Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سليمانيه – ايرنا – در ششمين دوره همايش بين المللي سياسي سليمانيه، صاحب نظران برجسته عرب راه حل مشکلات منطقه را در گرو تفاهم بين اعراب و جمهوري اسلامي ايران دانستند.

به گزارش ايرنا، در اين همايش دو روزه که روز چهارشنبه با عنوان «عراق و همسايگانش» و حضور رييس جمهوري و تعدادي از نخبگان برجسته سياسي عراق و مهمانان و ديپلمات هاي عربي و خارجي آغاز شد، با وجود اينکه از هيچ شخصيت ايراني دعوت به عمل نيامده است، اما نام و جايگاه مثبت ايران در سراسر مطالب و سخنان شخصيت هاي شرکت کننده در اين همايش کاملا برجسته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخبگان برجسته سياسي عراق و عرب در اين همايش تاکيد کردند که راه حل مشکلات منطقه در گرو نزديکي و تفاهم بين اعراب و جمهوري اسلامي ايران است.
«فواد السنيوره» نخست وزير اسبق لبنان در اين همايش در سخناني گفت که زمان آن فرا رسيده است که کشورهاي عربي دست همکاري را به سوي جمهوري اسلامي ايران دراز کنند.
سنيوره که در لبنان در طول سال هاي اخير به عنوان يکي از منتقدان سياست ايران در منطقه شناخته مي شود، در همايش سليمانيه در اظهاراتي کم سابقه راه حل مشکلات منطقه را در گرو تفاهم و نزديکي بين ايران و اعراب دانست.
دبيرکل سابق اتحاديه عرب نيز از ديدگاه هاي سابق خود در خصوص ضرورت گفتگو و تفاهم بين اعراب و ايران دفاع کرد.
«عمرو موسي» خاطرنشان ساخت که تفاهم بين جهان عرب و جمهوري اسلامي ايران يک امر ضروري است و بايد اين تفاهم به دور از دخالت و استفاده از منطق زور باشد.
وي هشدار داد که اگر شرايط فعلي در روابط تنش زاي منطقه به همين ترتيب پيش برود، آينده خطرناکي در انتظار منطقه است و بهترين راه براي مهار وضعيت تفاهم بين جهان عرب و ايران براساس اصل احترام متقابل است.
اما نخست وزير اسبق اردن، مفهوم سنتي قوميت گرايي عربي را مورد انتقاد قرار داد و گفت که بايد اعراب بپذيرند که در کشورها و منطقه آنها، اقوام و طوايف ديگر نيز زندگي مي کنند و بايد حقوق آنها را محترم بشمارند.
«طاهر المصري» در اين راستا طرح اقليم هاي عربي را به جاي قوميت عربي مطرح کرد و گفت که در حال حاضر 4 اقليم عربي در منطقه شامل «حوزه خليج فارس»، «هلال خصيب»، «حوزه رود نيل» و «مغرب عربي» وجود دارد.
«سيد عمار الحکيم» رهبر جريان حکمت ملي نيز به نقش عراق به عنوان پل ارتباطي بين اعراب و ايران اشاره کرد و تنها راه حل مشکلات منطقه را در گرو گفتگو پنج قدرت منطقه اي ايران، عراق، ترکيه، مصر و عربستان سعودي دانست.
وي اضافه کرد که عراق به دليل موقعيت جغرافيايي و جايگاه مهمي که در منطقه دارد، نقش قلب ملت هاي منطقه شامل ملت ايراني، ترک، عرب و کرد را مي تواند بازي کند و اين ملت ها را به همديگر نزديک کند.
«اياد علاوي» نخست وزير اسبق عراق نيز تاکيد کرد که عراق مي تواند در مشکلات منطقه و تنش موجود بين برخي کشورهاي عربي و ايران نقش آرامش دهنده را بازي کرده و از شدت اين تنش ها بکاهد.
وي به کاهش نقش آمريکا در صحنه بين المللي و بروز و ظهور قدرت هاي جديد در جهان اشاره کرد و گفت که در همين راستا ضروري است که کشورهاي منطقه نيز اوضاع خود را سر و سامان بدهند تا از تبعات اين تحولات در امان بمانند.
اما رييس جمهوري عراق، فروپاشي نظام امنيتي منطقه در طول سال هاي اخير را يکي از علل آشوب ها و مشکلات در منطقه ذکر کرد و راه حل منطقه را در ايجاد يک نظام جديد امنيتي براي منطقه دانست.
«برهم صالح» با اشاره به روابط خوب عراق با جمهوري اسلامي ايران از يکسو و روابط خوب عراق با کشورهاي عربي و همچنين روابط خوب عراق با ترکيه از طرف ديگر گفت که عراق مي تواند نقش مثبتي در ايجاد اين نظام جديد منطقه اي ايفا کند.
وي تجربه اتحاديه اروپا را يکي از تجارب موفق در اين راستا دانست که به اعتقاد او مي توان براساس آن نظام جديد منطقه اي را در منطقه خاورميانه نيز ايجاد کرد.
وي مبناي اين نظام جديد منطقه را در احترام متقابل به حاکميت کشورها و ايجاد زيرساخت ها براساس منافع اقتصادي دو جانبه دانست.
رييس جمهوري عراق نيز همانند ديگر نخبگان سياسي عراق که در اين همايش سخن گفتند تاکيد کرد که عراق مي تواند پل ارتباطي بين کشورهاي منطقه باشد.
گرچه باني اين همايش دو روزه، دانشگاه آمريکايي سليمانيه است و شايد يکي از علل عدم دعوت از ايران و شخصيت هاي ايراني به خاطر آمريکايي بودن اين دانشگاه بوده اما در عوض عمده سخنان سخنرانان به اهميت و جايگاه ايران اسلامي در امنيت و ثبات منطقه اي اشاره داشت.
دانشگاه آمريکايي سليمانيه نه تنها از نصب پرچم جمهوري اسلامي ايران در بين پرچم هاي کشورهاي مختلف منطقه و جهان در سالن همايش خودداري کرده بود بلکه حتي در سايت رسمي خود در «فيسبوک» نام ايران را که به کرات در سخنان سخنرانان به آن اشاره شد، حذف کرد.
اين درحاليست که اصولا عنوان اين دوره از همايش، «عراق و همسايگانش» بود با اين حال ذکر نام جمهوري اسلامي ايران به رغم همه تلاش مديران همايش براي عدم برجسته شدن نام ايران، عملا برجسته ترين نام در همه سخنراني ها بود.
خاورم *10*353*380*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۱۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط ایران و اقلیم کردستان عراق دوستانه است

به گزارش «تابناک» به نقل از وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت میزبان نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و هیات همراه بود.

در این دیدار امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از سفر نیچروان بارزانی به تهران، روابط میان ایران و اقلیم کردستان عراق را در حوزه رسمی و مردمی روابطی قدیمی، دوستانه و ناگسستنی توصیف کرد.

وزیر امور خارجه سفر آقای بارزانی به تهران را فرصتی مهمی در تقویت روابط ایران و اقلیم کردستان عراق به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری دانست و ابراز امیدواری کرد که روابط فیمابین از این پس با شتاب بیشتری به پیش رود.

امیرعبداللهیان همچنین ارتقاء نقش اقلیم در چارچوب قانون اساسی عراق را مورد اهتمام جدی جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به روابط برادرانه میان مقامات اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران افزود: این روابط در خدمت مناسبات دوستانه و سازنده میان دو کشور ایران و عراق قرار دارد.

رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در تمامی تحولات تاریخی و مهم در کنار اقلیم کردستان و عراق بوده است، نقش جمهوری اسلامی ایران در روند تحولات عراق را تاریخی، سازنده و ماندگار دانست.

نیچروان بارزانی با تجلیل از نقش سردار سلیمانی در تقویت امنیت منطقه افزود: از آنجایی که از نظر ما امنیت ایران امنیت عراق و اقلیم کردستان است، خاک اقلیم هرگز نقطه تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

وی با اشاره به توافق امنیتی و تشکیل کمیته مشترک امنیتی میان دو کشور ایران و عراق گفت: گام‌های مؤثری در اجرای این توافق برداشته شده و ما با جدیت تمام، اجرای کامل این توافق را دنبال خواهیم کرد.

بارزانی همچنین با اشاره به دیدار بسیار خوب خود با رهبر معظم انقلاب، این ملاقات را بسیار شیرین، مفید و راهگشا توصیف کرد و افزود: با توجه به صحبت های امروز مقام معظم رهبری و نیز مباحث مطرح شده در دیدار امروز با دکتر رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران، برای تحقق منافع مشترک در روابط دوجانبه از جمله در حوزه اقتصادی و تجاری حداکثر تلاش و همکاری را خواهیم داشت.

در پایان این دیدار امیرعبداللهیان از نقش اقلیم در استقبال و میزبانی از زائران امام حسین(ع) و عتبات عالیات به ویژه در ایام اربعین حسینی تشکر و قدردانی کرد.

دیگر خبرها

  • سیاست همسایگی دولت سیزدهم
  • روابط ایران و اقلیم کردستان عراق دوستانه است
  • تأکید بارزانی بر اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • توجه ویژه رسانه‌های عربی به سفر «مهم» بارزانی به ایران
  • تمهیدات لازم برای حل و فصل مشکلات مرزهای ایران و عراق در اربعین
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • طرح توهمی نتانیاهو برای غزه بعد از قتل عام فلسطینی‌ها