Web Analytics Made Easy - Statcounter

شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران، صبح امروز سه شنبه ۱۴ اسفند ۹۷ با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون میراث فرهنگی کشور و جمعی از باستان‌شناسان ایرانی و خارجی، در موزه ملی ایران برگزار شد.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان، «جبرئیل نوکنده» در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: ایده برگزاری نمایشگاه‌ "چهار دهه باستان‌شناسی ایران" از سوی معاونت میراث فرهنگی به مناسبت پاسداشت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران مطرح شد و با هماهنگی اداره کل موزه ها و یگان حفاظت میراث فرهنگی، کار انتقال آثار صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس موزه ملی ایران افزود: طبق تصمیمات اولیه مقرر شد از محوطه‌های کاوش شده چهل سال اخیر، از هر استان کشور 10 اثر توسط خودشان انتخاب و ارسال گردد. برخی از استان‌ها در همان روزهای آغازین از سر لطف با موزه هماهنگی‌هایی را انجام دادند و با پیگیری‌های مستمر خوشبختانه از تعداد 388 قلم آثار رسیده، هیات کارشناس موزه 260 اثر را براساس فاکتورهای علمی و نمایشگاهی انتخاب کرد. این نمایشگاه دربرگیرنده قدمتی از 200 هزار سال پیش تا قرون میانه اسلامی بوده و نتایج یافته‌های 118 محوطه است که در طی 40 سال اخیر مورد کاوش‌های علمی و پژوهش‌های باستان‌شناسی قرار گرفته است.

نوکنده گفت: مطالعات باستان‌شناسی خاستگاه تمدن و فرهنگ‌ها را روشن می‌سازد و با مستندسازی و انتقال دستاوردها و تجربه‌های پیشینیان مسیر آینده را برای بشر تبیین می‌کند. بدون شک یکی از راهکارهای توسعه و تفوق بر مشکلات عصر جدید اتکا بر پیشینه تاریخی و مواریث فرهنگی این مرز و بوم است لذا انجام مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی و ارائه مدارک مستند باستان ‌شناختی می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کرده و بر پایه آنها به تعامل و تقابل فرهنگ در طول تاریخ دست یافت. کشف آنچه از گذشته برای ما باقیمانده است وظیفه و رسالتی است که بر دوش باستان‌شناسان قرار دارد و نتایج این بررسی‌های دقیق علمی پشتوانه مهمی است تا نسل آینده با بهره‌گیری از این دستاوردها رونق و شکوفایی کشور را به عرصه ظهور برساند.

وی ادامه داد: شانزدهمین گردهمایی باستان‌شناسی ایران و گشایش نمایشگاه چهار دهه فعالیت‌های باستان‌شناسی ایران را درحالی آغاز می‌کنیم که فاصله چندانی هم با بهار طبیعت نداریم. این همزمانی را به فال نیک گرفته و خرسندیم که موزه باستان‌شناسی کشور رویداد خجسته و ارزنده‌ای را در نوروز 98 رقم زده تا مهمانان نوروزیش از هر نقطه جغرافیایی ایران عزیزمان و از هر قوم و نژادی که باشند آثار تاریخی فرهنگی از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور را شاهد بوده و می‌توانند داشته‌های فرهنگی، قومی و اجدادی خودشان را مرور کنند، در عین‌ این رنگین کمان قومیتی و فرهنگی به خاطر خواهند آورد که این همه تنوع و کثرت در یک هویت و وحدت ملی به نام ایران جای گرفته که عرصه خودباوری و رشد و سازندگی با اتکا بر چنین ظرفیت‌های فرهنگی و قومی است.

راه کمال باستان شناسی

«روح الله شیرازی» نیز در این همایش گفت: سرزمین ایران یکی از کانون‌های تاریخ بشری‌ست که همواره مورد توجه بوده است. هرچند دانش باستان‌شناسی رشته‌ای جوان به شمار می‌آید اما راه کمال را سپری کرده است.

 

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی و دبیر علمی این گردهمایی با اشاره به برگزاری گردهمایی باستان‌شناسان در ایران گفت: برگزاری این گردهمایی حدود نیم قرن سابقه دارد و پروهشکده باستان‌شناسی حوزه‌های آموزش، پژوهش و مطالعات باستان‌شناسی را در این همایش مدنظر دارد. البته با وجود فعالیت‌های انجام شده و فعال شدن گروه‌های باستان‌شناسی در دانشگاه‌ها هنوز راه طولانی در پیش داریم و آموزش رشته‌های میان رشته‌ای باستان‌شناسی باید به‌روز رسانی شود.

 

وی یادآور شد: کاوش‌های اضطراری در محدوده طرح‌های عمرانی اجرایی شده است چراکه ایران کشوری در حال توسعه است و باید با تمهیدات میراثی و باستان‌شناسی همراه باشد.

 

شیرازی ادامه داد: ابتکار برگزاری گردهمایی‌های سالانه باستان‌شناسی در ایران نزدیک به نیم قرن قدمت دارد. از نخستین گردهمایی باستان‌شناسی ایران که در سال 1351 خورشیدی به همت و کوشش فیروز شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی با تاخیری یک ساله برگزار می‌شود در حقیقت پژوهشکده باستان‌شناسی می‌باید در سال جاری هفدهمین همایش سالانه را برگزار می‌نمود اما به دلایلی که سخن درباره آن را در اینجا مجالی نیست این امر میسر نگردید و رسم و سنت معمول در برپایی گردهمایی سالانه در سال 1396 به تعویق افتاد. هرچند چشم انداز سال 1397 نیز برای به انجام رسانیدن گردهمایی روشن نبود با وجود این پژوهشکده باستان‌شناسی مصمم گردید تا علی‌رغم دشواری‌های پیش‌رو شانزدهمین گردهمایی را برگزار نماید. دلیل اصلی این تصمیم آن بود که تاخیر مکرر در برگزاری گردهمایی‌های سالانه همواره خیل بزرگی از مشتاقان و علاقمندان باستان‌شناسی را از دستیابی به آخرین اطلاعات و داده‌های کاوش و سایر فعالیت‌های میدانی محروم می‌کرد.

 

وی افزود: پژوهشکده باستان‌شناسی به عنوان رکن اصلی باستان‌شناسی کشور در تلاش است تا برای دستیابی به افقی روشن و امیدبخش در قلمرو باستان‌شناسی چالش‌های پیش‌رو را برطرف نماید. در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌های باستان‌شناسی را می‌توان در سه حوزه آموزش، پژوهش و مطالعات اضطراری (نجات بخشی) دسته‌بندی کرد. غلبه بر چالش‌های آموزشی باستان‌شناسی بی‌تردید با همکاری و همراهی مراکز دانشگاهی امکانپذیر است به رغم سابقه نزدیک به هشتاد ساله امر آموزش باستان‌شناسی در ایران و نیز تعدد گروه‌های آموزشی باستان‌شناسی دانشگاهی در سراسر کشور رهیافت‌های نوین هنوز آنچنان که باید در باستان‌شناسی ایران مرسوم نشده است.

 

شیرازی ادامه داد: از حدود دو دهه پیش گام‌های قابل ستایشی در این زمینه برداشته شده است اما واقعیت این است که تا رسیدن به جایگاه شایسته و بایسته فاصله زیادی است. ورود دانش‌های میان رشته‌ای در مباحث آموزشی و سرفصل‌های درسی دانشجویان، آشنا کردن آنان با رهیافت‌های نظری نوین باستان‌شناسی، آموزش ابزارهای بروز و کارآمد در مستندنگاری‌های رقومی ازجمله گام‌هایی است که می‌تواند به‌روز رسانی و برطرف کردن اینگونه چالش‌ها در باستان‌شناسی یاری رساند.

 

وی افزود: بخش دیگری از چالش‌های در ارتباط با فعالیت‌های میدانی و پژوهشی در دو سال اخیر برنامه‌های بررسی و کاوش‌های اضطراری بوده که در محدوده طرح‌های عمرانی به اجرا درآمده است. پرواضح است که ایران کشوری است که برنامه‌های توسعه محور و عمرانی در جای جای آن در حال اجرا است. انجام پروژه‌های عمرانی در کشوری همچون ایران که دارای تاریخی چند هزار ساله و غنای تاریخی و فرهنگی فراوان است باید همواره با در نظر داشتن ملاحظات میراث فرهنگی همراه باشد، خوشبختانه الزام دستگاه‌های اجرایی به تهیه پیوست‌ فرهنگی در هر پروژه گام موثری در این زمینه است و باید به فال نیک گرفته شود.

رییس پژوهشکده باستان شناسی در ادامه گفت: انجام کاوش‌های باستان‌شناسی اضطراری در برخی از این محوطه‌ها داده‌های ارزشمندی را درباره روند تطور فرهنگی در بخش‌های مختلف کشور فراهم آورده است. برای نمونه می‌توان به کاوش‌های اضطراری در برخی از محوطه موجود در حاشیه سد سیلوه در آذربایجان غربی اشاره نمود که دستاوردهای آن در این همایش عرضه می‌گردد بی‌تردید، انتشار نتایج کاوش‌های اضطراری در محدوده پروژه‌های عمرانی به ثبت و شناخت جنبه‌های مهمی از فرهنگ و تمدن ایران زمین خواهد انجامید.

 

وی گفت: مجموعه گزارش‌های کوتاهی که در دو مجلد به علاقه‌مندان و دانش‌پژوهان باستان‌شناسی در این گردهمایی ارائه می‌شود. بازتابی از فعالیت‌های میدانی است که در سال‌های 1395 و 1396 انجام شده است. در سال 1395 خورشیدی 138 مجوز و در سال بعد 133 مجوز فعالیت میدانی اعم از بررسی، کاوش و برنامه‌های مستندنگاری صادر شده است مایه مباهات است که در مجلد گزارش‌های کوتاه شانزدهمین گردهمایی سالانه ایران می‌تواند تصویری جامع از وضعیت مطالعات باستان‌شناسی در ایران را نشان دهد. این فعالیت‌ها که در چارچوب وظایف ذاتی پژوهشکده باستان‌شناسی شکل گرفته‌اند. طیف متنوعی از کارها را بر می‌گیرد. جدای از برنامه‌های متعدد تعیین عرصه و پیشنهاد حریم که تعداد آنها در مجموع به 86 مورد می‌رسد، بررسی‌های باستان‌شناسی (60 مجوز بررسی) بخش قابل توجهی از فعالیت‌های پژوهشی را به خود اختصاص می‌دهد. انجام بررسی‌های باستان‌شناسی از اهمیتی دوگانه برخوردار است. این بررسی‌ها علاوه بر شناسایی محوطه‌ها و آ‌ثار ناشناخته باستانی کشور، منجر به تکمیل نقشه باستان‌شناسی می‌شود که دیربازی است همت متولیان میراث فرهنگی مصروف آن شده است.

 

شیرازی ادامه داد: کاوش‌های باستان‌شناسی از دیگر برنامه‌های میدانی است که در دو سال اخیر به مرحله اجرا درآمده است. اجرای برنامه مطالعات باستان‌شناختی در قالب هیئت‌های مشترک از دیگر برنامه‌های علمی بوده که در دو سال اخیر تداوم یافته است.

وی تصریح کرد: نقشه باستان‌شناسی ایران از مهمترین سرمایه‌های میراث فرهنگی کشور است. در طی بیش از 4 دهه تلاش و جدیت برای تکمیل آن ده‌ها برنامه بررسی و شناسایی اجرا شده که پهنه سرزمین ایران را پوشش می‌دهد در طی این سال‌ها از روش‌های متفاوتی برای تکمیل نقشه باستان‌شناسی استفاده شده که بسته به تجهیزات روز و کارآمدی روش مفید بوده است. برنامه‌ تکمیل نقشه باستان‌شناسی با اهداف بلندمدت تدوین شده و با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با گام‌های بلند، آهسته و پیوسته پیش می‌رود. امروز به لطف بهره‌برداری از فن‌آوری‌های مدرن می‌توان رویکردهای نوینی را در این زمینه به کار گرفت که از آن جمله است سامانه تحت وب نقشه باستان‌شناسی با بیشترین کیفیت و امکان بهره‌برداری.

شیرازی خاطر نشان کرد: در فاصله سال‌های 1395 و 1396 تا به امروز برنامه‌های نقشه باستان‌شناسی ایران با تکمیل ورود اطلاعات مکانی و اطلاعات توصیفی به‌روز رسانی نقشه پایه، لاجرای کارگاه‌های آموزشی، بررسی درخواست‌های بررسی و شناسایی تعین عرصه و حریم و کاوش به صورت کامل و پیوسته انجام شده است. بر این آگاهیم که با توجه به ظرفیت‌های موجود تجربیات گذشته هنوز کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد. اما برطرف نمون آنها جز با یاری باستان‌شناسان، همکار استان‌ها و تجهیز نقشه باستان‌شناسی میسر نخواهد. مهمترین دستاورد نقشه باستان‌شناسی در دو سال گذشته تدوین و به‌روز رسانی سامانه نقشه باستان‌شناسی مناسب با حداکثر توان بهره‌برداری فنی و با تعریف بالاترین سطح امنیت و دسترسی سرور است که امید داریم طی سال 1398 اجرایی شود.

 

 

 

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شبستان مسجد کمیته امداد امام خمینی ره کانون های مساجد اصفهان کانون های فرهنگی هنری مساجد گام دوم انقلاب باستان شناسی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۵۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن جنگ فرهنگی علیه ایران راه انداخته است

ایسنا/زنجان نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان گفت: دشمن با اعمال برنامه‌های مختلف به اهداف خود نرسیده و بر این اساس جنگ فرهنگی را مورد توجه قرار داده است.

آیت‌الله علی خاتمی امروز (جمعه ۷ اردیبهشت ماه) در خطبه‌های نماز جمعه زنجان، اظهار کرد: بصیرت‌افزایی و شناخت دوست و دشمن حائز اهمیت است. بصیرت به معنی شناخت و موضع‌گیری درست و به هنگام بوده و در این میان دشمن با تمام قوا وارد جنگ فرهنگی کشور شده است.

وی با بیان اینکه رهبری در چند سال گذشته به بصیرت سیاسی تاکید ویژه‌ای داشتند، افزود: دشمنان از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، همه برنامه‌های خود را اعم از جنگ تحمیلی تا تحریم‌های گوناگون را علیه کشور اعمال کرده و امروز در حوزه فرهنگی وارد شده است.

امام جمعه زنجان در ادامه به ۹ اردیبهشت روز شوراها اشاره کرد و گفت: در بیانیه گام دوم رهبری، یکی از قدرت‌های موفقیت انقلاب اسلامی مشارکت مردم در مسائل سیاسی و اجتماعی عنوان شده و در این میان مردم صاحبان و حافظان اصلی انقلاب هستند.

وی به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: چشمان بیدار باید به این موضوع مهم آگاه باشند و در این میان مقام معظم رهبری در سال ۸۰ در فرمان هشت ماده‌ای به صورت جامع مبارزه با فساد را اعلام کردند که در صورت اجرایی شدن دقیق آن به طور حتم نتایج و آثار و برکات فروانی به دنبال خواهد داشت.

خطیب نمازجمعه زنجان به روز یازدهم اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در جمع کثیری از کارگران کشور جامع‌ترین مطالب را بیان کرده و به این مهم اشاره کردند، این قشر پیشتازان جهادی اقتصادی هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه کارگران در کشورهای دیگر وسیله‌ای برای ثروت‌افزایی ثروتمندان هستند، ادامه داد: کار و تلاش عبادت است و این موضوع اهمیت بسزایی دارد.

وی بیان اینکه هر انقلابی عمل کردیم، موفق بودیم در غیر این‌ صورت دشمن ورود کرده است، گفت: واقعه وعده صادق قدرت، شهامت توان نظامی کشور را نشان داد و هیمنه پوشالی اسرائیل جنایتکار را در هم شکست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • دشمن جنگ فرهنگی علیه ایران راه انداخته است
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!