Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-28@23:54:08 GMT

کمبود زینک منجر به آب مروارید می‌ شود

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۶۴۴۶۲

کمبود زینک منجر به آب مروارید می‌ شود

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،    در حالی که هیچ رژیم غذای خاصی برای جلوگیری از مشکلات چشم وجود ندارد اما مطالعات نشان می‌دهد که برخی مواد خاص می‌توانند به حفظ سلامت چشم کمک کنند.گاهی اوقات برخی غذاها حاوی مواد مغذی بسیاری هستند که ما از آنها آگاه نیستیم. مطالعات و کارشناسان توصیه کردند که اضافه کردن این مواد به رژیم غذایی گامی رو به جلو برای حفاظت از قوه بینایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اینجا با برخی از این مواد آشنا خواهید شد.

 

لوتئین و زآگزانتین

این دو آنتی‌اکسیدان‌ها با کاهش خطر ابتلا به مشکلات مختلف بینایی مرتبط هستند. همچنین رنگدانه‌های ماکولا از بافت‌های چشم در برابر نور آبی، آسیب‌های نور خورشید، آلودگی هوا و دود سیگار محافظت می‌کنند.انواع سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ حاوی مقادیر زیادی از این آنتی‌اکسیدان هستند. سبزیجات برگدار نیز بهترین منابع لوتئین و زآگزانتین هستند که از جمله آنها می‌توان کلم، کاهو، شلغم و اسفناج را نام برد.

 

اسید چرب امگا 3

گفته شده که اسیدچرب امگا3 دارای خواص ضد التهابی است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد التهاب نقشی در ایجاد بیماری دژنراسیون وابسته‌به‌سن ماکولا ایفا می‌کند.غذاهای دریایی مانند انواع ماهی‌‌ها منابع بارزشی از این اسیدهای چرب هستند. با این حال اگر شما تمایلی به اضافه کردن ماهی به رژیم غذایی خود ندارید می‌توانید دانه‌های سویا، دانه کتان، روغن کتان و گردو را مصرف کنید.

 

ویتامین A، C، E

هویج و سایر محصولات نارنجی رنگ حاوی «بتاکاروتن» هستند که به عملکرد چشم کمک می‌کند. مرکبات و توت نیز با ویتامین سی مرتبط هستند و خطر ابتلا به ماکولا و آب مروارید را کاهش می‌دهند.ویتامین E از غشای سالم سلولی محافظت و به اصلاح دی‌ان‌ای و آسیب به بافت چشم کمک می‌کند. آجیل‌ها منبع غنی و ارزشمندی از این ویتامین‌ها هستند به گونه‌ای که یک اونس بادام حدود نیمی از نیاز روزانه شما به مصرف ویتامین E را فراهم می‌کند.

 

زینک

زینک یک ماده معدنی ضروری است. ضعف در دید شب و آب مروارید علائم احتمالی این کمبود هستند.گفته شده این ماده غذایی نقشی در ایمن‌سازی شبکیه ایفا می‌کند. تخم‌مرغ‌ها بهترین غذا برای سلامت چشم هستند چون زرده تخم‌مرغ علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زانگتانین، دارای زینک نیز هست.از طرفی صدف‌های خوراکی، شیر، ماست، لوبیا پخته و تمام غلات دیگر منابع خوبی از این ماده مغذی هستند که می‌توانید آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

فارس

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: زینک گوناگون آب مروارید بیماری جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۶۴۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند

دکتر رضا همایونفر با بیان این که حدود ۲۱۰۰ نفر از مردم تهران به صورت انتخاب تصادفی وارد این مطالعه شدند، درباره جزئیات این طرح پژوهشی گفت: این مطالعه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی فسا و دانشگاه علوم پزشکی بهشتی انجام گرفت و طی آن، وضعیت کبد چرب و سطح ویتامین دی در افراد مورد مطالعه، بررسی شد.

وی افزود: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد در جمعیت مورد بررسی، حدود ۳۴ درصد دارای کبد چرب هستند. این نتیجه تقریبا نتایج مطالعات دیگر را تایید می کند. مطالعات مشابه انجام شده در میان ایرانیان و کشورهای منطقه شیوع کبد چرب غیرالکلی را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌دانند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان این که در این پژوهش، سطح ویتامین دی نمونه مورد بررسی قرار گرفت، افزود: بررسی‌ها نشان داد که سطح ویتامین دی افراد مورد مطالعه وضعیت نامناسبی دارد. در کل جمعیت مورد بررسی، هیچکس سطح ویتامین دی کافی را نداشت و همه با درجات مختلف کمبود ویتامین دی داشتند.

همایونفر ادامه داد: اگر میزان ویتامین دی در خانم‌ها کمتر از ۱۸ نانومول بر لیتر و اگر برای آقایان کمتر از ۲۱ نانو مول بر لیتر باشد خطر ابتلا به کبد چرب در این افراد بیشتر می‌شود. نتیجه‌گیری‌که ما کردیم این بود که حفظ سطح ویتامین دی در حدود ۲۰ الی ۲۵ نانومول بر لیتر برای مردان و زنان در جمعیت ایرانی می‌تواند از ابتلا به کبد چرب پیشگیری کند.

وی با اشاره به اهمیت ویتامین دی اظهار کرد: ویتامین دی از موضوعاتی است که اخیرا خیلی جذاب شده و مطالعات زیادی در خصوص آن انجام گرفته؛ مثلا تاثیر ویتامین دی بر کنترل قند خون یا خطر ابتلا به سرطان در پژوهش‌ها بررسی شده است. مطالعات نشان داده گیرنده ویتامین دی با بیان حدود ۲۰۰ ژن از ژن‌های مربوط به متابولیسم بدن ارتباط دارد و به همین دلیل، گستره وسیع بیماری‌هایی که تحت تاثیر کمبود ویتامین دی قرار می‌گیرند کاملا قابل توجیه است.

به گفته‌ این پژوهشگر، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که می‌تواند در بحث کبد چرب غیرالکلی و ارتباطش با ویتامین دی مورد بررسی قرار بگیرد این است که تحقیقات نشان داده کمبود ویتامین دی سطح التهاب را در بدن افزایش می‌دهد و التهاب یکی از قوی‌ترین ارتباط‌ها را با کبد چرب غیرالکلی دارد به همین دلیل محققان این پژوهش، احتمال می‌دهند کمبود ویتامین دی ریسک ابتلا به کبد چرب را بیشتر کند.

همایونفر در ادامه با بیان این که مصرف مداوم مکمل‌ها برای افزایش سطح ویتامین دی بدن از لحاظ پزشکی چندان جایز نیست، گفت: به جای مصرف مداوم مکمل‌ها پیشنهاد می‌کنیم افراد دچار کمبود ویتامین دی سبک زندگی خود را تغییر دهند و سعی کنند مواجهه خود را با نور آفتاب که اصلی‌ترین منبع ویتامین دی می‌تواند باشد افزایش دهند. در حد 10 دقیقه تا یک ربع در معرض آفتاب قرار گرفتن فرد را دچار آفتاب‌سوختگی نمی‌کند اما باعث می‌شود ویتامین دی مورد نیاز بدن ساخته شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899947

دیگر خبرها

  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید