Web Analytics Made Easy - Statcounter

سردار جلالی گفت: اختلاط تهدید و فرصت از شاخصه‌های اصلی فناوری‌های نو است که موجب می‌شود که شناخت مرز آن دو خودش کار علمی محسوب شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل کشور در چهارمین جشنواره علمی سلمان فارسی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت و پیچیدگی پدافند غیرعامل اظهار داشت: پیچیدگی و علمی بودن پدافند غیر عانل ناشی از اهمیت آن است و نشان می‌دهد که ما باید بخش‌های مختلف کشور را از نظر پدافند غیرعامل به درستی آنالیز کرده و اقتضائات علمی آن را بررسی و تولید کنیم و در خصوص آن از ابعاد مختلف و به صورت همه جانبه بحث کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وجود تأکید بر پیچیدگی پدافند غیرعامل در بیانات رهبر انقلاب، گفت: این پیچیدگی باعث می‌شود که تهدیدات و آسیب‌های این حوزه افزایش یابد و همچنین برخی از دوستان دچار اشتباه شوند، فناوری‌های جدید نیازمند آن هستند که به طور دقیق آنالیز شوند و همچنین در این حوزه سرعت هم بسیار مهم است و باید به طور همزمان با دنیا در جریان این فناوری ها قرار بگیریم لذا باید سرعت و رشد تولید علم در این زمینه در دنیا را به خوبی رسد کنیم تا بتوانیم زدودن تهدیدات آن را به خوبی انجام دهیم.

رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل کشور در خصوص تهدیدات فناور‌محور اظهار داشت: در ذات فناوری، فرمان‌پذیری از راه دور، اشراف اطلاعاتی، کنترل گریزی از مرکز، سیستمی شدن و ترکیب با سایبر و تولید و تحلیل بیگ دیتا وجود دارد و اینها جزو ویژگی‌های فناوری‌های نو هستند، اختلاط تهدید و فرصت از شاخصه‌های اصلی فناوری‌های نو هستند که موجب می‌شود نتوان مرز آن دو را از هم مشخص کرد و شناخت این مرز خودش کار علمی محسوب می‌شود لذا رویکرد فناور‌محور لازم است.

سردار جلالی ادامه داد: برای مدیریت این فناوری‌ها باید ابتدا ماهیت آنها شناخته شود و بعد با سرویس‌ها و فرصت‌های آن آشنایی صورت بگیرد. در مرحله بعد باید تهدیداتی که در بستر کارکرد‌های آنها وجود دارد مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن برای زدودن این تهدیدات برنامه‌ریزی و اقدام شود.

وی در ادامه افزود: آمریکایی ها چند هفته پیش با انتشار مطلبی اعلام کردند که تسلط آنها بر روند‌های فناورانه در حال کم شدن است که این امر موجب افول قدرتشان می شود، آنها در ادامه گفته‌اند؛ که ما باید دنیا را با فناوری اداره کنیم و به تمام ابعاد فناوری بپردازیم نه اینکه فقط به جزئیات آن پرداخته شود.

رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل کشور در همین راستا ادامه داد: ما باید سرعت خود را تا حدی بالا ببریم که هر فناوری در دنیا به وجود می‌آید در همان لحظه در کشور ما به طور دقیق شناخته شود و برای زدودن تهدیدات آن برنامه‌ریزی شود نه اینکه فناوری پس از آنکه وارد کشور شد و آسیب‌های خود را در ابعاد مختلف جامعه ما گذاشت و موقع رفتن برای ما دست تکان داد، ما تازه به فکر شناخت آن فناوری بیا‌فتیم.

سردار جلالی در خصوص جشنواره علمی سلمان فارسی گفت: این جشنواره شاخص فناوری است و باید متحول شود ما باید فناوری‌های جدید را بشناسیم و باید برای زدودن تهدیدات آنها برنامه‌ریزی کنیم. در واقع نباید اجازه دهیم که فناوری سوار ما شود بلکه باید ما سوار فناوری شویم، در حال حاضر متاسفانه شبکه‌های اجتماعی بر همه حوزه‌های ما حاکم شده است اما مشخص نیست که در این فضا جای ارزش‌ها کجاست؛ علت این مشکل آن است که ما از این فناوری ها عقب هستیم درحالی که رهبر انقلاب بارها فرموده‌اند که ما باید با سرعت بالا در حوزه پدافند غیرعامل برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به پدافند غیرعامل در رشته‌های مهندسی اظهار داشت: در پدافند نیازمند ایجاد یک رویکرد مهندسی هستیم و باید این موضوع را در مراکز علمی تقویت کنیم، ما باید در تمام شئون مهندسی تهدیدات را بررسی کنیم که متاسفانه در حال حاضر در اکثر رشته‌های مهندسی به این مورد توجه نمی‌شود باید این مورد در مراکز علمی و دانشگاهی ما ایجاد شود و حتی در فرمول‌های مهندسی آنها را لحاظ کنیم به طور دقیق پیامد سنجی و رفتار سنجی صورت گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل کشور در همین خصوص ادامه داد: این موارد در سال اخیر در دانشگاه معین پدافند غیرعامل ایجاد شده است که در حال حاضر باید برای تعمیق آن تلاش کنیم، باید با احترام رشته‌های فعلی مهندسی را دفن کنیم و برای آن مجلس ختم بگیریم و بعد جشن تولدی برای رشته‌های مهندسی جدید بگیریم که با لحاظ فناوری‌های نو طراحی شده‌اند. ما نیازمند جهاد علمی بین رشته ای هستیم چراکه منابع رشته‌های ما در حال حاضر بسیار قدیمی هستند و برای تهدیدات و فناوری‌های نو به هیچ وجه مناسب نیستند. به قول یکی از دوستان مدارک دانشگاهی تاریخ انقضاء باید داشته باشد کسی که 10 سال پیش استاد تمام بوده الان از فناوری های جدید و تاثیرات آن بی‌خبر است و نمی‌تواند در این زمینه موثر باشد.

