Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، در پی اعتراض‌های گسترده و اعلام وضعیت اضطراری در سودان، عمر البشیر، رئیس‌جمهوری این کشور، ضمن معرفی یک کابینه جدید همه فرمانداران سراسر کشور را برکنار کرد.

 

رئیس‌جمهوری سودان، تنها وزرای خارجه، دفاع و دادگستری را تغییر نداده است.

 

تمامی کسانی که به عنوان فرماندارهای جدید تعیین شده‌اند، از نظامیان سودانی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این تغییرات در بامداد شنبه و از طریق فرامینی که عمر البشیر صادر کرد، اعمال شده‌اند.

 

ساعتی قبل از این تغییرات، رئیس‌جمهوری سودان در کشورش وضعیت اضطراری اعلام کرده بود که تا یکسال ادامه خواهد داشت.

 

بحران سیاسی در سودان از روز ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر) آغاز شد که عده‌ای از شهروندان این کشور علیه عمر البشیر دست به تظاهرات زدند.

 

جنبش اعتراضی در سودان از میانه ماه دسامبر در واکنش به افزایش بهای مواد غذایی و سوخت آغاز شد اما معترضان در ادامه بیش از پیش بر مطالبات سیاسی، به خصوص کناره‌گیری البشیر تاکید دارند.

 

دو هفته پیش از آغاز اعتراضات، یکی از کمیسیون‌های پارلمان سودان از بررسی طرحی برای تغییر قانون اساسی خبر داد که در صورت تصویب، به البشیر امکان می‌دهد در انتخابات سال ۲۰۲۰ نامزد شود. عمر البشیر در نطق تلویزیونی خود از پارلمان خواسته از ادامه بررسی اصلاح قانون اساسی خودداری کند.

 

رییس جمهوری سودان در یک پیام تلویزیونی گفت که دولت جدید «اقدامات بنیادین اقتصادی» در پیش خواهد گرفت و یک «تیم شایسته» بر سر کار خواهد آمد.

 

جامعه سودانی‌‌های حرفه‌ای (اس‌پی‌ای) که یکی از برگزار کنندگان تظاهرات است در بیانیه‌ای با انتشار فراخوان تجمعات اعتراضی خواستار انحلال حکومت البشیر شدند: «خواسته‌‌های این انقلاب روشن است. این رژیم و سرکرده آن باید از قدرت کناره‌گیری کنند و این حکومت باید منحل شود.»

 

معترضین با شعار "آزادی، صلح و عدالت" خواستار برکناری عمر البشیر شدند.

 

این اعتراض‌ها که در خارطوم، پایتخت سودان‌ آغاز شد، در هفته‌های اخیر به سراسر کشور سرایت پیدا کرد.

 

روز جمعه نیز پیش از اعلام وضعیت اضطراری، اعتراض‌ها در خارطوم ادامه داشت و پلیس با گاز اشک‌آور معترضین را متفرق کرد.

 

از زمان آغاز اعتراض‌ها در اواخر پاییز، ارتش سودان چندین بار وفاداری خود را به عمر البشیر اعلام کرده است.

 

عمر البشیر یکی از نظامیان سودانی بود که در سال ۱۹۸۹ - حدود ۳۰ سال پیش - در یک کودتای نظامی در سودان به قدرت رسید.

 

او در آن کودتا صادق المهدی، نخست‌وزیر سودان را که به شکل دموکراتیک انتخاب شده بود، از قدرت برکنار کرد.

 

صادق المهدی، از روحانیون سودانی و از دراویش انصار بود که معتقدند موعود در قرن ۱۹ میلادی ظهور کرده است.

 

در زمان قدرت صادق المهدی، سودان درگیر جنگ داخلی بود و عمر البشیر در ابتدای کارش موفق شد تا از طریق مذاکره با شورشیان در شمال و جنوب این کشور، قدرت را قبضه کند.

 

در طول دوران عمر البشیر، سودان بارها اسیر ناآرامی و جنگ داخلی شد و جنوب این کشور هم مستقل گردید.

 

او تاکنون سه بار در انتخابات سودان پیروز شده و تنها رئیس‌جمهور جهان است که در دوران قدرت از سوی دیوان بین المللی کیفری، محکوم شده است.

 

او متهم است که در جریان جنگ داخلی در منطقه دارفور، به جنایات جنگی و نسل‌کشی دست زده است.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: جام نیوز سودان عمرالبشیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۱۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم محرک علم و مولد قدرت است

به گزارش خبرنگار مهر، سردار علی رزمجو بعد از ظهر پنج شنبه در همایش تجلیل از معلمان برگزیده و فعالان بسیج فرهنگیان استان بوشهر که با حضور مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر و فرهنگیان این استان در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار شد ضمن تبریک فرا رسیدن روز معلم افزود: نظام آفرینش بر مبنای هدایت، تربیت و دانش استوار گردیده است و بر همین اساس معلمان دارای شغلی شریف و الهی هستند.

فرمانده سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر معلمان را محرک علم و مولد قدرت دانست و اظهار کرد: معلمان بسیجی شیوه کار خود را از استاد شهید مرتضی مطهری آموختند و افکار و خصوصیات این شهید گرانقدر توسط معلمان به نسل‌های حال و آینده منتقل می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه معلمان بسیجی با استفاده از ویژگی‌های شهید مطهری تا به حال حماسه‌های بسیاری را به ارمغان آورده‌اند تصریح کرد: مهم‌ترین هنری که معلمان دنبال می‌کنند قرار دادن دانش آموزان در راه مستقیمی است که موفقیت‌های فراوانی در انتهای آن قرار دارد.

فرمانده سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر در پایان شغل معلمی را شغلی حساس و دارای مسئولیتی مهم عنوان کرد و گفت: کار معلم جهاد فی سبیل الله محسوب می‌شود و این جهاد دانش آموزان را تربیت و به سوی جبهه حق اعزام می‌کند.

کد خبر 6095231

دیگر خبرها

  • دانشگاه راتگرز نیوجرسی علیه اسرائیل بیانیه صادر می‌کند
  • آتش اعتراضات به المپیک در فرانسه
  • معلم محرک علم و مولد قدرت است
  • دانشگاهی‌ها و نمایندگان درباره جنبش دانشجویی آمریکا چه گفتند؟
  • سرگیجه بزرگ!
  • بدون خروج نیروهای پشتیبانی سریع ازمنطقه‌های اشغالی صلحی درکارنیست
  • هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • به دانشگاه مردمی فلسطین خوش آمدید
  • یک خیزش و ۱۰ پیام
  • اعلام وضعیت اضطراری در ۵ استان اکوادور+ فیلم