Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با اعتصاب غذاي "عبدالله بن حامد الحامد"، مبلّغ مذهبي و فعال حقوقي عربستاني در يکي از زندان هاي آل سعود، ديگر زندانيان هم بند وي نيز اعتصاب غذاي خود را آغاز کردند.
بيش از 30 هزار زنداني سياسي در زندان هاي آل سعود حضور دارند. جُرم اين زندانيان در عربستان به عنوان بدترين جرم شناخته مي شود زيرا اين افراد، منتقد سياست هاي آل سعود هستند و آل سعود نيز هيچ انتقادي را نه تنها بر نمي تابد بلکه مطابق تعاليم وهابيت، انتقاد از حکومت، جرم محسوب مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ميان افرادي که به عنوان زنداني سياسي در زندان هاي آل سعود حضور دارند، وکلاي برجسته، قضات، دانشگاهيان، محققان مسلمان، فعالان رسانه‌اي، روحانيون و مبلغان مذهبي ديده مي شوند.
فرآيند قضايي در قبال اين افراد به شکلي کاملاً ناعادلانه طي مي شود زيرا بدون اينکه اين افراد تفهيم اتهام شوند، به احکامي نظير حبس هاي بالاي 10 سال محکوم مي شوند.
اتهام به زندانيان سياسي و عقيدتي عربستان با جرائم دروغين
علاوه بر اين، بدرفتاري در قبال اين زندانيان نيز بيشتر انجام مي شود و حتي حکومت آل سعود به شيوع بيماري در ميان زندانيان سياسي بي توجه است.
در ميان زندانيان سياسي، اين وضعيت براي زندانيان عقيدتي و مبلغان مذهبي حتي وخيم تر است زيرا آل سعود معتقد است که اين افراد صرفاً مخالف يا منتقد سياسي نيستند بلکه منتقد تفکرات مذهبي حاکم بر عربستان که ريشه در تعاليم وهابيت دارد، نيز هستند.
حکومت سعودي براي اينکه احکام سنگين عليه زندانيان سياسي و عقيدتي وضع کند، آنها را به جرائمي دروغين نظير جاسوسي براي جمهوري اسلامي ايران متهم مي کند.
پايگاه ميدل ايست مانيتور سپتامبر 2018 در گزارشي در اين خصوص نوشت: مقام هاي سعودي ده‌ ها تن از جوانان را با ادعاي واهي جمع آوري سلاح و ارتباط با ايران دستگير کردند.
افزايش صدور احکام ناعادلانه در عربستان با وليعهدي محمد بن سلمان
موضوع ديگر اين است که با انتصاب محمد بن سلمان به سمت وليعهد عربستان، هم شمار زندانيان سياسي در اين کشور و هم روند بدرفتاري و صدور احکام ناعادلانه افزايش يافته است.
تاکنون سازمان هاي بين المللي نظير عفو بين الملل و ديدبان حقوق بشر خواستار آزادي فوري و کاهش خشونت عليه زندانيان سياسي شدند.
"ادريس صالح"، نمايندۀ دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نيز با بيان اينکه، نظام ملک سلمان و وليعهد سعودي حقوق بشر را پايمال مي کند، گفت: دفتر کميسر حقوق بشر سازمان ملل از مقام هاي سعودي خواسته است فوراً صدها فعال سياسي و حقوقي را که به علت بيان ديدگاه هاي خود زنداني شده اند، آزاد کنند.
افزوده شدن بر شمار زندانيان سياسي و اعتصاب غذاي مبلغان مذهبي گوياي اين است که ملک سلمان و محمد بن سلمان توجهي به درخواست ها و انتقادهاي بين المللي ندارند.
در واقع، به هر اندازه که انتقاد نهادهاي بين المللي از خشونت سياسي و قضايي در عربستان افزايش يافت، نظام آل سعود نيز بر خشونت ها افزوده است.
حمايت مردم عربستان با اعتصاب غذاي مبلغان مذهبي در زندان هاي آل سعود
موضوع مهم ديگر اين است که اعتصاب غذاي مبلغان مذهبي در زندان هاي آل سعود با حمايت مردم عربستان مواجه شده است. مردم عربستان که حق برگزاري تظاهرات را ندارند و از سوي ديگر آگاهي دارند که هرگونه انتقاد کلامي نيز تبعات سنگيني براي آنها دارد، از فضاي مجازي براي حمايت از زندانيان سياسي از جمله مبلغان مذهبي بهره گرفته اند.
در همين راستا، پس از اعتصاب غذاي مبلغان مذهبي، هشتگ «اعتصاب شيوخ در زندان آل سعود» طي تنها چند ساعت به ترند نخست توييتر در عربستان تبديل شد.
نکته پاياني، در حالي که برخي مقام ها و اغلب رسانه هاي غربي در واکنش به قتل "جمال خاشقجي" توسط نيروهاي سعودي، انتقادهاي زيادي از آل سعود به عمل آورده و حتي برخي کشورها بر لزوم توقف فروش سلاح به عربستان تاکيد کردند، اما، اين الگوي رفتاري در حمايت از زندانيان سياسي و عقيدتي در عربستان انجام نمي شود.
نويسنده: سيد رضي عمادي
133/117
کليدواژه چند رسانه اي عربستان سعودي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۷۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه

رییس دادگستری زرند گفت:مشکل شهرستان وجود زندان در مرکز شهر است که مشکلاتی را برای شهروندان و به ویژه مجاورین زندان به وجود آورده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، در راستای اجرای سند تحول و تعالی دستگاه قضایی و به جهت رسیدگی به امور مددجویان و بررسی وضعیت زندان، رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان، به همراه جمعی از قضات از زندان شهرستان بازدید و به درخواست ۲۰۹ نفر از زندانیان رسیدگی کردند.

در حاشیه این بازدید رئیس دادگستری شهرستان زرند گفت: با عنایت به برنامه ریزی صورت گرفته و با توجه به ضرورت پایش پرونده زندانیان و سرکشی دوره‌ای از زندان ها، مشکلات زندانیان توسط قضات چهره به چهره بررسی و دستور تسریع رسیدگی به موضوعات مرتبط با مددجویان صادر شده است.

ابوالفضل فرحبخش با اشاره به استمرار بازدید‌های ماهیانه از زندان تصریح کرد: در برنامه بازدید از زندان علاوه بر رسیدگی به پرونده قضایی زندانیان، وضعیت زندان‌ها از نظر رفاهی، بهداشتی بند‌های موجود و وضعیت غذایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس حوزه قضایی زرند گفت: مهمترین مشکل شهرستان وجود زندان در مرکز شهر است که مشکلاتی را برای شهروندان و به ویژه مجاورین زندان به وجود آورده است و که در این خصوص با توجه به در نظر گرفتن زمین برای احداث زندان جدید و قول مساعد رییس سازمان زندان‌های کشور برای تخصیص بودجه امیدواریم به زودی امکان ساخت و انتقال زندان به خارج از شهر فراهم گردد.

دیگر خبرها

  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان
  • کمک ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه
  • رهاورد ۱۶ جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد
  • ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند
  • کمک ۱۷۰ میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • (ویدئو) غافلگیری زندانیان هنگام فرار از تونل حفر شده در زندان
  • هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم
  • آزادی ۲۵۰ زندانی در آذربایجان غربی تا آخر اردیبهشت