دوازدهمین «فیلم ۱۰۰» به پایان رسید/ «پوشک» بهترین فیلم تماشاگران
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۳۹۴۱۸
به گزارش خبرنگار مهر، دوازدهمین جشنواره بینالمللی «فیلم ۱۰۰» شامگاه جمعه ۱۰ اسفند در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با معرفی برگزیدگان این دوره به کار خود پایان داد.
مراسم اختتامیه این جشنواره با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، با ۳۰ دقیقه تأخیر آغاز شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده محمد سلوکی بود، پاسداشت شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان برگزار شد.
جشنوارهای متعلق به مردم ایران
سپس علی قربانی دبیر دوازدهمین جشنواره بینالمللی «فیلم ۱۰۰» روی صحنه حضور پیدا کرد و به ایراد سخنانی پرداخت. وی گفت: برگزاری این جشنواره نسبت به تولید برای ما نیست بلکه برای تولیدات بیشتر با مضامین مدنظر مهم است. این جشنواره فقط متعلق به حوزه هنری نیست و متعلق به تمام ایران است.
وی اظهار کرد: ما پلی هستیم بین تولید و پخش و راههای مختلفی را رفتیم از جمله بارگذاری فیلمها در فضای مجازی مانند آپارات که سود حاصل نیز به فیلمسازان تعلق میگیرد.
سپس قدردانی بخش بینالمللی جشنواره برگزار شد. در این بخش استفان اریچ از جمهوری چک، هرمس مانگیلاردو از ایتالیا، الکسی ایشیدا از ژاپن و عمر میراک تونچ از ترکیه تندیس جشنواره و دیپلم افتخار جشنواره را برای آثار خود دریافت کردند.
در ادامه جوایز بخش ویژه حمایت از کالای ایرانی اهدا شد و در بخش مستند شاهرخ لامه برای «موج fm» لوح تقدیر و گیتی باقری برای «همه ما آرزوهایی داریم» تندیس جشنواره، در بخش داستانی محمد پایدار برای «کف و خون» لوح تقدیر و در بخش پویانمایی میرعلی حسینی اصل برای «چتر» لوح تقدیر و عبدالرسول ذاکری برای بذرهای فلزی» تندیس جشنواره را دریافت کردند.
سپس برگزیدگان بخش مسیر تجربه معرفی شدند. در این بخش، در بخش مستند لوح تقدیر به میلاد جعفری برای «عیوض» و تندیس جشنواره به محمد صالحی برای «اشکون» اهدا شد.
همچنین در بخش پویانمایی مسیر تجربه، لوح تقدیر به پگاه عبادت دوست برای «تکهای از زندگی»، لوح تقدیر به محمد کوردمان پویش برای «بابا یاد داد» و تندیس جشنواره به سمانه فضل الله اسدی برای «...رفت» رسید.
در بخش داستانی مسیر تجربه نیز سمیرا حضرتیان برای «چرخ دندههای کاغذی» لوح تقدیر و محمدهادی عبدی نسب برای «نیمکت اضافه» تندیس جشنواره را دریافت کردند.
در این بخش از مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بینالمللی «فیلم ۱۰۰» نیما مسیحا به اجرای زنده ۳ قطعه موسیقایی پرداخت.
برگزیدگان بخش ملی
سپس برگزیدگان بخش مسابقه ملی جشنواره «فیلم ۱۰۰» معرفی شدند. در بخش مستند مسابقه ملی لوح تقدیر به جابر بادیاد برای «مندو»، محمد حسنی برای «اینجا به تمام آزادیم فکر میکنم»، محمدرضا دهستانی برای «سراج» و تندیس جشنواره به مهدی ماهان برای «باتک» اهدا شد.
در بخش پویانمایی مسابقه ملی نیز هادی امیری و رها فرجی برای «پر» لوح تقدیر و مریم هاشم نژاد و وریا نیک منش برای «این رویای من نبود» تندیس جشنواره را دریافت کردند.
همچنین جایزه دستاورد فنی به احمد گودرزی فیلمبردار «کارخانه» اهدا شد و در بخش داستانی مسابقه ملی جشنواره «فیلم ۱۰۰»، لوح تقدیر به سید محمدرضا سعادتی برای «پوشک»، ابوالفضل بختیار قشلاق برای «قانونی» و تندیس جشنواره به ابوذر حیدری برای «پناه»رسید.
جایزه ویژه هیأت داوران به پگاه انصاری برای «توقف» اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز به محمدرضا سعادتی برای «پوشک» رسید.
جایزه بهترین فیلم جشنواره دوازدهم «فیلم ۱۰۰» نیز از آن سمانه فضلالله اسدی برای پویانمایی «...رفت» شد.
علی قربانی دبیر دوازدهمین جشنواره «فیلم ۱۰۰» در پایان مراسم اختتامیه جشنواره اعلام کرد: آقای میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد آثاری که در دوره مسابقه دوره یازدهم و دوازدهم جشنواره «فیلم ۱۰۰» حضور داشتند می توانند برای شرکت در جشنواره جهانی فیلم فجر ثبت نام کنند.
کد خبر 4556261 فریبرز داراییمنبع: مهر
کلیدواژه: جشنواره فیلم 100 حوزه هنری علی قربانی فیلم کوتاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۳۹۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«ایساتیس» پرمخاطبترین فیلم هنر و تجربه شد
به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بینالمللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بینالملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنوارههای خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.
موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستانهاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور و همچنین فیلمهای سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلمهای کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گستردهای در شهرهای مختلف به ارمغان میآورد.
داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قناتها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو میکند و صدایی است شاعرانه و قصهگو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامینژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت میشود.
«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بینالمللی قنات و سازههای تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المانهای آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیهکننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.