Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@15:17:27 GMT

ایجاد قرقگاه اختصاصی 30 متقاضی پشت نوبت دارد

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۰۶۲۰۰

ایجاد قرقگاه اختصاصی 30 متقاضی پشت نوبت دارد

ساری - ایرنا - معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور گفت که هم اکنون 30 متقاضی در نوبت دریافت پروانه برای ایجاد قرقگاه اختصاصی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بر اساس آیین نامه اجرایی قانون شکار و صید ، قرق اختصاصی به محدوده ای از جنگل ، مرتع ، آب ، آب بندان ، کوهستان و زمین های بایر یا دایر گفته می شود که امتیاز شکار و صید در آن محدوده با رعایت حقوق اشخاص و مقررات مربوط به حفظ و تکثیر و بهره برداری از حیوانات قابل شکار و صید برای مدت معین به اشخاص حقوقی یا حقیقی واگذار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سازمان محیط زیست در سال های اخیر با اصلاح مقررات ، تصمیم گرفته است به جای صدور پروانه شکار که هیچ مسئولیتی برای شکارچی در قبال طبیعت و محیط زیست ایجاد نمی کند ، ایجاد قرق اختصاصی را در دستور کار قرار دهد تا حفاظت از حیات وحش با مسئولیت پذیری بیشتری همراه شود.
حمید ظهرابی روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح و بهره برداری از سامانه حفاظت الکترونیکی پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری در گفت و گو با خبرنگاران افزود : سازمان محیط زیست برای حفاظت از تنوع زیستی از قرق اختصاصی حمایت خواهد کرد.
وی شرایط صدور مجوز برای متقاضیان قرق اختصاصی را تایید صلاحیتشان از سوی محیط زیست استان محل تقاضا و شورای عالی محیط زیست بیان کرد.
ظهرابی گفت : تاکنون پروانه قرق اختصاصی برای پنج نقطه از مناطق حفاظتی کشور در استان های سمنان و کرمان صادر شد و برای سایر استان ها در صورت تایید صلاحیت متقاضیان ، پروانه صادر خواهد شد.
وی هدف اصلی از صدور پروانه قرق اختصاصی را مشارکت بخش خصوصی در حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست دانست.
معاون سازمان محیط زیست کشور گفت : بررسی نشان می دهد که مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست و ایجاد منافع برای ذینفعان می تواند حفاظت از تنوع زیستی را افزایش دهد.
وی افزود: در استان هایی که پروانه قرق اختصاصی صادر شد ، تنوع زیستی در این مناطق تا چند برابر بیشتر از قبل شده است.
ظهرابی در مورد مخالفت تشکل های زیست محیطی با صدور مجوز قرق اختصاصی ، گفت : شکار در لایه حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی قرار دارد و بدون توجه به شکار نمی توان نسبت به تنوع زیستی اقدام اساسی انجام داد.
** طرح حفاظت از 21 گونه جانوری
این مسئول همچنین با اشاره به وجود یکهزار و 470 گونه بوم زاد زیستی در ایران ، گفت : به دلیل در معرض انقراض بودن تعداد زیادی از این گونه ها ، طرح حفاظت برای 21 گونه در معرض خطر اصلی در دست اجرا قرار گرفته است.
وی افزود : تا پایان برنامه ششم توسعه طرح حفاظت از گونه های در معرض خطر در سطح کشور به 40 خواهد رسید و از آن پس هم این برنامه همچنان ادامه خواهد داشت.
** 60 مجوز شکار برای اتباع خارجی
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت : در سال جاری 60 مجوز شکار برای شکارچیان خارجی در مناطقی که گونه های مازاد وجود داشت، صادر شد.
ظهرابی درآمد حاصل از این مجوزها را حدود 20 میلیارد ریال اعلام کرد که بخشی از این درآمدها به مردم منطقه شکار اختصاص داده شد.
وی اضافه کرد : نیمی از این درآمد نیز برای حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیستی در اختیار محیط زیست استان محل صدور مجوز بیان کرد.
وی صدور مجوز شکار را برای پرندگان، مرال و سایر پستانداران از جمله گراز وحشی بیان کرده است.
با حضور ظهرابی ، برای نخستین بار سامانه الکترونیکی حفاظتی محیط زیست کشور در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری راه اندازی شد. این سامانه می تواند در مواقع خطر هشدارهای لازم را از لحاظ حفاظتی به دست اندرکاران پناهگاههای حفاظتی بدهد.
پناهگاه‌ حیات وحش دشت ناز با حدود 55 هکتار وسعت که بخشی از آن جنگل های جلگه ای است ، در شمال شرقی ساری واقع است و از نیم قرن پیش تاکنون مهم ترین مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی است.
6982/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست قرق اختصاصي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۶۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،دادی، رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست خوسف گفت: یک قطعه بوتیمار که در اثر شکستگی بال از نظر جسمانی ضعیف شده بود از سوی یکی از دوستداران طبیعت و نیروهای اداره گاز شهرستان خوسف تحویل نمایندگی حفاظت محیط زیست خوسف شد.

بوتیمار یا غم‌خورک گونه‌ای از راسته پلیکان‌ سانان و خانوادهٔ حواصیلان است، ویژگی اصل این پرنده که آن را از دیگر اعضای تیره حواصیلان متمایز می‌کند، گردن کوتاه‌تر آن است.

بوتیمار رابطه‌ای کاملا نامانوس و غریبانه با انسان‌ها دارد؛ غالبا از آنها دوری می‌کند و بیشتر اوقات در مخفی گاه خود به سر می‌برد.

دیگر خبرها

  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • شکارچی غیرمجاز در سبزوار قبل از شکار دستگیر شد
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط‌‌‌ زیستی | فیلم
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن