Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-27@00:59:39 GMT

منشا پدید آمدن قمر نپتون کشف شد

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۴۵۹۱

منشا پدید آمدن قمر نپتون کشف شد

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا و داده های قدیمی از وویجر ۲ بیشتر در مورد منشا پدید آمدن کوچکترین ماه نپتون اطلاعاتی به دست آوردند.

اعتقاد بر این است که این ماه که در سال 2013 کشف شد و اکنون با نام رسمی «هیپوکمپ»شناخته شده است، قطعه کوچکی از همسایه بزرگتر خود به نام پرتئوس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیپوکمپ دارای قطر 34 کیلومتری است.

پرتئوس دومین قمر بزرگ نپتون است که میلیاردها سال پیش پس از برخورد ستاره دنباله دار از بین رفته است.

کشف منشاء به وجود آمدن هیپوکمپ به وضوح نشان می دهد که قمرها می توانند به وسیله تأثیرات دنباله دارها شکسته شوند.

تلسکوپ فضایی هابل ( Hubble Space Telescope) به اختصار HST، تلسکوپی است که در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل دیسکاوری در مدار گردش قرار گرفت. نام این تلسکوپ از نام کیهان شناسی به نام ادوین هابل گرفته شد. اگر چه هابل اولین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربردترین‌ها به‌ شمار می‌آید. HST یک برنامه مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا می‌باشد.

وویجر ۲ ( Voyager 2) یک کاوشگر فضایی بی‌سرنشین میان‌سیاره‌ای است که در ۲۰ اوت ۱۹۷۷ در قالب برنامهٔ وویجر برای مطالعهٔ سیاره‌های خارجی منظومهٔ شمسی و همچنین فضای میان‌سیاره‌ای توسط ناسا به فضا پرتاب شده‌ است.

این کاوشگر ۷۲۲ کیلوگرمی تا تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۱۹ به مدت ۴۱ سال و ۶ ماه در مأموریت بوده و همچنان به ارسال پیام ادامه می‌دهد. اگرچه وویجر ۲ شانزده روز پیش از وویجر ۱ به فضا پرتاب شد، اما به دلیل داشتن مسیر متفاوت (که در نهایت پرواز کناری اورانوس - نپتون را ممکن می‌ساخت) توسط همتای خود وویجر ۱ پشت سر گذاشته می‌شد.

وویجر ۲ با فاصلهٔ ۱۰۲/۷ واحد نجومی از خورشید (۳٬۱۵۰ میلیون کیلومتر) در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۳ به‌همراه وویجر ۱، پایونیر ۱۰ و پایونیر ۱۱ از دورترین ساخته‌های دست بشر در فضا محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

178 / 159 هیپوکمپ تلسکوپ هابل وویجر ۲

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: تلسکوپ هابل وویجر ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۴۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از وارد آمدن خسارت به استان ایلام را در دستور کار داریم

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: جلوگیری از وارد آمدن خسارات جدی سیلاب، زلزله و آتش‌سوزی را با توجه به جغرافیای کوهستانی ایلام در دستور کار داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ با استقبال معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام از طریق فرودگاه شهدای ایلام وارد استان شد.

سعید هژبری، معاون عمرانی استاندار ایلام در خصوص اهداف این سفر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بازدید از مسیل‌هایی که در سیل‌های سال گذشته مورد آسیب قرار گرفته، بررسی صداهای زیرسطحی شهر سرابله، بازدید از وضعیت ساخت‌وسازهای غیر ایمن و سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و پیشگیری از بحران در حوزه حریق و آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع از بخش‌های مختلف این سفر است.

وی افزود: ادای احترام به شهدای گمنام، دیدار با استاندار ایلام، سفر به شهرستان بدره و بازدید از تونل کبیرکوه از دیگر بخش‌های این سفر است.

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در جمع خبرنگاران پیشگیری از حوادث غیرمترقبه را از موضوعاتی دانست که در این سفر مورد توجه قرار دارد. وی اضافه کرد: اقداماتی که موجب خواهد شد از خسارات جدی در زمینه‌های سیلاب، زلزله و آتش‌سوزی با توجه به جغرافیای کوهستانی استان ایلام جلوگیری شود را در این سفر در دستور کار داریم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: در این سفر از چند مسیر رودخانه‌ای و گذرگاه آبی در سطح استان ایلام مانند گذرگاه مرکزی شهر ایلام بازدید خواهد شد.

نامی بازدید از شهر سرابله و مناطقی که در استان نیاز به بررسی در راستای مدیریت بحران دارد را از دیگر برنامه‌های سفر به استان ایلام عنوان کرد.

کد خبر 747759

دیگر خبرها

  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • پای کار آمدن مردم شرط موفقیت در عرصه‌های مختلف است
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • پای کار آمدن مردم شرط موفقیت در عرصه‌های مختلف
  • جلوگیری از وارد آمدن خسارت به استان ایلام را در دستور کار داریم
  • چرا آمدن مهدی قایدی به پرسپولیس ممکن نیست؟
  • برگردید تا غرق نشوید
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • شبه قمر زمین از ماه کنده شد
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد