Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شيراز- ايرنا - ملخ صحرايي که خطرناک ترين آفت کشتزار ناميده شده، در يک ماه اخير چهار بار به کشتزارهاي فارس حمله کرده که به گفته معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي فارس، زيان نداشته است.

حسين پژمان شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: سرچشمه چهار حمله اين ملخ ها از کانون هاي خارجي بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت: اين حملات به صورت پراکنده انجام گرفته است و شهرستان هاي مُهر، لار، لامرد و قسمتي از خنج با هجوم ملخ هاي صحرايي (دريايي) مواجه شدند.
پژمان اضافه کرد: 65 هکتار از اراضي استان مورد پايش و مبارزه قرار گرفت البته از روزهاي اول ارائه گزارش هاي مشاهده اين ملخ ها در استان ، تجهيزات لازم فراهم و دو دستگاه هواپيماي سم پاش نيز در استان مستقر شد.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي فارس با اشاره به همکاري فارس با ساير استان ها براي از بين بردن اين ملخ گفت: در ماموريتي که اين هواپيما تاکنون انجام داده يکي از کانون هاي اصلي وجود ملخ هاي صحرايي در استان هرمزگان مورد هدف هواپيماي سمپاش قرار گرفت علاوه بر مبارزه با اين آفت در استان پايش اراضي و زمين هاي کشاورزي در حال انجام است و خسارت خاصي به باغ ها و زمين هاي زراعي استان فارس وارد نشده است.
پژمان بيان کرد: چهارشنبه دهم بهمن ماه 97 اولين گزارش ورود ملخ هاي صحرايي در مناطق مُهر و لامرد به جهاد کشاورزي استان اعلام شد که اين نوع آفت از استان هاي جنوبي به صورت پراکنده در مناطق ذکر شده وارد شده بودند.
او افزود: پس از ارائه گزارش هايي مبني بر ديده شدن اين آفت در استان فارس کميته بحران جهاد کشاورزي تشکيل شده و 18 مصوبه براي مقابله با اين پديده در استان تصويب شده است.
**استان هاي جنوبي کانون هاي داخلي ملخ هاي صحرايي
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي فارس گفت: کانون هاي اصلي اين ملخ ها کشورهاي عربستان، آفريقا، هند، پاکستان و آسياي ميانه است البته پس از ورود اين آفت به کشور، استان هاي کرمان ، هرمزگان ،بوشهرو خوزستان نيز کانون هاي داخلي وجود اين ملخ ها هستند.
پژمان ادامه داد: بيش از هزار گونه آفت تاکنون شناخته شده است که ملخ صحرايي(دريايي) يکي از مهمترين گونه هايي است که در اين طبقه بندي وجود دارد اين ملخ در صدر خطرناکترين آفت هاي مزارع جاي گرفته است.
وي اضافه کرد: ملخ هاي صحرايي روزانه هم وزن خودشان تغذيه مي کنند و در طول مدت زندگي خود به 500 گرم مي رسند البته اين ملخ ها تا چهار هزار کيلومتر حرکت مي کنند و روزانه 9 تا 12 ساعت در حرکت هستند و هر گونه گياهي که در مسير حرکت شان قرار بگيرد مصرف مي کنند اما ترجيح آنان مصرف غلات است.
او افزود: اين ملخ ها تمام گونه هاي جنگلي، زراعي، سبزي و صيفي را در زنجيره غذايي خود قرار داده اند و خسارت به آنها وارد مي کنند و قدرت زاد و ولد اين ملخ ها نيز به گونه اي است که هر جفت ملخ در هر دوره 300 تخم به وجود مي آورند.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي فارس عنوان کرد: بيشترين احتمال خسارت از نوزادان ملخ است. اين ملخ ها وارد کشور شده‌اند و پس از ورود به کشور توانسته اند در اولين پوشش گياهي که با آن برخورد داشته اند تخم ريزي کنند.
پژمان اعلام کرد: در فروردين ماه سال آينده نسل جديد اين ملخ ها در استان هاي جنوبي سر از تخم بيرون مي آورند البته نوزادان ملخ با اين که بال براي حرکت ندارند اما روزانه تا سه کيلومتر به صورت دسته هاي منسجم حرکت مي کنند و رفتار مشابهي در تغذيه نسبت به نسل هاي بالغ شده خود دارند.
پيشتر مدير جهاد کشاورزي شهرستان خنج گفته بود: با توجه به اينکه ملخ صحرايي (دريايي) به صورت پراکنده در برخي از مناطق اين شهرستان مشاهده شده براي جلوگيري از زيان هاي هجوم اين آفت به مزارع و باغ ها، ستاد مقابله با اين حشره در خنج تشکيل شده است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان فارس، سيزدهم بهمن 97 در مورد مقابله با ملخ صحرايي در شهرستان هاي جنوبي اين استان به ايرنا بيان داشت: اين آفت تنها در شهرستان مُهر و در سطحي نزديک به 2 هکتار مشاهده شده که عليه آن سمپاشي صورت گرفته است.
محمد مهدي قاسمي افزود: تمام ملزومات مبارزه با ملخ صحرايي در استان فارس فراهم شده و نيروها در حالت آماده باش به سر مي برند.
وي بيان کرد: 2هواپيماي سمپاش در فارس مستقر شده است و دستگاه هاي سمپاشي نيز در اين استان به حد کافي وجود دارد.
قاسمي افزود: گروه هاي رصد، در حال پايش مزارع و اراضي زيرکشت شهرستان هاي جنوبي فارس هستند که احتمال مشاهده اين نوع ملخ در آنها وجود دارد.
پيشتر مدير روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي فارس اعلام کرده بود: بيش از 2 تن سم دسيس (Decis) از سوي سازمان حفظ نباتات کشور براي از بين بردن ملخ صحرايي (دريايي) در شهرستان هاي جنوبي فارس، اختصاص يافت.
عليرضا واحدي پور در گفت و گو با ايرنا بيان کرد: همچنين سازمان ياد شده به همراه اين ميزان سم، دستگاه ها و تجهيزات مورد نياز سمپاشي، شامل سه دستگاه سمپاش 2 هزار ليتري چرخدار و 2 دستگاه سمپاش ULV ارسال کرده است.
سم دسيس، حشره کشي بسيار قوي است که همه حشرات و آفات گياهان و درختان را از بين مي برد.
دستگاه سمپاش ULV با کاستن از قُطر ذرات سم و پرتاب مناسب آن، عمليات ضد عفوني محيط را از جمله درختان با سرعت و دقت قابل قبولي انجام مي دهد.
شهرستان هاي لامرد و مُهر به ترتيب در فاصله 365 و 330 کيلومتري جنوب شيراز واقع شده اند.
ع.پ / 1876
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۹۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

محمد هادی ایمانیه در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳، ضمن تقدیر و تشکر از پرسنل سازمان جهاد کشاورزی استان به سبب زحمات فراوانی که متحمل شده اند، بر ارزیابی مداوم و مستمر تاکید کرد و گفت: همه فرمانداران و روسای ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه‌های کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک بصورت مستمر پایش شوند.

استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولین ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه‌های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده‌ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.

او در ادامه خواستار اعلام برنامه عملیاتی در حوزه جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳ شد و افزود: برنامه عملیاتی مد نظر را برای دانش بنیان شدن حوزه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی تا پایان اردیبهشت سال جاری ارائه دهید.

ایمانیه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کردن تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی را اقدامی ارزشمند در حوزه جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تشکیل شود؛ علی رغم اینکه شاید این علم جدید مشکلاتی داشته باشد، اما در زمینه جهاد کشاورزی، مصرف سوخت، دامداری و دامپروری، اصلاح الگوی کشت قطعا موثر و راه‌گشاست و می‌توان از این طریق تناسب بین کاشت محصولات زراعی و میزان تقاضا را رعایت کرد.

او در ادامه از مشارکت مردم در جهش تولید سخن گفت و با اشاره بر اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه‌های برتر را دارد، گفت: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولید کنندگان و مشارکت کنندگان سودمند خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.

او در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، تصریح کرد: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده ایم؛ امحا کشت‌هایی که از آب‌های غیرسالم استفاده می‌کند برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.

ایمانیه با تصریح بر اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالین این حوزه نیز وجود دارد ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب به جایگزینی زمین‌های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت‌های غیر مثمر و احداث جنگل کاری و همچنین ایجاد صنایع چوبی مساعدت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • برداشت محصولات کشاورزی در نقاط مختلف استان بوشهر نظارت می‌شود