Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@04:43:59 GMT

پیش شرط‌های ترکیه برای خروج از ادلب

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۴۸۰۰۴

پیش شرط‌های ترکیه برای خروج از ادلب

خبرگزاری میزان- کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اردوغان هم اکنون در بوته آزمایش و محک است تا نشان دهد به قول‌هایی که در تهران داده عمل می‌کند یا اینکه سوریه و هم پیمانانش مجبور به ورود به فاز نظامی جدی در ادلب می‌شوند. سید هادی افقهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به آخرین وضعیت نبرد در استان ادلب سوریه گفت: بر اساس توافق قبلی که در تهران بین سه کشور تعیین کننده در مسائل سوریه (ایران، ترکیه و سوریه) رخ داد، بناشد حل بحران ادلب بدون راه حل نظامی پیش برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: بنا به پیشنهاد خود اردوغان، قرار بود او با گروه‌های تروریستی مانند (هیئت تحریر الشام) مذاکره کند، تا آن‌ها سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین خود را تحویل دهند و یک منطقه امنی را به وسعت ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر تعیین کنند تا بعداً در مرحله سیاسی تکلیف‌شان مشخص شود.
افقهی افزود: متاسفانه اردوغان یا نتوانست این کار را انجام دهد و یا نخواست این کار را بکند. تا پاکسازی ادلب، به عنوان برگ برنده در دستش باشد و در مذاکرات آتی، امتیاز حضور نیروهایش در شرق فرات را پس از خروج نیرو‌های آمریکایی، از آن خود کند.
کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در اجلاس اخیر ایران، ترکیه و روسیه این مسئله مطرح شد که در یک بازه زمانی به تروریست‌ها اخطار دهند و اگر در آن زمان تعیین شده اقدامی از سوی آنها صورت نگرفت، دولت سوریه و همپیمانانش اقدام عاجلی کنند.  واقعیت مسئله این است که ترکیه  اگر واقعا بخواهد در عرض ۲ روز می‌تواند این نیرو‌های تروریستی را خلع سلاح کند. چراکه عبور و مرورشان به جهان خارج از ترکیه است چطور اردوغان نمی‌تواند این‌ها را متقاعد کند که سلاح‌هایشان را تحویل دهند؟
وی خاطر نشان کردد: در همین کنفرانس مطبوعاتی که اخیرا در سوچی بین سران برگزار شد، در آنجا چند مطلب مهم مطرح شد، یکی اینکه مسئله ادلب هر چه زودتر باید حل شود که سریعاً یک بازه زمانی قرار می‌دهند اگر دراین فاصله ۱ ماه تا ۲ ماه، این کار نشد یک عملیات جدی نظامی برای پاکسازی منطقه صورت گیرد.
کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: مسئله دیگر، قانون اساسی، تقویت تمامیت ارضی سوریه، اخراج داعش و تروریست‌ها از شرق فرات نیز مطرح شد. اما اولین مطلب مهم، در سوریه گره ادلب است که همچنان ترکیه دندان گردی و مقاومت می‌کند تا بدون شرط ادلب را تحویل ندهد.
افقهی اضافه کرد: اردوغان شرط گذاشته اگر بخواهد ادلب را پاکسازی کند و جبهه النصره را خارج کند، نیرو‌های ارتش سوریه حق ندارند وارد ادلب شوند و تنها ناظران بین الملل یا پلیس نظامی ترکیه و روسیه منطقه را هدایت کنند؛ این خواسته، مخالف (تمامیت ارضی سوریه) است. اردوغان  هم اکنون در بوته آزمایش و محک است تا نشان دهد به قول‌هایی که در تهران داده عمل می‌کند؟ یا اینکه سوریه و هم پیمانانش مجبور به ورود به فاز نظامی جدی  در ادلب می‌شوند.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ایران و سوریه جبهه النصره تحریرالشام شرق فرات اجلاس سوچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۸۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اینکه جنگ غزه تهدیدی برای تمام منطقه است گفت که روابط تجاری کشورش با رژیم صهیونیستی متوقف شده است.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان که به آنکارا سفر کرده است گفت: نسبت به افزایش فعالیت جریان‌های تندرو در غرب احساس نگرانی می کنیم و از مقامات آلمان انتظار داریم که اقدامات بیشتری علیه گروه‌های تروریستی اتخاذ کنند. ما از مقامات آلمانی در مبارزه با تروریسم انتظار حمایت و همبستگی بیشتری داریم.

طبق گزارش الجزیره، وی تاکید کرد: آنچه در غزه رخ می‌دهد ظلمی است که شبیه ندارد و نتانیاهو امنیت تمام منطقه از جمله مردم خود را تهدید می‌کند و از این طریق می‌خواهد عمر سیاسی خود را طولانی‌تر کند. تنش‌ها میان ایران و اسرائیل نمونه‌ای از خطرات جنگ غزه بر ثبات منطقه بود. نباید جنایت‌هایی که اسرائیل در نوار غزه مرتکب شد را نادیده گرفت.

اردوغان همچنین گفت: برای حفظ روابط تجاری با اسرائیل تلاش نمی‌کنیم و این امر پایان یافت. نوار غزه درحال از بین رفتن است درحالی که غربی‌ها در کنار اسرائیل ایستاده‌اند. در مساله تبادل اسرا تلاش می‌کنیم و امیدواریم در این زمینه توافقی حاصل شود.

رئیس جمهور آلمان مدعی شد که اگر حمله حماس در هفتم اکتبر نبود جنگ کنونی غزه رخ نمی‌داد. او گفت: برای کاهش بحران انسانی در نوار غزه تلاش می‌کنیم. بدون ایجاد چشم‌انداز سیاسی بلند مدت برای فلسطینی‌ها، اسرائیل از امنیت برخودار نخواهد شد.

رئیس‌جمهور آلمان با بیان اینکه برای گسترش روابط با آنکارا تلاش می کنیم خاطرنشان کرد: در بسیاری از پرونده‌های خاورمیانه با ترکیه توافق‌نظر نداریم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • برگزاری بیش از ۲۵ تظاهرات در ادلب برای سرنگونی «الجولانی»
  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است