Web Analytics Made Easy - Statcounter

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، پیام جوادیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز درختکاری با اشاره به سرانه‌ی پارک‌ها و فضای سبز در استان قم عنوان کرد: در سال ۹۴، ۲۷۷ بوستان و پارک شهری در قم داشتیم که این عدد در پایان بهمن ۹۷ به ۳۵۰ پارک شهری در هشت منطقه قم افزایش داشته است. البته ۱۳ پارک شهری هم در سه ماهه‌ی اول ۹۸ به این تعداد اضافه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه جمعیت قم در مهر ۹۴، ۱ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۸۳۸ نفر بوده و تا پایان بهمن،۹۷ به ۱ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۲۳۶ نفر افزایش داشته است، گفت: سرانه اکولوژیکی شهر قم که شامل سرانه‌ی کلیه‌ی امکان شهرداری و سایر ارگان‌هاست، برای هر نفر ۲۲ متر مربع است. اما سرانه‌ی عرصه‌ای که در اختیار شهرداری است، ۱۹.۳۹ متر مربع به ازای هر شهروند قمی است؛ یعنی حدود ۴ متر مربع توسعه‌ی فضای سبز به ازای هر شهروند قمی نسبت به سال ۹۴ داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه قم در بین ۸ کلان شهر رتبه‌ی چهارم را در سرانه‌ی فضای سبز دارد، افزود: سرانه‌ی جنگلی در سال ۹۴، ۱۲ متر مربع بوده که این عدد در بهمن ۹۷ به ۳/۱۵ مترمربع برای هر شهروند رسیده است. سرانه‌ی شهری در سال ۹۴، ۶۱/۳ مترمربع بوده که در بهمن ۹۷ به ۳۶/۴ متر مربع رسیده است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه توسعه‌ی فضای سبز از ابتدای سال ۹۷ در عرصه‌های جنگلی، ۲۰۵ هکتار بوده و کل توسعه‌ی شهری در این مدت، ۵/۸ هکتار بوده است، عنوان کرد: سیاست ما تبدیل پارک‌های جنگلی که در کالبد شهر قرار گرفته به عرصه‌های شهری است. در این راستا بوستان غدیر در حال تبدیل شدن است که محوطه سازی بزرگترین شهربازی شهر قم در این بوستان در حال انجام است، همچنین کمپینگ بزرگ شهر قم، به مساحت ۱۶ هکتار و با ظرفیت اسکان ۴ هزار نفر از دیگر مواردیست که برای این بوستان در نظر گرفته شده است.

جوادیان در ادامه با اشاره به پروژه‌ی پارک کوهستانی هزار هکتاری جنوب شهر قم گفت: این پارک از میدان مفید تا جمکران به مساحت ۱۲۰۰ هکتار را شامل می‌شود. سال ۹۷، ۲۵ میلیارد بودجه و برای سال آینده، ۳۵ میلیارد بودجه دارد و امیدواریم بخشی هم از بودجه‌ی ملی و استانی برای تکمیل این پروژه جذب کنیم. با انجام این پروژه، سرانه‌ی شهری افزایش بسیاری خواهد داشت. در این پروژه تله‌کابین، زیپ‌لاین، ترن، پیست دوچرخه سواری، لاین پیاده روی، رینگ ماراتن، باغ پرندگان، موزه دفاع مقدس و... تدارک دیده شده است. فاز اول این پروژه تا پایان سال ۹۸ افتتاح خواهد شد.

وی با تصریح بر اینکه در پروژه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز به دنبال توسعه‌ی پایدار هستیم، عنوان کرد: در طی روز‌های آینده، ایستگاه تصفیه‌ی پساب سازمان افتتاح خواهد شد. این ایستگاه ظرفیت تصفیه‌ی ۳۰ لیتر در ثانیه را داراست. با راه اندازی این تصفیه خانه، آب بسیاری از عرصه‌های جنگلی تامین می‌شود.

وی گفت: بعد از اصفهان، قم دومین شهریست که از پساب تصفیه شده برای فضای سبز استفاده می‌کند. وی با بیان اینکه از سال ۹۵ تاکنون، ۸۵۰ میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده است، گفت: برای انجام این پروژه، قرارداد ۱۵ ساله بین شهرداری، آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای بسته شده است.

جوادیان در ادامه به کاشت سالانه ۵/۵ میلیون گل فصل در قم اشاره کرد و گفت: سه میلیون و هشتصد گلدان از این تعداد در قم تولید می‌شود و مابقی را خریداری می‌کنیم. در سال ۹۷، ۲۱۰ هزار درخت و یک میلیون درختچه در قم کاشته شده است. وی با اشاره به احداث فضای سبز در حاشیه‌ی معابر گفت: در سال ۹۶، ۱۰۹ کیلومتر باغچه‌ی طولی در سطح شهر و در سال ۹۷ تا کنون ۸۲ کیلومتر باغچه‌ی طولی داشته‌ایم که تا پایان سال به ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید. امیدواریم تا پایان سال ۹۸، خیابان و معبری نماند که خالی از باغچه‌های طولی باشد و در سال ۹۹، طرح کاشت درخت در کوچه‌ها را انجام دهیم.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه عمده‌ی درخواست شهروندان ایجاد شهربازی در قم است، گفت: در شورای سیاست‌گذاری تصویب شده است که بوستان ۷۲ تن همچون گذشته شهربازی شود؛ همچنین شهربازی بوستان علوی نیز تا شش ماه آینده در مساحتی ۷ هزار متری همراه با سالن هزار متری بازی‌های کامپیوتری افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های این سازمان در هفته‌ی درختکاری بیان کرد: در این هفته ۷۰ هزار اصله نهال در مناطق هشتگانه توزیع می‌شود که شامل پسته، انجیر، مو، پیچ امین الدوله، انار، زیتون، عناب، زبان گنجشک و توت و همچنین گل رز و نسترن و گل کاغذی است. افتتاح مرکز دائمی عرضه‌ی گل و گیاه، مراسم درختکاری، رژه‌ی یگان حافظت از محیط زیست، کارناوال توزیع نهال، افتتاح کتابخانه‌ی تخصصی درختکاری، مراسم اهدای نهال در مساجد، از جمله برنامه‌های هفته‌ی درختکاری است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۴۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین سرانه‌های آموزشی گرمدره با تخصیص اراضی دولتی

شهردار گرمدره از تخصیص ۲۱۰۰ مترمربع از اراضی این شهر برای تامین و تحقق پروژه ساخت مدرسه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری گرمدره، مسعود نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در البرز در خصوص شرایط همکاری مدیریت شهری با خیران مدرسه‌ساز، اظهار کرد: شهر گرمدره در مسیر توسعه شهری و تحقق حقوق شهروندی همکاری و همراهی خیران را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه در این مسیر اراضی دولتی برای ساخت و احداث مدرسه خیرساز طبق دستور استاندار البرز در نظر گرفته شده است، افزود: ارتقای سطح سرانه‌های آموزشی شهر گرمدره با دعوت از مدیران و مسئولان استانی این حوزه پیگیری شد.

شهردار گرمدره با اشاره به رشد جمعیت و کمبود مدارس و فضاهای آموزشی در شهر خواستار تسریع در امر احداث و توسعه سرانه‌ها در این خصوص شد.

نجفی موافقت خود را با واگذاری ۲۱۰۰ مترمربع از سهم سرانه‌های آموزشی پس از طی تشریفات قانونی و نظر قائم مقامی شورای اسلامی شهر در راستای احداث مدرسه اعلام کرد.

کد خبر 750987

دیگر خبرها

  • بهسازی و توسعه بوستان‌های منطقه ۵ قم
  • تامین سرانه‌های آموزشی گرمدره با تخصیص اراضی دولتی
  • نقدی بر حصار کشی و اسباب‌کشی درختان از پارک‌ها
  • انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله/ «توضیحات ارائه شده شهرداری مبهم بود»
  • علت حصارکشی در پارک لاله چیست؟ +عکس
  • ماجرای کاشت ساختمان در پارک‌های تهران
  • درخت کشی در تهران
  • چرا شهرداری می‌خواهد با تانک از روی پارک‌های تهران بگذرد؟
  • معلق ماندن مردم در تاب پارک سیرجان در پی قطع برق
  • ارتقاء ایمنی اهالی رشت با آموزش در پارک‌ها و بوستان‌ها