Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:12:49 GMT

لباس فرم مدارس کالا نیست!

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۳۷۱۰

لباس فرم مدارس کالا نیست!

اعمال سلیقه مسئولان برخی مدارس، فرهنگ ها، سنت ها و باورهای خاص در انتخاب رنگ لباس دانش آموزان بدون توجه به روان شناسی رنگ مشکلاتی پنهان را در این زمینه به وجود می آورد.

در ساعت ‌هایی که مدارس تعطیل می‌شوند و دانش ‌آموزان در کوچه‌ها و خیابان‌ها در حال رفت ‌وآمد هستند مهمترین چیزی که نظر رهگذران را جلب می‌کند ناهمگونی لباس‌های فرم دانش‌آموزان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لباس‌هایی که بیشتر اوقات سر و شکل مناسبی برای سن و سال دانش‌آموزان ندارد. طراحی لباس که شامل فرم و رنگ می‌شود مورد تخصصی‌ای است که باید بیش از پیش مورد مطالعه قرار گیرد.
اعمال سلیقه مسوولان برخی مدارس، فرهنگ ها، سنت ها و باورهای خاص در انتخاب رنگ لباس دانش آموزان بدون توجه به روان شناسی رنگ مشکلاتی پنهان را در این زمینه به وجود می آورد.
از رنگ به عنوان یک ابزار ارتباطی یاد می کنند. از دیدگاه کارشناسان ارتباط با دیگران از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم صورت می گیرد. در نوع غیرمستقیم رنگ می تواند نقش مهمی داشته باشد.
از دیدگاه متخصصان تنوع رنگ بانشاط و شادابی رابطه مستقیم دارد و موجب می شود هیجانات کودکان، نوجوانان و جوانان به طور منطقی بروز کند.

انظباط و برابری
رییس اداره انجمن اولیاء و مربیان استان زنجان در این‌باره گفت: باوجود اینکه دانش آموزان در طبقات اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی مختلفی هستند با پوشیدن لباس فرم سادگی و برابری را درک می کنند و هنگامی که آن‌ها خود را در برابر با افراد دیگر ببینند ارتباط‌گیری اجتماعی‌شان آسان‌تر می‌شود ملزم شدنشان به پوشیدن لباس فرم باعث ایجاد هماهنگی، انظباط و اجتماعی شدن، پایبندی به قوانین مدرسه و در برخی موارد باعث می شود در بیرون از مدرسه با این لباس جایگاه و موقعیت آن‌ها برای بقیه شناخته شود و جلوی برخی ازمشکلات این دانش آموزان چون فخر فروشی که با آن دست به گریبان بودند گرفته می‌شود. اگر لباس‌هایی که برای دانش آموزان در نظر می‌گیریم ساده باشند افکار متمرکز چیزهای دیگر نمی‌شود و به سمت آموزش و پرورش که هدف اصلی مدرسه است کشیده می شود.

پوشش‌های نامتعارف
اصغر ابراهیمی، یک دست و یک رنگ کردن لباس دانش آموزان را از دغدغه اولیا دانش آموزان و عوامل اجرایی مدرسه عنوان کرد و افزود: پوشش های نامتعارف که پیش از این وجود داشت تا حدودی رفع شده است همچنین برای دانش‌آموزان مدارس محروم و غیر برخوردار، ضمن هماهنگی با تولیدی طرف قرارداد، لباس با قیمت کمتر در اختیار قرار می‌گیرد و بسیاری از تولیدی‌ها با هماهنگی مدیران نسبت به این کار اقدام کرده‌اند تا 6 درصد ازکل دانش آموزان لباس فرم به‌صورت رایگان یا نیم‌بها و با نرخ پایین‌تر از قیمت مصوب، در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و دانش آموزان دل مشغولی جز کسب علم و دانش در مدارس نداشته باشند.
ابراهیمی گفت: مدرسه اولین مکان رسمی است که دانش آموزان وارد آن محیط می شوند و یکسری تجربیات را می آموزند. همسانی رنگ لباس آن‌ها در یک کلاس قانون پذیری، تبعیت پذیری و اجتماعی شدن را در دانش آموزان پرورش می‌دهد و مشارکت حداکثری دانش آموزان در کارها رابه دنبال دارد و از موارد دیگر اینکه پوشیدن لباس فرم باعث می‌شود بچه‌ها در بیرون از مدرسه برخی از کارهای نامتعارف را انجام ندهند.

تکرار سه ساله
وی در ادامه عنوان کرد: خانواده‌ها اجباری برای مراجعه به تولیدی تعیین‌شده توسط مدرسه ندارند و در صورت تمایل می‌توانند فرم لباس موردنظر و هماهنگ را خود شخصا تهیه کنند، مانیز در پی آن هستیم تا آنجا که می‌توانیم درتولید لباس فرم دانش آموزان از پارچه‌های تولید کشور خود استفاده کنیم و به مدیران مدارس توصیه شده است در تولید لباس فرم دانش آموزان این مسئله را مد نظر قرار دهند و به مدت سه سال مدل لباس‌های فرم را تکرار کنند تا این دغدغه والدین که در رابطه با نو و بلااستفاده بودن لباسهای فرم سال پیش وجود داشت مرتفع شود که با تصمیم گیری انجمن اولیاء ومربیان مدارس این فرهنگ سازی در مدارس صورت می‌گیرد و مانیز نقش نظارتی خود را ایفا می‌کنیم.
رییس اداره انجمن اولیا و مربیان استان زنجان با گلایه مندی از منفعل عمل کردن اتحادیه تولید پوشاک وعدم همکاری‌های لازم این صنف با آموزش و پرورش و نبود قیمت کارشناسی شده و طرح و ایده از سوی آن‌ها واینکه تنها سود مادی مدنظرشان است گفت: دراین زمینه ارگان‌ها به فراخور وظیفه باید ورود پیدا کنند تا دانش آموزان که جامعه هدف ماهستند بدون دغدغه و استرس بتوانند آموزش ببینند.

تاثیرات رنگ‌ها
مریم مصطفوی روانشناس ومدرس دانشگاه در خصوص تاثیر رنگ لباس فرم در یادگیری چنین عنوان کرد: رنگ ها در یادگیری امور و مسائل آموزشی نیز تأثیرگذارند، یک معلم توانا می‌تواند با بهره گیری از این سبک‌ها و پیوند آن‌ها با یادگیری، این فرآیند را کارآمد تر سازد تا حافظه بلندمدت فعال گردد.
این امکان برای معلم و در کل کادر اجرایی مدرسه وجود دارد که با استفاده درست از رنگ‌ها و مدیریت حساب شده، به خصوص در لباس فرم دانش‌آموزان موضوع رنگ‌ها را مد نظر قرار دهند و با این کارشرایط مناسبی برای یادگیری فراهم شود.
مصطفوی در ادامه به تاثیرات روانی رنگ‌ها اشاره کرد وافزود: توصیه می شود برای دانش‌آموزان لباس‌هایی انتخاب شود که نوع نگاه و سلیقه آنان را تامین کند و اگر نوع انتخاب‌ها از جمله نوع پوشش و رنگ آن مطابق با روحیه شان نباشد آن‌ها را در آینده دچار مشکلاتی خواهد کرد .بنابراین همه ما رنگ‌های شاد و رنگ‌هایی را که در آن فضای روانی خوبی داشته باشیم را بیشتر دوست داریم. مسئله مهم دیگر این است انسان، رنگ و طبیعت به طور مداوم در تعامل با یکدیگر هستند و دین مبین اسلام به پوشش افراد و نحوه انتخاب رنگ لباس توصیه های فراوانی کرده است.
وی گفت: اگر افراد به صورت طولانی و در درازمدت از لباس‌هایی به رنگ سیاه، خاکستری و قهوه ای استفاده کند با گذشت زمان برای آنها کسالت‌های روحی و روانی به همراه می‌آورد و یا ممکن است اختلالاتی در یادگیری افراد ایجاد کند که متاسفانه ما در مقاطع بالای تحصیل بیشتر شاهد استفاده از این رنگ‌ها هستیم که نشان از عدم آگاهی مسوولان از تاثیر رنگ در یادگیری است.
* فائزه تقی لو ، دوهفته نامه ندای شهروند، شماره 44.
3088/8068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي لباس فرم مدارس كالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۳۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت

          به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: این کلاسهای درس با مشارکت خیران و اعتبارات مدیریت آموزش و پرورش گناباد هوشمندسازی شدند.    مجید فدوی روز پنج شنبه افزود: این کلاسهای درس با مشارکت خیران و اعتبارات مدیریت آموزش و پرورش گناباد هوشمندسازی شدند.   وی ادامه داد: برای هوشمند سازی هر کلاس درس به صورت متوسط ۳۲۰ میلیون ریال هزینه شده است.   رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: ۴۲ مدرسه در مناطق شهری و روستایی این شهرستان با مشارکت خیران و اعتبارات نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس در یک سال گذشته بازسازی شدند.   فدوی سر و سامان دادن به ۶۵ ملک مازاد آموزش و پرورش، توجه ویژه به حوزه تربیت بدنی و نصب ۶ چمن مصنوعی را از مهمترین اقدامات آموزش و پرورش گناباد در این مدت برشمرد.   کلاس های هوشمند فرصت های یادگیری بیشتری را برای دانش آموزان فراهم، فرآیند یادگیری را سرگرم کننده و به دانش آموزان کمک می کند فناوری های جدید را بهتر فرا بگیرند و در مجموع در ارتقاء بهره وری آموزشی و مشارکت پذیری آنان نقش مهمی دارند.   از مجموع ۱۷ هزار و ۶۱۴ دانش آموز که در ۹۱۱ کلاس درس و ۲۲۴ مدرسه در مناطق شهری و روستایی گناباد شاغل به تحصیل هستند، ۹ هزار و ۵۶۵ نفر در دوره ابتدایی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در دوره اول متوسطه و ۲ هزار و ۲۸۸ نفر در دوره دوم متوسطه هستند.   هشت هزار و ۸۳۶ نفر از دانش آموزان در مدارس دولتی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در مناطق روستایی، ۹۲۷ نفر در مدارس شاهد و بقیه در مدارس استثنایی و غیرانتفاعی به تحصیل اشتغال دارند.   مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • همزمانی کنکور فرهنگیان با کنکور نوبت اول نقطه قوت است
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت مدارس شهرستان رزن
  • برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس شهرستان بوکان به مناسبت هفته زمین پاک
  • اجرای طرح ایمن سازی مدارس در شهر جورقان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • اجرای طرح فلورایدتراپی دانش آموزان مقطع ابتدایی شیراز