سردار جلالی با تاکید بر اهمیت سرعت در موضوع پدافند غیرعامل در فناوری‌های نو اظهار داشت: پدافند یک ضرورت جدی و علمی برای کشور است جشنواره سلمان فارسی باید کاری کند که سرعت کار ما تا حدی بالا رود که فناوری‌ها قبل از ورود به کشور شناسایی شوند و حتی برای مدیریت تهدیدات و فرصت‌های آنها برنامه‌ریزی شود.

وی همچنین افزود: دانشمندانی که فقط روی رشته خود تاکید دارند نمی‌توانند در زمینه مدیریت فرصت‌ها و تهدیدات فناوری‌های نو کمک کنند چرا که رشته‌ها با هم مرتبط هستند اما بسیاری از مسئولان ازجمله مسئولان وزارت علوم و بهداشت صحبت کرده‌ام اما متاسفانه آنها در روال جاری سنتی قالب در این حوزه متوقف شده‌اند و این در حالی است که ما نیاز به تحول داریم. برای لحاظ شدن شاخص های پدافند غیرعامل در فناوری‌های نو نیازمند همکاری رشته‌ها و نهاد های مختلف هستیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سپاه پاسداران سردار جلالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۷۰۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد نانوایی‌های استان سمنان دوگانه سوز می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی پیش از ظهر سه شنبه در نشست شورای پدافند غیرعامل استان سمنان به میزبانی استانداری ضمن اشاره به اقدامات مرتبط با مواضل اضطراری بیان کرد: حداقل ۳۰ درصد خبازی های سطح استان طی مدت زمان تعیین شده در راستای اجرای مطلوب مراقبت های پدافند غیرعامل باید نسبت به دوگانه ساز شدن اقدام کنند

وی با بیان اینکه تقویت و نظارت بیش از پیش در امر حفاظت از تاسیسات و اماکن حساس در سطح استان سمنان در دستور کار قرار داشته باشد، افزود: ارتقا و تقویت پایش تصویری دیگر مواردی است که باید در بخش پدافند غیرعامل در دستور کار باشد.

استاندار سمنان گفت: استان سمنان به واسطه وجود تاسیسات و زیرساخت های حساس، در بحث اجرای ساز و کار اجرایی پدافند غیرعامل نیازمند خودمراقبتی، حفاظت و حراست است.

هاشمی با بیان اینکه استان سمنان در حوزه سایبری، زیستی، امنیت غذایی، زیرساخت و فناوری نوین استان حساس در بخش پدافند غیرعامل است، تاکید کرد: این استان دارای واحد های تولیدی مواد غذایی و همچنین واحد های صنعتی بسیاری است که مرتبط با سلامت مردم بوده و باید مراقبت ها در این خصوص در بخش پدافند غیرعامل اندیشیده شود.

وی افزود: وجود دو نیروگاه بسیار مهم در حوزه تولید برق که اخیراً با حضور رئیس جمهور نیز فاز سه و چهار نیروگاه سیکل ترکیبی نیز بهره برداری شد، از دیگر مواردی است که اجرای مطلوب ساز و کارهای اجرایی پدافند غیرعامل برای حفاظت و حراست از این تاسیسات را حائز اهمیت می سازد.

استاندار سمنان بیان کرد: پراکندگی روستاها، راه های مواصلاتی مهم، شبکه های زیرساختی و پهناور بودن استان از دیگر مواردی است که استان سمنان را از لحاظ موارد پدافند غیرعامل مهم می سازد.

کد خبر 6092879

دیگر خبرها

  • فرمانده نیروی زمینی سپاه: امنیت ملی خط قرمز ماست و در تامین امنیت با کسی شوخی نداریم
  • اولویت امروز پایش تهدیدات و برنامه ریزی برای مقابله است
  • آگاهی‌بخشی مهمترین پایه پدافند غیرعامل است
  • قطب‌نمای «بصیرت» کشور را در برابر تهدیدات بیمه می‌کند
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • ۳۰ درصد نانوایی‌های سمنان دوگانه‌سوز شود
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • سمنان در اجرای سازوکار اجرایی پدافند غیرعامل نیازمند خودمراقبتی است
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • ۳۰ درصد نانوایی‌های استان سمنان دوگانه سوز می‌شوند