فلسفه دین زایایی خود را از دست داده است
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۹۱۰۲۵
تهران-ایرنا- محمد ابراهیم باسط در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برخی فیلسوفان می گویند در آینده نزدیک ممکن است که فلسفه دین دچار فروبستگی شود و زایایی خود را از دست بدهد.
به گزارش خبرگار گروه دانشگاه ایرنا، به مناسبت انتشار کتاب تازه چاپ «فلسفه قاره ای و فلسفه دین» نشست تخصصی ای به بهانه این انتشار در دانشگاه علامه طباطبایی و به همت فصلنامه علمی فلسفه لوگوس برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمد ابراهیم باسط دانش آموخته دکتری فلسفه دین به عنوان مترجم کتاب هدف اصلی ترجمه را مورد توجه قرار گرفتن موضوع فلسفه قاره ای در فلسفه دین عنوان کرد و گفت : این کتاب شاید بهترین در نوع خود نباشد.چرا که بعد از سال 2011 که سال انتخاب کتاب برای ترجمه بود، کتابهای بهتری در این حوزه چاپ شده است. ترجمه هم به علت حضور فیلسوفان مشهور به سخت نویسی و وسعت مباحث و ایده های فیلسوفان متعدد و متنوع چه بسا ایده آل نباشد و اشکالاتی داشته باشد. من خودم به این موضوع معترفم.
باسط افزود: این مبحث مطرح است که چه اتفاقی موجب شد که مبحثی تحت عنوان فلسفه دین قاره ای در دپارتمان های فلسفی مطرح شود. ماجرا از این قرار بود که برخی فیلسوفان گفتند در آینده نزدیک ممکن است که فلسفه دین دچار فروبستگی شود و زایایی خود را از دست بدهد. آنها چهار مشکل و نقد را در فلسفه دین جاری که منبعث از فلسفه تحلیلی و شاخه ای از حوزه زبان شناختی آن است مطرح کردند.
باسط در بیان این چهار مشکل و نقد اشاره کرد: اولین مورد بحث محدودیت موضوعی فلسفه تحلیلی دین است که عموما متوجه موضوعاتی محدود و مکرر شده است. مباحثی مثل زبان دین، براهین اثبات خدا، تجربه دینی، دین و عقل و ..
نکته دوم را متاثر از کانت، کاربرد نداشتن بحث های فلسفه دین برای عامه مدنظر دارم. به عنوان مثال برهانی مثل برهان وجودی آنسلم کجا به کار مردم عامه در باور به اثبات وجود خدا آمده است؟ نکته و اشکال سوم این است که قیدی برای دو عنوان فلسفه دین نیامده است، در حالی که مقصود از دین در اینجا تقریبا مسیحیت یا ادیان ابراهیمی است و دین به معنای خاص کلمه است و به عنوان مثال ادیان شرقی منظور نیستند. منظور از فلسفه هم بیشتر گرایش فلسفه تحلیلی است و سخن از دیگر نحله ها در این حوزه مطرح نمی شود. به این اعتبار عنوان درست تر فلسفه دین معاصر، فلسفه تحلیلی ادیان ابراهیمی است. چهارمین نقد این است که فلسفه قاره ای دین هم، بدیل فلسفه تحلیلی ادیان ابراهیمی نیست. چرا که فلسفه قاره ای مقابل فلسفه ای جزیره ای (انگلیسی زبان) است. در حالیکه فلسفه انگلیسی منحصرا شامل فلسفه تحلیلی نیست و فلسفه های پراگماتیستی و پویشی نیز جزو فلسفه های انگلیسی هستند.
باسط افزود: در فلسفه ای قاره ای ذهن ها سریعا به سمت هایدگر می رود. در حالیکه فلسفه قاره ای در یک منطقه جغرافیایی ناشی می شود و منحصر به یک مکتب هم نیست. بر خلاف فلسفه تحلیلی که با یک مکتب مواجهیم. در فلسفه قاره ای تنوعی از مکاتب از جمله پدیدارشناسی، پراگماتیست، ساختارگرایی، پسا ساختارگرایی، فمنیسم، هرمنوتیک و غیره سخن به میان می آید. با این اوصاف باید همچنان تاکید کرد که بدیل فلسفه تحلیلی، فلسفه قاره ای با این انواع مکاتب نیست. بلکه بدیل فلسفه تحلیلی، فلسفه غیرتحلیلی است.
**9222**1601**
منبع: ایرنا
کلیدواژه: علمي آموزشي فلسفه دين فلسفه قاره اي كتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۱۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «قلمروزدایی علم و دین» تألیف گریگور داوس به تازگی با ترجمه جواد درویش آقاجانی منتشر و روانه بازار نشر شده است.
پروفسور گریگور داوس (زاده ۱۹۵۷)، استاد دانشگاه نیوزلند است که در زمینه فلسفه دین مدرک دکتری دارد. هدف این کتاب، تحلیل منازعه «علم و دین» از طریق توسعه رویکردهای ممکن به روابط بین آنها و همچنین توسعه مفهومی علم از یک سو و دین از سوی دیگر است. کتاب در مقابل مدلهای سادهتر از روابط علم و دین، مدل پیچیدهتری را پیشنهاد میدهد که شامل چهار بُعد برای پرداختن به رابطه علم و دین است و عبارتاند از: بُعد شناختی، غایتشناختی، نهادی و معرفتشناختی، بُعد شناختی به محتوای گزارههای علمی و دینی میپردازد. بُعد غایتشناختی به اهداف مندرج در علم و دین اختصاص دارد. بُعد نهادی شامل بررسی رابطه علم و دین از طریق سازمانهای اجتماعی مرتبط با آنهاست. بُعد معرفتشناختی هم به صورتهای مختلف معرفت، زبان و منابع دانش میپردازد.
مجموعه بنمایههای کمبریج تا بهحال در ۲۵ سرفصل موضوعی مختلف منتشر شده است. سرفصل موضوعی فلسفه این مجموعه در ۱۵ شاخه و تاکنون ۲۲۸ کتاب تقدیم جامعه علمی کرده است. همچنین در سرفصل موضوعی دین نیز ۸ شاخه مختلف مورد توجه قرار گرفته و ۸۱ کتاب منتشر شده است. همانطور که گفته شد در شاخه فلسفه دین تا به حال ۳۱ کتاب منتشر شده است که در حال حاضر ترجمه ده کتاب از آن مجموعه به فارسی عرضه شده است.
فلسفه دین در کشورمان نیز در سالهای اخیر مورد توجه استادان و محققان بهویژه نسل جوانتر قرار گرفته است. البته با توجه به گستره موضوعی مباحث فلسفه دین، میزان دغدغهمندی نسبت به هر کدام از این موضوعات در جوامع مختلف متفاوت است. موضوعاتی نظیر «معنای زندگی»، «علم و دین»، «خداباوری»، «تکثرگرایی» و «مسئلههای شر و رنج» که در زمره موضوعات اصلی و مشترک مباحث فلسفه دیناند، مصادیقی از چالشهای فکری محیطهای علمی ایران نیز محسوب میشوند. به هر روی، انتشار کارهای متنوعی در سالهای اخیر در فضای فکری فلسفه دین ایران ستودنی است. مجلات، کتابها، مقالات و رسالههای دانشجویی مختلف در کنار برگزاری رویدادهای علمی و پژوهشی متنوع، اگر چه سرمایهای خوب هستند اما ناکافی برای تحقیقات بیشتر و کاملتر در آینده است.
این کتاب با ۱۲۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹۰ هزار تومان عرضه شده است.
کد خبر 6090175 فاطمه میرزا جعفری