Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر انتقال فناوری علمی دانشگاه تربیت مدرس: ایران به لحاظ توسعه در علم و فناوری و تعداد شرکت های دانش بنیان جز کشورهای اول تا سوم منطقه است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمد حسن‌زاده گفت: مفهوم دانش بنیان مفهوم جدیدی است که سازوکاری در معاونت علمی ریاست جمهوری در این باره شکل گرفته است. در ارتباط با زیست بوم شرکت های دانش بنیان پیشرفت های زیادی داشته ایم اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 شرکت های دانش بنیان در سطح جامعه، سیاستی و قوانین و مقررات به خوبی تبیین نشده است و ما نیازمند یک پشتوانه علمی و فناوری قوی به واسطه دانشگاه ها و تحقیق و توسعه قدیمی برای بهره وری در کشور هستیم.
 مدیر انتقال فناوری علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: زیست بوم هنوز در حوزه  اقتصاد دانش بنیان به شکل مطلوب شکل نگرفته و لازم است برای توسعه کشور توانمندسازی شرکت ها را بالا ببریم.
  حسن زاده درباره موانع گفت: یکی از موانع در تعریف شرکت های دانش بنیان است که بر اساس تعریف افلاطونی شرکت ها را ارزیابی می کنیم. او گفت: بخش اعظمی از اطلاعات به مسائل روزمره برمی گردد که نیاز به دانش هستیم و برای استفاده از داشن بنیان باید بازنگری شود. برای حل مشکلات ترافیک، آلودگی، تورم و زیست محیطی نیامند دانش هستیم که باید در تعریف شرکت دانش بنیان بازنگری هایی صورت گیرد. 
مانع دیگر این است که تامین مالی شرکت های دانش بنیان در ایران به عهده دولت است اما در سطح بین الملل تامین مالی به عهده موسسات فرشته است که صندوق های ریسک پذیر است. در کشور ما صندوق ها به اندازه لازم ریسک پذیر نیستند بلکه بروکراتیک هستند و نیازمند ارزیابی هستند.   حسن زاده گفت: بخش دیگر از مشکلات و موانع مربوط به رقابت خدمات تولیدی شرکت های دانش بنیان است به طور مثال وقتی شرکت های دانش بنیان در سال گذشته 60 میلیارد تومان درآمد داشته اند، در مقایسه با 54 میلیارد دلار واردات در سال گذشته مشخص می شود شرکت های دانش بنیان یک سیزدهم واردات کل کشور درآمد داشته اند.  در شرکت های دانش بنیان معیارها و سازوکارهای تضمین کیفیت و اعتماد به نفس مشتری ایجاد نشده است که متولی این کار باید با در سطح معاونت عملی ریاست جمهوری صورت گیرد.  شرکت های دانش بنیان باید راهبری، هدایت و توانمندسازی شوند و زیرساخت ها را در قالب شرکت های خطر پذیر برای آزاد کردن پتانسیل لازم فراهم کنیم.
 او گفت: با حمایت از شرکت های دانش بنیان به توسعه واقعی و درونزا در کشور خواهیم رسید.  حسن زاده درباره تسهیلات نیز گفت: اگر بانک ها و صندوق ها به این تنیجه برسند که تسهیلات قابل بازگشت است در روی  کاغذ سقفی برای تسهیلات وجود ندارد. برای اداره شرکت دانش بنیان فقط تخصص کافی نیست بلکه بهره گیری از توانمندی های علوم انسانی در شرکت  های دانش بنیان و دادن تسهیلات به عنوان کاتالیزور برای حمایت شرکت های دانش بنیان استفاده کرد.  در سطح کلان نیز با استفاده از تخصص های میان رشته ای و حرفه ای می توان ضریب کارایی و کیفیت را بالا ببریم.
 سیدعلی هزاوه مدیر مرکز رشد فناوری نخبگان پارک علم و فناوری پردیس درباره تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در کشور گفت: حدود 4 هزار شرکت های دانش بنیان در کشور شناسایی شده اند که در حوزه های مختلف مشغول فعالیت هستند و در کل کشور پراکندگی دارند.  هزاوه گفت: برای بخش های مختلف فرایند توسعه یک شرکت استارتاپ، مکانیزم هایی طراحی شده که بخشی در دولت و بخشی با محوریت بخش خصوصی ایجاد می شود.   او گفت: رویدادهای کارافرینی درواقع در مدل های مختلف برگزار می شود و از کنارهم قرارگرفتن افراد با ایده های خام تیم ها با ایده های پخته ایجاد می شود.  او گفت: برای رسیدن به یک زیست بوم بالغ نیاز به همکاری و توسعه از دانشگاه ها تا کارافرینان، دولت و سرمایه گذاران هستیم. هزاوه درباره شرکت های نوپا نیز گفت: 32 شتاب دهنده در حوزه های تخصصی مختلف عضو مرکز هستند که برای تشکیل زنجیره مکانیزم های مختلف وجود دارد.   مدیر مرکز رشد فناوری نخبگان پارک علم و فناوری پردیس گفت: شرکت های نوپا از نظر فنی مشکل خاصی ندارند اما بیشتر آنها در کسب و کار و استفاده از مهارت ها مشکل دارند که نیاز به حمایت لازم دارند.  او گفت: وصل کردن شرکت های نوپا به افراد کارآفرین و شرکت های تجربه همچنین آموزش های لازم می تواند به شرکت های دانش بنیان کمک کند البته این کار مستلزم باور این شرکت های نوآور است.  هزاوه گفت: از شکست شرکت های دانش بنیان نترسیم و با تامین زیرساخت ها و دادن تسهیلات بر اساس نیاز شرکت ها را حمایت کنیم.
  مدیر مرکز رشد فناوری نخبگان پارک علم و فناوری پردیس گفت: مسیری که استارتاپ ها طی کرده اند، نشان دهنده رشد و افق روشن در کشور است.
 

