Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@20:56:39 GMT

در آینده سوریه حق تقدم با ایران است

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۶۰۱۶۹

در آینده سوریه حق تقدم با ایران است

بیروت - ایرنا - 'علی عبدالکریم علی' سفیر سوریه در لبنان تاکید کرد که مهم ترین پیام سفر 'بشار اسد' به تهران این است که در آینده سوریه حق تقدم با ایران است.

وی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بیروت، افزود: البته دیگر کشورها نیز در پیروزی سوریه بر جنگ و بحران سهیم هستند، ولی حق تقدم در این ارتباط با ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سفیر سوریه در بیروت همچنین در ارتباط با وجود برخی مخالفت ها در لبنان برای توسعه روابط با سوریه گفت که برخی از مسوولان لبنان با کشورهای خارجی در ارتباط بوده و تحت فشار این کشورها قرار دارند و سخنان و نظر آنان مستقل نبوده و برای خودشان نیست .
عبدالکریم در ارتباط با حضور غیرقانونی نیروهای آمریکا در خاک سوریه نیز تاکید کرد که واشنگتن دیر یا زود باید خاک کشور ما را ترک کند، ولی اکنون به دنبال عقب انداختن پیروزی سوریه بر بحران و جنگ است.
وی در همین حال بر این نکته تاکید کرد که اکنون رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا به توافقنامه 1974 و توقف درگیری ها با سوریه بازگردد، به این معنی که اسراییل اکنون تحت فشار است و طبیعتا در این توقف ها نیز سامانه 'اس 300 '، تهدیدات روسیه و سرنگونی هواپیمای روسی نیز نقش دارد.

** حق تقدم در سوریه با ایران
وی در ارتباط با پیام سفر 'بشار اسد' به ایران گفت: پیام های سفر رییس جمهوری سوریه به تهران واضح بود و همه کسانی که این سفر را تحلیل می کنند، باید بدانند که اولا سطح روابط و مناسبات برادرانه بین دو کشور و رهبران آنها و استقبال گرمی که در جریان دیدار بین رئیس جمهوری سوریه و رهبر معظم انقلاب اسلامی بود، به خصوص در این اوضاع کنونی که دو کشور در محاصره اقصادی و تحریم ها به سر می برند، نشانگر پیام این سفر است.
وی افزود: این دیدار بسیار مهم و حیاتی بود و مهم ترین پیام آن اعلام عمق و استحکام دوستی و برادری و همچنین تقدیر از کمک های ایران به سوریه برای مقابله با تروریست و پیروزی در بحران است و در این زمینه دیگر کشورهای نیز سهیم هستند، ولی حق تقدم با ایران است.

** سوریه سازش نمی کند، برخی کشورها مجبور به هماهنگی با ایران هستند
عبدالکریم در پاسخ به این سووال که برخی معتقدند که جنگ در سوریه وارد مرحله فرسایشی شده و این دیدگاه تا چه حدی درست است، تاکید کرد: ما اکنون جنگی هشت ساله را پشت سر گذاشته ایم و این بحران توان زیادی از دولت و ملت سوریه گرفته است، ولی نتایج زیادی را به دست آوردیم . سوریه هر آنچه را که می تواند انجام می دهد و تسلیم نمی شود و برای سیادت و بازگرداندن باقیمانده خاک و هر آنچه که مربوط به آن است ، سازش نمی کند.
وی افزود: نمی توانیم تسلیم فشارهای آمریکا و ابزارهای که در اختیار این کشور در منطقه است، شویم ولی ما شاهد هستیم که آنها دارند به عقب بازمی گردند و منافع آنها در ادامه این امر و شرط نیست، آنها از برخی نیروهای داخل سوریه استفاده کردند و از بین آنان مزدور گرفته و کارمند خود کردند. با این حال شاهد هستیم که اینها به روسیه پناه می برند و همچنین به گفت و گو با دولت سوریه روی می آورند و در نتیجه حتی کسانی که سلاح خود را با گروهک های تروریستی بالا بردند، درصد زیادی از آنها با دولت سوریه مصالحه کرده و سلاح های خود را به زمین گذاشتند و به آغوش دولت سوریه بازگشتند. کشورهای متخاصم اکنون دریافته اند که با وجود سرمایه گذاری بر روی برخی گروههای تروریستی نمی توانند از آنها بهره مند شوند و در نتیجه آنها پسرفت می کنند و همه نقشه های حامیان تروریست ها نقش بر آب می شود.
وی اضافه کرد: بسیاری از کشورهایی که نوک پیکان پشتیبانی از تروریست ها بودند، اکنون نیازمند هماهنگی با ایران و پناه بردن به این کشور هستند و حتی بعضی از نیروهایی که به آرمان های خود پایبند نبودند، یعنی گروه هایی از فلسطینیها در کمک و یاری تروریست ها حضور پررنگ داشتند و حتی در برخی زمینه ها با آنان شراکت داشتند و با این وجود سوریه از هدف و جهت قطب نمای خود که همان فلسطین باشد، دور نشد و در نتیجه اینها به آرمان خود خیانت کردند، همانطور که به سوریه خیاننت کردند و اکنون آنها تلاش می کنند تا چهره خود را زیبا کنند و از خطاهای خود بازگردند و ما از کسانی که در راه نادرستی قدم برداشتند، می خواهیم که موضع گیری شان تصحیح کنند و اگر چنین شد ، می بینیم که در آینده چه خواهد شد.

** اسراییل به دنبال بازگشت به توافق 1974 است
سفیر سوریه در بیروت درباره علت کاهش حملات و تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه این کشور در هفته های اخیر چیست، گفت: به نظر من تهدیدات اسراییل علیه سوریه متوقف نشده، ولی کاهش یافته است . پیشتر اسراییل در زمان حضور برخی از گروهک های تروریستی در مرز سوریه و فلسطین اشغالی به آنان اعتماد داشت، ولی اکنون این گروهکها نیز وجود ندارند که اسراییل به آنان اعتماد کند.
وی افزود: اکنون اسراییل تلاش دارد تا به توافقنامه 1974 و توقف درگیری ها با سوریه بازگردد، به این معنی که این رژیم تحت فشار است و طبیعتا در این توقف ها نیز سامانه اس 300 ، تهدیدات روسیه و سرنگونی هواپیمای روسی نیز نقش دارد، ولی نقش اساسی و مهم این است که دولت سوریه سلطه خود را بر همه خاکش بازگرداند و ارتش ما این توانایی و هماهنگی را ثابت کرده است.
وی اضافه کرد: ارتش سوریه بار دیگر ابتکار عمل را در بحران به دست گرفته و سرنگونی جنگنده 'اف 16 ' اسراییلی با پدافند هوایی سوریه نیز نشان از این ابتکار عمل دارد و در نتیجه این رژیم مجبور است تا همه این تحولات را در نظر داشته باشد و همچنین آمادگی ارتش و مقاومت در این امر موثر است و ما با آنها تکامل می یابیم و یکی می شویم . یعنی اسراییل می داند که اکنون دیگر دوران باز بودن دست تل آویو برای دست زدن به هر کاری در داخل سوریه و لبنان پایان یافته ، ولی ما همچنان به نتیجه دلخواه نرسیده ایم، می خواهیم از خاک خودمان و مرز و آسمان خود حفاظت کنیم.
به هر حال وضع ما بهتر از دیروز است .

** راه حل سوریه برای جراحی نظامی قاطع در شرق و ادلب
عبدالکریم در ارتباط با راه حل های نظامی علیه تروریست ها در ادلب گفت: در حال حاضر سیاست ها و پیچیدگی هایی در ارتباط با آزادسازی استان ادلب وجود دارد که در راستای تلاش ها برای استفاده از تروریست ها و کسانی است که از آنان حمایت و پشتیبانی کردند . آمریکایی ها که به صورت غیرقانونی وارد خاک سوریه شده اند و این مخالف قوانین بین المللی است، تلاش می کنند تا از تروریست ها برای اهداف خود استفاده کنند، ولی باید در نظر داشت که همه اینها در حال پسرفت است و آمریکا عقب نشینی خود را اعلام کرد.
وی افزود: سیاست کنونی آمریکا ثابت نیست و با این حربه در حال بازی سیاسی است و درباره عقب نشینی از سوریه دروغ می گوید، ولی در نهایت مجبور است که عقب نشینی کند.
سفیری سوریه در بیروت اضافه کرد: آنکارا هم منافع مشترکی با روسیه و ایران دارد، ولی ترکیه می داند که نمی تواند اشغالگری خود را نسبت به برخی مناطق سوریه ادامه دهد. آمریکایی ها هم مجبور هستند که از سوریه خارج شوند. گروههای تروریستی که آنها برای فعالیتشان در سوریه سرمایه گذاری کردند، ضربه های سنگینی خورده اند و اکنون بخش جزیی از آنها باقیمانده تا نابود شوند و در عراق نیز همکاری هایی بین ما و آنها وجود دارد و هماهنگی بین دو طرف در سطح عالی است، علاوه بر آن، کمیته چهارجانبه ای شامل عراق ، روسیه ، سوریه و ایران وجود دارد که هماهنگی ها را در این زمینه انجام می دهد.
وی افزود: برای نابودی تروریستها در استان ادلب، راه حل هایی داریم که به یک جراحی نظامی قاطع و برنده در این استان و شرق فرات نیاز دارد و به موازات تلاش های سیاسی در 'آستانه'، تلاش های نظامی نیز از سوی مقام های ایرانی ، روسی و سوری در این زمینه صورت می گیرد. در این زمینه همچنین گفت و گوهایی با دولت ترکیه انجام می شود که در کنار آن نیز فشارها برای مشارکت آنکارا در ارتباط با این امور وجود دارد. این فشارها در نهایت موجب بازگشت همه مناطق اشغالی سوریه خواهد شد.
وی اضافه کرد: این تروریست هایی که بیشتر آن از مرزهای ترکیه وارد خاک سوریه شدند، حتی گروهک های مسلح که ترکیه آنها را گروه های معتدل می نامد ، همه آنها تروریست هستند و تسویه در ارتباط با آنان اتفاق خواهد افتاد و تروریسم با حجم بالای آن ریشه کن خواهد شد، چون خطری برای همگان است . یعنی نه اروپایی ها و نه آمریکایی ها نمی توانند به 'تحریرالشام' (جبهه النصره سابق) و ترکستانی ها اطمینان کنند. با این وجود دیدیم که چگونه این تروریسم در بروکسل ، پاریس و آمریکا و ترکیه و عربستان اقداماتی انجام داد.
عبدالکریم گفت: اطمینان داریم که سوریه و همپیمانان ما سلطه خود را بر همه خاک سوریه کامل خواهند کرد و بر همه تروریست ها پیروز خواهند شد. آمریکا در حال بازی با تروریست ها است و سیاست این کشور در ارتباط با آنان نیز در حال افول است و حتی تهدیدات اسراییل در حال کاهش می باشد .
وی افزود: سوریه جنوب کشور را با وجود حساسیت های بالا از دست تروریست ها خارج کرد. سوریه علاوه بر این 'غوطه ، حلب' و حومه آن را آزاد کرد و در آینده نیز بر همه مناطق باقیمانده تسلط پیدا می کند، ممکن است این اقدام طولانی شود، ولی باید گفت که تحقق آنها حتمی است.

** زیان دیده اصلی تحریم ها آمریکا و اروپا خواهد بود

سفیر سوریه در بیروت در باره اینکه به دنبال شکست تروریست ها و حامیان آنها در جبهه نظامی اکنون آنان به تروریست اقتصادی روی آورده اند و نشانه های تروریست اقتصادی چیست، گفت: تروریست اقتصادی از اول در سوریه وجود داشته و امر جدیدی نیست که اکنون بعد از پیروزی بر تروریست نظامی آمده باشد، ولی شاید اکنون تمرکز بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد به خصوص این که سوریه و محور مقاومت پیروزی ها بر تروریستها و حامیان آنها را تقریبا نهایی کرده اند.
عبدالکریم افزود: پس هدف از این تلاش ها و ادامه و استمرار تحریم و محاصره اقتصادی از بین بردن وحدت موجود در محور مقاومت است و آنان باید بدانند که این اقدامات تاثیری درهمبستگی صفوف اعضای محور مقاومت نداشته و نخواهد داشت و این بر ما واجب می کند که با تمام نیرو و قوا برای دوری از نتایج این محاصره تلاش و کوشش کنیم .
وی اضافه کرد: سوریه و ایران و دیگر اعضای محور مقاومت در این زمینه با تمام امکانات موجود با استفاده از دانش و توانایی های علمی تلاش می کنند، ولی باید در نظر داشت که این محاصره موجب تضعیف برخی زمینه شده است. ما نباید تسلیم شویم، بلکه باید راه های مقابله با آن را پیدا کنیم و اکنون در سایه همین نگاه است که ایران چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشت.
وی گفت: محاصره و تحریم ها علیه ایران قطع نشده و در طول چهل سال گذشته وجود داشته است، ولی ایران شاهد یک تحول بنیادین و علمی در همه زمینه ها است، از جمله می توان به مواردی مانند صنعت، ساخت تسلیحات مدرن ، دارو و همه وسایلی که ملت ایران به آن نیاز دارند ، اشاره کرد. این پیشرفت ها و موفقیت ها به خاطر این است ک ایران مقاومت کرد و توانست سربلند از آن بیرون بیاید.
سفیر سوریه در لبنان اضافه کرد: محاصره موجب می شود تا برخی زمینه های صادرات ما مسدود شده و این امر بر سوریه نیز در دهه های 70 ، 80 و 90 میلادی وجود داشت و اکنون این فشارها بیشتر شده است . این افزایش تحریم ها و محاصره عمق برادری و رابطه بین دو کشور ایران و سوریه را بیشتر می کند و روابط ما را با کشورهای دوست دیگر مانند روسیه و چین و کشورهایی که می توانند از اقتصاد ما پشتیبانی کنند ، عمیق تر و مستحکم تر می کند.
عبدالکریم گفت: می بینم که امروز اروپا و آمریکا و همه کشورهایی که از محاصره اقتصادی پشتیبانی می کنند، در آینده مجبور خواهند شد که درباره این تحریم ها فکر کرده و تجدید نظر کنند، چون به مصالح و منافع آنها نیست و آنها دیر یا زود متوجه خواهند شد که در این زمینه زیان دیده اصلی خودشان هستند.

** یاری کشورهای دوست در جنگ اقتصادی سوریه
سفیر سوریه در بیروت درباره برنامه های سوریه برای مقابله با تروریست اقتصادی با اتکا به کشورهای دوست گفت: ارزش لیره سوری در طول جنگ بعد از هشت سال مقاومت حفظ شده است و موسسه های مالی و بانکی کشور هنوز فعال هستند و به مرور دولت تسلط خود را بر منابع نفت و گاز در این کشور باز می یابد و این نیز به وضعیت اقتصادی ما کمک می کند.
وی افزود: اکنون فعالیت های کشاورزی برای تولید محصول به مراتب بیش از گذشته است. باید اعتراف کنم که ما در یک محاصره و فشار اقتصادی شدید قرار داریم، ولی کشور در وضعیت خوبی از همبستگی و اتحاد با توجه به اقدامات دشمنان و بدخواهان ملت سوریه قرار دارد .
عبدالکریم اضافه کرد: روابط بین تهران و دمشق و همچنین بین سوریه و کشورهای دوست دیگر می تواند ما را در این زمینه از توانایی بیشتری برای مقابله با مشکلات بهره مند کرده و خروج موفقیت آمیز از آن را ممکن می کند و هر روز امور ما در حال بهبود و بهتر شدن است .
وی گفت: باید نقشه ها و طرح هایی را برای پیشرفت در تولید محصولات کشاورزی و بازسازی کارخانه و مراکزی صنعتی که نابود شدند و بازگرداندن سرمایه گذاری ها به سوریه داشته باشیم و اکنون دولت بر بیشتر مناطق اشغالی در کشور تسلط داشته و همین موجب می شود تا مسوولیت ما بیشتر شده و لازم است برای بازسازی و ترمیم همه این خرابی ها در سراسر سوریه طرح و نقشه داشته باشیم .
سفیر سوریه در بیروت افزود: کشورهای دوست و در راس آنها ایران می توانند در این مرحله و برای رویارویی با خطرات موجود در این مسیر و یافتن راه حل های درست سهیم باشد و ما در این مسیر به شکل خوبی تلاش می کنیم.

** لبنان به سوریه احتیاج بیشتری دارد

عبدالکریم همچنین در ارتباط با روابط کنونی لبنان و سوریه و چرا برخی با توسعه این روابط مخالفت می کنند و آیا مخالفان توسعه روابط در لبنان موفق خواهند شد، گفت: در لبنان جدایی شدیدی بین گروه ها و جریان های سیاسی وجود دارد، ولی ما به عنوان یک ملت که هر کدام از آنها قوانین و مقررات خاص خود را دارد ، عمل می کنیم. ما به عنوان یک خانواده واحد هستیم و لبنان به سوریه احتیاج بیشتری دارد، ولی ما باید روابط خود را توسعه و تکامل دهیم و حکومت لبنان یعنی رئیس جمهوری و نیروهای فعال در دولت موافق همکاری ، توسعه و تحکیم روابط دو جانبه هستند و توافق نامه هایی نیز بین دو کشور وجود دارد. متاسفانه لبنان به کمترین شکل این توافق های موجود را اجرا می کند و در این مسیر از خود جدیت نشان نمی دهد.
وی افزود: ما در دولت جدید لبنان راه های گسترش روابط بیشتری را شاهد هستیم و نیازهای این کشور برای ما مشخص است . این موضوع شامل مواردی چون بازگرداندن آوارگان سوری و دیگر موارد است .
وی اضافه کرد: دولت سوریه می خواهد فرزندان خود را به وطن بازگرداند و می خواهد آنان عامل اساسی و بنیادین در بازسازی کشور باشند، به خصوص این افراد در اوضاع بسیار بدی در کشورهای همسایه مانند لبنان ، اردن ، ترکیه و عراق زندگی می کنند و اگر آنان به سوریه بازگردند، شرایط زندگی برای آنان بهتر است و این با وجود خرابی های موجود در برخی شهرها ، روستاها و شهرک ها است .
سفیر سوریه در بیروت گفت: دولت جدید لبنان که در آن نیروهای همپیمان ما حضور قوی دارند، به نظر زمینه های بیشتری برای روابط با سوریه دارد، به خصوص بعد از این که گذرگاه های موجود بین سوریه و لبنان بازگشایی شد و همین امر موجب شد تا وضعیت اقتصاد ، صنایع ، کشاورزی و حمل و نقل در لبنان بهبود یابد.
عبدالکریم اضافه کرد: دیدار وزیر مشاور در امور پناهندگان لبنان از سوریه علامت مثبتی است و وزارتخانه های زیادی اکنون می خواهند با سوریه روابط و همکاری داشته باشند، چون این موضوع بر منافع لبنان و به نفع هر دو کشور است .

** بعد از انتخابات ریاست جمهوری دشمنان در لبنان ناکام شدند

وی درباره تعداد دقیق آوارگان سوری در لبنان گفت: هیچ کس اطلاع دقیق و آماری از تعداد آوارگان سوری در لبنان ندارد، ولی بعضی از نیروهای سیاسی لبنانی در گمراه کردن مردم سوریه برای حضور در لبنان در روزهای اول بحران سهیم بوده اند و به باور آنها این سیاست ها و اقدامات می توانست در ساقط کردن نظام دمشق به آنها کمک کند، در حالی که اکنون شاهد شکست این اقدامات هستیم و آمال و آرزوهای آنان به باد رفت .
عبدالکریم افزود: پس از انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال 2014 میلادی برای آنان بیشتر آشکار شد که اکثریت مردم ما همراه با دولت و شخص رئیس جمهوری یعنی بشار اسد هستند و این با حضور صدها هزار نفری سوری های مقیم لبنان در محل سفارت سوریه در بیروت ثابت شد. حضور چشمگیر سوری ها در حوزه های انتخابیه در لبنان موجب شد تا بدخواهان سوریه ناکام شوند. آمریکا و ترکیه و دیگر کشورها با این انتخابات درک کردند که مردم سوریه رهایی خود را در بازگشت به میهن، کشور و دولت خود می دانند.
وی تاکید کرد: لبنان به نیروی کار سوری نیاز دارد و قبل از بحران سوریه نیز شمار زیادی از اتباع کشور ما در لبنان بودند که رقم آنان به صدها هزار هم می رسید و لبنانی ها برای خرید عازم کشور ما می شدند چون کالاهای با کیفیت بالا و قیمت کمتر وجود داشت و این برای لبنانی ها مطلوب بود.
سفیر سوریه در بیروت افزود: منفعت لبنان در این است که روابط با سوریه مانند قدیم باشد و دوباره سطح روابط به گذشته بازگردد و باید توجه داشت که آمار سوری های مقیم لبنان کم نیست و سوریه برای بازگشت همه آنان به وطن خود خوش آمد می گویند و این چیزی است که اتفاق افتاد و اتفاق خواهد افتاد.
عبدالکریم گفت: آمریکا و اروپا اکنون تلاش دارند تا از بازگشت آوارگان سوری برای طولانی کردن بحران در این کشور جلوگیری کنند. بر اساس سیاست های آنها می توان از این آوارگان علیه دولت سوریه استفاده ابزاری کرد، ولی من این سیاست را به نفع سوریه می دانم و بازگشت شهروندان ما به کشور خود به نفع آنان است و سوریه ثبات خود را با بازگشت آوارگان باز می یابد و با ورود آنان به کشور، تروریست از سوریه دور می شود.
وی افزود: ما بر این موضوع واقف هستیم که اکنون آثار محاصره اقتصادی بر شهروندان سوری بیشتر است، ولی با همکاری و همبستگی با کشورهای دوست، در این مرحله نیز بر مشکلات غلبه خواهیم کرد.

** نظرات برخی مقام های لبنانی درباره سوریه مستقل نیست
سفیر سوریه در بیروت درخصوص روابط با بیروت در آینده نزدیک گفت: برخی از مسوولان لبنان با کشورهای خارجی در ارتباط بوده و تحت فشار این کشورها قرار دارند و سخنان و نظر آنان مستقل نیست . بعد از کشته شدن 'رفیق حریری'، آمریکا و اروپا و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس بر نیروهای لبنان و سوریه فشار وارد می کردند .
وی افزود: بیشتر مردم لبنان می دانند که این اتهام ها سیاسی بود و آمریکا تلاش داشت تا از این فشارها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند .
عبدالکریم اضافه کرد: دیدگاه ها و مواضع این افراد به آنها تحمیل شده است. وقتی 'ملک عبدالله' (شاه وقت سعودی) در سال 2009 به لبنان آمد، کسانی که اتهامات و توهین ها را به سوریه وارد می کردند، به سفارت ما آمدند.
وی افزود: هنگامی که مراسم عید استقلال سوریه در سال 2002 در یکی از هتل های لبنان برگزار شد، نیروهایی که علیه سوریه عمل می کردند، در آن حضور یافتند و این حضور پررنگ تر از بقیه بود، حتی بیشتر از همپیمانان ما مانند حزب الله و 'جنبش امل' بود.
سفیر سوریه در بیروت گفت: من قبل از آغاز این مراسم در محل حضور داشتم و شاهد بودم که برخی زودتر از من در آن حاضر یافته اند. اگر فشارهای خارجی متوقف شود، نظرات آنان و دیدگاه های شان نیز تغییر خواهد کرد . ما بر این نظر هستیم که افکار عمومی لبنان و حتی گروه ها و جریان هایی که با ما دشمن هستند ، با راه و عقیده ما همراه هستند. افراد زیادی از نزدیکان آنها با حضور در سفارت سوریه در لبنان اعتراف می کنند که کاری که سوریه کرد به نفع ما است و اگر شما بر تروریست پیروز نمی شدید، همه لبنان از هم می پاشید. پس ما اکنون به همین دلیل به این موضع گیری ها آنان اهمیت نمی دهیم، چرا که می دانیم آنها تغییر خواهند کرد.
وی گفت: علاوه بر این زمانی که برخی از مقام های لبنانی به سوریه سفر کرده و دیدارهایی با مقام های ما دارند . هنگام بازگشت و ارایه گزارش به مقام های عالی رتبه لبنان با اعتراض آنان مواجه نمی شوند و نمونه آن را می توان در سفر 'صالح الغریب' وزیر مشاور در امور آوارگان در هیات دولت لبنان شاهد بود که حتی 'سعد الحریری' نیز به این سفر نه تبریک گفته و نه اعتراض کرده است .
عبدالکریم اضافه کرد: الحریری درک می کند که لبنان نمی تواند بدون سوریه تکامل یابد، چون مرزهای لبنان از یک طرف فقط دریا و سرزمین های اشغالی هستند و طرف دیگر سوریه. خاک ما تنها دروازه زمینی برای لبنان است. باید در نظر داشت که تکبر و غروری در کلام مخالفان روابط لبنان با سوریه وجود دارد که در نهایت به نتیجه نخواهد رسید، ولی ما با آغوش باز با لبنان برخورد می کنیم، چرا که ما یک خانواده هستیم .
ما می بینم که سیادت حقیقی چیزی است که مقاومت آن را در لبنان ایجاد کرده است و نه غیر از آن و اگر واکنش مقاومت و اقدام به موقع آن در مقابله با اسراییل نبود، ما دیدیم که چگونه در سال های 1978 و 1982 میلادی اسراییل تا عمق خاک لبنان نفوذ کرد و آن را به اشغال خود در آورد .
سوریه شهدای زیادی را در دفاع از لبنان تقدیم کرد و این سوریه بود که در متحد کردن ارتش لبنان سهیم بود و علاوه بر این موسسات مالی لبنان را نیز متحد کرد، حتی اگر بعضی از مقام های این کشور به ملت و کشور خود بدی کرده باشند.
سفیر سوریه در بیروت گفت: ما خواهان آن هستیم که این اشخاص تفکرات خود را بازنگری کنند، چون نفع سوریه در به آغوش گرفتن لبنان است و باید نگاه خود را به طرف درست و مسیر صحیح بازگردانیم چون تنها دشمنی که در کمین دو کشور ایستاده است ، اسراییل است و ما باید با همدیگر متحد باشیم .
تروریست و مطامع خارجی از جمله تهدیدهایی است که دو کشور را تهدید می کند و باید ما در برابر آنها هوشیار باشیم و تنها راه آن وحدت و اتحاد است. در لبنان نیروهای غیور و ملی خوبی وجود دارد، ولی کسانی هستند که این افراد تحت فشار آنان هستند و ما باید با هم همکاری کنیم تا آنها از رفتار، خطاهایشان و توطئه های خود بازگشته و اگر بازنگشتند پس بالاترین صدا در لبنان صدای اکثریت مردم این کشور است .

