Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@03:57:28 GMT

شماره نوروزی نشریۀ فرهنگ امروز منتشر شد

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۹۶۲۴۲

شماره نوروزی نشریۀ فرهنگ امروز منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، شماره نوروزی نشریه فرهنگ امروز با پرونده ویژه ای درباره مواضع  برخی از دانشگاهیان ایرانی که علیه زبان و هویت ملی سخن می گویند منتشر شد.

فرهنگ امروز در پرونده ای که «علیه ایران» نام دارد جنبه‌های گوناگون تاریخی، سیاسی واجتماعی علت این نوع برخوردها و پیامدهای آن را بررسی کند. 

بخش اندیشۀ این شماره با عنوان «سیاست اسپینوزا» در پی این مساله است که چپ جدید چه تفسیری از فلسفه سیاسی اسپینوزا ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسی اکرمی و آلبرتو توسکانو، فواد حبیبی و چند نفر دیگر که در این پرونده با فرهنگ امروز همراه بودند در مورد دلایل روی آوری نومارکسیست‌ها و پسامارکسیست‌ها به اسپینوزا، کارکرد اسپینوزا برای اکنون ما، علت استناد مکرر به اسپینوزا در مبرم‌ترین جدل‌های سیاسی و ایدئولوژیکی یادداشت‌هایی را قلمی کرده‌اند. همچنین برای علاقه‌مندان به آراء اسپینوزا کتابشناسی مفصلی از آنچه که از اسپینوزا و در مورد اسپینوزا ترجمه و تالیف شده است قید شده تا بهتر و سهل‌تر بتوانند پیگیر آثار و آراء او باشند.

در بخش گزارش این شماره علاوه بر چند گزارش از جشنواره فیلم فجر و نقد و بررسی چند فیلم سه مطلب خواندنی دیگر هم به چاپ رسیده است. محسن حکیمی در دویست سالگی کارل مارکس درباره نسبت «کار فکری» و «کار مادی» نزد مارکس و اعقاب او پرداخته است و به این پرسش پاسخ داد که آیا با نظریه انقلابی منهای جنبش می‌توان به جامعه آرمانی دست یافت؟ مطلب دیگر آخرین مصاحبه‌ای است که مرحوم محسن ابوالقاسمی استاد زبان‌های باستانی پیش از درگذشت‌شان با نشریه فرهنگ امروز انجام دادند. در این مصاحبه از اساتیدی نامبرده شده که ابوالقاسمی با همه آنها خاطرات فراوان داشت.در این مصاحبه تلاش شد متن با کمترین ویرایش به چاپ برسد تا لحن دکتر ابوالقاسمی در واپسین روزهای حیاتش باقی بماند.

علاوه براین، مقاله مفصل سیاوش جمادی با عنوان «آنچه نمی‌فهمم: چشم به راه صدای هستی» از دیگر مطالب این شماره است. این مقاله متن جامعی است در مورد دفترچه‌های سیاه و پاسخ به این پرسش که چرا هایدگر از اندیشیدن در باب روابط زنده انسانی در عصر مدرن به هستی شناسی بنیادین رسید؟

«کاری چنین میانه میدانم آرزوست» عنوان سرویس مطالعات فرهنگی شماره نوروزی فرهنگ امروز است که نگاهی متفاوت به مساله کار در بستر زندگی امروز داشته است. درواقع جستارهای این پرونده که هریک از منظری متفاوت به نگارش درآمده‌اند، سعی دارند به گونه‌ای خاص و ویژه به کار در زمینۀ فرهنگِ امروز، نگاه کنند و در دایرۀ اختیارات نظرگاهی و واژگانی‌شان، بر بخشی تاریک مانده و غر ق شده از کار در متنِ زندگی روزمره، نوری بیفکنند تا بلکه نقاط آغاز و مداخلی باشند برای تکمیل رهیافت‌های بعدی به موضوع و مسئلۀ کار در بسترِ مطالعات فرهنگی. با این امیدِ لاغر و البته قوی که در این زمان و زمانۀ سخت، از طریق همین پرونده‌های کوچک شاید بتوان راهی گشود برای دوباره دیدنِ امر سیال و نادیدنیِ روزمرۀ محاصره کنندۀ وجود فردی و اجتماعی‌مان در لایه‌لایه‌های چربی‌های انباشته در بطن زمانِ کشنده و روبه زوال و ملال؛ و چه لایه‌‍‌ای قدرتمندتر از کار، با همۀ ابعاد بزرگ و ناجورِ تسخیرکننده و همزمان سرنوشت‌سازش.

سرویس کتاب فرهنگ امروز طبق روال پیشین ضمن معرفی کوتاه و بلند چند کتاب تازه انتشار یافته مصاحبه مفصلی با شاپور اعتماد به بهانه انتشار تازه‌ترین ترجمه وی که نمایشنامه‌ای است با عنوان فارم هال انجام داده است البته او در این گفت‌وگو پا را فراتر از بررسی صرف خود کتاب می‌گذارد و به دلالت‌های گسترده‌تری که موضوع نمایشنامۀ مزبور به دنبال خود دارد می‌پردازد. مسئولیت اخلاقی دانشمند، ناسیونالیسم علمی و رابطۀ زبان تخیلی هنر با زبان علم ازجمله مضامینی است که شاپور اعتماد دربارۀ آن‌ها سخن گفته است.

همچنین فرهنگ امروز در این بخش موضوعی را با مترجمان معروف کشور مطرح کرده با عنوان «استبداد ترجمه» و از آن‌ها خواسته به این پرسش پاسخ دهند که چرا متون تالیفی نمی‌توانند در برابر آثار ترجمه‌ای شانس چندانی برای جذب مخاطب داشته باشند؟ پاسخ مترجمان و صاحب نظران این حوزه بسیار قابل توجه است.

شمارۀ بیست‌وپنجم نشریه فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۳۲ صفحه و با قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4553007 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: معرفی نشریات نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۶۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) درباره اینکه در بخشی از فراخوان جشنواره بین‌المللی فیلم رضوان تنها متولدین دهه هفتاد به بعد امکان ارسال آثار خود را به جشنواره دارند با خط فکری همراه بوده است یا خیر گفت: واقعیت این است که این بخش یکی از اهداف ماست وگرنه ما آن نسل قبلی یا مقطع سنی قبل هفتاد را نادیده نگرفته‌ایم و سعی کرده‌ایم که این مقطع سنی را پرورش دهیم و با فرهنگ رضوی بیشتر آشنا کنیم تا به همین دلیل در فیلم‌های کوتاهشان بتوانند آموزش هم ببینند.

وی ادامه داد: قبل از هر چیزی تاکید می‌کنم آموزش، آموزش و آموزش. برای همین کارگاه‌هایی را که مد نظرمان است، گفته شده و در فراخوان هم اعلام شده است. از این طریق ما باید بتوانیم روال و مسیری را فراهم کنیم که با آن اشاعه فرهنگی در میان نسل جوان که شاید یکم احتمالا دور شده اند انجام شود و همچنین بتوانیم برای فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند با فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند این عزیزان را به سوی فیلم‌های سینمایی بلند پرتاب شوند.

قائمیان مدیربیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) درباره  وضعیت کارگاه‌های برنامه ریزی شده جشنواره فیلم دینی رضوان در استان‌های کشور گفت: در تمامی استان‌ها این اتفاق خواهد افتاد شاید ما بتوانیم کارگاه هایی را که در استان ‌های مختلف انجام شده است با افرادشان گزینش کنیم تا این عزیزان هم برای زیارت آقا امام رضا(ع) تشریف بیاورند و هم در یک کارگاه مقدماتی کارها را انجام دهیم و در نهایت این عزیزان بتوانند برای جشنواره حاضر شوند.

وی درباره وضعیت اکران فیلم‌های نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان پاسخ داد: با سازمان سینمایی، حوزه هنری و سینماهایی که در حیطه این بخش‌ها هستند صحبت شده است تا ما بتوانیم قبل از اکران فیلم‌های سینمایی این آثار را به صورت کلیپ کوتاه اکران کنیم. به نوعی این اتفاق در تلویزیون اتفاق افتاده است تا بتوانیم به عبارتی فرهنگ سازی کنیم که ما فیلم کوتاه و کار نسل جوان هم تماشا کنیم. تاثیر گذاری فیلم‌های کوتاه خیلی بیشتر خواهد بود، صرف موضوع اینکه ما یک فیلم بلند ببینیم نیست بلکه می‌خواهیم ببینیم جوانان‌هایی که در خانه های خودشان هستند چه تفکری دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • حضور ۴ نونهال فارس در اردوی تیم ملی بوکس
  • تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی
  • دستگیری عاملان تیراندازی در علی آباد کتول
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در چهارمحال و بختیاری
  • موارد ردصلاحیت روحانی منتشر خواهد شد
  • کلید اولیه پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی منتشر شد
  • عبور از رودخانه با مخاطرات فراوان
  • جاری شدن سیل در روستای نوروزی خوشاب 
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ/ شهرها همه بازند و شیراز، شهباز
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