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: دانش بنیان نخبگان پارک علم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۱۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور

به منظور هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور و با حمایت بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی، نخستین برنامه راهیان پیشرفت در خانه فناوری و نوآوری ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، خانه نوآوری و فناوری ایران با هدف ترویج و دستاوردها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و آگاهی جامعه استعدادهای برتر و نخبگان، نخستین برنامه راهیان پیشرفت را برگزار می‌کند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، این رویداد، مسیر ارتباط و تعامل هرچه بهتر اقشار دانش آموز و دانشگاهی را با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور و نیز دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان هموار کرده و در ترسیم افق پیش روی نقش آفرینان اقتصاد کشور گام برمی‌دارد.

این فصل از رویداد راهیان پیشرفت با حضور جمعی از مدیران عامل و موسسان مدارس مجتمعی غیردولتی و مدیران مدارس هیات امنایی با بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران

(IHIT) زمینه را برای اطلاع‌رسانی و آشناسازی جامعه مخاطب با دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

گام نخست این برنامه با نقش آفرینی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها برای آشنایی دستاوردها و پیشرفت‌های فناورانه و نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان از زمستان ۱۴۰۲ و در قالب برگزاری هفت برنامه بازدید از کنسرسیوم دیالیز ایران، نخستین شتاب‌دهنده زیست‌فناوری کشور، بزرگترین پارک فناوری غرب آسیا، شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تبلیغات و برندینگ، منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام، گروه دارویی سیناژن و یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی برگزار شد.

در خانه نوآوری و فناوری ایران با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دستاوردهای دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف همچون مواد پیشرفته، صنایع خلاق، زیست‌فناوری و سایر محصولات و خدماتی که از ظرفیت صادراتی برخوردار هستند به نمایش درآمده است.

در جریان این بازدید، مدیران عامل و موسسان مدارس مجتمعی غیردولتی و مدیران مدارس هیات امنایی حاضر ضمن بازدید از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه، با توانمندی‌ها و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • برنامه «راهیان پیشرفت» با هدف ترویج دستاوردهای دانش‌بنیان‌های کشور برگزار می‌شود