Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان روشی ارائه کردند که در آن می‌توان مزاحمت نانولوله‌های کربنی فلزی را در ساخت مدار‌ها به حداقل رساند. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، در تمام مدار‌های منطقی مبتنی بر نانولوله‌کربنی که تاکنون درباره آن شنیده‌اید، یک راز نامطلوب وجود دارد: برخی از نانولوله‌های کربنی مورد استفاده در این مدار‌ها به جای نیمه‌هادی بودن، فلزی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته وجود این نوع نانولوله کربنی نامطلوب در مدار‌های منطقی چندان هم مشکل بزرگی محسوب نمی‌شود چرا که مقداری نویز در سیستم ایجاد می‌کند که در کل عملکرد مدار اثر بزرگی ندارد. مشکل اصلی، مدار‌های آنالوگ هستند. در این مدارها، وجود مقدار بسیار کمی از نانولوله‌های فلزی می‌تواند مشکل بزرگی ایجاد کنند.

آیا آمر و همکارانش در موسسه فناوری ماساچوست نشان دادند که می‌توان این مشکل را حل کرد. این گروه ترانزیستور‌های اثرمیدان حاوی نانولوله‌های کربنی را با مدار‌های RAM ترکیب کردند.

در این فناوری، نانولوله‌های کربنی روی لایه‌ای که روی مدار سیلیکونی قرار دارد، نشانده می‌شوند تا ترانزیستور ایجاد شود. سپس حافظه RRAM را روی آن قرار می‌دهند. این کار را نمی‌توان در الکترونیک سیلیکونی انجام داد چرا که دمای سیستم بسیار بالا است. این گروه با روش جدید خود موفق شدند تا ترانزیستور را هزاران برابر متراکم‌تر بسازند.

فرآیند ساخت ترانزیستور آنالوگ با ایجاد ترانزیستور اثر میدان نانولوله کربنی آغاز می‌شود. در این ساختار یک گیت فلزی زیر کانالی از نانولوله کربنی که به‌صورت افقی قرار دارد، ایجاد می‌شود. این نانولوله میان الکترود منبع و خروجی کشیده می‌شود. حداقل یکی ازاین نانولوله‌ها، فلزی است. ترفند اصلی این است که این نانولوله ایزوله شود. برای این کار محققان الکترود منبع را به سه بخش تقسیم کردند، از نظر آماری یکی از این سه بخش باید به یک نانولوله فلزی متصل باشد.

برای این که محققان دریابند که کدام یک به نانولوله فلزی متصل است تا آن را جدا کنند، از یک حافظه RRAM استفاده کردند که روی الکترود خروجی قرار دارد. این حافظه نقش مقاومت را ایفا می‌کند. عبور جریان در یک جهت موجب افزایش مقاومت می‌شود. محققان ولتاژی به مدار حاوی حافظه و نانولوله اعمال می‌کنند.   در این حالت اگر نانولوله نیمه‌هادی باشد، اثر خاصی ایجاد نمی‌شود، اما اگر فلزی باشد، به‌صورت مدار کوتاه عمل کرده و موجب افزایش مقاومت حافظه می‌شود و در نهایت مسیر مسدود خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۲۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوشش بیمه‌ای تجهیزات دست و پای افراد قطع عضو

محمدمهدی ناصحی افزود: سازمان بیمه سلامت برای بیماران خاص نیازمند تجهیزات حرکتی، تا سقف ۲۵ میلیون تومان از محل صندوق بیماران خاص برای تهیه دست و پای کربنی پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: برای سایر افرادی که در سوانح و تصادفات دچار قطع عضو می‌شوند سهم هر دستگاه تقسیم شده و توافقاتی با محوریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته که بر اساس ابلاغ این معاونت سهم بیمه سلامت ۳۰ درصد و سهم سازمان بهزیستی ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است که ما منتظر اجرایی شدن این مصوبه در سال جاری هستیم.

ناصحی گفت: قرار است سازمان بهزیستی متولی این امر باشد تا دست و پای کربنی که در شرکت‌های دانش بنیان داخلی تولید شدند بر اساس این مصوبه مورد حمایت قرار گیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • پوشش بیمه‌ای تجهیزات دست و پای افراد قطع عضو
  • پوشش بیمه‌ای تجهیزات دست و پای کربنی
  • ساخت شهرک ساحلی خراسان جنوبی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • ببینید/«کیت انتقال ژن» چیست؟
  • اجرایی شدن پوشش بیمه‌ای دست و پای کربنی
  • مزاحم اینترنتی در دام پلیس همدان
  • همه چیز درباره خدمات پرینت سه بعدی فلزی در تهران
  • تشکیل پرونده برای ضاربان آمر به معروف که برای ۳دختر نوجوان ایجاد مزاحمت کرده بودند | آخرین وضعیت جوان باغیرت و ۲ اراذل و اوباش
  • پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی پل سفیدرود