Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- اداره کل روابط عمومي وزارت نفت در واکنش به گزارش «حمايت عجيب وزارت نفت از الحاق ايران به توافق‌نامه پاريس» توضيحاتي براي تنوير افکار عمومي ارائه داد و تاکيد کرد: وجود منابع عظيم ذخاير گاز طبيعي به‌عنوان سوخت پاک و سازگار با محيط‌زيست براي ايران برگ برنده‌اي در توافق‌نامه پاريس است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از  شانا، در توضيحات اداره کل روابط عمومي وزارت نفت به اين گزارش آمده است: مطلب منتشر شده با عنوان فوق توسط خبرگزاري فارس و بازنشر آن در روزنامه کيهان حاوي اطلاعات غلط، غيرواقعي و گزينشي و گمراه‌کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اين رو، براي تنوير افکار عمومي و رفع شائبه‌هاي ايجاد شده توسط خبرگزاري مذکور در چندماه گذشته در رابطه با نامه آبان ماه وزير محترم نفت به رئيس جمهوري در خصوص توافق‌نامه پاريس مطالبي به اختصار به شرح زير بيان مي‌شود:

1 ـ بررسي منابع معتبر از تأثير اجراي توافق‌نامه پاريس و سند مشارکت معين ملي کشورها (NDCS) که تا کنون 181 کشور اسناد خود را به دبيرخانه کنوانسيون تغيير اقليم سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند، نشان مي‌دهد تقاضاي سوخت‌هاي فسيلي در جهان از جمله نفت طي دو دهه آينده کاهش يافته و در بهترين حالت ميزان رشد تقاضاي جهاني محدود خواهد شد. از جمله، مطالعه دبيرخانه اوپک در سال 2018 نشان داد که براي تحقق هدف دو درجه توافق‌نامه پاريس، تقاضاي جهاني نفت حدود 15 درصد تا سال 2040 کاهش مي‌يابد. همچنين سناريوي توسعه پايدار گزارش چشم‌انداز انرژي آژانس بين المللي انرژي (IEA) که در نوامبر 2018 منتشر شد، اين کاهش را 26 درصد پيش‌بيني مي‌کند. همان‌گونه که در بند دوم نامه مورخ 5 آبان‌ماه 1397 وزير نفت به رئيس محترم جمهور عنوان شده، اين روند کاهش يا محدوديت رشد تقاضاي جهاني نفت و تأثير منفي آن بر درآمدهاي حاصل از صادرات نفت کشور فارغ از اين است که ج. ا. ايران عضو توافق‌نامه پاريس بشود يا نشود.  

2 ـ نمودار و اطلاعات خبرگزاري فارس در مطلب منتشره مورخ 28 بهمن 1397 با عنوان «سهم تأمين منابع انرژي جهان تا سال 2040» از اداره اطلاعات انرژي آمريکا (EIA) اخذ شده است. اما اين نمودار که به اشتباه به آژانس بين المللي انرژي (IEA) نسبت داده شده، مربوط به برآورد سهم حامل‌هاي انرژي در توليد برق تا 2040 است. بنابراين هم منبع نمودار و هم عنوان اطلاعات به غلط ذکر شده و نتيجه‌گيري نويسنده خبرگزاري فارس هم کاملا اشتباه است. به طوري‌که همين نمودار (صرف‌نظر از اين‌که تحت چه سناريويي برآورد شده است) نشان مي‌دهد سهم انرژي‌هاي تجديدپذير در توليد برق در سال 2040 نسبت به سال 2012 بيش از دو برابر خواهد شد. واضح است اين افزايش و توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير، سهم نفت را حتي در توليد برق محدودتر خواهد کرد. حال اگر به بهانه مقابله با تغيير اقليم سوخت‌هاي جايگزين به جاي نفت و گاز در ساير بخش‌هاي اقتصادي جهان جايگزين شود، کاهش سهم نفت در ترکيب انرژي جهان شديدتر خواهد بود.   

3 ـ بر خلاف گزارش خبرگزاري فارس، چنانچه در خبر مورخ 15 بهمن 1397 همين خبرگزاري به نقل از آقاي شريعت‌نژاد دبير محترم کميسيون کشاورزي، محيط زيست و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي آمده، وزارت نفت موافق الحاق به توافق‌نامه پاريس است، اما اصراري بر اين موضع نداشته و ندارد. ملاحظات و آثار منفي مرتبط با توافق‌نامه پاريس هم در نامه وزير محترم نفت و هم در جلسات متعدد از جمله جلسه مورخ 9 بهمن 1397 کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي توسط نمايندگان وزارت نفت مطرح شده است.

4 ـ رئيس محترم جمهور نه در صحبت‌هاي خود در تاريخ 21 آذرماه 1397 در هيئت دولت و نه به صورت مکتوب، با عضويت ج. ا. ايران در توافق‌نامه پاريس مخالفت نکرده‌اند. بلکه ايشان در جلسه مذکور خواستار درنظرگرفتن ملاحظات مرتبط با «مراعات کردن انتشار گازهاي گلخانه‌اي» شده و به صورت مکتوب نيز موضوع «بيان تأثير تحريم‌هاي غيرقانوني آمريکا بر برنامه‌هاي مقابله با تغيير اقليم ايران در مکاتبات جهاني» را مطرح کرده‌اند.

5 ـ خبرگزاري فارس در خصوص آسيب‌هاي اقتصادي اجراي توافق‌نامه تغيير اقليم پاريس (که احتمالا منظور تأثير اجراي اهداف کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي در سند مشارکت معين ملي مدنظر (INDC) کشور بر بخش نفت مصوب آبان 94 هيئت وزارت نفت است)، به گزارشي منتسب به سازمان حفاظت محيط‌زيست استناد کرده است. اين گزارش صرفا يک پيش‌نويس و اظهارنظر شخصي بوده است و حتي در کارگروه ملي تغيير اقليم کشور که وزارت نفت نيز عضوي از آن است، مورد بررسي و تأييد قرار نگرفته و مورد تأييد سازمان حفاظت محيط‌زيست هم نيست. در يک بررسي کلي بايد گفت اين گزارش هم از نظر متدولوژي و هم از نظر فروض، داراي اشکالات غيرقابل پذيرش است. به طوري‌که در اين گزارش فرض شده است سهم کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي صنعت نفت از محل کاهش توليد نفت و گاز کشور حاصل خواهد شد. در صورتي که چنين فرضي از اساس غلط است و قرار نيست برنامه‌هاي توليد نفت کشور در فرايند کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي دچار اختلال شود. در واقع، برنامه‌هاي کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي در بخش انرژي از طريق افزايش کارايي انرژي و کاهش شدت کربن انرژي مصرفي به واسطه جايگزين کردن گازطبيعي پيگيري خواهد شد و با اقداماتي نظير کاهش فلر (سوزاندن گازهاي مشعل) و جلوگيري از نشتي‌ها در تاسيسات توليد، انتقال و توزيع ضمن جلوگيري از هدر رفتن منابع ارزشمند نفت و گاز از آلودگي هوا و انتشار گازهاي گلخانه‌اي اجتناب خواهد شد. بدين ترتيب در چارچوب اين برنامه ضمن کمک به توسعه اقتصادي کشور، اهداف مشارکت در کاهش انتشار نيز محقق خواهد شد.

6 ـ براي حمايت از عضويت در توافق‌نامه پاريس که ماهيتاً در شرايط کنوني براي اقتصاد کشورهاي صادرکننده نفت جهان مخاطراتي را به دنبال دارد، دلايلي وجود دارد که نيازمند است مخالفان الحاق به اين توافق‌نامه روي آنها بيشتر تفکر کنند:

