Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@16:11:36 GMT

مدیری که هنرمندانه خانه‌داری می‌کند

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۹۲۱۳۳

مدیری که هنرمندانه خانه‌داری می‌کند

بیستم جمادی الثانی هرسال، به یُمن زاد روز بانوی نمونه‌ اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س)، روز مادر و زن نام گرفته است، بانویی که بهترين زنان از گذشتگان و آيندگان تا روز قيامت و سيده‏ همه زنان عالم است و تنها زنی که فرزند رسول الله، همسر ولی الله و مادر اوصياء الله است و خداوند در آيه‏ تطهير، به پاكي او شهادت می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به این مناسبت با فخرالسادات خامسی هامانه، مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد که متولد فروردین 1347 و دارای تحصیلات دکترای زبان ادبیات فارسی است به گفت‌وگو نشستیم.
وی در گفت‌وگو با ایکنا یزد اظهار کرد: تحصیلات بنده در سطوح لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در رشته ادبیات است و از همان ابتدا با رتبه خوب 118 كه در آن زمان يک ركورد محسوب می‌ شد، وارد دانشگاه شدم و در مقطع فوق لیسانس نیز با رتبه 22 وارد دانشگاه تهران و مقطع دکتری را نیز با فاصله 12 سال ادامه دادم.

مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: دوران تحصیل از شاگردان ممتاز بودم به نحوی که در مسابقات علمی کشور رتبه اول را کسب کردم و در دانشگاه نیز از دانشجویان برتر و ممتاز بودم و در دوران تحصیل دانشگاه مقطع لیسانس 2 مرتبه مادر شدم اما توانستم این مقطع را در هفت ترم به اتمام برسانم که اين موضوع در آن زمان کم اتفاق می‌افتاد.
تنها فوق لیسانس زن در آموزش‌وپرورش
وی ادامه داد: از آنجایی که دبیری خوانده بودم، مستقیم وارد آموزش و پرورش شده و به عنوان دبیر در دبیرستان‌های خاتم، مهریز و یزد مشغول تدریس شدم و در اکثر دبیرستان‌هایی که مشغول فعالیت شدم از مدارس نمونه و یا شاهد بود.
خامسی هامانه افزود: در آن موقع با توجه به اینکه مدرک فوق لیسانس ادبیات را داشتم و در این زمینه فقط تعداد معدودی این مدرک را داشتند و حتی در برهه‌ای تنها فوق لیسانس زن در آموزش و پرورش بودم، تقریبا در تمام دانشگاه‌های یزد اعم از آزاد، پیام نور، علمی و کاربردی و یزد تدریس داشتم.
این پژوهشگر برتر کشوری بیان کرد: سال 1378 در آموزشکده فنی و حرفه‌ای که در آن زمان در بدنه آموزش و پرورش بالاترین رده به حساب می‌آمد، به عنوان استاد مشغول به کار شدم و در این زمان یک سری اتقافات افتاد و به عنوان معاون منصوب شدم و پس از دو سال و نیم و به دلیل همزمانی با تغییر رییس دانشکده و علی رغم میل باطنی مبنی بر ورود به کار اجرایی وارد خط مدیریت شدم و به عنوان رییس دانشکده فنی و حرفه‌ای حضرت رقیه (س) یزد منصوب شدم.
انتصاب در دانشکده حضرت رقیه؛ آغاز ورود به مدیریت
وی ادامه داد: پنج سال در این سمت فعالیت داشتم علي رغم اينكه با علاقه و میل باطنی ورود به این سمت را نپذیرفتم اما با علاقه بسیار کارکردم و تجربه مدیریتی فوق العاده‌ای را کسب نمودم و در زمینه‌های مختلف مديريتی در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی و آموزشی اتفاقات خوبی رقم خورد و به عنوان چهره زن مدیر در استان شناخته شدم و با مسئولان وقت استان ارتباط خوب و گسترده‌ای برقرار شد.
خامسی افزود: با تغییر دولت‌ها تغییر مدیریت پیش آمد و پس از پنج سال در این سمت، برای مقطع دکتری به ادامه تحصیل مشغول شدم و به نوعی از مدیریت دور شدم.
نگارش بالغ بر 40 مقاله و کتاب
وی انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر کشوری و استانی، مدرس نمونه کشوری و استانی و نگارش بالغ بر 40 مقاله و کتاب را از جمله افتخارات خود عنوان کرد و بیان کرد: در زمان استانداری مهندس میرمحمدی به عنوان مدیرکل اموربانوان استانداری منصوب شده و دو سال و نیم در این سمت فعالیت کردم و بنابر شرايط كاری مجدد به دانشکده حضرت رقیه برگشتم و حدود یک سال و نیم در سمت مدیریت دانشکده خدمت کردم و در نهايت مجددا به عنوان مديركل اجتماعی، فرهنگی به استانداری برگشتم.
این بانوی فعال استان یزد که سه فرزند دارد گفت: دخترم فوق لیسانس و یکی از پسرانم فوق لیسانس ادبیات انگلیسی و دیگری نیز در حال گذراندن دیپلم است، دختر و پسرم زمان تحصیل در مقطع لیسانس به دنیا آمدند و تحصیل همزمان شد با دو مرتبه مادر شدن که قطعا مشکلاتی را در پی داشت اما با رتبه بالا و هفت ترم توانستم این مقطع را به اتمام برسانم و معتقدم تحصیلات من باعث اعتماد به نفس در فرزندانم شده و همچنین در بعد اجتماعی آنها اثرگذاربوده است.
موفقیت‌هایم از حمایت‌های همسرم ناشی می‌شود
خامسی که فرزند سوم خانواده است موفقیت‌های خود را ناشی از حمایت‌های همسرش عنوان کرد و گفت: یکی از مشوق‌های من در کار و تحصیل همسرم هستند چرا که بعد از 12 سال که تحصیل در مقطع دکتری را ادامه و به اتمام رساندم مبنایی بر برگشتن به بحث مدیریت و کارهای اجرایی نداشتم و دوست داشتم فعالیت در پژوهش و نگارش کتاب را ادامه دهم ولی با اصرار همسرم و اینکه تجربه خوبی خواهد بود، مدیرکل امور بانوان استانداری را پذیرفتم.

مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در پاسخ به اینکه برنامه‌های شما به عنوان یک مادر و همسر و همچنین سمت مدیرکل چگونه رقم می‌خورد تصریح کرد: برای یک زن فعال اجتماعی و مدير، دو یا سه فاکتور برای موفقيت لازم است كه قطعا مهمترين آنها مانند همه بانوان در وهله اول خانواده است و اینکه چقدر همسر و فرزندان در فعالیت‌ها همراه او باشند که اگر همراهی نکنند قطعا مشکلاتی پیش می‌آید.
مولفه‌های یک مدیرکل زن برای موفقیت
وی ادامه داد: مورد دوم خود فرد است و اشتغال زنان را نمی‌توان با یک فاکتور بررسی کرد و ممکن است برای هر زن متفاوت باشد چون علایق انسان‌ها فرق می‌کند به عنوان مثال زنی به تفریح علاقه زیادی دارد خوب قطعا نمی‌تواند در هنگام مدیریت هم در کار هم در خانواده موفق عمل کند.
خامسی افزود: اینکه بعضی می‌گویند زن نباید عهده‌دار فعالیت‌های اجرایی شود چون به خانواده لطمه می‌خورد و بین انتخاب خود در خانواده و کار، کار را در اولویت قرار می‌دهد، صحیح نیست چرا که یک زن بین استراحت و تفریح و کار یکی را انتخاب می‌کند و هیچ زنی قطعا خانواده را رها نخواهد کرد و آنچه حذف می‌شود بنا به علایق شخصی خودش، استراحت و تفریح است.
وی گفت: علاقه‌مندی بنده در فعالیت‌های اجتماعی و مدیریت بیشتر از تفریحات است و من به نسبت بانوانی که مدیر نیستند مسافرت، خرید و تفریح را کم و فعالیت‌های اجتماعی و اجرایی را بنا به علاقه زیاد در اولویت قرار داده‌ام، بنابراین ازاین جهت مشکلی نخواهد بود.
تاثیر ژن برتر در موفقیت‌های کسب شده
این مدیرکل فعال در عرصه اجتماعی در پاسخ به اینکه تا چه حد ژن برتر باعث موفقیت شما شده ضمن لبخندی پاسخ داد: شخصا می‌دانم هیچ وقت در هیچ قسمتی از زندگی‌ام نه در کار نه در تحصیل متکی به هیچ کس نبوده و در تحصیل و کار، اگر موفقیتی حاصل شده از تلاش و توکل به خدا ناشی شده است.
خامسی افزود: اجداد من روحانیونی هستند که کشاورز بودند و پدر و مادرم از روستا به یزد آمدند و در دوران تحصیل از هوش بالایی برخوردار بودم و همین باعث انگیزه من می‌شد و علاوه بر آن تشویق‌های پدرم به موفقیت منجر می‌شد و همیشه به من می‌گفتند باید دکتر شوی و این در حالی است که زمانی این حرف را به من می‌زدند که لیسانس در جامعه کم بود و موفقیت‌های کسب شده را از هوش، انگیزه، پشتکار و تشویق‌های خانواده می‌دانم و در هیچ مرحله‌ای هیچ فردی وگروهی نمی‌تواند ادعا کند با حمایت ما بوده است.
آمادگی پذيرش هر نوع مديريت در حوزه‌های مختلف را دارم
وی در پاسخ به سوال ایکنا در خصوص عدم استقبال بانوان يزدی از سمت فرمانداری گفت : هرگاه صحبتی در زمينه مديريت‌هايی از اين دست برای بانوان شده به شوخی هم شده گفتم برای هموار شدن اين مسير من شخصا آمادگی پذيرش هر نوع مديريت ارشد و حساس در حوزه‌های مختلف را دارم .
سخن آخر
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: احساس می‌کنم نوع خلقت زنان و حتی پیام خود اسلام به زنان آنچه نیست که زنان فکر می‌کنند و اینکه خداوند حضرت فاطمه (س) را در سرسلسله نبوت و امامت قرار داد و اینکه بهانه آفرینش یک زن است، حضرت خدیجه نمونه زن فعال اقتصادی موفق و حضرت زینب به عنوان فعال سیاسی مطرح هستند همه اینها پیامی برای زنان دارد.
وی ادامه داد: معتقدم در کنار این بحث که اصل آفرینش زن قوام بخشیدن به خانواده است و مادر و همسر خوبی بايد باشد، زن باید در اتفاقات جامعه سهم داشته باشد و در همه عرصه‌ها نقش آفرینی کند که خوشبختانه هم اسلام آن را پذیرفته و هم لازمه جامعه امروز است و امروز چون ادعا داریم به سمت توسعه پایدار پیش می‌رویم هیچ جا قرار نیست توسعه پایدار با نیمی از جامعه محقق شود و این نشدنی است لذا باید زنان هم سهیم باشند.
توسعه پایدار با نیمی از جامعه محقق نمی‌شود
خامسی بیان کرد: بنابراین بخشی به سیاستمداران و برنامه ریزان بر می‌گردد که باید رویکرد آنها استفاده از زنان در جایگاه‌های اقتصادی مديريتي و .. مدنظر باشد و بخشی به خود زنان بر می‌گردد که این باور را داشته باشند در این فعالیت‌ها شرکت کنند و اعتماد به نفس و خودباوری داشته باشند، متاسفانه در این زمینه باورهای غلطی حاکم بوده که باید خود جامعه زنان گام برداشته تا این باورهای غلط از بین برود و اگر درست مسیر تبیین شود و برنامه ریزی صحیح داشته باشند هم خانواده هم زنان در حوزه‌های مختلف موفق خواهند بود.
فعالیت 16056بانوی یزدی در دستگاه‌های اجرایی
فاطمه دانش یزدی، مدیرکل اموربانوان استانداری یزد نیز در پاسخ به سوال ایکنا در خصوص تعداد کل شاغلان دستگاه‌های اجرایی گفت: طبق آمار ارائه شده از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال حاضر 10646 نفر از زنان به صورت رسمی، 2534 به صورت پیمانی، 2376 به صورت قرار داد کار معین استخدام دستگاه‌های اجرایی هستند.

وی ادامه داد: 373 نفر کارگری موقت، 39 نفر شرکتی پیمانکار، 16 نفر مشمول اعتبارات طرح‌های عمرانی، 55 نفر پاره وقت(ساعتی)، 17 نفر اشکال دیگر به‌کارگیری مشغول فعالیت هستند.
دانش یزدی با اشاره به جمعیت فعال شاغل در استان با اشاره به سند ارتقا وضعیت زنان و براساس سالنامه آماری استان و کشور درسال 95 بیان کرد: نرخ اشتغال نشان می‌دهد چند درصد جمعیت فعال شاغل هستند و این شاخص یکی از مهمترین شاخص‌ها در بررسی وضعیت زنان است چراکه به زعم متون مختلف علوم اجتماعی ریشه بسیاری از معضلات و موضوعاتی که به عنوان معضل مطرح می‌شوند به موضوع بیکاری و مشکلات اقتصادی باز می‌گردد.
رشد نرخ اشتغال زنان در سال 94 
وی ادامه داد: براساس سالنامه آماری استان و کشور درسال 95، نرخ اشتغال زنان در سال 1392 و 1393، 7.8، در سال 1394، 12.2 بوده که از میانگین کشوری که 10.7 بوده، بالاتر رفته است و در سال 1395 نیز 12.6 بوده است.
به گزارش ایکنا، در حال حاضر 6 مدیرکل زن در استان یزد مشغول فعالیت هستند که رقیه دوست فاطمی‌ها در سمت مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، فاطمه دانش یزدی به عنوان مدیرکل امور بانوان استانداری، فخرالسادات خامسی هامانه به عنوان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، اکرم فداکار به عنوان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیره ملایی پور به عنوان مدیرکل محیط زیست و معصومه طباطبایی به عنوان رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام

گزارش: اعظم السادات میرجلیلی

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا ایکنا یزد روز مادر ولادت حضرت زهرا استانداری یزد فاطمه دانش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۲۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»

مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: در ماه مبارک رمضان سال جاری بیش از ۱۱۵۰۰ مبلغ به صورت فردی و گروهی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم جهت نشر معارف دینی و ارزش‌های انقلاب به نقاط مختلف کشور اعزام شدند.

به گزارش ایسنا،  حجت الاسلام والمسلمین سید حامد شریعتمداری -مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی- از فعالیت ۳۷۱ گروه تبلیغی ـ جهادی با استعداد ۴۵۰۰ مبلغ در ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ در عرصه های گوناگون تبلیغی نظیر فعالیت در مساجد و هیئات، مناطق گردشگری و ساحل، مترو، برنامه های جنگ شادی در بوستان ها، مراکز فرهنگی، کانون های اصلاح و تربیت، زندان ها و سایر محیط های ویژه خبر داد.

مدیرکل تبلیغ عمومی اظهار کرد: در ماه رمضان سال جاری استقبال خوبی از تبلیغ خصوصا با توجه به تعطیلات نوروز و فرصت تبلیغ در میان اقوام و خویشان شکل گرفت و بیش از ۱۱.۵۰۰ مبلغ در سراسر کشور به فعالیت تبلیغی پرداختند که از این تعداد ۱۹۴۴مبلغ خواهر بوده‌اند.

وی با بیان اینکه سهم شعبه قم، ۶۹۷۲ مبلغ بوده و۲۳۷ گروه تبلیغی به نقاط مختلف شامل نقاط محروم و مناطق مشترک اعزام شده‌اند، خاطرنشان کرد: ۴۷ درصد اعزام شعبه قم به صورت گروهی بوده و با محاسبه مبلغان اعزامی حوزه علمیه قم که حدود۳هزار نفر و سازمان اوقاف و امور خیریه هم که حدود ۲هزارنفر اعزام مبلغ داشته‌اند در مجموع ۱۶هزار و ۵۰۰ مبلغ در سرتاسر کشور عزیزمان به فعالیت تبلیغی پرداخته‌اند.  

حجت الاسلام والمسلمین شریعتمداری تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های تبلیغی ماه مبارک رمضان امسال استقبال «تبلیغ اولی‌ها» بود که با توجه به برخط شدن تشکیل پرونده تبلیغی و روند صعودی آن، شاهد گسترش دامنه تبلیغ در میان نسل جوان‌تر حوزه بودیم.

مدیرکل تبلیغ عمومی ابراز کرد: از مهمترین موضوعات مطرح شده در ایام تبلیغی ماه رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری توسط مبلغان می‌توان به «اندیشه مقاومت»، «جهاد تبیین»، «تفسیر قرآن کریم»، «تقویت بنیان خانواده» و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به دریافت گزارش‌های تصویری از فعالیت مبلغان و گروه های تبلیغی نسبت به انجام ارزیابی های چندلایه از طریق خود ارزیابی، ارزیابی سرگروه و اعضاء به صورت متقابل، ارزیابی نهاد درخواست کننده، ارزیابی کارشناس مسئولان تبلیغی که به صورت تصادفی از میان مبلغان انجام شده و بررسی گزارشات تصویری، و ارتباط با نهادهای رصدی در رابطه با فعالیت مبلغان خبرداد و گفت: گزارشات تصویری از فعالیت اثربخش مبلغان در محیط هایی گسترده، افزون بر مساجد و حسینیه ها و تکایا خبر می دهد به صورتی که قشر خاکستری مردم را نیز در میان مخاطبان پوشش داده است به عنوان مثال برگزاری تلاوت قرآن در بوستان ها و برگزاری مجالس خانگی قرآنی که با استقبال خوب مردم مواجه شده از جمله خدمات ارزشمند طلاب و مبلغان عزیز بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هنر، ابزار استدلال و استقناع هنرمندانه عفاف و حجاب
  • صادرات دست آفریده‌های بانوان تهرانی
  • تجهیزات بانک امانات خانه هلال دشتستان رونمایی شد
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • فعالیت سامانه بارشی در فارس
  • خانه های هلال کشور توسعه می یابند
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • صدور ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!