Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل از ثبت محوطه فسیل آباد ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

«مجید نوری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: محوطه طبیعی فسیل آباد ابوزیدآباد، تپه ای در قسمت جنوب شرقی پارک ملی كویر مركزی و در  ۳۰ کیلومتری شمال شرقی آران و بیدگل است که گونه های فسیلی بسیار  نادر و متنوعی از موجودات دریایی در آن کشف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل افزود: اشیا و آثار طبیعی دریایی به دست آمده در این منطقه، گویای این واقعیت است که قبلاً منطقه مزبور، دریا بوده که به مرور زمان به خشکی تبدیل شده است.

 

 

نوری با بیان اینکه حجم بالای فسیل های نرم تنان و گیاهان ، این منطقه را به بهشت دیرینه شناسان در کشور شناسانده است گفت: این اثر طبیعی اخیرا به شماره ۴۷۱ در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

 

وی با بیان اینکه این اثر مربوط به دوره چهارم زمین شناسی (هلوسن) است، تصریح کرد: ثبت این اثرها بحث حفاظت از مناطق طبیعی را پر رنگ می کند و موجب رونق گردشگری، ورود تورهای علمی زمین شناسی و پژوهش خواهد شد.

 

شایان ذکر است؛ تعداد ۵۰۰ اثر تاریخی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی در شهرستان آران و بیدگل وجود دارد که تنها ۱۴۰ اثر به ثبت ملی رسیده است . با این وجود، آران و بیدگل پس از شهرهای اصفهان و کاشان رتبه سوم ثبت آثار تاریخی استان اصفهان را به خود اختصاص داده است./

 

پایان پیام/513

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان خبرگزاری استعفای ظریف مقام معظم رهبری حوزه علمیه مجلس ظریف گام دوم انقلاب روز زن سیازگه ابوزیدآباد آران و بیدگل ابوزیدآباد اثر طبیعی ملی شهرستان آران و بیدگل اثر طبیعی آران و بیدگل ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۲۴۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند

علی محمدی گفت: متهمان به همراه پرونده تشکیل شده برای سیر مراحل دادرسی تحویل مقامات قضایی شدند.

وی ادامه داد: با استناد قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور، منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه اضافه کرد: بر این اساس متخلفان از مفاد این قانون به ضبط و مصادره دستگاه مذکور محکوم می‌شوند.

محمدی افزود: چنانچه دستگاه فوق در حفاری غیرمجاز به قصد کشف‌اموال فرهنگی - تاریخی مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر مجازات فوق، مرتکب به یک سال تا سه سال حبس مجازات مقرر در ماده (۵۶۲) قانون‌مجازات اسلامی - مصوب ۱۳۷۵٫۳٫۲ محکوم می‌شود.

شهرستان تربت حیدریه ۳۵۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده دارد که تعداد ۶۲ اثر شامل بنا، محوطه و میراث ناملموس ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

شهرستان تربت حیدریه در فاصله ۱۴۵ کیلومتری از جنوب مشهد قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند
  • غبارروبی قبور شهدای فرهنگی در شهرستان آران و بیدگل
  • افتتاح دفتر کانون بسیج رسانه در شهرستان آران و بیدگل
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • شرکت بیش از ۲۳ هزار نفر در مسابقات قرآنی آران و بیدگل
  • مشارکت ۳۴ هزار آران و بیدگلی در مسابقه زندگی با آیه‌ها
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • تحقق ۷۰ درصدی مصوبات حوزه درمان سفر رئیس‌جمهور به کاشان