ـ پاسخ به اين سوال که توافق‌نامه پاريس به بخش نفت و اقتصاد کشور لطمه خواهد زد يا نه، بستگي به چگونگي اجرا و سازوکارهاي مرتبط آن دارد که مذاکرات جهاني آن تحت کنوانسيون چارچوب تغيير اقليم سازمان ملل هنوز ادامه دارد. براي تأثيرگذاري بر اين روند، بايد با الحاق رسمي به توافق‌نامه و در چارچوب همکاري با ساير کشورهاي داراي مواضع مشترک از جمله کشورهاي عضو اوپک، خواسته‌ها، منافع و ديدگاه‌هاي ملي کشور پيگيري شود.
ـ عدم امضا و الحاق رسمي ايران به توافق‌نامه پاريس به معناي جلوگيري از آسيب احتمالي اجراي آن به بخش نفت و ساير بخش‌هاي اقتصادي نيست. تاکنون 185 کشور از 196 کشور رسما از جمله 10 کشور از 14 کشور عضو اوپک به اين توافق پيوسته‌اند و به دنبال اجراي آن هستند. در اين شرايط، ايران به‌عنوان يک کشور درحال توسعه مي‌تواند در صورت عضويت، مطالباتي از اعضاي توافق‌پاريس به ويژه کشورهاي توسعه‌يافته از جمله حمايت‌هاي مالي و فناوري در حوزه تغيير اقليم و کاهش آسيب‌پذيري کشور از اين مقوله داشته باشد.
ـ وجود منابع عظيم ذخاير گازطبيعي به‌عنوان سوخت پاک و سازگار با محيط‌زيست براي ايران برگ برنده‌اي در توافق‌نامه پاريس است که مي‌تواند در چارچوب اهداف اين توافق‌نامه، خواستار جايگزين کردن آن به جاي زغال‌سنگ و سوخت‌هاي مايع پرکربن در منطقه و جهان شود. بدين ترتيب، ضمن کسب بازارهاي جديد، دوره‌ گذار جهان به انرژي‌هاي تجديدپذير را به تأخير بيندازد و تبعات منفي آن را براي کشور کاهش دهد.
ـ بايد گفت تجارت جهاني به‌تدريج در حال واردشدن به رقابت زيست‌محيطي است و آينده تجارت در همه بخش‌ها اعم از انرژي و ... متعلق به کشورهايي خواهد بود که بتوانند استانداردهاي زيست محيطي جهان از جمله کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي را در توليدات خود رعايت کنند.
با توجه به مراتب فوق براي کاهش خسارت احتمالي توافق‌نامه ‌پاريس به اقتصاد کشور ضروري است تا با حضور در مذاکرات جهاني مربوط، در نحوه‌ اجرايي شدن آن اعمال نفوذ کرده و حتي بتوان از مزايا و شرايط تسهيل‌کننده اين توافق‌نامه در حوزه انتقال فناوري و کمک مالي براي بهبود کارايي انرژي، توليد و مصرف بهينه نفت و گاز کشور بهره برد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ذخاير گاز ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۱۵۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه ووشوکاران ۳۸ کشور در چین/ رقبای نمایندگان ایران مشخص شدند

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون ووشو، مراسم وزن‌کشی و قرعه‌کشی رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۴ و همچنین نشست فنی این پیکارها صبح امروز در شهر «جیانگ‌یئن» کشور چین برگزار شد و نمایندگان ساندا و تالوی کشورمان حریفان خود را شناختند.

بر این اساس در وزن ۶۵- کیلوگرم زنان، صدیقه دریایی در نخستین دیدار خود به مصاف «دوی مهارابام» از هند می‌رود. وی در صورت برتری در این دیدار باید با برنده دیدار نمایندگان ترکیه و نپال پیکار کند. در وزن ۶۰- کیلوگرم نیز سهیلا منصوریان به مصاف «ژی‌چین لی» از چین می‌رود.

در وزن ۷۵- کیلوگرم زنان، شهربانو منصوریان به مصاف «رانی موندال» بندگلادش می‌رود. وی در صورت برتری در این دیدار باید به مصاف برنده رقابت چین و هند برود.

در بخش مردان و در وزن ۷۰- کیلوگرم محسن محمد سیفی در دور نخست با قرعه استراحت روبه‌رو شد. وی باید در مرحله دوم با برنده نپال و هنگ‌کنگ دیدار کند. در وزن ۷۵- کیلوگرم، سهیل موسوی با دارنده مدال نقره جهان «سعد بوجکا» از مراکش پیکار می‌کند. وی در صورت برتری باید با نماینده ترکیه دیدار کند.

در وزن ۸۰- علی‌خورشیدی با «المهدی سعیدی» از مراکش دیدار می‌کند. وی در صورت کسب برتری در این دیدار با برنده رقابت نپال و سنگال پیکار خواهد کرد. در وزن ۸۵- کیلوگرم، محمدرضا ریگی با «قاسم رابی» از اردن دیدار می‌کند.

در وزن ۹۰- کیلوگرم نیز سید معین تقوی «یحیی عمر» از اردن را پیش رو دارد و در صورت برتری باید با برنده دیدار ترکیه و نپال رقابت کند.

همچنین در تالو مردان نیز شاهین بنی‌طالبی، حسین قبله‌نما، مصطفی حسن‌زاده و در بخش زنان زهرا کیانی، هلیا اسدیان و زهرا جلیلی نمایندگان کشورمان در این بخش هستند.

۳۸ کشور در این رویداد حضور دارند.

کد خبر 6086766

دیگر خبرها

  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی
  • مبارزه ووشوکاران ۳۸ کشور در چین/ رقبای نمایندگان ایران مشخص شدند
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
  • پیام «وعده صادق» به قیمت نفت در بازارهای جهانی
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه