Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@02:39:21 GMT

دلیل عجیب وزیر برای ابقای کنکور دکتری

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۴۷۹۶۷

کنکور دکتری حذف نخواهد شد؛ این را وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌گوید تا آب پاکی روی دست همگان بریزد. اما چرا؟   به گزارش «تابناک»، دکتر منصور غلامی در حاشیه بازدید از برگزاری آزمون دکتری در دانشگاه تهران، با تاکید بر اینکه ۱۹۴ هزار داوطلب شرکت کننده در آزمون سراسری دکتری ۹۸ داریم گفت: برنامه خاصی برای حذف کنکور دکتری نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اظهار نظری که نشان می‌دهد همه اظهارات مطرح شده در گذشته درباره حذف کنکور دکتری، بی اعتبار هستند و برنامه‌ای برای اجرایشان وجود ندارد. اظهارنظر‌هایی که تاریخ انقضایشان رسیده است، تا جایی که وزیر تاکید دارد کنکور دکتری پابرجاست. اما چرا؟
غلامی در این خصوص می‌گوید: با احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد، حدود ۲۳ هزار داوطلب در آزمون دکتری ۹۸ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرش خواهند شد. با این یادآوری که در سال آتی افزایش چشمگیری در ظرفیت پذیرش آزمون دکتری دانشگاه‌ها نداریم.
اعداد و ارقامی که حکایت از قبولی حدود یک هشتم متقاضیان دکتری دارد و وزیر با تکیه به آن می‌گوید: با توجه به اینکه داوطلبان این آزمون بیشتر از تعداد ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها است قطعاً یک آزمون سنجش کلی متعادل باید وجود داشته باشد. به همین دلیل فعلاً برنامه خاصی برای حذف کنکور دکتری وجود ندارد.
اظهارنظری که پیرو آن، تقاضای برخی دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان دکتری به شکل مستقیم بیان می‌شود تا وزیر تاکید کند که این پیشنهادات هنوز بررسی نشده‌اند؛ وضعیتی که غلامی توضیح نداده علت آن چیست، هرچند می‌شود با تکیه به سخنان قبلی وزیر دریافت که چرا مسئولان خواستار واگذاری پذیرش دکتری به دانشگاه‌ها نیستند.
اما آیا می‌شود به نابرابر بودن شمار متقاضیان و شمار پذیرفته شدگان یک آزمون، از غیر ممکن بودن حذف آزمون ورودی سخن گفت؟ آن هم آزمونی که بر اساس آن، برخی به بالاترین مقطع آموزش عالی در کشورمان راه پیدا می‌کنند؛ شیوه‌ای که به باور بسیاری، آسیب آفرین و مشکل ساز است، آنقدر که می‌بایست به مسیری برگردیم که پیشتر در کشورمان برای جذب دانشجویان دکتری به کار گرفته می‌شود و منطبق بر شیوه‌های جهانی است.
نکات قابل تاملی که اگر بدانیم به تازگی حذف کنکور ورودی دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی، به رغم نابرابری شدید میان متقاضیان و پذیرفته شدگان تا حدود زیادی به اجرا در آمده، جالب توجه‌تر به نظر می‌رسد چراکه برخلاف ادعای وزیر، این نابرابری موجب نشده کنکور ورودی دانشگاه‌ها حذف شود!
تفاوتی که این سوال را به وجود می‌آورد که چگونه حذف کنکور کارشناسی ممکن است، اما حذف کنکور دکتری نه؟ امکان و عدم امکانی که هر دو با استدلال عدالت مطرح می‌شوند تا این گونه به نظر برسد که "عدالت" در این میان چیزی بیش از دستمایه توجیه نیست!  

منبع: تابناک

کلیدواژه: کنکور دکتری حذف وزیر علوم عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۷۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری، گفت: این ظرفیت امسال ۱۲ درصد افرایش خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، بهرام عین اللهی در حاشیه برگزاری پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی، با اشاره به رقابت بیش از ۱۲ هزار پزشک در این آزمون تخصصی، تصریح کرد: تعداد داوطلبان ثبت نام کننده در این آزمون ۱۲ هزار و ۳۵۸ نفر است که از این تعداد ۶۴۲۴ نفر یعنی ۵۲ درصد شرکت کنندگان خانم ها و ۵۹۳۴ نفر یعنی ۴۸ درصد شرکت کنندگان را آقایان تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در ۲۹ حوزه امتحانی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به طور همزمان برگزار شد، افزود: داوطلبان شرکت کننده می توانند در ۲۷ رشته تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور نسبت به انتخاب رشته محل اقدام کنند.

عین اللهی با اشاره به اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری، بیان کرد: در دولت مردمی این ظرفیت افرایش یافت، به طوریکه در سال گذشته ظرفیت پذیرش از ۳۲۰۰ نفر به بیش از ۵ هزار نفر افزایش پیدا کرد، امسال نیز ۱۲ درصد افرایش خواهیم داشت.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: طراحی آزمون دستیار تخصصی پزشکی بسیار علمی و فشرده از چندماه قبل توسط اساتید برجسته انجام شده و اقدامات امنیتی لازم نیز صورت گرفته است. در این راستا دفترچه آزمون در سه گروه طراحی می شود و تا زمان برگزاری آزمون محرمانه باقی می ماند. این آزمون نیز در کمال صحت و سلامت و به دور از حاشیه برگزار شد.

عین اللهی درمورد رشته هایی تخصصی که نیاز به پذیرش دستیار دارد، گفت: در سال گذشته سه رشته اطفال، طب اورژانس و بیهوشی نیاز به تکمیل ظرفیت داشت که در شورای آموزش پزشکی و تخصصی تصمیم گرفته شد که این رشته ها به صورت مستقیم از دوران کارورزی پذیرش شوند که به تمام دانشگاه ها اعلام کردیم و تکمیل این رشته ها صورت گرفت.

به گزارش وبدا، وزیز بهداشت با اشاره به افزایش تعرفه ها از سوی دولت، گفت: این موضوع مشوق خوبی برای ورود دستیاران است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پذیرش ۵۳ درصدی دانشجو در مقطع دکتری به روش استادمحور
  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • خبر مهم دانشگاه فرهنگیان؛ این افراد بدون کنکور جذب می‌شوند
  • ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد
  • دلایل کاهش تعداد پسران در آزمون کنکور امسال
  • تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا ۱۸ اردیبهشت
  • اعلام معرفی پذیرفته شدگان مرحله اول مصاحبه دکتری تا دهه اول خرداد
  • بیش از ۱۲ هزار پزشک امروز با هم رقابت کردند/ ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری ۱۲ درصد افزایش می یابد
  • ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
  • آمار نهایی انتخاب رشته در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ اعلام شد