Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- چالش کشورهای در حال توسعه‌ای که مایل به انجام اصلاحات نهادی و استراتژی‌های ضد فساد هستند، این است که باید درس‌هایی از تجربیات بین‌المللی بیاموزند و برنامه و سیاست‌هایی را اجرا کنند که هم امکان‌پذیر بوده و هم براساس شرایط کشورشان، مناسب و قابل دستیابی باشد.

علیرضا داداش‌زاده عضو هیأت علمی دانشگاه در یادداشتی در روزنامه ایران، نوشت: اهداف حیاتی کشورهای در حال توسعه بر اساس، برنامه‌ها و سیاست‌های حکمرانی و ضد فساد که مورد حمایت سازمان‌های بین‌المللی مثل بانک جهانی است مشخص می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ بحثی در مطلوبیت حکمرانی خوب وجود ندارد از طرفی دیگر در حالی نهادهای غربی نسخه‌ای با عنوان حکمرانی خوب برای کشورهایی نظیر کشور ایران می‌پیچند، که تاریخ اسلام دو دوره درخشان حکمرانی الهی را در کارنامه دارد. در اسلام، دو حکومت یا حکمرانی مطلوب در دو دوره زمانی پیامبر اسلام و دیگری امیرالمؤمنین علیه السلام عینیت خارجی پیدا نموده است.

اما سؤالی که به وجود می‌آید این است که: آیا این اهداف در کشورهای در حال توسعه واقعاً قابل دستیابی هستند؟
شاخص‌های نظام اسلامی در مبارزه با فساد و دستیابی به حکمرانی خوب چیست؟ آیا تمرکز بر این موضوعات حکمرانی، نگاه ما را از اصلاحات مهم‌تر و دست‌­یافتنی‌تر که دستیابی به اهداف حکمرانی را سریعتر می‌سازد، منحرف می‌کند؟به‌طورکلی تمرکز بر فساد و اجرای اصلاحات حکمرانی خوب در کشورهای در حال توسعه، توجهات را از سیاست‌های عملی منحرف می‌سازد. هر چند انواع مختلفی از فساد در کشورهای در حال توسعه وجود داشته و نمی‌توان به یکباره با همه آنها به مبارزه برخاست، اما کسب ظرفیت‌های لازم حکمرانی برای شناخت و محدود ساختن مخرب‌ترین انواع فساد حیاتی است.

بنابراین، وجود چارچوبی برای شناخت انواع مختلف فساد به‌منظور تنظیم اولویت‌های اصلاحات نهادی و سیاست‌های موفق ضدفساد ضروری است.بدیهی است که نقش حکمرانی و نهادها در افزایش توسعه و کاهش فقر در کشورهای در حال توسعه بسیار با اهمیت بوده و همچنین اینکه هیچ مجموعه نهاد مشترکی وجود ندارد که تمامی کشورهای موفق در حال توسعه، در این زمینه با یکدیگر سهیم باشند. در بیشتر کشورهای موفق در حال توسعه، فساد معنی‌دار و مشخصی وجود داشته و حکمرانی در مراحل اولیه توسعه در این کشورها با مشکل مواجه شده است.

با این حال این کشورها دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای حکمرانی خوب هستند که به دولت‌ها این امکان را می‌دهد تا شرایطی را ایجاد کنند که رشد سریع و مشروعیت سیاسی پایدار دولت تضمین شود. لذا در این کشورها برای کاهش فساد و پیشرفت حکمرانی فشار مداوم هم لازم و هم مطلوب است اما به این اهداف نمی‌توان دست یافت مگر اینکه به ظرفیت‌های حکمرانی که برای افزایش و رشد پایدار ضروری است، توجه کافی مبذول گردد.برای حکمرانی خوب، نهادهای بین‌المللی و کارشناسان آنها شاخص‌هایی ذکر نمودند تا از این طریق، کشورهای جهان را ارزیابی کنند که آیا حکمرانان کشورهای در حال توسعه، امور جامعه‌شان را بر اساس این الگو اداره می‌کنند یا خیر؟ اگر کشوری مطابق این شاخص‌ها عمل کند مطابق این الگو موفق بوده و در نتیجه، از کمک‌‌ها و حمایت‌های جهانی و نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی، برنامه توسعه ملل متحد و صندوق بین‌المللی پول برخوردار می‌شود.

اما اگر مطابق این شاخص‌ها عمل نکند از این حمایت‌ها و کمک‌ها محروم خواهد شد. بر اساس سندی که بانک جهانی در سال 2006 توسط کافمن، کری و ماسترازی انتشار داد، حکمرانی خوب دارای شش شاخص است: پاسخگویی، ثبات سیاسی، اثربخشی دولت، کیفیت قوانین و مقررات، حاکمیت قانون و کنترل فساد. بر اساس اعلام بانک جهانی، هر قدر کشوری به این شاخص‌ها نزدیک‌تر باشد، آن کشور از نرخ رشد اقتصادی بالاتری برخوردار بوده، رشد بخش خصوصی مؤثرتری خواهد داشت. همچنین میزان مرگ و میر در آن کاهش و ورود سرمایه خارجی افزایش می‌یابد. به عکس، هر قدر کشوری با این شاخص فاصله داشته باشد به همان اندازه رشد اقتصادی کاهش خواهد داشت.

از سوی دیگر یکی از اهداف تشکیل حکومت و حکمرانی در اسلام، رسیدگی به حقوق محرومان و دفاع از مظلومان است. حضرت علی(ع) در انگیزه خود از پذیرش حکومت را چنین بیان می‌دارد: «پروردگارا! تو میدانی آن چه ما انجام دادیم، نه برای این بود که ملک و سلطنتی به دست آوریم و نه برای اینکه از متاع پست دنیا چیزی تهیه کنیم، بلکه بدان سبب بود که نشانه‌های از بین رفته دینت را بازگردانیم و صلح و اصلاح را در شهرهایت آشکار سازیم تا بندگان ستمدیده‌ات در ایمنی قرار گیرند و قوانین و مقرراتی که فراموش شده است، بار دیگر عملی شود بنابراین گسترش معنویت، ایجاد امنیت و افزایش رفاه در جامعه (بخصوص احقاق حق افراد ستمدیده) و حاکمیت قانون از جمله اهداف حکومت امام علی(ع) می‌باشد.

مع‌الوصف با عنایت به الگوهای ارائه شده امروزه در بسیاری از کشورها برخی از انواع اصلاحات ضد فساد و برنامه­‌های حکمرانی را به‌عنوان بخشی از استراتژی توسعه پایدار خود برگزیدند اما با وجود این ممکن است اهداف بسیار مطلوب و آرمان‌گرایانه حکمرانی خوب، برای تسریع و پایدار کردن توسعه نه ضروری باشد و نه مناسب. اما چالش کشورهای در حال توسعه‌ای که مایل به انجام اصلاحات نهادی و استراتژی‌های ضد فساد هستند، این است که باید درس‌هایی از تجربیات بین‌المللی بیاموزند و برنامه و سیاست‌هایی را اجرا کنند که هم امکان‌پذیر بوده و هم براساس شرایط کشورشان، مناسب و قابل دستیابی باشد. برنامه‌های حکمرانی و ضد فسادی که برخی از کشورهای در حال توسعه در حال اجرای آن هستند به این اهداف به‌طور کامل دست نمی‌یابد و حتی ممکن است غیرقابل دستیابی و بسیار بلندپروازانه و به ضرر توسعه کشور باشد و توجهات را از اصلاحات اصلی حکمرانی منحرف سازد.

*منبع: روزنامه ایران،1397،12،15
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۱۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران و فائو در زمینه تولید زعفران پروژه جدید امضا کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران و وزارت جهاد کشاورزی پروژه‌ای را با هدف اطمینان از اصالت غذا و مدیریت زنجیره تأمین مواد غذایی امضا کردند.

این پروژه با عنوان «کنترل اصالت غذایی و مدیریت زنجیره تأمین غذا برای دستیابی موفقیت‌آمیز به اهداف توسعه پایدار» مطابق با چارچوب همکاری توسعه پایدار سازمان ملل متحد، اهداف توسعه پایدار و چارچوب برنامه کشوری فائو است.

این طرح دو ساله بخشی از برنامه همکاری فنی فائو است که در دسامبر ۲۰۲۵ میلادی به پایان می‌رسد.

این پروژه تحت نظارت معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، تقویت زنجیره تأمین شفاف و قابل اعتماد زعفران، تضمین امنیت و ایمنی مواد غذایی و تغذیه برای مصرف کنندگان را هدف قرار داده است و به دنبال پاسخگویی به چالش‌های ناشی از جهانی‌شدن عرضه مواد غذایی و پیچیدگی‌های تجارت مدرن، به‌ویژه در صنعت زعفران است؛ حوزه‌ای که ایران با تولید تقریباً ۹۰ درصد محصول جهانی جایگاه برتری دارد.

همچنین از تأثیرات این طرح می‌توان به تضمین دسترسی مصرف کنندگان به محصولات زعفران ایمن و اصیل از طریق افزایش ظرفیت برای مکانیسم‌های اجرایی مؤثر برای آزمایش کیفیت مواد غذایی اشاره کرد. این پروژه گامی مهم در جهت افزایش شفافیت و قابلیت ردیابی در صنعت زعفران است که در نهایت به امنیت غذایی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می‌کند.

این پروژه نمونه‌ای از تعهد فائو برای تقویت سیستم‌های کشاورزی و غذایی پایدار است که با دستور کار جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار همسو می‌شود. فائو با همکاری با همتایان ملی و بهره‌گیری از تخصص، قصد دارد توانمندی کشورهایی مانند ایران را در تاب‌آوری و پایداری بخش‌های کشاورزی ارتقا بدهد.

کد خبر 6099002

دیگر خبرها

  • برخی شهرک‌های زنجان کمبود مدرسه دارند
  • پوتین اهداف ملی روسیه تا سال ۲۰۳۶ را تعیین کرد
  • شوراهای اسلامی تجلی حضور مردم در حکمرانی هستند
  • شورای راهبردی گردشگری تشکیل شده است
  • توسعه پایدار بر مبنای حفاظت محیط زیست صورت گیرد
  • آمار واقعی مبنای مدیریت هوشمند بازار محصولات کشاورزی است
  • ایران و فائو در زمینه تولید زعفران پروژه جدید امضا کردند
  • کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ فضای مدرسه در زمان اوقات فراغت در اختیار گروه‌های مردمی قرار می‌گیرد
  • کمبود آب این استان بزرگ و کم آب تا ۴ سال آینده رفع می‌شود