Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@23:11:47 GMT

بینی با بوهای گوناگون سازگار می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۴۰۵۹۲

پژوهشگران انگلیسی در پژوهش جدیدی دریافتند که بینی می‌تواند خود را با بوهای گوناگون محیط تطبیق دهد. آفتاب‌‌نیوز : پژوهش جدیدی نشان می‌دهد بینی ما می‌تواند خود را با بیشتر بوهای محیط اطرافش سازگار کند و در مورد آنها به مغز اطلاع دهد.
 به گزارش نوروساینس نیوز، یافته‌های این پژوهش می‌توانند به درک چگونگی و دلیل سازگاری بینی با بوهای گوناگون کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این یافته‌ها نشان می‌دهند که چگونه تعداد نورون‌های بینی، با افزایش سن بر حس بویایی تأثیر می‌گذارند.
بینی هنگامی بوها را احساس می‌کند که مولکول‌های اشیای موجود در محیط اطراف به حرکت درمی‌آیند و سلول‌های خاصی موسوم به "نورون‌های گیرنده" را فعال می‌کنند. در بینی موش‌ها، حدود ۱۰ میلیون نورون گیرنده وجود دارد که واکنش هر کدام براساس مولکول‌هایی که تشخیص می‌دهند، متفاوت است. هر نورون گیرنده، با بوهای متفاوتی فعال می‌شود و هر بو، گیرنده‌های متفاوتی را فعال می‌کند. بدین ترتیب، مغز برای احساس کردن هر بو باید الگوی فعالیت خاصی را بخواند یا کدگذاری کند.
"تیبریو تسیلینو"(Tiberiu Tesileanu)، دانشمند پژوهشی "مرکز زیست‌شناسی محاسباتی"(CCB) در "دانشگاه بیرمنگام"(University of Birmingham) انگلستان و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: برخی از نورون‌های گیرنده موجود در بینی، بیش از نورون‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. آزمایش‌های اخیر نشان داده‌اند که روش مورد استفاده نورون‌های متفاوت می‌تواند هنگام مواجهه با بوهای گوناگون تغییر کند. ما در این پژوهش جدید، مدلی ارائه می‌دهیم که می‌تواند عملکرد نورون‌های گیرنده را توضیح دهد.
تسیلینو و گروهش، مدلی برای انواع گیرنده‌ها ارائه دادند که نشان می‌دهد بینی می‌تواند خود را از کارآمدترین روش ممکن با بوهای اطراف سازگار کند و اطلاعات خود را به مغز انتقال دهد.
وی افزود: نورون‌های گیرنده‌ای که با بوهای گوناگون فعال می‌شوند، از اهمیت بالایی برخوردارند زیرا اطلاعات بسیاری را در مورد این تنوع به مغز منتقل می‌کنند. به همین دلیل این نورون‌ها، در بینی فراوان هستند.
تسیلینو متذکر شد که برای پژوهش‌های بیشتر در این زمینه، به دانشمندان نظری و تجربی بیشتر نیاز است تا بوهای گوناگون و نحوه تشخیص آنها توسط نورون‌های گیرنده را مورد بررسی قرار دهند. به علاوه، باید آزمایش‌های بیشتری برای بررسی رابطه میان نورون‌های گیرنده و بوهای طبیعی انجام شوند و تغییر در میزان نورون‌های بینی را مورد ارزیابی قرار دهند.
این پژوهش، در مجله " eLife" به چاپ رسید.
منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بینی بویایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۴۰۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: زیرساخت‌های محافظت از محوطه غار باستانی زل هستیجان در شهرستان دلیجان مهیا می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمود مرادی در بازدید از محوطه غار باستانی زل در شهرستان دلیجان اظهار کرد: غار زل هستیجان دربردارنده اسناد و شواهد فراوانی به خط و زبان فارسی میانه، متعلق به اواخر عهد ساسانی و اوایل دوران اسلامی است.

وی افزود: این غار بارها مورد هجوم غارتگران آثار ملی قرار گرفته و تا کنون بسیاری از این اسناد به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به تصمیمات که در خصوص برنامه‌های در دست اقدام برای حفاظت و شناسایی بیشتر غار گفت: با استقرار کانکس نیروی یگان حفاظتی و نصب دوربین‌های نظارتی، حفاظت این اثر تاریخی تشدید خواهد شد.

مرادی با تاکید بر اینکه فصل دوم پژوهش غار هستیجان به زودی آغاز خواهد شد، ادامه داد: نیاز است به این غار توجه ویژه شود، فصل اول پژوهش این غار توسط محمدرضا نعمتی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث‌فرهنگی در دست کاوش قرار گرفته است و فصل بعدی پژوهش‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: خشت‌های خام و داده‌های سفالی تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در فصل اول کاوش غار زل است که در دست بررسی و مطالعه بیشتری قرار دارد و فصل دوم پژوهش‌ها توسط پیمانکار ذیصلاح به زودی آغاز می‌شود.

کد خبر 747929

دیگر خبرها

  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • واگذاری «استقلال» به هلدینگ خلیج فارس با عدل و انصاف سازگار نیست
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • شترداری رسته مزیت دار دامداری سازگار با اقلیم کشور
  • از شگفتی سفر به پاکستان و سریلانکا استقبال گروه‌های گوناگون از رئیس‌جمهور بود
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد