حکایت دارد.

با این حال، کارشناسانی چون اندرو پرزیبلسکی استاد دانشگاه آکسفورد این ادعاها را رد می‌کنند. پرزیبلسکی می‌گوید: به نظر نمی‌رسد اتفاق بزرگی برای سلامت روان در حال رخ دادن باشد. در برخی نقاط، شرایط برای نوجوانان بدتر شده اما شواهدی دال بر اینکه این روند نتیجه گسترش فناوری است، وجود ندارد.

داده‌های بین‌المللی نیز روندهای متفاوتی را در کشورهای مختلف نشان می‌دهند. در حالی که در بریتانیا و آمریکا افزایش نگران‌کننده‌ای در اختلالات خلقی نوجوانان دیده می‌شود، در کشورهایی مانند کانادا و کره جنوبی کاهش قابل توجهی در میزان افسردگی نوجوانان گزارش شده است.

محققان معتقدند جدا کردن تاثیرات فناوری از تغییرات در روش‌های تشخیصی و افزایش آگاهی نسبت به سلامت روان دشوار است. برخی نیز تاکید دارند که حتی اگر رسانه‌های اجتماعی بر رفاه نوجوانان تاثیر منفی داشته باشند، این تاثیر تنها بخش کوچکی از عوامل موثر است و نمی‌توان همه چیز را به آن نسبت داد.

ایمی اوربن از دانشگاه کمبریج در این باره می‌گوید: من فکر می‌کنم نگرانی در مورد گوشی‌های هوشمند بیش از حد مطرح شده و تا حدی درباره آن اغراق شده است."

در نهایت، کارشناسان تاکید می‌کنند زندگی افراد بسیار پیچیده است و نمی‌توان پدیده‌های اجتماعی گسترده را صرفاً به تاثیر یک عامل منفرد نسبت داد. آنها همچنین خواستار تحقیقات بیشتر در این زمینه و درک عمیق‌تر پیچیدگی‌های آن هستند.

دیگر خبرها

  • آیا استفاده از گوشی‌های هوشمند نوجوانان را افسرده می‌کند؟
  • اهمیت مدیریت استرس در جهان امروز
  • جلوی بی‌حجابی را با همراهی مردم می‌توان گرفت
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان از امروز
  • خدمات رایگان دندانپزشکی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان با شعار «دهان دریچه سلامت» از امروز
  • عزیزترین مهمان پرسپولیس در طول فصل
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • شهدا برای بقای جمهوری اسلامی جانفشانی کردند