Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- رييس سابق شوراي شهر تهران گفت: امروز اگر بخواهيم بر چالش هايي همچون حريم تهران، مشکلات شهر سازي، طرح هاي شهري و مواردي نظير آن فائق آييم ناگزير به ايجاد مديريت يکپارچه شهري هستيم .
به گزارش خبرگزاري آريا، تهران و مديريت شهري دومين پنل تخصصي همايش تهران 4 دهه معماري و طرح هاي شهري بود که اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين پنل با حضور مهدي چمران رييس سابق شوراي شهر تهران برگزار شد.
مهدي چمران در ابتداي سخنان خود گفت: مديريت شهري در کشور جايگاه درستي ندارد و بهتر بگوييم اين جايگاه به درستي تبيين نشده است. امروز شوراي شهر، شوراي شهر نيست بلکه شوراي شهرداري است و بخش عمده ي مشکلات از همين جا ناشي مي شود يعني جايي که ما نمي توانيم براي تمامي مسائل شهر تصميم گيري کنيم.
وي ادامه داد: اتفاقا از اولين اقداماتي که در بدو کار شوراي دوم در دستور قرار داديم همين موضوع بود و در اين راستا تعاملاتي با وزارت نيرو داشتيم و براي آب و برق تهران و ساماندهي آن برنامه 5 ساله هم نوشتيم که البته الزام قانوني براي آنها نبود.
چمران افزود: لذا بايد گفت اگر مديريت شهري به همين وضع بخواهد ادامه پيدا کند قطعا به جايي نمي رسيم و ناگزير به ايجاد مديريت يکپارچه و هماهنگ هستيم.
ريس سابق شوراي شهر تهران گفت: امروز اگر بخواهيم بر چالش هايي نظير حريم تهران فائق آييم بايد مديريت يکپارچه شکل گيرد. در حال حاضر محدوده داخلي شهر تهران نسبت به خودش کوچکتر از محدوده ي خيلي از شهر هاست، امروز متوسط رشد جمعيت شهر تهران از متوسط رشد جمعيت کشور کمتر است، امروز مساحت تهران حتي از 700 کيلومتر مربعي که در طرح جامع بوده کمتر شده اما آنچه موجبات بروز مشکلات است رشد بادکنکي شهر هاي اطراف تهران است که متصل شده اند و امروز شاهد چالش هاي فراوان در حوزه حريم هستيم. چرا که در اين موضوع شاهد تصميمات جزيره اي هستيم. امروز اگر مي بينيم مشکلات مرتضي گرد بر تهران هم سايه مي افکند در سايه تصميم گيري هاي جزيره اي است.
چمران در ادامه با اشاره به مجادله مستمر مديريت شهري با دولت در راستاي تحقق يکپارچگي مديريت شهري افزود: ما تلاش هاي فراواني هم در راستاي تحقق مديريت يکپارچه صورت داديم ، در دولت هشتم اين مهم تصويب شد اما در دولت نهم رد شد، دولت نهم آن را به فراموشي سپرد و دولت دهم به مجلس نفرستاد و امروز بعد از سالها سندي در اين راستا به مجلس ارسال شده است.
مهدي چمران گفت: موضوع بعدي در مديريت شهري ايجاد درآمد هاي پايدار است که اگر اين درآمد ها نباشد بسياري از طرح هاي مغفول مي ماند.
وي افزود: در زماني که ما شوراي شهر بوديم بسيار سفت و سخت تر سيستم تر بر صدور پروانه ها نظارت داشتيم و لحظه اي اين روند را چک مي کرديم ، همه شوراهاي معماري مناطق را رصد مي کرديم و حتي با تلفن جلوي تخلفات را مي گرفتيم اما باز اجرا مي شد چون شهردار منطقه بايد درامد داشته باشد، اگر هم درامد نداشت نمي توانست پروژه ها را اجرا کند. لذا درآمد هاي پايدار بايد براي شهر ايجاد شود و در مجلس شوراي اسلامي تصيب گردد.
چمران در ادامه و در پاسخ اين سوال که آيا چارچوب تقنيني بر مديريت شهري تهران حاکم است گفت: قانون شهرداري ما خوب است و ما تلاش کرديم عوض نشود. کاستي دارد ولي اگر اين کاستي ها اصلاح مي شد مشکلات بيشتري به وجود مي آمد. به عنوان مثال پيشنهاد داده بودند که حق راي رييس شوراي شهر در کميسيون ماده 5 حذف شود که البته به اجرا درآمد اتفاقا در آن دوره تنها عضوي از شورا که تخصص معماري و شهر سازي داشت بنده حقير بودم آيا اين به صلاح بود! پيشنهاد دادند عضويت عضو شوراي شهر در کميسيون ماده 100 لغو شود که ما جلويش را گرفتيم، در کنار اصلاح قانون شهرداري چندين و چند اشکال ديگر مي خواستند وارد کنند و لذا نگذاشتيم قانون سال 1335 آنگونه که پيشنهاد دادند اصلاح شود. اين قانون خوب است و اگر خوب اجرا شود قانون خوب و محکمي است.
چمران در خصوص سياسي بودن مديريت شهري نيز گفت: قطعا افراد داراي تفکر سياسي هستند اما آنچه بايد از آن پرهيز شود سياسي کاري است. ما هميشه اصرار فراوان داشتيم کار در مديريت شهري سياسي نباشد و حتي نطق هاي سياسي را حذف مي کرديم. اين بزرگترين آسيب است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مديريت يکپارچه چالش تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۳۷۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مرکز عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه در تهران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: منطقه ۱۷ تهران محلی است که خیلی زیاد به واقعیت تهران و نبض شهر نزدیک می‌شوید و حضور وزیر فرهنگ و جمعی از همکاران در این منطقه، یک تجربه بسیار گران قیمت است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: یکی از اتفاقات کلیدی در این منطقه این است که بعد از بازار تهران بزرگترین کانون خرده فروشی پوشاک در تهران است. یک‌ کانون نظارتی جدی ذیل استان‌ تهران، اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد استان و کارگروه مد و لباس تشکیل خواهد شد که ناظران مردمی، تخلفات را رصد کنند. 

امامی همچنین گفت: به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اولویت‌های وزارتخانه نباید بگذاریم مساله سالمندی به یک بحران تبدیل شود و یک‌پرونده سالمندی برای حل مساله سالمندی تشکیل شده است.

وی افزود: پیرو درخواست‌های مردمی، با همکاری شهرداری تهران ما یک‌ مرکز تجمعی بزرگ عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه را در منطقه امام‌زاده حسن ایجاد می کنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • توصیه‌های رئیس دستگاه قضای البرز به شورای شهر کرج
  • پیگیری انتقال مدیریت زندان قزلحصار از تهران به استان البرز
  • ایجاد مرکز عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه در تهران
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • شهرداری قزوین پاسخگوی مکاتبات شورا درباره جذب نیروی غیرقانونی باشد
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور