Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@21:22:31 GMT

مسئله منطقه حائل در سوریه

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۲۲۰۳۷

مسئله منطقه حائل در سوریه

پس از آغاز جنگ بین‌المللی و تمام‌عیار سوریه در سال 2011، آمریکایی‌ها همواره مترصد کوچک‌ترین فرصت برای ورود نظامی به این کشور بودند اما مقاومت دولت دمشق و حمایت‌های متحدانش که در راس آن‌ها جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، موجب شد تا مقامات آمریکایی برای تحقق رویای خود حدود سه سال چشم‌انتظار بمانند. سرانجام با حمله تروریست‌های تکفیری داعش به عراق و اشغال شهر موصل در سال 2014، مستاجران کاخ سفید بهانه مناسبی برای ورود به سوریه از طریق تشکیل ائتلاف خود خوانده بین‌المللی به دست آوردند و هم‌زمان با ورود مجدد به عراق، به‌تدریج حضور نظامی خود در سوریه را نیز کلید زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بااین‌حال، در اواخر آذرماه سال جاری بود که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا فرمان خروج نظامیان این کشور از خاک سوریه را امضاء کرد. چند روز بعد نیز وزارت دفاع آمریکا متعاقب فرمان رئیس‌جمهور این کشور، دستورات مقتضی جهت خروج پنتاگون از سوریه را صادر نمود. بااین‌حال، برخی تحرکات آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها قصد پایان دادن کامل و نهایی به حضور نظامی خود در سوریه را ندارند و علیرغم اینکه گفته‌اند 200 نیروی نظامی از مجموع بیش از 2 هزار سرباز این کشور در سوریه باقی می‌مانند، به نظر می‌رسد که بخشی از آن‌ها که در حال عزیمت به کردستان عراق و یا به کشورشان هستند، برای توطئه بزرگ‌تری به سوریه بازخواهند گشت.

آن‌طور که از شواهد و قرائن پیداست، مقامات آمریکایی به دنبال حضور محدود اما تاثیرگذار در خاک سوریه هستند و برای تحقق این هدف، روی نیروهای دموکراتیک کرد و مناطق شمالی سوریه که محل استقرار و پناهگاه امن آن‌ها محسوب می‌شوند، حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. درست به همین دلیل است که اخیراً حرف‌وحدیث‌های بسیاری پیرامون آمادگی پنتاگون به‌منظور ایجاد «منطقه حائل» یا منطقه امن در شمال سوریه مطرح‌شده و حتی کلیددار کاخ سفید نیز این تصمیم را تایید کرده است.

در همین راستا، «جیمز جفری» نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور سوریه طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به تحرکات جدید واشنگتن در شمال این کشور تصریح کرد: «ما نمی‌خواهیم بشار اسد کنترل مناطق شمالی و شمال شرقی سوریه را در دست گیرد» و به‌رسم عادت مالوف و مداخله‌جویانه یانکی‌ها مدعی شد: «ارتش سوریه قادر به برقراری صلح و ثبات در محور شمالی نیست و ما این کار را انجام خواهیم داد!» این توطئه که به تعبیر مقام معظم رهبری «خطرناک است و باید با قاطعیت آن را رد کرد» (2 اسفند 97) مورد اعتراض مقامات روسیه نیز قرار گرفته است. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در همان کنفرانس مونیخ به‌شدت از تحرک آمریکا برای ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه انتقاد کرد و ضمن غیرقانونی توصیف کردن تداوم حضور نظامی آمریکا در خاک سوریه تاکید کرد: «حضور برخی طرف‌ها ازجمله آمریکایی‌ها در سوریه غیرقانونی است و بدون شک همه طرح‌های آن‌ها در سوریه نیز فاقد صلاحیت قانونی است و هیچ کمکی به برون‌رفت از بحران این کشور نمی‌کند؛ بهتر است آمریکایی‌ها بر روند مذاکرات آستانه متمرکز باشند».

سوال اینجاست که چرا کاخ سفید بر ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه تاکید می‌کند؟ در پاسخ باید گفت که پس از به بن‌بست رسیدن پروژه امنیتی و بسیار خطرناک اعلام استقلال کردستان عراق، آمریکا از این طرح جایگزین رونمایی کرد تا به بهانه حمایت از کردها که متحدان واشنگتن به شمار می‌آیند، سایه نفوذ خود را در این بخش مهم از سوریه بگسترانند و در اولین فرصت که مجال طرح مجدد استقلال کردستان عراق دست داد، این منطقه را به شمال عراق متصل کنند.

اعلام این طرح از تریبون کنفرانس امنیتی مونیخ، یک پیام روشن سیاسی نیز به همراه داشت و آن اینکه مستاجر کاخ سفید و همراهانش از نتایج بسیار اثربخش نشست «آستانه» در قزاقستان راضی نیستند. نشست آستانه از بهمن 95 که به ابتکار و پیشنهاد جمهوری اسلامی و با چراغ سبز روسیه و ترکیه تشکیل‌شده است، تاکنون 11 بار برگزارشده و نتیجه آن این بوده که بخش اعظم مناطق اشغال‌شده، به دولت مشروع و قانونی سوریه بازگشته و تروریست‌ها جز در ادلب، در سایر مناطق، تحرک بسیار ناچیز و کم اثری دارند. این در حالی است که روسیه چندین بار از آمریکا خواسته است که به روند آستانه ملحق شود اما به دلیل زاویه شدید واشنگتن با متحدان سوریه، از پذیرش این درخواست امتناع کرده و از این طریق مخالفت خود را با فرایندی که ابتکار عمل سیاسی را از کاخ سفید گرفته، به‌روشنی نشان داده‌اند.

یکی دیگر از اهداف آمریکایی‌ها از طرح موضوع ایجاد منطقه حائل، نگرانی بی‌حدوحصر آن‌ها از آغاز قریب‌الوقوع عملیات آزادسازی استان «ادلب» در شمال سوریه از لوث وجود تروریست‌های تکفیری «جبهه‌النصره» است. استان ادلب در حال حاضر، آخرین ایستگاه جنگ علیه تروریسم در سوریه و معرکه پایانی این نبرد هشت‌ساله به شمار می‌آید. هجوم ارتش سوریه و متحدانش به مواضع تروریست‌های تکفیری مستقر در ادلب، «ام المعارک» خوانده می‌شود، چراکه بازپس‌گیری و کنترل این شهر استراتژیک، طومار تروریست‌های اجاره‌ای را خواهد پیچید و شیشه عمر آن‌ها را به سنگ خواهد کوبید. «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه اخیراً در گفتگویی با اعلام اینکه ادلب جزئی جدایی‌ناپذیر از خاک سوریه محسوب می‌شود، گفته بود: «عملیات آزادسازی ادلب به‌زودی آغاز خواهد شد و این نیروهای مقاومت سوری خواهند بود که کنترل نهایی آن را بر عهده خواهند گرفت».

از طرفی، این گمانه نیز وجود دارد که ایجاد منطقه امن در شمال سوریه توسط آمریکایی‌ها، اصطکاک دیپلماتیک و میدانی بین واشنگتن و آنکارا را افزایش دهد و به حرارت تنش‌ها بیفزاید. پنتاگون از طریق دالان منطقه حائل، به دنبال تسلط بر شرق رود فرات نیز هست؛ جایی که ترکیه پیش‌ازاین اعلام کرده بود که برای حمله به کردهای معارض مستقر در آنجا، آماده حمله شده است.

گفتنی است که شرق فرات دارای اهمیت اقتصادی – نظامی برای کاخ سفید است؛ درنتیجه نمی‌تواند اجازه دهد که این منطقه در دست دولت سوریه قرار گیرد و به‌سادگی از دست برود. آمریکا به‌صورت بالقوه می‌تواند در این منطقه علاوه بر باج‌گیری میدانی از دولت و ارتش سوریه، مزاحمت‌هایی برای متحدان دمشق به‌منظور ممانعت از ورود آن‌ها به شرق فرات ایجاد کند؛ افزون بر اینکه بوی نفت چاه‌های شرق فرات، چنان آمریکایی‌ها را سرمست کرده که برای حفظ سیطره نظامی خود در آنجا، از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد.

و بالاخره اینکه راهبرد جدید ترامپ در سوریه، بکارگیری نیروهای نیابتی با کمترین هزینه و بیشترین فایده است اما سوال اینجاست که وقتی از خود آمریکا باآن‌همه ساز و برگ نظامی کاری برنیامد و نتوانست بر ابر حریفی به نام ایران غالب شود، از چند هزار مزدور نیابتی در منطقه‌ای محصورشده به نام منطقه حائل، چه‌کاری برمی‌آید؟! از این رو باید گفت که هدف از این توطئه، جبران شکست‌های پیشین و تداوم حضور واشنگتن در سوریه به هر قیمتی – حتی با 200 نفر!- است و چیزی فراتر از آن را نمی‌توان تصور کرد.   

منبع: حمایت

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۲۲۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی نظامی دولت نجات ملی یمن  در ادامه اعلام کرد نیروهای پدافند هوایی یمن یک پهپاد تهاجمی ام‌کیو۹ ریپر ارتش آمریکا را با موشک در حریم هوایی استان صعده در حالی که در حال انجام مأموریت‌های خصمانه بود، سرنگون کردند.

ارتش آمریکا نیز ضمن تأیید این خبر اعلام کرد انصارالله سه موشک بالستیک ضدکشتی در دریای سرخ به سمت چندین هدف شلیک کرد که بر اثر آن، نفتکش انگلیسی آسیب دیده است. ارتش آمریکا اما درباره هدف قرار گرفتن پهپاد اظهارنظری نکرد، اما شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا تأیید کرد یک فروند ام‌کیو۹ که حدود ۳۰میلیون دلار قیمت دارد، اوایل روز جمعه در داخل یمن سقوط کرد و تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

انصارالله یمن همچنین روز جمعه از هدف قرار دادن یک کشتی اسرائیلی به نام «ام‌اس‌سی داروین» در خلیج عدن و شلیک تعدادی موشک و پهپاد به سمت اهدافی در شهر بندری ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

تشدید تحرکات دوباره انصارالله یمن در هدف قرار دادن اهداف دریایی مرتبط با اسرائیل، آمریکا و انگلیس پس از هفته‌ها آرامش نسبی و کاهش محسوس حملات، در حالی صورت می‌گیرد که عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله در سخنرانی روز جمعه، این تصور را که کاهش حملات مربوط به تضعیف توان نظامی این گروه است، رد کرد و وعده داد حملات بیشتری در راه است.

حملات انصارالله و خروج ناوهای آمریکایی از دریای سرخ
تشدید تحرکات انصارالله در دریای سرخ در حالی صورت گرفته که اوایل روز جمعه نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یواس‌اس گریولی، پس از حدود چهار ماه حضور در دریای سرخ، از کانال سوئز به سمت شرق مدیترانه عبور کرده‌اند.

مسئله‌ای که واکنش مقامات انصارالله را در پی داشت و محمدعلی الحوثی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران انصارالله با اشاره به خروج ناو آمریکایی از دریای سرخ گفت اگر آمریکا مدعی کاهش عملیات نیروهای مسلح یمن برای حفظ وجهه خود، عقب‌نشینی از نظامی‌سازی دریا و رساندن پیامی به شرکت‌های بیمه است،  این یک خودفریبی مثبت است و اگر آمریکایی‌ها مدعی امن شدن دریای سرخ هستند، می‌توانند کشتی‌های خود را بفرستند تا هدف دلچسبی برای انصارالله شوند.

قدرت موشکی انصارالله، عامل فرار ناوهای آمریکایی
سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس درباره افزایش دوباره تنش‌ها در دریای سرخ، با عجولانه خواندن واکنش آمریکایی‌ها به حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های اسرائیلی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دلیلی نداشتن شناخت از روحیه سلحشوری مردم یمن تصور می‌کردند با هدف قرار دادن چند مکان و چند بندر یمن، انصارالله را وادار به عقب‌نشینی و متوقف کردن حملاتشان خواهند کرد، غافل از اینکه توان مقاومت و قدرت بازدارندگی انصارالله بیش از تصورات و برآوردهای آمریکایی‌ها بود.

سید افقهی با اشاره با خروج ناوهای آمریکایی از دریای سرخ، علت این تصمیم آمریکایی‌ها را آگاهی و هراس از بُرد موشکی و پهپادی انصارالله دانست و افزود: درواقع آمریکایی‌ها از هدف قرار گرفتن احتمالی ناوها نگران بودند، چرا که حضور آن‌ها در دریای سرخ و آسیب‌پذیر بودنشان، آن‌ها را به یک هدف آسان در برابر انصارالله تبدیل کرده بود و در صورت هدف قرار گرفتن آن‌ها یک بی‌آبرویی بزرگ متوجه آمریکایی‌ها می‌شد. از طرفی به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برنامه‌های دیگری را برای مواجهه با انصارالله در یمن دنبال می‌کنند؛ احتمالاً تحریک و استفاده از گروه‌های نیابتی و تسلیح گروه‌های مخالف برای درگیر کردن انصارالله به یک جنگ داخلی ازجمله این اقدامات خواهد بود.

وی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات آمریکا، یکی دیگر از دلایل خروج ناوهای آمریکایی را تلاش آمریکا برای کاهش تنش در منطقه و نگرانی از ادامه بحران انرژی در جهان دانست و عنوان کرد: به واسطه بسته شدن دریای سرخ، آسیب‌های جدی به حوزه اقتصادی و انرژی جهانی وارد آمده که می‌تواند در انتخابات پیش رو تأثیرگذار باشد.

پلن بی واشنگتن در مقابله با صنعا
جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه نیز با مشروع دانستن اقدامات یمن که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و کشتار صهیونیست‌ها در غزه آغاز شد، اظهار کرد: پس از آنکه تهدیدات آمریکایی‌ها علیه یمن، نتیجه‌ای برای توقف حملات علیه کشتی‌های اسرائیلی و در ادامه آمریکایی و انگلیسی نداشت به نظر می‌رسد واشنگتن برنامه دیگری را در دستور کار رویارویی با یمن قرار داده است.

قنادباشی با بیان اینکه آمریکایی‌ها افزایش قدرت انصارالله و تسلط آن‌ها بر دریای سرخ را برای منافع اسرائیل و خودشان خطری جدی می‌دانند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها ناوهای خود را به دلیل آسیب‌پذیر بودن از منطقه خارج کردند و در ادامه با تسلیح گروه‌ها و قبایلی که در یمن با انصارالله مخالف هستند، تلاش می‌کنند یمن را وارد یک بحران داخلی کنند تا به این شکل انصارالله را تضعیف کنند.

وی با اشاره به توییت حسین العزی، معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن مبنی بر آگاه بودن یمن از طرح‌های متجاوزانه آمریکا علیه این کشور، تأکید کرد: البته در حال حاضر آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با ارسال پیام‌هایی برای انصارالله و کشاندن آن‌ها پای میز مذاکره، به نوعی شرایط حاکم بر منطقه و دریای سرخ را هم برای رژیم صهیونیستی هم برای خودشان در آستانه انتخابات پیش رو در آمریکا تعدیل کنند. اما از آنجایی که بعید است آمریکا تسلط یمن و انصارالله که بخشی از نیروی مقاومت در منطقه است را بر شاهراهی حیاتی همچون دریای سرخ تحمل کند، قطعاً در پشت پرده اقداماتی را علیه انصارالله انجام خواهد داد.

سیداحمد موسوی

دیگر خبرها

  • بررسی ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم بررسی شد
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند