Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، یکصد و شانزدهمین جلسه شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور شامگاه امروز (دوشنبه) با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور و برخی روسای دانشگاه ها در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در حاشیه برگزاری این ستاد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلساتی که ویژه بررسی سند جامع علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران است باید با حضور دو وزیر امور خارجه و اطلاعات همچنین با حق رای تشکیل شود.

وی افزود: به جز اعضای شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور که دارای حق رای هستند، دو وزیر امور خارجه و اطلاعات هم حضور داشتند.

دبیر شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه این جلسه برای نخستین بار بعد از ابلاغ سند جامع علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، گفت: تدوین سند جامع همکاری های روابط علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران با دستور مقام معظم رهبری شهریور سال 96آغاز شد. رئیس جمهوری هم در شهریور 96 این نکته را به دستگاه ها ابلاغ کرد که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری یکدیگر، یک سند جامع تدوین کنند.

به گفته دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور، اسناد و مصوبات دیگری هم در این حوره روابط علمی و بین المللی ایران وجود داشت که مقام معظم رهبری تاکید بر جمع آوری این اسناد داشتند تا یک سند جامع به دست بیاید.

کبگانیان زمان پایان تدوین این سند را اسفندماه 96 اعلام و اظهار کرد: این سند در اردیبهشت امسال توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ و ساز و کارهایی برای اجرایی سازی این سند باید طراحی می شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظارت جدی بر این سند داشته باشد.

وی با اشاره به هدف اصلی این سند، گفت: هدف اصلی گسترش روابط بین الملل علمی است چرا که گاهی کشورهای صنعتی آسیب ها و آفاتی به کشور ما وارد تحمیل می کنند که موجب بروز خلل در روابط علمی بین المللی ایران می شود. هدف اصلی سند تسهیل تبادل علمی دانشمندان ایران در سطح دنیا عنوان کرد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور، ارائه گزارش هایی از همکاری های بین المللی دو وزارتخانه علوم،تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری را بخش دیگری از این جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور، عنوان کرد.

**یک پیشنهاد وزیر امور خارجه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد وزیر امور خارجه در خصوص سند روابط بین الملل علمی ایران اشاره کرد و گفت: ظریف در این جلسه پیشنهاد داد که ساز و کار آموزش افراد برای این موضوع طراحی شود چرا که استادان در رفت و آمدهای علمی بین المللی باید برخی اطلاعات اولیه داشته باشند و دستگاه های مرتبط این آموزش ها را انجام دهند.

**تاکیدهای وزیر اطلاعات

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در مورد مباحثی که وزیر اطلاعات در این جلسه مطرح کرد، گفت: حجت الاسلام علوی برای صیانت از دستاوردهای استادان و تسهیل رفت و آمدهای شان مباحثی را مطرح کرد. موانعی که برای فعالیت های بین المللی استادان دانشگاه ها ایجاد شده است برای دانشگاه ها سوالاتی ایجاد کرد.

وی در مورد بخش دیگری از این جلسه،اظهار کرد: در انتهای جلسه، همه اعضا روش اجرایی کردن سند روابط علمی بین المللی را پیشنهاد دادند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امور خارجه ایران ریاست جمهوری فناوری وزارتخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۳۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور برخی از سفیران در بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ همزمان با برگزاری بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی؛ ژئوماتیک ۱۴۰۳ برخی از سفیران و کارشناسان خارجی در محل این رویداد حضور یافتند
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی؛ ژئوماتیک ۱۴۰۳ از ۹ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در محل سازمان نقشه برداری کشور در حال برگزاری است.
برخی از سفیران و کارشناسان خارجی علاوه بر حشور در همایش و نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی این رویداد، از غرفه‌های نمایشگاه زئوماتیک ۴۰۳ نیز بازدید کرده و در جریان پیشرفت‌های علمی کشورمان در این حوزه قرار گرفتند.
بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی درهشت محور اصلی برگزار می‌شود
۱- ژئودزی و ژئودینامیک (تعیین موقعیت، ناوبری و چارچوب‌های مختصاتی زمین مرجع وغیره) ۲- فتوگرامتری و سنجش‌ازدور (پهپاد، سامانه‌های پویای تولید و به روزرسانی نقشه و اطلاعات مکانی) ۳- سامانه‌ها و زیرساخت‌های اطلاعات مکانی (GIS & SDI) و مدیریت منابع مکانی غیرمتمرکز ۴- آبنگاری (چارت دریایی، تغییرات تراز دریا، ایمنی دریانوردی، کاداستر دریایی) ۵- کارتوگرافی (اطلس‌های پویا، نقشه‌های تعاملی و تقاضامحور، نام‌های جغرافیایی و تقسیمات کشوری) ۶- فناوری‌های نوین در حوزه اطلاعات مکانی (شهر سه بعدی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، متاورس) ۷- کاربرد اطلاعات مکانی در (دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، حدنگاری، آمایش سرزمین، توسعه دریامحور و سامانه‌های تصمیم یارمکانی) ۸- کاربرد اطلاعات مکانی در مدیریت بحران، مدیریت منابع طبیعی، اقلیم و محیط زیست، حمل و نقل، محور‌های برگزاری این رویداد است.
جاویدانه، رئیس سازمان نقشه برداری کشور در حاشیه این مراسم گفت:علوم نقشه برداری با توجه به تغییرات گسترده تکنولوژی در بخش‌های جمع آوری، پردازش و نمایش اطلاعات در سال‌های اخیر تغییرات و پیشرفت‌های زیادی را تجربه نموده است که عدم آگاهی و استفاده از آن میتواند صدمات جبران ناپذیری را بر بدنه برنامه ریزی، تصمیم سازی و مهندسی کشور وارد نماید. این اهمیت وقتی صدچندان میشود که بدانیم بسیاری از داده‌های دنیای امروز دارای مولفه مکانی بوده و بدون آن کارآیی ندارند.
بخش نمایشگاهی زئوماتیک ۱۴۰۳ ، تا ۱۲ اردیبهشت ماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۶ در محل سازمان نقشه برداری کشور آماده بازدید علاقمندان است.

دیگر خبرها

  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود
  • پایان باشکوه بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک ایران
  • حضور برخی از سفیران در بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • پیش بینی ۲۸۷ شعبه برای دور دوم انتخابات
  • بیست و هشتمین همایش ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی در ایستگاه آخر
  • نکوداشت محمدرضا سنگری در دزفول
  • پیش‌نویس نقشه راه فرهنگی شاهرود تدوین شود
  • سند جامع سومین حرم اهل بیت(ع) رونمایی می‌شود