Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:19:43 GMT

83.5 درصد هدف 11 ماهه مالیاتی محقق شد

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۹۹۱۸۶

83.5 درصد هدف 11 ماهه مالیاتی محقق شد

تهران – ایرنا- سرپرست سازمان امور مالیاتی گفت: براساس بودجه 113 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده بود که در 11 ماهه امسال، 86 هزار میلیارد تومان توسط سازمان مالیاتی وصول و به خزانه واریز شد که تحقق 83.5 درصدی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد قاسم پناهی» امروز (سه شنبه) در حاشیه دوازدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: تلاش می شود با قوی سازی پایگاه داده های مالیاتی، فرار مالیاتی کوچک تر و مالیات بیشتری دریافت شود، درعین حال دستگاه های دیگر نیز باید کمک کنند و اطلاعات لازم را در اختیار این سازمان قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود:براساس اعلام مسئولان، فرارهای مالیاتی سالیانه حداکثر 30 هزار میلیارد تومان در اقتصاد کشور پیش بینی شده و یک بخش از آن به دلیل نبود شفافیت در اقتصاد کشور است .
سرپرست سازمان امور مالیاتی گفت: برنامه این سازمان، تکمیل پایگاه های اطلاعاتی است که از طریق آن اطلاعات را از مبادی مختلف در اختیار می گیرند و پس از شناسایی، برگه های مالیاتی صادر می شود.
پناهی در پاسخ به ایرنا درباره اخذ مالیات براساس رصد تراکنش های بانکی نیز گفت: رصد تراکنش های بانکی یکی از داده های سازمان مالیاتی است، اما این تراکنش های بانکی ابعاد مختلفی دارد.
وی اضافه کرد: هر پولی که وارد حساب می شود فعالیت اقتصادی نیست و پس از ترخیص موارد مختلف، چنانچه به این نتجیه رسیدیم که این تراکنش در نتیجه فعالیت اقتصادی باشد، متناسب با آن فعالیت، مطالبه مالیاتی به عمل خواهد آمد.
این مقام مسئول درباره دلیل 10 برابر شدن مالیات احتسابی بانک‌ها، گفت: بانک ها به موجب ماده 16 و 17 قانون رفع موانع تولید تکلیفی دارند که چنانچه آن را رعایت نکنند، مشمول اخذ مالیات بیشتر می شوند و یکی از آنها واگذاری دارایی های مازاد است و اینکه گفته می شود برگه های مالیاتی صادر شده بانک ها برای سال مالی 1396 چندین برابر سال های گذشته است، براساس قانون انجام می شود و ربطی به درآمدهای بانکی ندارد.
وی درباره سرانجام بسته معافیت مالیاتی اظهارداشت: بسته معافیت مالیاتی، مالیات بر جمع درآمد، مالیات بر عایدی و مباحثی از این دست در حال بررسی است. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سال آینده این مسائل به صورت جدی دنبال خواهد شد.
پناهی پیرامون سامانه املاک و اسکان و اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: سامانه املاک و اسکان به موجب تبصره ماده 169 مکرر قانون تکلیف وزارت راه و شهرسازی است و آنها پیگیر این موضوع شده اند و تکلیف سازمان امور مالیاتی نیست، اما برای همکاری آمادگی وجود دارد.
وی تاکید کرد: این سامانه باید تشکیل شود تا خانه های خالی را شناسایی و سپس اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد.
سرپرست سازمان امور مالیاتی درباره لغو معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی و نهادهای انقلابی، گفت:براساس قوانین فعلی از فعالیت های اقتصادی شرکت های مربوط به نهادهای انقلابی مالیات اخذ می شود و این مالیات به حساب خزانه واریز خواهد شد.
وی افزود: نحوه توزیع یا بازگشت مالیات اخذ شده، در اختیار خزانه داری کل کشور است و امروز به جز معدودی از بخش ها از جمله فعالیت نظامی، بقیه نهادها مالیات پرداخت می کنند.
پناهی تصریح کرد: مالیات جداگانه به اسم آستان قدس رضوی وجود ندارد، بلکه از شرکت های زیرمجموعه آستان قدس مالیات اخذ می شود.
به گزارش ایرنا دوازدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی امروز (سه شنبه) با مشارکت سازمان امور مالیاتی کشور در سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی برپا شده است.
اقتصام**٩١٣٢ ** 1559

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد ماليات پناهي ماليات آستان قدس رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۹۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مالیات‌ها نقش مهمی در پیشبرد توسعه اقتصادی، فراهم کردن منابع ضروری برای عملیات دولتی، پروژه‌های زیربنایی و طرح‌های رفاه عمومی ایفا می‌کنند. مالیات به عنوان منبع اصلی درآمد دولت، در تامین مالی منابع بودجه، حمایت از پروژه‌های استراتژیک دولت و تضمین دسترسی عادلانه به زیرساخت‌های ضروری برای شهروندان ایرانی نقش اساسی دارند.

با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد از درآمد‌های بودجه کشور از منابع پایدار با محوریت مالیات به دست می‌آید، مالیات نه تنها برای تأمین مالی وزارتخانه‌های دولتی ضروری است، بلکه برای رفع کسری بودجه، تسویه بدهی‌ها و ارتقای رشد اقتصادی نیز ضروری است.

تامین مالی بودجه ایران از طریق مالیات برای تسهیل منابع پایدار، رفع کمبود‌های بودجه و هدایت سرمایه گذاری در کشور حیاتی است. با کاهش اتکا به صادرات نفت و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، مالیات‌ها نقش کلیدی در ارتقای ثبات اقتصادی، حمایت از سرمایه گذاری پایدار و تحریک رشد در بخش‌های مختلف ایفا می‌کنند. از طریق سیاست‌های استراتژیک مالیاتی و جمع‌آوری کارآمد درآمد، دولت می‌تواند پایداری مالی را افزایش دهد، فرصت‌هایی برای توسعه اقتصادی ایجاد کند و محیطی مساعد برای سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل ایجاد کند.

علاوه بر مالیات سهم دولت، سازمان امور مالیاتی مالیات‌هایی را که تأثیر مستقیم بر توسعه و زیرساخت‌های منطقه‌ای دارد، جمع آوری می‌کند. یکی از نمونه‌های قابل توجه سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده است که به توسعه شهری و پروژه‌های زیرساختی منطقه‌ای در سراسر کشور کمک می‌کند.

سهم ۴ درصدی مالیات بر ارزش افزوده اختصاص یافته به شهرداری‌ها بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ تخصیص یافته است که در جهت سرمایه گذاری در شهر‌ها و ارتقای زیرساخت‌های منطقه‌ای در نظر گرفته شده است. این تخصیص اعتبار مزایای محسوسی دارد که از جمله می‌توان به تکمیل کمربندی شهر قزوین با ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد که نشان از تاثیر مثبت مالیات بر توسعه شهری و ارتقای زیرساخت‌ها دارد.

علاوه بر این، مالیات‌ها با حمایت از خدمات ضروری، ترویج سرمایه گذاری و تقویت رشد فراگیر به عنوان محرک توسعه اقتصادی عمل می‌کنند. با تخصیص درآمد‌های مالیاتی به حوزه‌های حیاتی مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و پرورش و زیرساخت‌ها، دولت رفاه عمومی را بهبود بخشیده است، استاندارد‌های زندگی را بالاتر برده است و فرصت‌هایی برای پیشرفت اجتماعی-اقتصادی ایجاد کرده است. سیاست‌های مالیاتی که توسعه پایدار، تخصیص عادلانه منابع و مدیریت کارآمد درآمد را در اولویت قرار می‌دهند، نقش مهمی در تضمین رفاه بلندمدت و ثبات اقتصادی برای کشور دارند.

در پایان، مالیات محور اصلی توسعه اقتصادی کشور است. مالیات با تأمین بودجه موردنیاز دولت، تامین مالی پروژه‌های زیربنایی و طرح‌های رفاه عمومی، نقش اساسی در پیشبرد توسعه اقتصادی ایران ایفا می‌کند. با استفاده از درآمد‌های مالیاتی برای سهم دولت جهت رفع کسری بودجه، سهم شهرداری‌ها جهت حمایت از توسعه منطقه‌ای و سهم بهداشت در جهت زیرساخت‌ها و یارانه‌های حوزه بهداشت دولت می‌تواند رشد اقتصادی را بهبود ببخشد، رفاه اجتماعی را با توسعه همگون منطقه‌ای افزایش دهد و فرصت‌هایی برای توسعه پایدار متوازن ایجاد کند. از طریق سیاست‌های مالیاتی استراتژیک، جمع‌آوری کارآمد درآمد و تخصیص شفاف منابع، ایران می‌تواند از قدرت مالیات‌ها برای ایجاد اقتصاد مقاومتی، تقویت خدمات عمومی و ترویج رشد فراگیر برای همه شهروندان استفاده کند.

 

دیگر خبرها

  • شهرهای جدید دیگر بهشت محتکران نخواهد بود
  • جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد
  • جزییات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد
  • دولت در فروردین ۵۶ هزار میلیارد تومان مالیات گرفت
  • «مشاغل خاص» زیر تیغ عدالت مالیاتی
  • عدم الزام مشاغلی که فروش کمتر از ۳۰ میلیاردتومان بوده به ارایه دفاتر و ترازنامه
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • چگونه مالیات کمتری بدهیم؟
  • وصول یک ماهه ۱۰۰۰ میلیارد مالیات از شرکتهای خام فروش صادراتی
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی