Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - برخي از مادر‌ها نگران نامتناسب شدن اندام هايشان در دوران شيردهي هستند در حالي‌که اين باوري کاملا غلط است.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران جوان، آتوسا کريمي متخصص زنان و زايمان با اشاره به اهميت بالاي تغذيه با شير مادر اظهار کرد: شير مادر بهترين غذا براي نوزاد تازه متولد شده است؛ خواه اين نوزاد در 9 ماهگي کامل متولد شده و يا زودتر از موعد مقرر، در سي و يک يا سي و 2 هفتگي پا به دنيا گذاشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي درباره ترکيبات موثر شير مادر براي رشد نوزادان زودرس گفت: شير مادر از نظر منبع پروتئين و ويتامين‌ بهترين و مناسب‌ترين غذا براي نوزادان خواهد بود؛ سيستم ايمني بدن نوزاداني که در 9 ماهگي به دنيا آمده اند ضعيف‌تر است؛ لذا در شيرمادر کودکان زودرس موادي که سيستم ايمني بدن آن‌ها را قوي‌تر کند وجود دارد تا بدن آن‌ها در برابر بيماري‌ها و ويروس‌هاي احتمالي ايمن شود.
کريمي در ادامه با اشاره به در دسترس بودن هميشگي شير مادر براي کودک گفت: هم دمايي اين شير با دماي بند نوزاد يک ويژگي مهم است‌،‌ به استثناء اينکه نوزاد بيمار بوده و قدرت بلع ندارد يا ناهنجاري مانند شکاف کام يا شکاف لب را مبتلا باشد که پزشک کودک را از دريافت شير مادر منع مي‌کند، تاکيد مي‎شود شيردهي به کودک از بدو تولد شروع شود؛ نوزاد بايد با سينه مادردر تماس باشند. عمل مکيدن شير توسط نوزاد باعث مي‌شود مقدار شير دهي به مرو زمان متناسب با سن و قد نوزاد افزايش پيدا کند.
به کودک خود شير دهيد تا لاغر شويد
اين متخصص زنان و زايمان درباره اثرات شيردهي در مادر توضيح داد: برخي از مادر‌ها نگران نامتناسب شدن اندام هايشان در دوران شيردهي هستند در حالي‌که اين باوري کاملا غلط است؛ شير دهي با کمک به کنترل وزن مادر مي‌تواند در رسيدن مادر به تنباسب اندام کمک شاياني کند. با شروع شيردهي چربي‌هاي اضافه‌ي دوران بارداري که در بدن مادر ذخيره شده است جذب شده و وزن مادر کاهش مي‌يابد.
وي ادامه داد: شير دهي باعث ايجاد انقباضات رحمي شده، اگر بعد از زايمان خونريزي يا لخته‌اي داخل رحم به وجود آمده است زود‌تر از بين رفته و رحم به حالت قبل از بارداري خود بازگردد.
کريمي توصيه کرد: نوزاد بايد هرماه توسط پزشک کودک معاينه شده و مراحل رشد او به صورت نمودار مورد بررسي قرار گيرد. وزن گيري بايد به درستي انجام شده باشد که نشان دهنده مناسب بودن ميزان شيردهي مادر و تاثير آن بر رشد کافي نوزاد مي‌باشد.
انتظار مي‌رود نوزاد در ماه‌هاي اول تولد ماهانه يک کيلو گرم وزن اضافه کند، به طوري که در 12 ماهگي نوزاد بايد وزني معادل سه برابر وزن زمان تولد خود را داشته باشد؛ به طورمثال نوزادي که با حدود سه کيلو گرم وزن متولد مي‌شود، در دوازده ماهگي بيشتر از 9 کيلو گرم وزن داشته باشد. نوزاد تمام اين 9 کيلو گرم را به صورت نسبتي در کل اين زمان ماه اضافه مي‌کند.
وي درباره نمودار رشد نيز تصريح کرد: هر نوزاد براي خود يک منحني رشد خاص دارد. در اين منحني قد، وزن و انداره دور سر نوزاد هر ماه اندازه گيري مي‌شود، زمان که يک نوزاد به صورت نرمال در حال رشد است نوزادي طبيعي به حساب مي‌آيد.
وي درباره نوزادان غير طبيعي بيان کرد: اگر نوزاد در ماه‌هاي اول وزن گيري را نداشته باشد حتي با کاهش وزن نيز روبرو گردد روند رشد او در منحني به سمت پايين سوق پيدا مي‌کند. در اولين مرحله سعي مي‌شود با اصلاح روند و مقدار شير دهي نوزاد را به روند عادي رشد خود باز گردانند. اگر با اين اصلاحيه همچنان نوزاد حالت غيرطبيعي داشته باشد با انجام آزمايشات، به بررسي بيماري‌هاي داخلي خود نوزاد مي‌پرداند تا کودک را به حالت نرمال خود بازگردانند.
کريمي درباره زمان شير دهي نوزاد اظهار کرد: مردم در گذشته براين باور بودند شير دهي به نوزادان را در روز بيشتر کنند تا در شب شيردهي کمتري داشته باشند. اين زمان بندي‌ها در علم امروز جايگاهي ندارد، مادر بايد هر زمان که نوزاد تقاضاي شير دارد به او شير دهد.
وي درباره ميزان شير دهي نيز اظهار کرد: بازه زماني شير دهي به نوزاد بيست دقيقه بايد طول بکشد؛ اگر نوزاد بيست دقيقه را کامل شير بخورد بين يک تا 2 ساعت سير مي‌ماند. نيازي به برقراري نظمي خاص وجود ندارد که مادر سر ساعت مقرر به شير خوار شير بدهد. همچينين گا‌هي نوزاد به دليل رشد سريع، زمان کمتري را سير مي‌ماند و در کمتر از يک تا 2 ساعت از مادر خود تقاضاي شير مي‌کند که کاملا طبيعي است.
اين متخصص زنان و زايمان درباره تغذيه کودک نيز بيان کرد: کودک که وارد 6 ماهگي مي‌شود به دليل آنکه غذايي علاوه بر شير مادر نيز دريافت مي‌کند تقاضاي شيرمادر افزايش پيدا مي‌کند و همه غذا‌ها در کنار شير مادر قرار خواهد.
وي ادامه داد: از 6 ماهگي غذا‌هاي کمکي به تدريج از غذا‌هاي سبک‌تر شروع مي‌شود، پس از يک سالگي کودک همچنان شير مادر را مي‌خورد و غذاي سفره را نيز به او مي‌خورانند، اما بيشتر حجم غذايي اش را غذاي سفره تشکيل خواهند داد و شير مادر در جايگاه غذاي مکمل قرار خواهد گرفت.
کريمي با تاکيد بر ادامه شيردهي تا سال دوم تولد کودک اظهار کرد: شير خوردن باعث مي‌گردد نوزاد در برابر بيماري‌هاي عفوني، آلرژي، آسم محافظت شده همچين از نظر عاطفي نيز غني شود،‌ اين تغذيه از ابتلاي نوزاد به بيماري‌هاي افسردگي و همچنين عصبانيت‌هاي بي دليل در دوران کودکي جلوگيري خواهد کرد.
اين متخصص زنان و زايمان درباره رژيم غذايي مناسب مادر در دوران شير دهي تصريح کرد: رژيم غذايي مناسب تاثيري به سزا در مقدار شير مادر خواهد داشت. توصيه مي‌شود مادراني که تازه نوزاد متولد کرده اند از غذا‌هاي داراي حبوبات هستند دوري کرده و در صورت استفاده در ماه‌هاي بعد از زايمان حالت نفخ حبوبات را با روش‌هاي روز از بين ببرند؛ اين کار باعث مي‌گردد نوزاد با خوردن شيرمادر دچار درد شکم نشود.
کريمي در ادامه اظهار کرد: به مادران توصيه مي‌شود از لبنيات و مايعات مفيد به وفور استفاده کنند، همچنين به مصرف مکمل‌هايي همچون آهن و ويتامين دي را که در دوران بارداري مورد استفاه قرار مي‌داند، ادامه دهند.
وي درباره اهميت مکمل‌ها در دوران شير دهي تصريح کرد:به دليل آنکه نياز مادر به آهن در دوران شير دهي بيشتر از دوران بارداري است، توصيه اکيد مي‌شود در دوران شير دهي نيز به مصرف آهن و ويتامين دي و مکمل‌هاي ديگر ادامه دهند تا بدن خود را از هر آسيبي ايمن کنند.
وي درباره خواص دارو‌هاي گياهي و تاثير آن بر ميزان شيردهي توضيح داد: مکمل‌هاي گياهي مانند قطره رازيانه در بهبود روند شيره مورد استفاده قرار مي‌گيرد. رازيانه مي‌تواند کمک کننده افزايش مقدار شير مادر باشد. در سنت‌هاي محلي شهر‌هاي مختلف ايران به غذاي مادري که تازه نوزادي را متولد کرده است مقداري رازيانه اضافه مي‌کنند، زيرا کمک کننده کاهش خونريزي رحمي، تسريع انقباض رحم و برگشت آن به حالت اوليه و همچينين باعث افزايش شير مادر مي‌شود،‌در اين بين مصرف مايعات نيز کمک کننده اين روند خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۲۴۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان از به صدا در آمد زنگ خطر جمعیتی در کاشان به صدا درآمد و گفت: زایمان در سال ۱۴۰۲، پنج درصد کاهش یافت. - اخبار استانها -

عباس آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به هفته سلامت و کاهش پنج درصدی زایمان در سال 1402،  اظهار داشت: در سال 1401، هفت هزار و 325 زایمان در کاشان انجام شده بود که این تعداد در سال 1402 به شش هزار و 931 نفر کاهش یافته است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای افزایش زایمان طبیعی و کاهش عمل سزارین، ابراز داشت: تعداد زایمان طبیعی در سال 1401، سه هزار و 187 نفر بود که این تعداد در سال 1402 به سه هزار و 317 نفر افزایش یافته است.

آزادی همچنین از افزایش زایمان‌های بی‌درد در کاشان خبر داد و گفت: با استفاده از روش‌های مختلف، زایمان‌های بی‌درد از 3.67 به 4.58 درصد افزایش یافته است در حالی که این رقم باید به 40 تا 50 درصد برسد تا بانوان خاطره خوشی از زایمان داشته باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش زایمان طبیعی با قرار دادن مشوق‌های مختلف تاکید کرد: تلاش برای افزایش زایمان طبیعی و بی درد در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وی نیروی جوان را عامل پیشرفت در همه عرصه‌ها دانست و گفت: اگر جمعیت نداشته باشیم، هر چقدر هم تکنولوژی داشته باشیم موفق نخواهیم بود و از این رو افزایش زاد و ولد جوانی جمعیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

آزادی با اشاره به احترام و حمایت‌های لازم از مادران باردار، بر لزوم ترویج فرهنگ قناعت در جامعه تأکید کرد و گفت: در قدیم چندین خانوار در یک خانه سکونت داشتند و قناعت داشتند، اما امروز معتقدند هر یک نفر از فرزندان خانواده باید یک اتاق مجزا با همه امکانات داشته باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه امروز با پدیده پیری جمعیت و کهنسالی روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: نیروی کار در کشورهای در حال توسعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از این رو جوانی جمعیت نقش بسزایی دارد.

انتهای پیام/801/

دیگر خبرها

  • تولد نوزاد عجول در آمبولانس اورژانس پیرانشهر
  • تاثیر بی‌نظیر این میوه برای کاهش وزن
  • ماه بر سلامتی کدام عضو بدن ما تاثیر می گذارد؟
  • راهکارهایی برای عقب انداختن یائسگی در طب سنتی + ویدئو
  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • چطور باید حواسمان به بیماری‌های کبد باشد؟
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید
  • چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟
  • از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟
  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد