Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- آمریکایی ها که از فردای جنگ دوم جهانی پول خود را به عنوان ارز شاخص به بازار جهانی تحمیل کردند والبته آن هنگام ارز دیگری یارای رقابت با دلار نداشت، همواره طی 6 دهه گذشته از آن در تنظیم روابط با رقبا استفاده کرده اند، اما ترامپ به شکل ویرانگری در حال سوء استفاده از این مزیت است.

ترامپ در روابط خارجی به هیچ تعهدی از جمله پیمان های بین المللی پایبند نیست و اعتقادی هم به شورای امنیت سازمان ملل ندارد؛ نهادی که دست کم درفشارهای ظالمانه به کشورهای هدف، قواعد و قوانین خود را داشت و در چارچوب عمل می کرد، اما حالا ترامپ در سوء استفاده از دلار همه قوانین مالی و قواعد اخلاقی را زیر پا گذاشته؛ از آمریکای جنوبی تا خاورمیانه و شاید بزودی اروپا!

**مراحل بازی ترامپ در ونزوئلا
در چارچوب بازی جدید آمریکایی ها که در شعار 'فقط آمریکا'ی ترامپ باید ترجمه شود، کشورهای مستقل و کشورهایی که در صدد خروج از زیر سلطه امریکا هستند، هدف حملات ترامپ قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این حملات در آمریکای جنوبی وارد مرحله اجرایی تری شده و ونزوئلا فعلا در مرکز آن واقع است. تحرکات آمریکایی ها در روند تحولات ونزوئلا را می توان در چند مرحله خلاصه کرد:
- ترامپ در مرحله اول با تحریم های سنگین و فشارهای اقتصادی، اقتصاد ونزوئلا را فلج کرد. بحران اقتصادی ونزوئلا در حالی به این کشور تحمیل شده که دارای ذخائر عظیم انرژی و از صادر کننده های بزرگ نفت اوپک است.
- با بالا گرفتن بحران در ونزوئلا و ایجاد شکاف در میان نهادهای قدرت در این کشور ، آمریکایی ها وارد معرکه شده و با حمایت از گوایدو ، گره بزرگی به روند سیاسی این کشور زدند.
- در همین مرحله، فرسایش مقاومت اجتماعی در ونزوئلا هدف گرفته شد، به این معنا که موجی از خستگی در جامعه از بیکاری گسترده تا کاهش قدرت خرید تا حد فقر مطلق، جامعه را فراگرفت و این روند تا جایی در حال پیشروی است که نفس دولت مادورو را به شماره بیندازد.
- ترامپ بابرپایی یک کارزارکمک های امدادی، گام سوم را برداشت، این کارزار به ظاهر بشردوستانه به مثابه اسب ترووایی است که جامعه ونزوئلا را در آغاز راه دو قطبی کرده و فضا را به سمت خشونت هدایت کرده است.
- فروپاشی ارتش ونزوئلا گام بعدی خواهد بود که نشانه های آن از هم اکنون خود را نشان داده است. آمریکایی ها ارتش و سران و فرماندهان آن را ابتدا تشویق به جدایی از مادورو کردند و وقتی توجهی ندیدند، زبان به تهدید علیه ژنرال ها گشودند. در همین راستا ، انتشار اخباری مبنی بر فرار 13 سرباز ونزوئلایی به کلمبیا ، پیش زمینه تلاش هایی در چارچوب پاشاندن ارتش این کشور است.
- در همین مرحله ترامپ تلاش کرده یک جبهه منطقه ای در آمریکای جنوبی تشکیل دهد تا با یارگیری در این منطقه از جهان ، ونزوئلا را به زانو در آورد و در این ارتباط توانسته برزیل ، کلمبیا و برخی همسایگان ونزوئلا را علیه مادرو بسیج کند
این پروژه شباهت عجیبی با روند شکل دادن به بحران سوریه در 2011 دارد.

*دامنه بازی تا کجاست؟
به نظر می رسد، آمریکایی ها نسخه ونزوئلا را برای تعداد دیگری از کشورهای مخالف در آمریکای جنوبی از جمله نیکاراگوئه، بولیوی و کوبا هم پیچیده اند و شاید طی هفته یا ماه های آینده شاهد اتفاقات دومینو وار در این منطقه از جهان باشیم.
ترامپ در بازی قدرت در روابط بین الملل درحال سوء استفاده از قدرت ارز ملی آمریکا است و در قالب تحریم کشورهای بزعم او دشمن، درصدد حذف آنان است.
او هم اکنون با بخش بزرگی از جامعه جهانی وارد چالشی شده است که می تواند برای آینده جهان خطرناک باشد.
بی شک اروپایی هایی که دنبال استقلال ازآمریکا و تشکیل ارتش واحد هستند، در نوبت حرکت بولدوزر وار ترامپ باید باشند؛ کسی که همه نمادهای اتحادیه اروپا را تاکنون به تمسخر گرفته است.
1770//

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ترامپ ونزوئلا آمريكاي جنوبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۱۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم «کشاورز قم» به مرحله دوم لیگ بسکتبال امید‌های کشور راه یافت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، تیم بسکتبال «کشاورز قم» در آخرین بازی دور برگشت مرحله مقدماتی به مصاف تیم فرخ دانه کیمیای شهرکرد رفت و با وجود قبول شکست ۶۴ – ۵۸ به عنوان تیم دوم گروه هفتم راهی مرحله بعد شد.

نماینده قم در بازی نخست دور برگشت تاک کاشان را ۶۱ – ۲۱ شکست داده بود تا در پایان بازی‌های این گروه با دو پیروزی و دو شکست و ۶ امتیاز در رده دوم گروه قرار بگیرد.

سالن شهید رضاییان قم میزبان بازی‌های دور برگشت گروه هفتم لیگ بسکتبال امید‌های کشور بود.

دیگر خبرها

  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • آمریکای شعله‌ور!
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • خلاصه بازی سایپا و ملوان + فیلم
  • صعود ملوان به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی
  • تیم «کشاورز قم» به مرحله دوم لیگ بسکتبال امید‌های کشور راه یافت
  • «فتح قم» از راهیابی به لیگ دسته اول هندبال کشور باز ماند
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • شجاعی در رده هشتم تفنگ بادی ایستاد
  • جام جهانی پاراتیراندازی کره جنوبی؛ شجاعی در رده هشتم تفنگ بادی ایستاد