** امنیت لبنان امنیت سوریه است

وی تاکید کرد: ما خواهان امنیت لبنان هستیم و پیش بینی می کنیم که مخالفان روابط سوریه و لبنان موفق نشوند . در موسسه های لبنان فساد وجود دارد و این را 'سید حسن نصرالله' هم گفت و ما آرزو داریم که جدیت در عمل متکامل وجود داشته باشد، چون اگر لبنان قوی باشد این به نفع سوریه است و عکس آن هم صحیح است.
عبدالکریم افزود: در همین حال باید روابط سوریه و لبنان در سایر زمینه ها مانند اقتصادی نیز همین گونه باشد و امنیت بین دو کشور هماهنگ باشد و دشمنی که به کمین ما نشسته است، نباید هیچ نقطه ضعفی را در ما مشاهده کند تا بتواند از طریق آن در بین ما نفوذ کند. این چیزی است که ما به آن امید داریم و خواهان آن هستیم .
نیروهای غیوری در لبنان وجود دارد و موضع گیری 'میشل عون' رئیس جمهوری لبنان در این زمینه بسیار خوب بود و اکثریتی که در پارلمان لبنان حضور دارند، در خط ملی و میهنی هستند و این خوب است و در ادامه امیدواریم که در انتخابات بعدی قانونی را برای انتخابات آینده در این مجلس تصویب کنند که بیشتر نگرش ملی داشته باشد و از قید طائفه ای و مذهبی دورتر شود، چون چارچوب طائفه ای به نفع هیچ کشوری در جهان نیست و احترام به شهروندان ضمانت برای هر کشوری است و در نتیجه نگاه فراگیر و ملی به همگان موضوعی است که از مقاومت محافظت کرده و آن را حفظ می کند.
وی افزود: شما می بینید که برخی چگونه می خواهند امنیت همه کشورها را بهم بریزند و این چیزی است که در پاکستان و افغانستان و همه کشورها وجود دارد. برخی می خواهند همه کشورها را با مسایلی مانند طائفه ای ، مذهبی و نژادی تکه تکه کنند تا بتوانند بر آنها سیادت داشته و این قبل از این کم رنگ تر بود. مثلا در مصر و در دهه های 30 و 40 میلادی افراد قبطی و مسلمان مانند' سعد زغلول' و 'مکرم عباده' در یک فهرست انتخاباتی بودند، ولی اکنون اینگونه نیست و علت اصلی آن نیز صهیونیست جهانی است و غرب آن را تغذیه می کند و صاحب نفع در این سیاست است . امیدواریم که وضعیت لبنان بهتر شود و با سوریه متکامل شود و این به نفع هر دو کشور است.

** آغوش باز سوریه به روی تعدیل کنندگان دیدگاه ها

سفیر سوریه در بیروت درباره سفر احتمالی عون رئیس جمهوری لبنان به سوریه تاکید کرد: دولت و ارتش سوریه فعلا در حال انجام فعالیت های روزمره خود و تلاش برای آزادسازی باقیمانده خاک کشور هستند.
وی افزود: در عین حال سوریه مراقب رابطه خوب خود با لبنان و دیگر کشورها است. هنگامی که دیگران بخواهند دیدگاه ها و نظرات خود را در مسیر درست قرار دهند ، ما هم به آنان خوش آمد می گوییم، ولی ما مشغول هستیم . هنگامی که دیگران نظرات خود را تعدیل کنند، ما بار دیگر به آنان خوش آمد می گوییم .
وی گفت: اما در رابطه با رئیس جمهوری عون باید گفت که رابطه وی با سوریه خوب است و ارتباط بین ما و او قطع نشده، ولی این که به سوریه خواهد آمد یا نه، به رهبری لبنان مربوط می شود و آنها تصمیم خواهند گرفت که اینکار را بکنند و اگر چنین تصمیمی گرفتند، دولت سوریه نیز با آنها همراهی خواهد کرد و به آنان خوش آمد می گوید.

** برخی رسانه ها حقایق را وارونه جلوه می دهند

وی در در پاسخ به این سووال که چرا برخی کشورها همچنان برای بازگشایی سفارتخانه های خود در سوریه مقاومت می کنند، گفت: اول ما صاحب حق هستیم و صاحب حق همیشه در دفاع از خود قوی خواهد بود. دوم این که دولت سوریه بر پایه همبستگی و اتحاد بنا شده و ارتش و پایگاه مردمی رهبری در سوریه در جریان این بحران توانایی و نزدیکی خود را بهم نشان دادند و مردم همواره در موضوعات مهم و بزرگ نشان دادند که در یک صف واحد قرار دارند و سبب پایداری سوریه در برابر هر بحران و مشکلی خواهد شد.
عبدالکریم افزود: علاوه بر این پشتیبانی و حمایت های همپیمانان سوریه شامل جمهوری اسلامی ایران و روسیه در کنار گروه های مقاومت و افکار عمومی موجب شد تا سربلند از این بحران خارج شویم.
سفیر سوریه در بیروت اضافه کرد: می بینیم که برای سوریه همپیمانانی در افکار عمومی مردم در جهان عرب و همه جهان وجود دارد و آمار و رقم این ها کم نیستند و با وجود محاصره و تحریم و جنگ برخی رسانه ها همچنان تلاش می کنند تا حقایق را وارنه جلوه دهند.

** دشمنان برای تضعیف محور مقاومت تلاش می کنند

وی در خصوص درخواست برخی کشورهای عرب برای وارد کردن سوریه به اتحادیه عرب نیز گفت: این چیزی است که برخی از رسانه ها مطرح کردند و این باید یک موضوع شناخته شده در عالم اطلاع رسانی از سوی برخی رسانه ها باشد، حتی اگر به طور مستند این موضوع از سوی برخی ارایه شده باشد.
تاکید می کنم که آمریکایی ها ، کشورهای غربی و کشورهایی که با محور مقاومت دشمنی دارند، هیچ نفعی در سوریه ندارند و تلاش آنان این است که محور مقاومت را تضعیف کرده و بنای آنها ایجاد اختلاف و چند گانکی بین این محور است. این طبیعی است که تلاش هایی برای تخریب و تشویق افکار عمومی انجام دهند.

** نادرستی ادعای برخی طرف های لبنانی درباره آوارگان سوری
عبدالکریم درباره مشکلات بازگشت آوارگان سوری تاکید کرد: با مسوول کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد دیداری داشتم و به او گفتم که شما به یک پناهنده سوری مقدار کمی پول می دهید . وی جواب داد که بیش از 80 درصد از پناهندگان سوری می خواهند به کشور خود بازگردند . من به او گفتم این مبلغ حدود 40 یا 50 دلار است که اگر به آنها در سوریه داده شده شود، می توانند خانه خود را دوباره مرمت کنند و یا حتی چادری در نزدیک خانه خود بنا کنند و آن موقع می توانند در زمین خود نیز کشاورزی کنند و ارزش این 50 دلار در سوریه بیش از 500 دلار در لبنان است، چون که بهداشت و درمان و آموزش در سوریه فراهم است و قیمت آموزش در لبنان حتی بالاتر از توان خود لبنانی ها است چه رسد به پناهندگان سوری .
وی اضافه کرد: اگر بعضی از قوانین آسان باشد این موجب بازگشت پناهنده می شود و این را من بارها در دیدار با هیات های مختلف از روسای جریان های مختلف لبنان تکرار کرده ام و همچنین این دیدگاه را به مسوولان امنیتی لبنان نیز گفته ام. پس ما می بینم بعضی از ادعاهایی که برخی سازمان ها و نیروهای سیاسی در لبنان برای تشویش ماندن شهروندان سوری در لبنان انجام می دهند ، درست نیست . بعضی از قوانینی که خود سوریه و اسد صادر کرده است، به تعداد زیادی از سوری ها کمک کرده تا به سوریه باز گردند، مخصوصا در ارتباط با خدمت نظام وظیفه که چند بار عفو عمومی برای آن صادر شده است . برای مثال صدور فرمان عفو عمومی و کاهش دوره خدمت احتیاطی باعث شد تا شمار زیادی از سوری ها بار دیگر به کشور بازگردند و به کشاورزی در زمین های خود ادامه دهند و این تعداد از مردم پیش بینی می شود که در آینده بیشتر هم شود .
سوریه به این نیاز دارد که شهروندان خود به کشورشان بازگردند و در کارخانه های خود و مزارع و زمین هایشان فعالیت دوباره کنند و در مراکز فعالیت های قبلی بار دیگر چرخ های اقتصاد را به گردش در آورند . هر چقدر که سوریه به همپیمانان خود در بازسازی اعتماد کند، اما خود سوری ها بیشترین وسیله فعال در زمینه بازسازی خرابی ها هستند.

** کمک سوری ها به لبنانی ها در خیلی از زمینه ها
وی درباره اینکه آیا رقمی درباره سطح مناسبات اقتصادی بین سوریه و لبنان وجود دارد، گفت: سطح همکاری اقتصادی بین سوریه و لبنان در بهترین حالت خود نیست، ولی همیشه لبنان اگر می خواست کالاهای کشاورزی خود را صادر کند ، به گذرگاه های سوریه نیاز داشت. علاوه بر این لبنان به نیروی کار و کارگر سوری که در زمینه ساخت و ساز حرفه ای هستند، نیاز دارد. در خیلی از زمینه ها لبنانی ها از سوری ها کمک می گیرند و این یک امر تاریخی است که مربوط به دیروز و امروز نیست و تاریخ طولانی دارد.

** پیشرفت گفت و گو با کردها

عبدالکریم درباره آخرین نتایج گفت و گوهای دولت سوریه با کردها گفت: من در جواب سوال قبلی به این موضوع اشاره کردم به این معنی که اکنون به آنها فشارهای زیادی وارد می شود و طبیعتا کردها بخشی از بافت و جمعیت سوریه هستند. دمشق نیز مراقب همه فرزندان خود است و درصد بزرگی از آنها با دولت سوریه هستند و کسانی که خود را به آمریکا مرتبط کرده اند و تلاش کردند که به آمریکا اعتماد کنند و یا از طرف های خارجی پشتیبانی شوند، اکنون تلاش می کنند که به همپیمان روسی پناه ببرند و پل هایی را با دولت سوریه برقرار کنند. کسی که به سمت دولت سوریه بازگردد، دولت آن را با آغوش باز می پذیرد، به شرط آنکه شروط آمریکایی ها و غربی ها را نادیده بگیرد و به نظر من این موضوع به صورت مثبت در حال پیشرفت است و ما امید داریم که به نتایج خوبی برسیم .

** آغوش سوریه به روی کردها باز است

وی افزود: پیام دولت دمشق به کردها این است که به شهروندی خود بازگردید . سوریه مراقب آنهاست و در سوریه شهروند درجه یک و دو وجود ندارد و کسانی از روسای جمهوری سوریه که در راس حکومت بودند، کرد بودند و سوریه با معیارهای نژادی و مذهبی به کسی نگاه نمی کند و این امر در سطح روسا ، وزرا و رهبران سوری نیز وجود دارد.

** فردای سازش نابودی است

سفیر سوریه در بیروت درباره سرنوشت این کشور پس از بحران گفت: سوریه از خود محافظت می کند و به آرمان هایش وفادار است. رئیس جمهوری سوریه در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که دولت خواستار بازگرداندن همه خاک وطن از اشغال تروریسم و با تروریست های اسراییلی است. این به معنای آن است که ما حتی از یک وجب از خاک خود نیز دست بردار نیستیم و سوریه تلاش می کند که اقتصاد و نیروهای نظامی خود را بازسازی کند و همچنین روابط خوبی با کشورهای دوست داشته باشد .
سوریه آرمان های خود را به یکباره تغییر نمی دهد و هنگامی که در سال 1980 در کنار انقلاب اسلامی ایران و در رویارویی با جنگی که بر ایران تحمیل شد ، ایستاد، در واقع سوریه از آرمان های اولیه و اساسی خود دفاع کرد، انقلاب اسلامی پرچم اسراییل را پایین کشید و پرچم فلسطین را بالا برد و قدس و فلسطین را به عنوان آرمان خود قرار داد . اگر سوریه در زمان حافظ اسد و اکنون بشار اسد با چنین آرمان هایی به دنبال امتیازات مالی بود ، می توانست آنها را با قطع ارتباطات خود با گروه های فلسطینی ، مقاومت لبنان و رهبری ایران به دست آورد و آنها حاضر بودند که این امتیازات را بدهند، ولی سوریه به خاطر دوراندیشی از آرمان های خود دست برنداشت و همچنان بر آنها تاکید دارد و این دوراندیشی موجب حفاظت از سوریه و منطقه از گزند دشمنان شد، چون نمی توان به اینها اعتماد کرد . سوریه درک می کند که اگر سازش کند همان کسانی که با آن سازش کرده برای نابودی کشور اقدام خواهد کرد

** آمریکا به دنبال تاخیر در پیروزی سوریه بر بحران است
عبدالکریم در ارتباط با علت ممانعت آمریکا از بازگشت آوارگان از اردوگاه الرکبان ، گفت: آمریکا و غربی ها نقشه و اهداف خود را در این ارتباط دنبال می کنند و نمی خواهند سوریه به راحتی در جنگ پیروز شود . آنها درک می کنند که کشور ما پیروز شده و همه خواسته های خود را باخته اند، ولی اکنون نیز تلاش می کنند که نتایج این پیروزی را به تاخیر بیندازند. آنها باید بدانند که این نتایج حتمی است و پایگاه 'التنف' نیز به سوریه بازخواهد گشت و آمریکایی ها نیز از آن خارج خواهند شد . علاوه بر این آمریکایی ها مجبور هستند تا از ممانعت بازگشت آوارگان در اردوگاه الرکبان دست بردارند و این عقب نشینی امروز نباشد، حتما فردا عملی خواهد شد.

** تغییرات قانون اساسی سوریه بر عهده مردم است

سفیر سوریه در بیروت درباره آخرین تحولات در ارتباط با قانون اساسی این کشور نیز گفت: سوریه دارای روحیه برونگرایی با همپیمانان روسی و ایرانی خود است و چشم انداز خود را در این ارتباط ترسیم کرده است . سوریه از سیادت و قانون اساسی دست نمی کشد و این یک حق اساسی و سیادتی برای کشور است . قانون اساسی که در سال 2012 تهیه شد، پیشرفته تر از قانون اساسی کشورهایی است که با سوریه دشمنی می کنند و اگر تغییراتی در این قانون لازم باشد ، این تغییرات به کمیته قانون اساسی و ملت بازمی گردد و این را کشورهای برادر و دوست و همپیمان ما درک می کنند.
مصاحبه از داود پورصحت
خاورم*1436**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران سوريه سفير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۶۰۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم

به گزارش خبرآنلاین، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در دیدار با «استفان سژورنه» وزیرخارجه فرانسه تاکید کرد که لبنان در انتظار دریافت پیشنهاد فرانسه برای کاهش تنش، توقف جنگ و نیز اجرای قطعنامه سازمان ملل جهت بررسی و پاسخ به آن است.

بری در این دیدار ضمن تاکید بر پایبندی بیروت به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ و تمام بندهای مندرج در آن، از فرانسه بابت «رویکرد و نقش» این کشور و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور آن در «جلوگیری از جنگ علیه لبنان» تشکر کرد.

همچنین رئیس پارلمان لبنان در دیدار با وزیر خارجه فرانسه گزارشی از حملات رژیم صهیونیستی به لبنان به ویژه روستاهای واقع در مرزهای جنوبی این کشور و میزان تلفات انسانی و خسارات مالی وارده به روستاها، شهرها، زمین‌های کشاورزی و مناطق جنگی لبنان و نیز استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی در این حملات و نقض اصول و قواعد درگیری ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، او در مورد مساله ریاست جمهوری این کشور نیز از اقدامات کمیته پنج‌جانبه برای رسیدن به توافقی از طریق رایزنی جهت انتخاب رئیس جمهور تقدیر کرد.

این مقام لبنانی در ادامه نیز با اشاره به مساله آوارگان سوری که «فشار مضاعفی را در تمامی سطوح بر دولت و مردم لبنان وارد کرده»، گفت که این مساله را با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و رئیس جمهور قبرس که این هفته به لبنان سفر می‌کنند، مطرح خواهد کرد.

بری همچنین از فرانسه و آلمان خواست در روابط خود با سوریه و در مورد این پرونده (آوارگان سوری) تجدید نظر کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه شنبه‌شب با هواپیمای شخصی وارد فرودگاه بین‌المللی بیروت شد تا برای دومین بار در دوره وزارتش به لبنان سفر کرده باشد. وی هدف خود را جلوگیری از جنگ بیشتر در منطقه و کاهش تنش موجود میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان اعلام کرده است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900668

دیگر خبرها

  • واکنش تماشایی و خیره‌کننده یک دروازه‌بان در لیگ لبنان (فیلم)
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل