Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها، وقتی پای درد و دل اهالی هنر می‌نشینید، آنچه می‌شنوید دلی پر از توقع‌های به جا نیاورده است. درددل‌هایی که گاه در رسانه‌ها و گاه در صفحات شخصی مجازی‌شان بروز و ظهور می‌یابد. محمدرسول صادقی، رئیس هیأت مدیره انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر در گفت‌وگو با اعتماد، در اینباره گفت: «اگر بخواهیم کج بنشینیم و راست سخن بگوییم جفاست که توسعه فضاهای فرهنگی را در پنج سال گذشته نادیده بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گزارش تابناک، او با اشاره به مصادیقی که تا حدی موجب دلخوشی اهالی هنر می‌‌شود، گفت: «از راه‌اندازی سالن‌های خصوصی تئاتر گرفته (که تا پیش از سال 1392 همواره با دید ظن و تردید به آن نگاه می‌شد) تا نهضت سالن‌سازی سینما به همت بخش خصوصی و با حمایت سازمان سینمایی و موسسه سینما شهر، از رونق سالن‌های تئاتر گرفته و اجرای نمایش‌هایی با مضامین متنوع و گاه نزدیک به خط قرمز گرفته تا معرفی نسل جدید و جوانان فیلمساز ـ خاصه زنان مستعد ـ و نیز فروش صعودی آثار سینمایی از نیمه دوم سال 1392 تا به امروز... مصداق‌های دلخوش کنک کم نیستند، اما چرا دل اهالی هنر خوش نیست؟»

 

دلسردی هنرمندان از منفعل بودن ارشاد است

این مدیر هنری، با اشاره به نبود اقتدار لازم در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: «شاید یکی از دلایل مهم عدم اقتدار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که در مواجهه با پدیده‌هایی چون پایین آوردن یک فیلم از چرخه اکران به دلیل اعتراض عده‌ای معدود و محدود، منفعل نشان می‌دهد.»

به گفته صادقی، حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد بیشتر در حد حل مقطعی بوده است. او در این‌باره گفت: «گاهی که کارگردانی به دلیل تئاتری که با مجوز شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش مرکز هنرهایِ نمایشی به روی صحنه برده‌، احضار و بازخواست می‌شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتخاذ شیوه‌های تدافعی، بیشتر در پی حل مقطعی آن مشکل است.»

رئیس هیات مدیره انجمن نویسندگان خانه تئاتر، بر این باور است وزارتخانه‌ای که تولیت فرهنگ و هنر را در اختیار دارد، بسیاری از عرصه‌ها را به جریان‌های موازی وا داده و همواره روزمرگی می‌کند.»

او درباره دلسردی اهالی هنر توضیح داد: «بسیاری از دردهای اهالی فرهنگ و هنر، همچون بیمه بیکاری و شغل شناخته نشدن رشته‌های هنری در دولت برآمده از پایگاه اجتماعی طبقه متوسط و طیف هنرمند و روشنفکر است، محلی از اعراب ندارد. همه اینها می‌تواند دلایلی برای دلسردی جامعه فرهنگی و هنری از دولت مستقر باشد.»

صادقی با بیان اینکه برخی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش برای بهبود شرایط اهالی هنر هستند، گفت: «من به واسطه اقتضای شغلی و معاشرت با طیفی از مدیران این حوزه به خوبی می‌دانم که نیت اغلب آن‌ها، نیل به سوی خواسته جامعه هنرمندان است. پس چرا چنین نشده و نمی‌شود؟»

 

حکایت دور باطل

صادقی ادامه داد: «فرض کنید دست راست شما را با طنابی به یک میله و دست چپ را نیز به میله دیگری ببندند، ایضاً پاهای راست و چپ‌تان را نیز چنان که گفتم گرو بگیرند، چشم‌ها و دهان‌تان را هم با پارچه‌ای بسته و خاموش کنند، در این هنگام به شما بگویند که بدو، یا کف بزن، یا فریاد کن... قطعاً نمی‌توانید. بنابراین مثل آدم‌های بی‌عرضه جلوه می‌کنید. خودتان می‌دانید که می‌توانید، اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. وضعیت امروز دولت هم، همین است.»

او درباره انتظارات از دولت، بیان کرد: «کف انتظار حامیان دولت این بوده و هست که در تنگناها و گرفتاری‌های پیش‌آمده، خاموش نباشد و حرفی بزند، که چنین نشده و نمی‌شود. از یک سو مدیریت فرهنگی در گرداب روزمرگی‌ها می‌کوشد تا مین‌های کار گذاشته دیگران را خنثی کند و از سوی دیگر اهالی فرهنگ و هنر هم از غم معیشت با تولید آثار تجاری می‌کوشند تا آلام خود را از یاد برده و قدرت اقتصادی‌شان را بالا ببرند.»

به گفته صادقی، اهل هنر هم در این راه زمین می‌خورد و برمی‌خیزد، و دیگر بار باز زمین می‌خورد و برمی‌خیزد و در این فعل و انفعال، او که زخمی و خسته است، لبش به اعتراض گشوده می‌شود، اما صدایش به جایی نمی‌رسد و این دور باطل تداوم دارد.

این مدیر فرهنگی درباره مهم‌ترین اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهبود اوضاع اهالی هنر، گفت: «به نظر می‌رسد در چنین اوضاعی، جامعه هنر از یک سو با پذیرش واقعیت‌های موجود و مطالبه‌گری از راه‌های قانونی و مدنی، و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اقتدار رفتاری مناسب در مواجهه با مهاجمان عرصه فرهنگ و هنر می‌توانند تا حدی آرامش و رضایت‌مندی را برای ساکنانِ این سرزمینِ صاحب تمدن به ارمغان آورند. امید که چنین شود.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: رسول صادقی تئاتر سینما بنیاد فارابی سازمان سینمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۹۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو

توجه ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط فرهنگی و طرح مسئله غزه به‌عنوان بی‌سابقه‌ترین نسل‌کشی تاریخ از محورهای مهم اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز از ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوهای فرهنگی در باکو بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی بامداد سه‌شنبه _یازدهم فرودین_ به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها عازم باکو شد، اجلاسی که پس از پنج سال بار دیگر نمایندگان فرهنگی کشورها و نهادهای بین‌المللی مختلف در جهان را گرد هم آورد تا پیرامون مهم‌ترین مسائل مشترک از حوزه فرهنگ گرفته تا مساله تروریسم را به بحث و تبادل نظر بنشینند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین آغاز این مجمع اظهار کرد: اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی، توجه ویژه به همسایگان و کشورهای نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان است، همچنین تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله اولویت‌های ما است و معتقدیم نقش سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سو تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: رژیم کودک‌کش و نژادپرست بیش از ۷۶ سال است رسماً نسل کشی مسلمانان فلسطینی را در دستور کار قرار داده است و در هفت ماه اخیر ده‌ها هزار کودک و زن بی‌گناه غزه به خاک و خون کشیده شده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: انفعال بی‌سابقه سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای مایه شرمساری است؛ اقلیتی صهیونیست همه اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته و با پشتیبانی آمریکا هر جنایتی را انجام می‌دهد.

اسماعیلی همچنین امروز (چهارشنبه) همچنین در حاشیه مجمع، دیدارهای مهمی با همتایان و نمایندگان و مقامات فرهنگی بین‌المللی کشورهای مختلف حاضر در این اجلاس داشت؛ وی ضمن دیدار با حاجی فایق نبی اف رئیس اداره مسلمانان گرجستان (GBMI)، در پنل تخصصی گفت‌وگو برای صلح و امنیت جهانی و گفت‌وگوهای مذهبی با حضور نمایندگان ادیان مختلف حضور یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با «آنار کریم اف» همتای آذربایجانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد؛ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و آذربایجانی از محورهای مهم مطرح شده از سوی وزیر فرهنگ کشورمان در این دیدار بود.

وی در این دیدار گفت: اشتراکات زیاد فرهنگی، تاریخی و تمدنی با آذربایجان داریم و به همین خاطر یک ایرانی در آذربایجان و یک آذربایجانی در ایران احساس غربت نمی‌کند.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در درگیری‌های اخیر تاکید بر حقانیت برادران آذربایجانی بود؛ تمایل داریم تفاهم‌نامه جامع فرهنگی بین دو کشور مجدد امضا شود.

اسماعیلی در عین حال گفت: مرزهای آبی و دریایی مشترک و طولانی با کشور آذربایجان داریم و پیشنهاد می‌کنم تبادلات فرهنگی در شهرهای مرزی ایجاد شود.

وی همچنین اعلام کرد: ایران آمادگی دارد بین نویسندگان و سینماگران دو کشور نشست مشترک سینمایی برگزار کند.

وزیر فرهنگ افزود: در تلاش هستیم تا اولین جشنواره فیلم‌های سینمایی کشورهای حاشیه خزر را برگزار کنیم در همین زمینه از شما و سینماگران شما دعوت می‌کنیم تا در این جشنواره حضور داشته باشید.

اسماعیلی امروز همچنین در پیامی در شبکه ایکس نوشت: ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها که از امروز در باکو، پایتخت آذربایجان، آغاز می‌شود، تحت تأثیر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه قرار دارد.

وی افزود: «گفت‌وگو» بدون پاسداشت کرامت انسان‌ها که از حقوق اولیه است، معنا ندارد و نمی‌توان از «فرهنگ» سخن گفت، بدون اینکه جانیان صهیونیست را مهار کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امروزه قدرت رسانه‌ها و ظرفیت فرهنگ‌ها باید در خدمت آسایش بشریت و آرامش انسان‌ها قرار گیرد؛ برپایه این باور، در سخنرانی «ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی» در باکو، ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای ترویج فرهنگ صلح از طریق همکاری‌های جامعِ بین فرهنگی با همه کشورها را ارائه کردم.

وی نوشت: همچنین به اولویت ایران برای توسعه روابط فرهنگی با همسایگان اشاره کردم و گفتم ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با کشورهای قاره آسیا و آفریقا از راهبردهای ماست.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: ما معتقدیم که باید با تغییر شیوه‌های مشارکت، اثرگذاری سازمان‌های بین‌المللی را ارتقا داد و آن‌ها را از انفعال خارج کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 749900

دیگر خبرها

  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • جوابیه وزارت فرهنگ و ارشاد به عصر ایران: مُهر وزارت چهار روزه ساخته شد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است